En annorlunda licenskursstory (groggy)

Status
Ej öppen för fler svar.
CorbenDallas skrev:
...

Om vi ser det som så här då. Om jag fått för mig att ta licens hade jag varit tacksam om jag pratat med Bingo istället för dig eftersom han skickat mig till en bandag med SMC eller Sydskanes Emse före jag satt mig att lära mig vad vit svängande flagga betyder...

....

Om du hade kört 3000mil på din förstahoj, en CB750 -80, under en sommar utan åka till en bana då? På hösten skär pärlan och med rinnande tårar så skrotar du din första stora kärlek och börjar fundera på vad du ska hitta på nästa sommar och hos dig finns ett motorsportintresse. Du har dessutom ett par polare som rejsar o det ser ju kul ut.

Då får du erbjudande om en Gixxer750 -00 för 30 papp men den går inte att köra på landsväg. Det kvittar ju för du har ändå inte råd att försäkra en sån... ...men tävla kanske skulle gå. Du börjar forska i det hela men hur duktig behöver du vara egentligen? Du står precis och väger i hur du ska göra när du träffar mig eller Bingo.

Hade det då varit bättre eller sämre :tungan att träffa Bingo och därefter fega ur för att det är bättre att köra allmänåkning först? Sen på hösten gör du kärringen på smällen och din ekonomi blir inte vad den har blivit på många år. Köra hoj kommer du göra men tävla? Knappast...

Om du efter din första hojsäsong hade tagit en öl med tex mej, Offkeff eller Teddy då? Om vi hade berättat att det går att mjukstarta utan problem och att man kan lära sig köra fort när man väl kommer till banan? Att man kan ta oskulden på puckarna efter man löst sin första licens? Att du hade fått höra att banerfarenhet visserligen är en fördel men inget avgörande?

Racing är ett stort projekt. Att låta bli för att man inte vågar är lite som när jag tacka nej till att flyga segelflygplan. Får antagligen aldrig chansen igen och hade jag diggat flygning så hade jag grämt mig länge efteråt.
 
Last edited:
Chrille skrev:
Du står precis och väger i hur du ska göra när du träffar mig eller Bingo. Hade det då varit bättre eller sämre :tungan att träffa Bingo...
För en vacker flicka är det avgjort bättre att träffa mig än att träffa dig. 'nuff said!

Gå och klipp dig :arsele :D
 
Chrille skrev:
Om du hade kört 3000mil på din förstahoj, en CB750 -80, under en sommar utan åka till en bana då? På hösten skär pärlan och med rinnande tårar så skrotar du din första stora kärlek och börjar fundera på vad du ska hitta på nästa sommar och hos dig finns ett motorsportintresse. Du har dessutom ett par polare som rejsar o det ser ju kul ut.

Då får du erbjudande om en Gixxer750 -00 för 30 papp men den går inte att köra på landsväg. Det kvittar ju för du har ändå inte råd att försäkra en sån... ...men tävla kanske skulle gå. Du börjar forska i det hela men hur duktig behöver du vara egentligen? Du står precis och väger i hur du ska göra när du träffar mig eller Bingo.

Hade det då varit bättre eller sämre :tungan att träffa Bingo och därefter fega ur för att det är bättre att köra allmänåkning först? Sen på hösten gör du kärringen på smällen och din ekonomi blir inte vad den har blivit på många år. Köra hoj kommer du göra men tävla? Knappast...

Om du efter din första hojsäsong hade tagit en öl med tex mej, Offkeff eller Teddy då? Om vi hade berättat att det går att mjukstarta utan problem och att man kan lära sig köra fort när man väl kommer till banan? Att man kan ta oskulden på puckarna efter man löst sin första licens? Att du hade fått höra att banerfarenhet visserligen är en fördel men inget avgörande?

Racing är ett stort projekt. Att låta bli för att man inte vågar är lite som när jag tacka nej till att flyga segelflygplan. Får antagligen aldrig chansen igen och hade jag diggat flygning så hade jag grämt mig länge efteråt.

Jag kan köpa ditt resonemang till viss del, MEN om du inte har råd att försäkra en cykel, hur i helsike ska du då ha råd att tävla???
I just det här fallet hade jag rekommenderat en racehoj som går att gatregga. Då slipper du dra cykeln på släp om du inte absolut vill o du kan köra på alla bra (!!!) arrangerade bandagar som finns samtidigt som du kan köra licensträning. Lite som att plocka russinen ur kakan.

Jag kommer precis från Knutstorp och min "amatörlicensuppkörning" och hur jag än vänder o vrider på det så kan jag inte rekommendera en kille som är helt grön att ta en B-licens o köra bland dom killarna som flåsar runt på 1.05...
 
CorbenDallas skrev:
Jag kan köpa ditt resonemang till viss del, MEN om du inte har råd att försäkra en cykel, hur i helsike ska du då ha råd att tävla???
........

För 30 tusen per år kan man tävla en hel del.... Det är ju där en del hamnar med premierna...
 
Chrille skrev:
För 30 tusen per år kan man tävla en hel del.... Det är ju där en del hamnar med premierna...
sant, om man inte kör tpouringkawa som jag, då kommer man undan med 2700:- :D
 
CorbenDallas skrev:
Det blir så när man inte vågar köra om en sån vingelpotta som du... :arsele :D
Det lär aldrig inträffa, speciellt inte eftersom du kör AMATÖR och jag med dom stora grabbarna :7peta
 
Chrille skrev:
Om du efter din första hojsäsong hade tagit en öl med tex mej, Offkeff eller Teddy då? Om vi hade berättat att det går att mjukstarta utan problem och att man kan lära sig köra fort när man väl kommer till banan? Att man kan ta oskulden på puckarna efter man löst sin första licens? Att du hade fått höra att banerfarenhet visserligen är en fördel men inget avgörande?
Va fan är du så kaxig för? Det var ditt råd som skickade någon till sjukhus redan första gången på bana, inte mitt.

Hur bra var det rådet på en skala?

:lol :lol :lol
 
GSXR1100R skrev:
Det lär aldrig inträffa, speciellt inte eftersom du kör AMATÖR och jag med dom stora grabbarna :7peta
Ähum, det är alltså du, jag och nåra till. Är du säker på att det är oss de kallar för de "stora grabbarna"? I andra sammanhang än då man diskuterar övervikt alltså :va
 
GSXR1100R skrev:
Det lär aldrig inträffa, speciellt inte eftersom du kör AMATÖR och jag med dom stora grabbarna :7peta
De enda stora grabbar du kan förknippas med är dina polare på Viktväktarmötena.
 
Bingo skrev:
Va fan är du så kaxig för? Det var ditt råd som skickade någon till sjukhus redan första gången på bana, inte mitt.

Hur bra var det rådet på en skala?

:lol :lol :lol


Det är många som åkt till sjukan vid det här laget :brinnerup Jag med :näsblod

Jag o Mumlan - 2002
Åsa, Grannysmith, Snärtaren, No1 - 2003
Swedie, CA, Jenny - 2004
 
Last edited:
CorbenDallas skrev:
Man kan ha en åsikt ändå...
Visst kan man ha åsikter trots att man saknar licens (läktarracingspecialist [tm]) men man kan kanske ha en något ödmjukare inställning till folk som man inte känner & inte ens sett på bana.

Som straff kommer jag att köra i snabb gatgrupp på SRW nu på söndag...
 
GSXR1100R skrev:
.....

Som straff kommer jag att köra i snabb gatgrupp på SRW nu på söndag...


Det där var så roligt attt jag håller på att bryta ihop på jobbet :rofl :rofl . Vet inte varför egentligen men jag dör.... :lol :Bugar
 
jag kommer ändå att hävda att börja ta licens är det bästa man kan göra,då lär man sig rätt från början och får träna med folk som kan köra och lär sig då snabbare.
att prova bana låter som ett jättebra tips så då kan ni som förespråkar bana före licens lösa följande:
kompisen har inget hojkort men får gärna låna min hoj att köra bana med några ggr,anmäl han nu till en körning utan licens och utan körkort ni som är så är ni duktiga...
att han aldrig kört bana eller vet spåren spelar ingen roll för vi är ju tydligen överens om att han ska ha kört bana först,lös uppgiften eller håll snattran i denna tråd då ni argumenterar om en omöjlighet.

nu drar jag till fjällen och leker med brädan över helgen så nån annan vettig får svara i mitt ställe....



Allah är stor,jag har större! "vist citat i mennigslös poesi"
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top