En annorlunda licenskursstory (groggy)

Status
Ej öppen för fler svar.
Gulsnabbtrajja skrev:
Rent krasst, hur svårt är det att passera en markant långsammare förare? Ännu lättare om vederbörande har fel spårval. Vad som stenhårt präntades in på min licenskurs var "BYT INTE SPÅR". Om det fortfarande präntas in i nya rookies så finns det inget problem.

Det är säkert inte alls svårt. MEN se det på andra hållet istället.
Hade jag helt grön efter licenskurs kört ut på en tisdagsträning på Knutstorp med en färsk B-licens så hade jag antagligen skitit på mig o sen aldrig visat mig på banan igen. Anledningen är enkel. Det är läskigt som fan när man själv är en snigel o dom andra kör fort som fan. DET är knappast en bra inkörsport för RR Chrille, sen får du säga vad du vill.

Hurvida det sen är rätt eller fel är en helt annan femma.

Jag vill också påpeka att jag inte kritisterat nån nånstans angående nånting. Jag var mest nyfiken o tycker det verkar ologiskt att ta en licens om man inte visat sig på en bana innan. Hur vet man att det är skoj? Hur vet man att man kommer att fortsätta köra, hur vet man om man ens är skapt för att köra fort??

Sen får man ju tycka vad man vill, vad som sen är rätt eller fel är en annan sak. Och jag håller med Bingo o Chris om att innan man tar sin licens är det lämpligt (inte rätt eller fel) att ha kört någon bandag innan.
Där lär du dig köra, SMC tex har kanondagar.

Nu är ni elaka. Hur skall ett sånt här bemötande av rookiesar gynna tillväxten av sporten?

CorbenDallas skrev:
...
Hade jag helt grön efter licenskurs kört ut på en tisdagsträning på Knutstorp med en färsk B-licens så hade jag antagligen skitit på mig o sen aldrig visat mig på banan igen. Anledningen är enkel. Det är läskigt som fan när man själv är en snigel o dom andra kör fort som fan. DET är knappast en bra inkörsport för RR Chrille, sen får du säga vad du vill......

Jovisst, men sen kan du fråga någon här på forumet om hjälp, vilket man bör göra. Fråga rakt ut och se vad du får för alternativ
Svaret du får är antagligen att som rookierookie så bör du hålla dig ifrån banor som Falken, Knutstorp och kanske Sviestad. Perfekta nybörjarbanor är Anderstorp, Gelleråsen och Mantorp.

Det kvittar hur mycket allmänåkning man kört, på licensträning passerar plöstligt någon i en böj i ett spår man inte trodde existera med en hastighet som är oförståelig. DET är det svåra att vänja sig vid och det vänjer man sig bara vid på rr-träning eller oseriös allmänåkning.

CorbenDallas skrev:
Anledningen är enkel. Det är läskigt som fan när man själv är en snigel o dom andra kör fort som fan. DET är knappast en bra inkörsport för RR Chrille, sen får du säga vad du vill.
Ser inte det som ett problem utan mer som självsanering. De förare som råkar ut för detta lägger kanske av. Ännu troligare är nog att dom åker mer bana (t.ex med BE)innan de gör ett nytt försök. Visst ska nya förare välkomnas men självkritik bör väl alla ha och på bana är det full fart som gäller, pallar man inte det är det fel sport man försöker sig på.
Kan man dock köpa fartskillnaderna utan att ge upp kommer snabbare förare inte klaga och snart är man på en högre nivå själv.

McB skrev:
Nu är ni elaka. Hur skall ett sånt här bemötande av rookiesar gynna tillväxten av sporten?

Vilka kritiserar rookiesarna nu egentligen? Jag vill inte påpeka det uppenbara med kritiken kommer från märkligt håll.

Chrille skrev:
Vilka kritiserar rookiesarna nu? Jag vill inte påpeka det uppenbara med kritiken kommerfrån märkligt håll.

Egentligen är den inte så märklig. Har man inte vart med är det alltid väldigt mycket frågor man har kvar, som man kanske inte riktigt får klart för sig förrän man kommer ut i depåerna. Och det går kanske inte heller att förklara på kurserna heller.

CorbenDallas skrev:
Jag var mest nyfiken o tycker det verkar ologiskt att ta en licens om man inte visat sig på en bana innan. Hur vet man att det är skoj? Hur vet man att man kommer att fortsätta köra, hur vet man om man ens är skapt för att köra fort??

Här kan jag naturligtvis bara svara för mig, men för min del är det enkelt: road racing är mitt enda stora intresse. Jag har kollat varenda rr-tävling både på tv och lajv på SS600 och SM/SO i flera år. De som redan kör vet vem jag är. Jag har sprungit i deras depåtält och frågat tusen och en frågor.

Det absolut viktigaste i mitt liv och det absolut roligaste, t.o.m. en av de få sakerna som gör mig riktigt lycklig är att köra hoj. Även om jag har haft ett gammalt ök, så har jag kört med folk på R1:or och hängt med riktigt bra.

Mitt mål i livet är att köra rr. Tyvärr, fyller jag 29 snart och om det ska bli någon karriär av det hela bör jag börja så tidigt som möjligt. Annat må det vara fel på, men inte målsättningen. Den kan du vara övertygad om.

Gulsnabbtrajja skrev:
...Kan man dock köpa fartskillnaderna utan att ge upp kommer snabbare förare inte klaga och snart är man på en högre nivå själv.

Det är det man behöver lära sig som licensinnehavare. Nu vet jag att skåningarna är en gnälliga jävlar i det här avseendet(inget skämt, ni är osjysst gnälliga mot långsamma förare nere på Knutstorp) men på Åsen har det alltid funkat bra. Jag mfl har kört 1,30 tillsammans med folk som kört 1.10 eller fortare. Helt utan gnäll.

Last edited:
Chrille skrev:
Vilka kritiserar rookiesarna nu egentligen? Jag vill inte påpeka det uppenbara med kritiken kommer från märkligt håll.
Jaha, och vad är det som är så märkigt med att jag har åsikter om saken?

Mina åsikter är fö endast att det är bättre att testa bankörning innan man tar licensen än att inte testa bankörning innan man tar licensen och att det bör ställas krav på körförmåga innan man blir godkänd. Jag kan inte se det märkliga vare sig i åsikterna eller i att det är jag som framför dem.

Man får en känsla av att det är lättare att få licens i RR än i någon annan motorsport. Kan vara fel iofs...

Bingo skrev:
Jaha, och vad är det som är så märkigt med att jag har åsikter om saken?

Mina åsikter är fö endast att det är bättre att testa bankörning innan man tar licensen än att inte testa bankörning innan man tar licensen och att det bör ställas krav på körförmåga innan man blir godkänd. Jag kan inte se det märkliga vare sig i åsikterna eller i att det är jag som framför dem.
.......

Nu har du ju visserligen sett till att klargöra vad du menar vilket gör det rätt enkelt och jag säger inte emot dig.

Det är bättre om man testat bana, men det är inget krav.
Det ställs krav på licenstagarna även om vissa tror annorlunda.

Inom folkrace är inte kraven höga iom att du licensierar folk från 15 och upp. Var ska de lära sig köra? Daniel Carlsson (numera WRC) tror sig vara den enda som kuggats på uppkörning för folkrace hos sin klubb.

Chrille skrev:
Det är det man behöver lära sig som licensinnehavare. Nu vet jag att skåningarna är en gnälliga jävlar i det här avseendet(inget skämt, ni är osjysst gnälliga mot långsamma förare nere på Knutstorp) men på Åsen har det alltid funkat bra. Jag mfl har kört 1,30 tillsammans med folk som kört 1.10 eller fortare. Helt utan gnäll.
Ibland är du bara trög... Det där med "bättre-sämre" verkar du inte vilja förstå. Långsamma förare är inga problem, jag hör fö själv till dem, dem kommer man om. Det är osäkra förare som är en fara. Och de är störst fara för dem som inte själva är så säkra, bla jag.

Det är skillnad på gat- och banåka. Att du är "snabb på gata" (vad nu det kan tänkas betyda...) behöver inte betyda någonting på en bana. Man kan inte träna RR på gata.

Fan, kör en gång på bana med t ex SMC. Sen vet du något som du inte visste innan. Det är det enda jag begär (Gäller inte Chrille utan dem som funderar på licens). Vad har man att förlora på det? Vad kan man vinna på det?

Bingo skrev:
...
Fan, kör en gång på bana med t ex SMC. Sen vet du något som du inte visste innan. Det är det enda jag begär (Gäller inte Chrille utan dem som funderar på licens). Vad har man att förlora på det? Vad kan man vinna på det?

Läs mitt tidigare inlägg :tungan och komplettera med.

Banerfarenhet är inte SÅ viktigt att man ska behöva köpa en gathoj bara för att köra BE el dyl. Kan man köra så löser det sig ändå. Din ordlek med bättre/sämre är betydligt lättare att hålla med om än den massiva kritik som riktas mot folk som Jenny som inte kört bana innan i licensen.

Jimmy Lindström har inte hojkort vilket lär innebära att han aldrig kört allmänåkning..... Bara en tanke.

(Komplettering: jag hade kört bana 4 ggr innan jag tog licens..... Sen bytade jag hoj och blev ännu långsammare.)

Last edited:
Vilken debatt det har blivit om detta! Jag tycker att upplägget på praktik dagen var klockrent. Tack till Chrille, Micke, Ola m fl. Det är väl bara naturligt att alla kör olika fort beronde på grad av ringrostighet efter vintern, cykeln man körde på mm
Alla vurpar ju nån gång och hur ska man få banerfarenhet om man inte får köra? Har man inte körkort så måste man ju ha licens för att få erfarenheten. Det är väl i så fall mer upp till de mer erfarna att hjälpa alla som är lite långsammare att bli snabbare så slipper man problemet med stor hastighetsskillnader så fort försäsongen är över.
För mig gick det inte fort alls! Har aldrig kört 2 takt innan och hade ett helvete att hitta rätt växel i kurvorna.
Jag tror jag vet varför macho vurpade! Hon stod ju i depåledet bakom mig och sög i sig all 2 takts olje tjocka avgaserna jag sprutade ut :(

Chrille skrev:
Din ordlek med bättre/sämre är betydligt lättare att hålla med om än den massiva kritik som riktas mot folk som Jenny som inte kört bana innan i licensen.

Jag har svårt att förstå varför kritiska röster inte skulle vara berättigade då de kommer från oss som saknar den erfarenhet ni andra har. Det är ju vår säkerhet det handlar om och det vore väl konstigt om ingen reagerade över den stora och tydliga skillnad bland kursdeltagarnas erfarenhet och de frågetecken detta skapar inför kommande träningar? Passande hade därför varit en lugnande och förtroendeingivande förklaring varför det brukar fungera trots stora skillnader i fart och erfarenhet. Det hade troligen reducerat antalet inlägg och frågetecken i den här tråden med 90%.

Nyteknik skrev:
Jag har svårt att förstå varför kritiska röster inte skulle vara berättigade då de kommer från oss som saknar den erfarenhet ni andra har. Det är ju vår säkerhet det handlar om och det vore väl konstigt om ingen reagerade över den stora och tydliga skillnad bland kursdeltagarnas erfarenhet och de frågetecken detta skapar inför kommande träningar? Passande hade därför varit en lugnande och förtroendeingivande förklaring varför det brukar fungera trots stora skillnader i fart och erfarenhet. Det hade troligen reducerat antalet inlägg och frågetecken i den här tråden med 90%.

Vi kör med opassande grejer för att psyka dig förstår du väl? :rolleyes: :D

Nyteknik skrev:

Jag tror det är rätt omöjligt att få folk att lära upp sig till toppnivå innan de går licenskursen, det är inte riktigt poängen. Jenny är inte rädd för att köra bana eller gasa, problemet i helgen var ju det omvända, hon gasade lite väl mycket. Det lilla jag har sett av träningar så har det fungerat bra att samsas med mycket snabbare förare. Nu är ju inte jag den som varit på banan, utan jag har sett det från åskådarplats (eftersom jag också då gick licenskursen i helgen). Men den som är upphinnande är ju oftast mer erfaren, om han/hon bara kan lita på att personen framför inte helt plötsligt byter spår så lär det ju knappast vara några problem.

Nyteknik skrev:

Jag vänder mig egentligen bara emot två saker:
Ifrågasättandet av Jenny.
Ifrågasättandet av kursens genomförande och då framförallt på vilket sätt denna kritik framförs.

Vad gäller ev oro inför framtida träningar så finns de svaren i den här tråden också, men vi har två bra forum att utnyttja - fråga. Lämpligt vore ny tråd med ex titeln :

"Frågetecken inför min första licensträning"

1. Finns el?
2. Kommer hastighetsskillnaden vara ett stort problem osv?
3. Får jag köra även om jag är långsam.
Edit/4. På min licenskurs så oroades jag av den stora skillnaden i kapacitet mellan förare. Hur funkar det när det sedan är dax för träning?
osv...osv...

Så kunde ni ha gjort. ..

Nyteknik skrev:

Jag kan bara svara för mig själv men det är ganska så lätt. Det syns ganska väl när någon är mycket långsammare och osäkrare än sig själv. Då finns det en mekanism i min hjärna som säger att den här killen eller tjejen kan göra något oväntat i nästa böj. Jag slår av lite och lämnar lite marginal, jag är ju faktiskt inte ute för att sätta ett kval varv. Är det så att vederbörande gjorde något tokigt söker jag upp personen efter passet o ger en rak höger... :fatta! läs ..ger tips om hur man skulle gjort istället.

Svårare än så kan det väl inte vara...

Packalén skrev:
Jag kan bara svara för mig själv men det är ganska så lätt. Det syns ganska väl när någon är mycket långsammare och osäkrare än sig själv. Då finns det en mekanism i min hjärna som säger att den här killen eller tjejen kan göra något oväntat i nästa böj. Jag slår av lite och lämnar lite marginal, jag är ju faktiskt inte ute för att sätta ett kval varv. Är det så att vederbörande gjorde något tokigt söker jag upp personen efter passet o ger en rak höger... :fatta! läs ..ger tips om hur man skulle gjort istället.

Svårare än så kan det väl inte vara...

Låter bra. Ditt inlägg hade passat som hand i handske för några timmar sedan då det var "hela havet stormar" här. :tungan

Tom skrev:
om han/hon bara kan lita på att personen framför inte helt plötsligt byter spår så lär det ju knappast vara några problem.
Dit var precis vart ville jag komma för ett tag sen. När ändå ämnet behandlas så kan man kasta ut nästa tips: Utnyttja inte hela banbredden om det inte behövs, ofta ser man folk som ska ända ut till curbsen trots att det uppenbart inte behövs, det är nästan att likställa med spårbyte då bakomvarande ofta bedömer fart och nedlägg på den framför som ser ut att ha klarat av svängen men trots det fortsätter att drifta utåt. Lämna gärna en meter till godo så kommer snabbare förare förbi på yttern lättare. (behöver du hela banan ska du naturligtvis använda den men oftast har man rätt stora marginaler kvar.)

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph