En annorlunda licenskursstory (groggy)

Status
Ej öppen för fler svar.
Chrille skrev:
Du menar bara folk som vurpar för att de har bytt hoj?

Arrrggghhhh!

Jag menar de som inte_har_hojvana_och_inte_kan_hantera_sin_hoj!

Problemet som jag ser det är för lite bantid i Sverige, annars kunde man haft riktiga inslussningsträningar med intruktörer som övade bort uppenbara säkerhetsfel.

Alltså jag trycker på detta i all välmening, är det jag som är dum i huvudet eller?

Nyteknik skrev:
Givetvis inte. Micke sade högt och tydligt att den som inte kan hänga med i det tempo vi nu kommer köra i har inte på en racingbana att göra och kommer inte få licens.

Tror du att du var den ende som uppmärksammade den aktuelle föraren och höll extra koll på densamme under dagen? Vissa av er kollades extra mycket, de med maskinproblem, de som lärde sig att hojar drar bensin och de som halkade efter IBLAND.

Vill du kritisera förfarandet vid licensiering så är det en diskussion du bör ta med Micke och/eller Svemo. Inte här.

Chris Ash skrev:
Arrrggghhhh!

Jag menar de som inte_har_hojvana_och_inte_kan_hantera_sin_hoj!

Problemet som jag ser det är för lite bantid i Sverige, annars kunde man haft riktiga inslussningsträningar med intruktörer som övade bort uppenbara säkerhetsfel.

Alltså jag trycker på detta i all välmening, är det jag som är dum i huvudet eller?

Ja, faktiskt så dummar du dej lite nu. Jag har uttryckligen sagt att Jenny (eftersom hon har blivit syndabock) körde snyggt och prydligt. Snyggt och stabilt helt enkelt MEN hon hade inte lärt sig att hantera den nya hojens register. Ifrågasätter du mitt omdöme eller såg du mer än mig?

När du tröttnar på din moped och skaffar en 600 så kommer du för det otränade ögat framstå som en av dem som inte_har_hojvana_och_inte_kan_hantera_sin_hoj!

Banvana är inget måste - att kunna köra hoj är ett måste.

Last edited:
Chrille skrev:
Tror du att du var den ende som uppmärksammade den aktuelle föraren och höll extra koll på densamme under dagen? Vissa av er kollades extra mycket, de med maskinproblem, de som lärde sig att hojar drar bensin och de som halkade efter IBLAND.
Din gamle spammer, detta kunde du väl ha sagt direkt. Då är ju allt frid och fröjd.

Fast det där med att ta i så att man klotar när man tar licens förstår jag mig inte på. Jämför exempelvis med rally eller folkrace; kraschar du under "uppkörning" blir det ingen licens.

Macho Woman skrev:
...men mina alternativ var antingen att vänta till nästa år, eller att göra kursen nu och kunna träna ofta och relativt billigt i år. Valet där blir ganska självklart för de flesta, tror jag.

Nu blir det upp till licensutgivarna att bedöma om jag klarar av att framföra mitt fordon på banan.
Det var mycket jag, mig och mitt där... Men diskussionen handlar inte om dig eller din vurpa. Den handlar om det vettiga i att skita i vanliga bandagar där man kan testa under säkra former, under överinseende av rutinerade instruktörer, för att istället gå rakt in i ett sammanhang där folk kör precis så fort de någonsin kan.

Vad är det som gör att du tycker att det är bra att gå direkt på licenskursen. Alltså inte att det är tillåtet eller ok, utan vad är det som gör att det är bättre än att köra en eller ett par vanliga bandagar först?

valmers skrev:
Sådana här skräckexempel borde inte få förekomma...
det var fö precis samma sak när jag tog licens. Och då gick det inte precis fort, om man säger... :rolleyes:

Varför kalla det för licenskurs? Jag vet mer än en som trott att man lär sig nåt om körteknik där. Licensuppkörning kanske vore bättre.

Bingo skrev:
...

Vad är det som gör att du tycker att det är bra att gå direkt på licenskursen. Alltså inte att det är tillåtet eller ok, utan vad är det som gör att det är bättre än att köra en eller ett par vanliga bandagar först?

Men för satiken. Jenny har gjort en bedömning av sin egen körförmåga som enligt mig var helt korrekt. Naturligtvis ska hon inte behöva skaffa en gatreggad hoj och köra BE bara för att ha banvana och förlora ett år och x antal tusen på en sån dummer-grej.

Nyteknik skrev:
Men jag tänker förstås på träningarna! :rolleyes:

Chrille skrev:
...

Vi som har tränat en del råkar även veta att arrangörer sällan står brevid och titta om hastighetsskilladerna mellan de aktiva upplevs som farliga - blir det mycket folk på banan så delas man ofta in i en snabb o en långsam grupp.

Jag behöver hjälp här. Vad behöver förtydligas? Vi tränar ibland tillsammans med 125JR på Mantorp!

Nu får ni börja ställa ledande frågor här...

Chrille skrev:
Ja, faktiskt så dummar du dej lite nu. Jag har uttryckligen sagt att Jenny (eftersom hon har blivit syndabock) körde snyggt och prydligt. Snyggt och stabilt helt enkelt MEN hon hade inte lärt sig att hantera den nya hojens register. Ifrågasätter du mitt omdöme eller såg du mer än mig?

När du tröttnar på din moped och skaffar en 600 så kommer du för det otränade ögat framstå som en av dem som inte_har_hojvana_och_inte_kan_hantera_sin_hoj!

Banvana är inget måste - att kunna köra hoj är ett måste.

Jag försökte trycka på att det egentligen inte var Jenny som jag diskuterade. Men eftersom hon vurpade så är det möjligt att hon känner sig utpekad och det är inte min avsikt. Mitt första inlägg var ett medhåll på Bingos om att jag tycker man bör ha banvana och inget annat. Hade inte Jenny det så tycker jag hon borde ha skaffat sig det och det sår jag fast vid. Sen är det mycket möjligt att hon körde bra, jag ifrågasätter inte ditt omdöme.

Sen din avslutning visar bara att vi talar om två helt skilda saker, det är inte folk som har bytt hoj och som har lite inkörningsproblem och kör 58 istället för 57 på Sviestad och kanske tappar framändan pga annan känsla i bromsen som jag menar. Är du med nu?

Chrille skrev:

Vill du kritisera förfarandet vid licensiering så är det en diskussion du bör ta med Micke och/eller Svemo. Inte här.

Nu börjar detta urarta en smula och jag tänker inte bidra till att göra en höna av en fjäder. Vad vi borde diskutera är vilka rimliga krav som ska ställas på den som ska träna och tävla i roadracing. Att kunna hålla ett minimum-tempo för att inte framkalla farliga situationer är ett sådant som jag kunde se att det tummades på. Förstår inte varför den iaktagelsen är så svårsmält?

Last edited:
Chrille skrev:
Jag behöver hjälp här. Vad behöver förtydligas?
Du behöver mer hjälp än du tror... kolla här:

Det bättre sättet - för alla inblandade parter:
Kör en eller ett par vanliga bandagar. Om det verkar roligt och det känns säkert och bra tar du licens.

Det sämre sättet - för alla inblandade parter:
Gå direkt från gatan och ta licensen. Det går säkert bra - det har gjort det för alla före mig.

Hajjar du nu? Bättre - sämre...

Chris Ash skrev:
... Mitt första inlägg var ett medhåll på Bingos om att jag tycker man bör ha banvana och inget annat.

Då fokuserar vi eftersom jag vet att det finns två läger här. (inte alls omöjligt att Micke och Ola inte är överens med mig.)Jag påstår att ovanstående är FEL. Den som kan köra hoj behöver en enda licensträning för att vara med bra i matchen. Den som inte kan köra klarar inte kursen eller inser i värsta fall(om man licensierats felaktigt) efter en träning eller två att man bör syssla med något annat.

Bland det farligaste jag vet inom RR är gridkrockar. Om någon kör över sin fot och trillar omkull på griden så lär ett flertal i publiken ifrågasätta dennes licensinnehav. Borde inte denne ha skaffat sig springaigånghojvana först?

Hähä :hihi

Allvarligt skojat - Det luktar illa när ett gäng synnerligen oerfarna rookies sätter sig till doms över andra rookies. Låt beslut fattas av dem som vet och kan bra mycket mer än oss.

Last edited:
Jag måste säga att jag håller med de som efterlyser lite grundläggande kännedom om att framföra en motorcykel i högt tempo.

Licenstagning har blivit lite av en modegrej, tycks det. Frågan är ju hur man höjer andelen som faktiskt kommer att tävla, och inte bara tar licens för att kunna flasha den, och/eller vill "köra lite bana".

Kanske vore det en idé att faktiskt erbjuda körutbildning ihop med licenskursen? Köra några "skojrejs", så alla inblandade har ett bättre hum om vad som krävs?

Bingo skrev:
Den handlar om det vettiga i att skita i vanliga bandagar där man kan testa under säkra former, under överinseende av rutinerade instruktörer, för att istället gå rakt in i ett sammanhang där folk kör precis så fort de någonsin kan.

Hmm... jag ska erkänna...att även fast jag har kört en jävla massa "vanliga bandagar" så känner jag mig livrädd för att gå ut på en RR träning.

Man räknar ju med att ens träningskamrater vet vad det är dom håller på med.

Jag förstår varför Micke o Ola "tjatade" om hur viktigt det är att INTE överträda gula linjen ut ur depån och hålla sig ur spår. Under en träning så öser ju folk på för fullt. Risken för incidenter ökar såklart svinmycket.

//Madsomförmodligenintevetvadhonhållerpåmed :3freak

Chris Ash skrev:
eftersom hon vurpade så är det möjligt att hon känner sig utpekad och det är inte min avsikt. Mitt första inlägg var ett medhåll på Bingos om att jag tycker man bör ha banvana och inget annat. Hade inte Jenny det så tycker jag hon borde ha skaffat sig det och det sår jag fast vid.

Det är väl ganska självklart att jag tar åt mig. Det vore ju ingen vidare egenskap att vara så självcentrerad att man inte lyssnar på omvärlden. Ja, jag borde absolut ha skaffat banvana, men nu fanns inte tiden (tidigare har pengarna varit problemet), men jag gjorde ändå den bedömningen att jag faktiskt skulle klara av det. Det var uppenbarligen en felaktig bedömning, men jag är ändå ganska säker på att jag inte skulle vara farlig på banan på grund av att jag skulle köra för långsamt, vingligt eller på annat sätt okontrollerat. Det jag ska göra nu är att ge mig ut och lära känna hojen på avskilt område och sedan får vi se. Jag tänker som sagt inte ge mig ut på någon träning om de övriga inte vill ha mig där.

Madhonda skrev:
Jag förstår varför Micke o Ola "tjatade" om hur viktigt det är att INTE överträda gula linjen ut ur depån och hålla sig ur spår. Under en träning så öser ju folk på för fullt. Risken för incidenter ökar såklart svinmycket.

//Madsomförmodligenintevetvadhonhållerpåmed :3freak

Ändå är det konstant folk som kör över gula linjen, och inte med millimeter, utan rätt rejält också...
Inte alls ovanligt även bland a-licensade förare.

Mattias skrev:
...

Kanske vore det en idé att faktiskt erbjuda körutbildning ihop med licenskursen? Köra några "skojrejs", så alla inblandade har ett bättre hum om vad som krävs?

Jovisst vore det det bästa i en perfekt värld. Vi kommer kanske dit också nu när vår sport växer så det knakar, men fram tills dess så får vi andas lugnt när en långsam rookie är ivägen och komma ihåg att de flesta varit nybörjare någon gång.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph