En annorlunda licenskursstory (groggy)

Status
Ej öppen för fler svar.
Chrille skrev:
Låt beslut fattas av dem som vet och kan bra mycket mer än oss.
Va, menar du att det finns folk som inte blivit godkända? När hände det?

Jag trodde att de godkände alla, precis alla... inklusive dem som aldrig visat sig på en bana vare sig före eller efter licenskursen...

Tagningen av licens i Karlskoga var nästan lite patetiskt lätt... inge prov på att man kunde flaggorna, eller självmant göra spårval. Vi körde totalt 2 "pass" a 4 min. Sen samling i stugan varpå jag hör "Alla är godkända"...

/Edit, ska tillägga att jag la märke till att alla körde "ok" på banan. Inga överdrivna "misstag" eller för grova "lek" (en framför mig lekte lite).

Last edited:
Macho Woman skrev:
Det är väl ganska självklart att jag tar åt mig. Det vore ju ingen vidare egenskap att vara så självcentrerad att man inte lyssnar på omvärlden. Ja, jag borde absolut ha skaffat banvana, men nu fanns inte tiden (tidigare har pengarna varit problemet), men jag gjorde ändå den bedömningen att jag faktiskt skulle klara av det. Det var uppenbarligen en felaktig bedömning, men jag är ändå ganska säker på att jag inte skulle vara farlig på banan på grund av att jag skulle köra för långsamt, vingligt eller på annat sätt okontrollerat. Det jag ska göra nu är att ge mig ut och lära känna hojen på avskilt område och sedan får vi se. Jag tänker som sagt inte ge mig ut på någon träning om de övriga inte vill ha mig där.

Klart som fanken du ska ge dig ut och träna. Jag har inte sett dig köra, men tycker Micke med flera instruktörer att du ska ha licens är du godkänd, och då säger iaf jag inte något, såvida du inte kör över mig eller nåt :D

Jag sparade iofs mina vurpor lite längre, ända till första kvalet, först en lowsider i Esset och sen rejält i bergskurvan. Braincontrol är rätt viktigt också :tummenupp

Rent krasst, hur svårt är det att passera en markant långsammare förare? Ännu lättare om vederbörande har fel spårval. Vad som stenhårt präntades in på min licenskurs var "BYT INTE SPÅR". Om det fortfarande präntas in i nya rookies så finns det inget problem.

Macho Woman skrev:
...Det var uppenbarligen en felaktig bedömning, men jag är ändå ganska säker på att jag inte skulle vara farlig på banan på grund av att jag skulle köra för långsamt, vingligt eller på annat sätt okontrollerat. Det jag ska göra nu är att ge mig ut och lära känna hojen på avskilt område och sedan får vi se. Jag tänker som sagt inte ge mig ut på någon träning om de övriga inte vill ha mig där.

Det var INTE en felaktig bedömning och jag tycker att du ska se till vilka som kritiserat din incident här. Vi är många som vet hur lätt det är att köra omkull med det är många som är duktiga på att, precis som undertecknad, prata för mycket.

Det enda jag tycker att man ska tänka på om man som rookie känner sig långsam är att verkligen ha rätt färg på nummerfälten. Det är en signal till omkringvarande på banan att visa lite extra hänsyn och det gör folk.

Bingo skrev:

Jag trodde att de godkände alla, precis alla... inklusive dem som aldrig visat sig på en bana vare sig före eller efter licenskursen...

Jag har gått två licenskurser, 1994 och 2001, på bägge kurserna var det någon som plockades av banan och inte fick licens, utan blev tillsagda att träna upp sig lite till innan de skulle komma tillbaka.

Bingo skrev:

.....

Jenny blev inte godkänd tex. Men Micke hymmlar inte med att han har kuggat ett antal knuttar som kört för dåligt. De som var på kursen i helgen vet att Micke och Ola kräver en hel del och vi som stod bredvid stod inte där och tittade på för att kolla på brudar.

Nyteknik skrev:
Nä, "Låt beslut fattas av dem som vet och kan bra mycket mer än oss"! :rolleyes:

Dags för lite verklighetskontakt?
Vi skulle alla vilja ha rr-skolor. Fixar du bantid och instruktörer?

De som vet vet betydligt mer än oss, i varierande grad osnutna rookies, är de som håller i kurser och dess utformning.
De killar som bestämt hur kurserna ska se ut och vad de ska innehålla är killar som har en rutin utan dess like.

Som ni märker så litar jag fullt ut på de ansvariga i de här sammanhangen och de gånger som jag haft klagomål så har jag tagit upp dem med rätt person.

Bingo skrev:
...

Komplettering: på min licenskurs på Atorp var det också folk som kuggades eller iaf var i farozonen. Så då vet vi att Lodnert inte bara tittar på heller.

De som varit med ett tag tar allvarligt på det här med säkerhet. Det händer olyckor varje år och det är inget man skakar på axlarna åt.

Chrille skrev:
Micke hymmlar inte med att han har kuggat ett antal knuttar som kört för dåligt. De som var på kursen i helgen vet att Micke och Ola kräver en hel del och vi som stod bredvid stod inte där och tittade på för att kolla på brudar.
Ok, jag hade fel. Mycket bra :tummenupp

Last edited:
Nödigt vetande:

RR-skola i dagsläget är att prata med sina kollegor i depån.

För fyrtaktare innebär det att prata med folk som mig, Gulsnabb, Ola, Micke osv. För Gubbstuff o Nyteknik finns ett otal supertrevliga killar att försöka träna med - Racerpelle, RacerCalle, Nordgren och Offkeff.... och det är bara de som jag personligen känner och vet är trevliga och hjälpsamma. De övriga är det säkerligen också.

Alltså, ska vi ha ett krav på att man ska ha körkort för att kunna börja med rr? Då kan vi ju glömma allt vad ungdomssatsning heter.
Däremot så kanske det ska finnas instegsklasser som man ska köra som rookie där det inte finns så mycket effekt och därmed inte går så förtvivlat fort? En 600-1000 cc hoj är i mitt tycke alldeles för stort om man inte har stor vana sen tidigare.
Det lutar alltså åt 250SP än en gång! :fyllisar
Sen är det ett otyg med stor hastighetsskillnad och vingelåkning vid tidskval men under fri träning så är det bara att acceptera att alla är barn i början, om kommer man alltid.

Chrille skrev:
Nödigt vetande:

RR-skola i dagsläget är att prata med sina kollegor i depån.

Det är det man klart lär sig väldigt mycket på.
Var också säkra på att andra förare spanar in er på banan, och kollar av hur ni/vi åker, sen kan det komma rätt mycket konstruktiv kritik på vad man gör fel.
Ta inte sådant på fel sätt, finns många som tar åt sig när någon påpekar något man kanske inte gör riktigt rätt. Ta inte åt er, utan ta åt er och testa det folk säger till er istället. Små enkla tips som gör det mycket enklare och säkrare att köra fortare..

Nu har inte jag en susning om hur det är att köra på bana varken bandag eller licenskurs...

Får man köra på bandagar med riktiga rejshojar?? vilka krav brukar typ bike event (eller vad det kallas) ha?

Det verkar vara många som förespråkar att man ska köra fler bandagar som tex bike anordnar, men hur många vill ut på bana med en busa, goldwing eller whatever som samtidigt försäkringen kanske inte gäller på eftersom det är bankörning??

jaja ha det bra. :hej

oFFkeFF skrev:
Det är det man klart lär sig väldigt mycket på.
Var också säkra på att andra förare spanar in er på banan, och kollar av hur ni/vi åker, sen kan det komma rätt mycket konstruktiv kritik på vad man gör fel.
Ta inte sådant på fel sätt, finns många som tar åt sig när någon påpekar något man kanske inte gör riktigt rätt. Ta inte åt er, utan ta åt er och testa det folk säger till er istället. Små enkla tips som gör det mycket enklare och säkrare att köra fortare..

Exakt. Likaså har man lite ansvar att säga till förare med problem. Inte skälla och gapa utan bara säga till. Lika mycket som jag kan säga till en okänd förare att "Kan du vara lite försiktigare vid depåutfart" eller "Din hoj ser inte stabil ut, vill du ha hjälp?" så lyssnar jag jäääävligt noga när någon kritiserar mig. Det är viktigt!

Det enda sättet att bli snabbare är att träna, att träna med oreggad räcer kan man endast göra om man har licens, visst är det en klar fördel om man tidigare har kört B-E och SMC samt liknande bandagar för gathojar, men det är i dagsläget inget krav.

Gissningsvis så är det färre än 20% av dom som går licenskursen som kommer att tävla, många tränar dock men vissa andra löser inte ens ut sin licens.

Torkel skrev:
Sen är det ett otyg med stor hastighetsskillnad och vingelåkning vid tidskval men under fri träning så är det bara att acceptera att alla är barn i början, om kommer man alltid.

Det var något sådant jag behövde höra. Den osäkerhet som en del visade på banan i lördags framkallde oro hos mig då jag såg framför mig hur deras vinglande och allmänna osäkerhet skulle orsaka mig att krascha.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti