En annorlunda licenskursstory (groggy)

Status
Ej öppen för fler svar.
igelhammar skrev:
bara för att sumera 8 sidor text då:
Ja, det var ju en jävligt lysande summering. Tack så mycket för den.

Chrille skrev:
Nej men flera av er anser att igelbankaren inte bör ha licens utan borde gatregga en hoj och köra allmänåkning istället. Det har ni påstått.
Nej, det finns ingen här som har påstått att igelbankaren bör gatregga en hoj och köra allmänåkning istället.

Lägg inte ord i andras mun är ni snälla.

Chrille skrev:
Varför tror du att försäkringsbolagen alltid försöker friskriva sig från allmänåkningar?? SMC's körningar har jag stor respekt för(och tydligen även Fbolagen), men det finns fler arrangörer.

Allmänåkningar med 5-10 skrotade hojar är inte en myt...

Det har aldrig hänt under dom 2 år jag kört banåkningar... Men jag har kanske haft tur...

Bingo skrev:
Ja, det var ju en jävligt lysande summering. Tack så mycket för den.

Jag håller faktiskt med Igelbankaren i det här fallet. Precis så låter det i den här tråden.

Bingo skrev:
Nej, det finns ingen här som har påstått att igelbankaren bör gatregga en hoj och köra allmänåkning istället.

...

Det vore ju bättre, eller har ingen sagt det heller?

Ni har ju sagt att 'man' bör inte ta licens utan ha kört bana förut. Det HAR ni sagt.

Igelhammar hade ju inte kört bana förut - alltså borde han köra allmänåkning för att det är bättre??

Last edited:
CorbenDallas skrev:
Det har aldrig hänt under dom 2 år jag kört banåkningar... Men jag har kanske haft tur...

Det var värre förr och Sverige är större än Skåne. Ni har tydligen hyfsad ordning på arrangemangen...

Chrille skrev:
Jag håller faktiskt med Igelbankaren i det här fallet. Precis så låter det i den här tråden.
Ja, det är väl klart att du gör. Du tycker ju också om att lägga ord i andras mun.

Chrille skrev:
Det vore ju bättre, eller har ingen sagt det heller?
Nej, det finns ingen som har sagt att det vore bättre om igelbankaren skulle köra i gatgrupperna istället. Det finns, så vitt jag kan minnas, ingen som har nämnt igelbankaren med ett ord i sammanhanget.

Bingo skrev:
Du behöver mer hjälp än du tror... kolla här:

Det bättre sättet - för alla inblandade parter:
Kör en eller ett par vanliga bandagar. Om det verkar roligt och det känns säkert och bra tar du licens.

Det sämre sättet - för alla inblandade parter:
Gå direkt från gatan och ta licensen. Det går säkert bra - det har gjort det för alla före mig.

Hajjar du nu? Bättre - sämre...

Bingo, vore det inte bättre att Igelbankaren körde allmänåkning ett par gånger?

EDIT/Igelbankaren inkluderas ju i den sämre gruppen iom att han inte har kört bana tillsammans med tex Jenny. Att du inte har namngett honom gör väl ingen skillnad i vad du säger?

Chrille skrev:
Nej men flera av er anser att igelbankaren inte bör ha licens utan borde gatregga en hoj och köra allmänåkning istället. Det har ni påstått.

Och var/när ska denna försnabbande vurpa ske? Jag har också hört det och tror dessutom på det, MEN det ska naturligtvis ske på en RR-träning och inte i snabbaste gruppen på allmänåkning. Så som du har qoutat låter det som att det är ok att köra allmänåkning och smälla ibland för då blir man snabb.

Njaaa. Vad jag har ifrågasatt är varför man ska ha en licens om man inte varit på banan med cykel innan ja. Köper du fallskärm innan du testat hoppa?
Jag tror fullt o klart på att du har en bättre grund för licensträning ifall du har kört några allmänåkningar innan. Helt klart. Dessutom så blandar du in röd grupp här. Dom hastigheter som har nämnts här vid licenskursen verkar ju inte vara i närheten utav röd grupp o det är ju det man reagerar på. DOm är ganska få dom som vinglar i röd grupp...
Varför är det bra att ha kört allmänåkning innan? Jo, för att du med en erfaren instruktör får spårhjälp o väldigt bra info om vad du gör för galet. Att ha en instruktör med ute på banan är en helt annan sak än att stå o babbla i depån...

Ja, Chrille, det är helt okej att smälla på en allmänåkning. Varför skulle det INTE vara det? Det är okej att smälla i trafiken också. Alla som kör MC måste väl ändå införliva sig i tanken att det kan hända nåt så varför skulle inte det vara okej? Hur man sen utnyttjar sin försäkring (som sällan gäller för banåka) är en helt annan sak som inte har ett dugg med det här att göra.
Blanda inte äpplen med lingon nu.

Chrille skrev:
Ni har ju sagt att 'man' bör inte ta licens utan ha kört bana förut. Det HAR ni sagt.

Igelhammar hade ju inte kört bana förut - alltså borde han köra allmänåkning för att det är bättre??
Ja, det är naturligtvis bättre. Men crosserfarenhet och crosslicens väger tungt i sammanhanget - för mig i alla fall.

Äsch, nu är detta bara tjafsigt. Läs om från början så förstår du säkert min poäng.

CorbenDallas skrev:
Njaaa. Vad jag har ifrågasatt är varför man ska ha en licens om man inte varit på banan med cykel innan ja. Köper du fallskärm innan du testat hoppa?
Jag tror fullt o klart på att du har en bättre grund för licensträning ifall du har kört några allmänåkningar innan. Helt klart. Dessutom så blandar du in röd grupp här. Dom hastigheter som har nämnts här vid licenskursen verkar ju inte vara i närheten utav röd grupp o det är ju det man reagerar på. DOm är ganska få dom som vinglar i röd grupp...
Varför är det bra att ha kört allmänåkning innan? Jo, för att du med en erfaren instruktör får spårhjälp o väldigt bra info om vad du gör för galet. Att ha en instruktör med ute på banan är en helt annan sak än att stå o babbla i depån...

Ja, Chrille, det är helt okej att smälla på en allmänåkning. Varför skulle det INTE vara det? Det är okej att smälla i trafiken också. Alla som kör MC måste väl ändå införliva sig i tanken att det kan hända nåt så varför skulle inte det vara okej? Hur man sen utnyttjar sin försäkring (som sällan gäller för banåka) är en helt annan sak som inte har ett dugg med det här att göra.
Blanda inte äpplen med lingon nu.

Men, ja, pröva på innan är ju givetvis bra. Men krav på det, nja. Vi har en B-licens, vilket innebär att man är räknas som nybörjare... Bland nybörjare i RR finns allt från dem som kört massvis på banträffar, till dem som inte kört särskilt mycket alls, det finns dem som överskattar sin förmåga, det finns riktigt snabba rookies och det finns riktigt långsamma rookies.
Det finns gott om vilt sladdande förare som kör i röd grupp på bandagar, men särskilt snabba är de inte, iaf inte om man kollar på varvtiderna..
För att få licens har man några enkla krav, håll spår, kunna bromsa och styra hojen på ett vettigt sätt.
Andra krav behövs inte, eller ska vi sätta varvtidskrav för licensen också?
När man sedan bevisar att man är snabb och kan köra säkert, blir b-licensen uppgraderad till en a-licens.
Ja, i rookieracing vurpas det mer än i a-racing, mest för att det är många som vill mycket mer än de kan.
B-licensen öppnar för att du ska kunna träna och tävla i b-tävlingar, inget annat..

Chrille skrev:
EDIT/Igelbankaren inkluderas ju i den sämre gruppen iom att han inte har kört bana tillsammans med tex Jenny. Att du inte har namngett honom gör väl ingen skillnad i vad du säger?
"Första varvet fortsatte jag att vingla men sedan händer det som alltid händer mig. Jag kan inte hejda mig! Jag måste ha mer, mer, mest! I am the road racing queen! I can do anything! Så jag gasade och lutade och kände mig redigt evil, fram till plötsligt bakhjulet försvann."

Försök hajja.

oFFkeFF skrev:
Men, ja, pröva på innan är ju givetvis bra. Men krav på det, nja.
Det finns väl ingen här som kräver någonting sånt!?

Det verkar finnas enormt mycket fikarumspolitiker här som tycker att kraven för att ta licens bör skärpas. Om ni nu tycker att det är ett så stort problem att ni spenderar mycket tid här för att vädra era åsikter så tycker jag att ni ska ta och engagera er lite mer inom svensk roadracing för det är endast där ni kan påverka!

Och hur vore det om vi alla kunde visa lite mer ödmjukhet och hjälpa någon som inte riktigt får till sin körning än att racka ner på personen på ett forum där det mer eller mindre sker bakom ryggen på denne!

oFFkeFF skrev:
Men, ja, pröva på innan är ju givetvis bra. Men krav på det, nja. Vi har en B-licens, vilket innebär att man är räknas som nybörjare... Bland nybörjare i RR finns allt från dem som kört massvis på banträffar, till dem som inte kört särskilt mycket alls, det finns dem som överskattar sin förmåga, det finns riktigt snabba rookies och det finns riktigt långsamma rookies.
Det finns gott om vilt sladdande förare som kör i röd grupp på bandagar, men särskilt snabba är de inte, iaf inte om man kollar på varvtiderna..
För att få licens har man några enkla krav, håll spår, kunna bromsa och styra hojen på ett vettigt sätt.
Andra krav behövs inte, eller ska vi sätta varvtidskrav för licensen också?
När man sedan bevisar att man är snabb och kan köra säkert, blir b-licensen uppgraderad till en a-licens.
Ja, i rookieracing vurpas det mer än i a-racing, mest för att det är många som vill mycket mer än de kan.
B-licensen öppnar för att du ska kunna träna och tävla i b-tävlingar, inget annat..
Du har rätt i det du skriver, men du får läsa noggrannare. Jag har inte satt några krav, jag bryr mig inte om några krav, däremot så tycker jag personligen att det verkar lämpligare att ha varit på banan innan man tar licens. För sin egen skull, inget annat. Vad man sen kan o inte kan göra hör egentligen inte hit.

spacelord skrev:
Det verkar finnas enormt mycket fikarumspolitiker här som tycker att kraven för att ta licens bör skärpas. Om ni nu tycker att det är ett så stort problem att ni spenderar mycket tid här för att vädra era åsikter så tycker jag att ni ska ta och engagera er lite mer inom svensk roadracing för det är endast där ni kan påverka!

Och hur vore det om vi alla kunde visa lite mer ödmjukhet och hjälpa någon som inte riktigt får till sin körning än att racka ner på personen på ett forum där det mer eller mindre sker bakom ryggen på denne!

Jag vet inte om du syftar på mig eller inte, men det var väl jag som drog igång det här med min lilla fråga på sida 1. Jag upprepar igen, jag har inte pratat om krav. Det får nån annan stå för.

Jag visar min ödmjukhet genom att ifrågasätta vad jag tycker är ett underligt förfarande och visar vad jag tycker är den mer logiska vägen till att ha skoj på banan.

CorbenDallas skrev:
Du har rätt i det du skriver, men du får läsa noggrannare. Jag har inte satt några krav, jag bryr mig inte om några krav, däremot så tycker jag personligen att det verkar lämpligare att ha varit på banan innan man tar licens. För sin egen skull, inget annat. Vad man sen kan o inte kan göra hör egentligen inte hit.

Vad tjabbar ni om då? Kraven är som de är och vissa föredrar att pröva bana innan och andra inte.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph