En annorlunda licenskursstory (groggy)

Status
Ej öppen för fler svar.
Jag ställer mig oreserverat till det nybörjarvänliga ledet.

Det farligaste momentet är när "snabba" förare till varje pris måste klämma sig förbi en långammare förare, det om något ger upphov till farliga situationer. I tisdags låg jag bakom en och samma 600 i tre varv innan jag kunde göra en som jag upplevde det säker omkörning. Det är bara att acceptera att när man är många som ska samsas på en och samma bana kommer det alltid att finnas långsammare och snabbare ekipage. En RR-träning i Sverige är inte som i Moto-GP. Vakna nu och glöm allt ni sett på TV. Här ligger inte alla och slipstreamar på rakan och varvar inom samma sekund utan här samsas 125 jr med Superbike och jag har aldrig hört Peter Sköld gnälla över det. Det finns inget som stinker så lilla som gnället över långsamma förare. Jag har känt det förut och det luktar lika illa vaje gång, dessutom är det patetiskt eftersom vi alla varit nybörjare någonstans, någongång. Den snabbare föraren ska alltid kunna finna en säker väg förbi en långsammare förare, gör man inte det är man inte en så duktig förare som man tror att man är.

Chrille skrev:
...
Vi som har tränat en del råkar även veta att arrangörer sällan står brevid och titta om hastighetsskilladerna mellan de aktiva upplevs som farliga - blir det mycket folk på banan så delas man ofta in i en snabb o en långsam grupp.

Gulsnabbtrajja skrev:
Rent krasst, hur svårt är det att passera en markant långsammare förare? Ännu lättare om vederbörande har fel spårval. Vad som stenhårt präntades in på min licenskurs var "BYT INTE SPÅR". Om det fortfarande präntas in i nya rookies så finns det inget problem.

Chrille skrev:
Det enda jag tycker att man ska tänka på om man som rookie känner sig långsam är att verkligen ha rätt färg på nummerfälten. Det är en signal till omkringvarande på banan att visa lite extra hänsyn och det gör folk.

oFFkeFF skrev:
Jag har gått två licenskurser, 1994 och 2001, på bägge kurserna var det någon som plockades av banan och inte fick licens, utan blev tillsagda att träna upp sig lite till innan de skulle komma tillbaka.

Chrille skrev:
RR-skola i dagsläget är att prata med sina kollegor i depån.
För fyrtaktare innebär det att prata med folk som mig, Gulsnabb, Ola, Micke osv. För Gubbstuff o Nyteknik finns ett otal supertrevliga killar att försöka träna med - Racerpelle, RacerCalle, Nordgren och Offkeff.... och det är bara de som jag personligen känner och vet är trevliga och hjälpsamma. De övriga är det säkerligen också.

Torkel skrev:
..
Sen är det ett otyg med stor hastighetsskillnad och vingelåkning vid tidskval men under fri träning så är det bara att acceptera att alla är barn i början, om kommer man alltid.

oFFkeFF skrev:
...
Var också säkra på att andra förare spanar in er på banan, och kollar av hur ni/vi åker, sen kan det komma rätt mycket konstruktiv kritik på vad man gör fel.
Ta inte sådant på fel sätt, finns många som tar åt sig när någon påpekar något man kanske inte gör riktigt rätt. Ta inte åt er, utan ta åt er och testa det folk säger till er istället. Små enkla tips som gör det mycket enklare och säkrare att köra fortare..

Chrille skrev:
Likaså har man lite ansvar att säga till förare med problem. Inte skälla och gapa utan bara säga till. Lika mycket som jag kan säga till en okänd förare att "Kan du vara lite försiktigare vid depåutfart" eller "Din hoj ser inte stabil ut, vill du ha hjälp?" så lyssnar jag jäääävligt noga när någon kritiserar mig. Det är viktigt!

Chrille skrev:
Jovisst, men sen kan du fråga någon här på forumet om hjälp, vilket man bör göra. Fråga rakt ut och se vad du får för alternativ
Svaret du får är antagligen att som rookierookie så bör du hålla dig ifrån banor som Falken, Knutstorp och kanske Sviestad. Perfekta nybörjarbanor är Anderstorp, Gelleråsen och Mantorp.
......

Och så vidare.....

Jag har som gatåkare med gathoj :ajjabajja kört en hel del på Gelleråsen tillsammans med mycket snabbare RR-förare (exempelvis Fredrik Jansson, Mikael Nilsson) under "privata" bandagar. Det ständiga tipset för den orolige rookien är att åka ut direkt bakom fantomerna, då tar det (förhoppningsvis) ett tag innan de varvar en. En annan klassiker är att köra igenom depån och direkt ut igen (gäller även om man kommer ikapp ett koppel långsammare förare).

Mitt mål i livet är att köra rr. Tyvärr, fyller jag 29 snart och om det ska bli någon karriär av det hela bör jag börja så tidigt som möjligt. Annat må det vara fel på, men inte målsättningen. Den kan du vara övertygad om.[/QUOTE]

Synd att du slog dig såpass i lördags, du var ju inte direkt ensam i gänget om att lämna banan för att kela med gruset. Jag hade vissa misstankar ang ditt tillstånd, du var bra flummig där ett tag. Även om det var ganska roande att se din min när du hittade glasögonen.. Snyggt kört annars tycker jag, o de andra jag pratat med. Buss på igen bara! Ska försöka va med o kika när du o "generalen" löser de sista momenten, har ju tagit mina första förskrämda steg in i funkisvärlden nu så..

Chrilles_syrra skrev:
du var bra flummig där ett tag. Även om det var ganska roande att se din min när du hittade glasögonen.. Snyggt kört annars tycker jag, o de andra jag pratat med. Buss på igen bara! Ska försöka va med o kika när du o "generalen" löser de sista momenten, har ju tagit mina första förskrämda steg in i funkisvärlden nu så..

Flummig? Är du säker på att det inte bara var mitt gamla vanliga jag? :3freak
Man tackar för peppningen och det känns tryggt att veta att du ska vara med. Du har rätt mammig röst när det behövs! :)

Chrille skrev:
Det kvittar hur mycket allmänåkning man kört, på licensträning passerar plöstligt någon i en böj i ett spår man inte trodde existera med en hastighet som är oförståelig. DET är det svåra att vänja sig vid och det vänjer man sig bara vid på rr-träning eller oseriös allmänåkning.

FEL! Om du med allmänåkning menar bandagar i allafall. Med den rutin jag fått med att köra på Knutstorp och Sturup med SMC o BE och Sydskanes Emse så känner jag mig klart säkrare när jag nu ska ut på tisdagsträningarna bland alla fartdårar.

Du tycker kanske att man ska som fåglarna, putta ungarna ur boet, men jag föredrar en något mildare introduktion.

Macho Woman skrev:
Här kan jag naturligtvis bara svara för mig, men för min del är det enkelt: road racing är mitt enda stora intresse. Jag har kollat varenda rr-tävling både på tv och lajv på SS600 och SM/SO i flera år. De som redan kör vet vem jag är. Jag har sprungit i deras depåtält och frågat tusen och en frågor.

Det absolut viktigaste i mitt liv och det absolut roligaste, t.o.m. en av de få sakerna som gör mig riktigt lycklig är att köra hoj. Även om jag har haft ett gammalt ök, så har jag kört med folk på R1:or och hängt med riktigt bra.

Mitt mål i livet är att köra rr. Tyvärr, fyller jag 29 snart och om det ska bli någon karriär av det hela bör jag börja så tidigt som möjligt. Annat må det vara fel på, men inte målsättningen. Den kan du vara övertygad om.

Jag förstår att din motivation är på topp o jag hoppas att vurpan inte skadat den mer än att du möjligen är lite försiktigare... :)
MEN, hur du lyckats att INTE hamna på en bana med din MC när du har det som största intresse och är totalt insnöad i allt vad roadracing heter förstår jag inte. Man behöver ju inte ha licens för att köra på banan. Jag tror du snackat för mkt med Chrille... :tungan :tungan :hihi

MW, det här är absolut inte någon kritik mot ditt agerande, du får göra som du vill (snällt va!?), jag ställde frågan för jag är mest förundrad. Jag hade själv aldrig gjort så, det är väl mest därför.

CorbenDallas skrev:
FEL! Om du med allmänåkning menar bandagar i allafall. Med den rutin jag fått med att köra på Knutstorp och Sturup med SMC o BE och Sydskanes Emse så känner jag mig klart säkrare när jag nu ska ut på tisdagsträningarna bland alla fartdårar.

Du tycker kanske att man ska som fåglarna, putta ungarna ur boet, men jag föredrar en något mildare introduktion.

Något taskigt ordval av mig men i slutänden så är en seriös allmänåkning en städad föreställning som inte påminnner mycket om ett licenspass.

Fördelarna du får av allmänåkning är att lära dig vissa delar av hojåkat under lite mer sansade former i de långsamma grupperna . De helt fria, snabba grupperna på en allmänåkning anser jag vara en styggelse som int eborde existera.

Macho Woman skrev:
Flummig? Är du säker på att det inte bara var mitt gamla vanliga jag? :3freak
Man tackar för peppningen och det känns tryggt att veta att du ska vara med. Du har rätt mammig röst när det behövs! :)

Tja du var allt illa lik ditt vanliga jag, bara aningen svårare att hänga med i diskussionerna. Fast din "ögon-mimik" avslöjade dig, den var ...........hmmmmmmmm........speciell!

Ett tillägg till mitt förra inlägg..

Förra våren skulle jag ut på min första licens träning. Detta var fjärse gången jag körde på bana licens kursen inräknad. Jag var alltså en riktig blåbärsrookie

Det var förmiddag på gelleråsen lite små kallt. Jag åkte ut på ett av passen, var lite för gasglad i utgången på esset och fick en highsider som höll på att kasta mig av hojen. Lyckades reda ut det och styrde ut på gräset vid sidan av Christer Miinin..Hmm vart kom han ifrån. Darrande som ett asplöv sniglade jag mig in i depån.När jag stannat kommer Christer fram till mig och??

1. Skäller ut mig efter noter för att vara ett blåbär som inget har på bana att göra innan jag lärt mig köra fortare och säkrare..

ELLER

2. Börjar med att fråga hur det gick och därefter be om ursäkt för att han legat så nära att han var påväg att köra över mig vid mitt lilla missöde. Och sedan dikutera om vad det var som hände o varför....

Tror du att jag har varit påväg att highsida på första varet efter det??? ja det har jag faktiskt men det var på tävling..... :arsele

Hjälps vi bara åt kan vi nog ha kul allihop utan problem....

Chrille skrev:
Jag vänder mig egentligen bara emot två saker:
Ifrågasättandet av Jenny.
Ifrågasättandet av kursens genomförande och då framförallt på vilket sätt denna kritik framförs.

Vad gäller ev oro inför framtida träningar så finns de svaren i den här tråden också, men vi har två bra forum att utnyttja - fråga. Lämpligt vore ny tråd med ex titeln :

"Frågetecken inför min första licensträning"

1. Finns el?
2. Kommer hastighetsskillnaden vara ett stort problem osv?
3. Får jag köra även om jag är långsam.
Edit/4. På min licenskurs så oroades jag av den stora skillnaden i kapacitet mellan förare. Hur funkar det när det sedan är dax för träning?
osv...osv...

Så kunde ni ha gjort. ..

Vem har ifrågasatt Jenny? Jag har ifrågasatt varför man tar licensen utan att ha varit på banan innan. Jag anser det är ologisk om man inte är utan körkort.
Jag har iallafall inte pratat något alls om kursens genomförande, jag var inte där. Jag har gått en annan...

Har man hängt ett tag på sporthoj tycker jag man fått ganska många av dom svaren du frågar efter.
En lämpligare tråd är, "Jag vill köra på bana, behöver jag licens o vågar jag köra bland dom stora pågarna på licenstränignarna?"

CorbenDallas skrev:
MEN, hur du lyckats att INTE hamna på en bana med din MC när du har det som största intresse och är totalt insnöad i allt vad roadracing heter förstår jag inte. Man behöver ju inte ha licens för att köra på banan.

Det är väldigt enkelt. Jag har varit på massvis av banor, både på tävlingar och bankörningar men endast för att titta på, eftersom den enda hoj jag har haft att köra med har varit min gamla GSX400E med masssa delar som ramlar av. Då bedömde jag faktiskt den att vara en säkerhetsrisk både för mig och för andra på bana! :)

Chrille skrev:
Något taskigt ordval av mig men i slutänden så är en seriös allmänåkning en städad föreställning som inte påminnner mycket om ett licenspass.

Fördelarna du får av allmänåkning är att lära dig vissa delar av hojåkat under lite mer sansade former i de långsamma grupperna . De helt fria, snabba grupperna på en allmänåkning anser jag vara en styggelse som int eborde existera.

PRECIS! Städad är ett okej ordval! Är det inte just vad ett blåbär behöver? Har man aldrig varit på en bana innan så är det väl skönt? Jag tyckte det i allafall. När du väl har lite rutin på din körning o hittar runt hyfsat på banan då kan du hantera att folk kör om dig både höger o vänster om.

Varför är dom en styggelse?
(dessutom, är du så pass snabb att du kör i dom röda grupperna på allmänåkningar, då är du absolut redo för en licens...)

Last edited:
CorbenDallas skrev:
....

Varför är dom en styggelse?
(dessutom, är du så pass snabb att du kör i dom röda grupperna på allmänåkningar, då är du absolut redo för en licens...)

Exakt. De snabba grupperna borde inte existera. Vill man köra fortare än vad en snabb föråkare tillåter så tar man licens.

Styggelsen ligger i FB och onödiga skador. För många vurpor helt enkelt.

Chrille skrev:
Exakt. De snabba grupperna borde inte existera. Vill man köra fortare än vad en snabb föråkare tillåter så tar man licens.

Styggelsen ligger i FB och onödiga skador. För många vurpor helt enkelt.

1. Du får aldrig köra om första föråkaren hos någon jag kört med.
2. Menar du att du kraschar mindre om du har licens???? :D

Jag vet inte hur det ser ut för er i norrland, men jag reagerar på ditt sätt att "trycka ner" vanliga banåkningar. Här nere i södern fungerar det hela väldigt bra. SMCs körningar är väldigt uppskattade med kanonbra föråkare o bra pedagogik, man lär sig MYCKET. Sydskanes Emse har också introduktioner o har många medlemar som gärna hjälper till.
Bike Events har mer fria tyglar o är mer att rekommendera för dem som redan har kört, tycker jag. Du får hjälp där också, du får vara söka den själv.

Packalén skrev:
...

Hjälps vi bara åt kan vi nog ha kul allihop utan problem....

Att be om hjälp och erbjuda hjälp är två fantastisk bra sätt att göra depålivet skoj på. Visst finns det grinkukar i depåerna men de flesta är barnsligt trevliga.

CorbenDallas skrev:
1. Du får aldrig köra om första föråkaren hos någon jag kört med.
2. Menar du att du kraschar mindre om du har licens???? :D

Jag vet inte hur det ser ut för er i norrland, men jag reagerar på ditt sätt att "trycka ner" vanliga banåkningar. Här nere i södern fungerar det hela väldigt bra. SMCs körningar är väldigt uppskattade med kanonbra föråkare o bra pedagogik, man lär sig MYCKET. Sydskanes Emse har också introduktioner o har många medlemar som gärna hjälper till.
Bike Events har mer fria tyglar o är mer att rekommendera för dem som redan har kört, tycker jag. Du får hjälp där också, du får vara söka den själv.

Kraschar jag på ett licenspass så är det Mitt skinn, Min hoj, Min plånbok och Mitt ansvar. Skulle någon annan drabbas så är den där på precis samma villkor. SMC's banåkningar är en annan femma än det som här uppe gjort sig känt som regelrätta allmänåkningar där det i den snabba gruppen bara finns en begränsing och det är "inga omkörningar i kurva". Vad tror du har mest hets - snabba gruppen eller ett licenspass?

Chrille skrev:
Jag vänder mig egentligen bara emot två saker:
Ifrågasättandet av Jenny.
Ifrågasättandet av kursens genomförande och då framförallt på vilket sätt denna kritik framförs.

Tja nu har detta flugit iväg sen sist jag svarade. Men det enda jag framförde var att jag tyckte det var lämpligt med banvana, enligt dig var det tydligen ett felaktigt påstående :va

Om du inte håller med om att banvana är bra så får det stå för dig, men det är lite väl magstarkt att kalla det fel.....

Vad gäller licenskursen så är det tydligen så att folk som är riktigt ute och cyklar inte får licens vilket är precis som det ska vara, ska jag vara helt ärlig så har jag heller aldrig råkat ut för en riktigt långsam förare som varit farlig på en licensträning. Däremot snabba gubbar som man undrar över hur de tänker ibland.

Nu ska jag för en gångs skull ge mig in i diskussionen. Gillar inte att diskutera i nån större utsträckning, men eftersom jag var på plats ute på banan så tänker jag ge min syn på saken.

Som redan nämnts så klart att det uppstår mer eller mindre otrevliga situationer när man mixar förare av varierande förmåga. Men som någon sade här ovan så kan en hel del fadäser undvikas om de som har högre fart och förmåga har ett visst överseende med de som vinglar runt och är mer osäkra. Jag är inte speciellt erfaren, men jag har kört en del bana och anser mig veta ungefär vad som är ett bra spår och inte.

I lördags fick man se alla möjliga varianter under "låtsasrejset" och den fria körningen. Men hur som helst var det ju i detta fallet inte någon tävling utan en kurs. Såklart att det kan vara frustrerande för en snabb förare att få ett varv förstört av ett vinglande blåbär, men det är ju på tävling det verkligen gäller och då, som redan konstaterats, är ju vingelputtarna redan utkvalade.

Vissa saker man såg fick en att nästan inte våga köra om framförvarande eftersom det fanns en uppenbar risk att bli prejjad i sidan. Men av ren självbevarelsedrift väntade jag då på ett bättre tillfälle att passera, t ex på rakan eller i någon av inbromsningarna. Jag måste erkänna att jag stundtals funderade på om vissa hade satt sin fot på en bana eller inte tidigare. Vissa hade säkert gjort det men inte hajat ändå, och vissa hade det säkert inte. Sen fanns det säkert de som aldrig gjort det men som fixade det galant ändå. Tror inte att man kan dra alla över en kam när det gäller detta. Såklart att det inte skadar om man lagt lite varv på bana innan man tar licens, men det är som sagt inget krav och sådana är reglerna.

Micke förklarade för oss innan körningarna började att det inte var frågan om att visa att man var snabb osv, utan att det handlade om att visa att man kunde hantera sin hoj på ett säkert och ansvarsfullt sätt. Som Packalén säger här ovan funkar det hela bättre om vi hjälps åt, och det måste ju vara de snabbare förarnas skyldighet också att se till att onödiga ihopkörningar inte inträffar. Vid ett par tillfällen var det bra nära att gå illa när jag bromsade om folk och det kommer någon av betydligt värre kaliber och bromsar om oss båda i det mellanrum jag lämnat för säkerhets skull. Hada jag varit det minsta lilla mindre förberedd på att det kunde komma någon där så hade vi kunnat hamna ute i sandfållan alla tre. Jag anser att alla har ett lika stort ansvar, snabb som långsam.

Men som det heter, Practise makes perfect, och alla måste få möjlighet om det inte rör sig om att personen ifråga är en direkt säkerhetsrisk.

Last edited:
Chrille skrev:
Fördelarna du får av allmänåkning är att lära dig vissa delar av hojåkat under lite mer sansade former i de långsamma grupperna.
Visst är det bra!?

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...