En annorlunda licenskursstory (groggy)

Status
Ej öppen för fler svar.
Chris Ash skrev:
Jag är benägen att hålla med. Vill man börja tävla i roadracing så ser jag det som självklart att man börjar köra bandagar och åtminstone lär sig att ta sig runt banan i någorlunda rätt spår och inte vingla runt, lär sig bromsa lite halvhyfsat och rent allmänt får en känsla för hur man kör en motorcykel på bana i "högt" tempo (allt är ju relativt). Allt detta INNAN man sätter sin fot på en träning för licensierade åkare! Det är trots allt ingen lekplats med tillhörande sandlåda utan säkerheten är jävligt viktig, den blir inte bättre för att folk, som Bingo skriver, inte ens vet det mest grundläggande i att framföra en R-hoj på bana. Jag lovar att det inte är kul att varken torpedera eller bli torpederad/överkörd!

ALLA kan bli så snabba och säkra som krävs för att tävla, men börja i rätt ände, för allas skull....

Under ett av passen då vi lotsades runt på ett långt led runt banan uppstod en lucka mellan två licensaspiranter. Luckan växte och växte i takt med att tempot ökade från promenadtakt till mycket måttligt och efter ett par varv var den flera hundra meter. Inte ens på rakan lyckades den som skapat luckan täppa till den. Detta gjorde att vi som låg bakom missade idealspåret. Efter passet frågade jag killen som hade kört vad problemet hade varit. Det visade sig helt enkelt att tyckte att det hade gått för fort för att han skulle känna sig säker. Så vitt jag vet fick han sin licens och är i sin fulla rätt att delta på träningar och tävlingar. :rolleyes:
 
Nyteknik skrev:
....Efter passet frågade jag killen som hade kört vad problemet hade varit. Det visade sig helt enkelt att tyckte att det hade gått för fort för att han skulle känna sig säker....
Sådana här skräckexempel borde inte få förekomma; personen i fråga borde ha hänvisats till exempelvis Bike Events eller LMS bankörningar, där man kan börja i grön grupp med likasinnade.
 
valmers skrev:
Sådana här skräckexempel borde inte få förekomma; personen i fråga borde ha hänvisats till exempelvis Bike Events eller LMS bankörningar, där man kan börja i grön grupp med likasinnade.

Precis. Det är inget konstigt att känna sig osäker första gångerna på en bana. Men dessa första gånger bör inte äga rum på en kurs där nästa steg är närkontakt med A-förare som kör 54:or runt Sviestad. Tycker att instruktörerna borde ha varit hårdare i detta avseende istället för att vara "bussiga" vilket gärna framhölls med ett brett leende och en dunk i ryggen på den nye licensinnehavaren.
 
Chrille skrev:
I ärlighetens namn så kollade vi lite extra på Jenny och hon körde snyggt och stabilt i min ände av banan. Nu är det bara throttle control kvar.

Det var ju tur att någon sade det. RR är mitt liv och vurpor är inget som avskräcker, men om jag börjar bli känd som någon slags vårdslös idiot, då är ju inte jag den som tänker åka ut och skrämma skiten ur folk.

Efter vad jag har kunnat läsa mig till är licenskursen till för de som vill börja köra road racing. Körkort eller hojvana sedan tidigare krävs inte. Självklart hade jag själv gärna haft tid att provköra hojen rejält i förväg, men mina alternativ var antingen att vänta till nästa år, eller att göra kursen nu och kunna träna ofta och relativt billigt i år. Valet där blir ganska självklart för de flesta, tror jag.

Nu blir det upp till licensutgivarna att bedöma om jag klarar av att framföra mitt fordon på banan. Jag skulle inte ge mig ut där om jag inte trodde att jag skulle klara av det utan att köra omkull. Jag tycker ni ska lämna det till de som är där för att bedöma det, eller vara rättvisa nog att ge en skrapa åt de andra som gick av.
 
Chrille skrev:
Det fanns säkerligen tio pers till där som kunde gjort samma vurpa.

Jag säger absolut inte detta för att vara taskig mot Jenny eller nån annan "jättemycketrookie". De kan mycket väl vara betydligt snabbare än mig efter en bit av säsongen MEN....

Är inte det i sig ganska alarmerande det du skriver Chrille? Visst man kan ha otur och jag är den förste att erkänna det. Men om man kommer till en licenskurs som är första körtillfället på den nya racern och highsidar så har man missat nåt grundläggande, tex "throttle control" som man givetvis SKA ha till betydligt högre grad än att man kan köra ett par varv i licenskurstempo på ett säkert sätt, innan man ger sig in i leken, och är det då inte bara Jenny utan tio pers så ser iaf jag det som oroande och underligt.

Man lär sig såpass fort, så jag tycker inte det är orimligt att folk åtminstone ska ha lite banerfarenhet först. Många såna här trista omkullkörningar hade kunnat undvikas då.
 
Chrille skrev:
Om någon inte har kört bana innan har inte med saken att göra. Man ska ju kunna köra hoj på ett säkert och snyggt sätt.
Ett bra sätt att ta reda på om man kan göra det eller inte, på en bana, är att vara med på någon bandag först. Det är skitkul och kostar under en tusenlapp. Och så lär man sig något på kuppen.

Visst är det mycket begärt av folk att de testar det först!?

Jag pratar inte om ny hoj på licenskursen, jag pratar om folk som aldrig kört ett varv på bana.
 
Lycka till nästa gång...

var det inte ngn smart Enduroåkare som sa:
"Smärta är bara svaghet som lämnar kroppen..."
:tummenupp
 
Eftersom det varken finns kvar på körkort eller tidigare körvana när man ska ta licens så känns diskussionen ganska överflödig. Det har funkat bra hittils, eller?

Edit: ett förtydligande på sin plats, kanske. Jag tycker inte att man ska ge sig ut och rejsa, eller träna tillsammans med licensierade förare, om man inte har viss vana från banan. Att bara ta licensen betyder dock inte så mycket.
 
Last edited:
valmers skrev:
Sådana här skräckexempel borde inte få förekomma; personen i fråga borde ha hänvisats till exempelvis Bike Events eller LMS bankörningar, där man kan börja i grön grupp med likasinnade.

Det finns ju iofs ett problem i detta med att säga att "du får inte vara med, du är för långsam". I grunden gillar jag inte det alls, men när det handlar om en mycket farlig sport som roadracing såvetefan om inte kraven ska skärpas.

Jag menar "Ingen hojvana krävs".....alla som har ett huvud att tänka med fattar att det blir inte bra på något sätt....

Jag tycker det är bra att vi diskuterar detta och inte bara "lämnar det till de som ska bedöma det". Jag ska trots allt ut och köra med dessa utan hojvana och tycker det ligger i mitt intresse i jävligt hög grad.

Edit:Jag menar inte att vara för långsam är ett problem, det är en stor skillnad på att vara långsam och vara farlig.
 
Chris Ash skrev:
Det finns ju iofs ett problem i detta med att säga att "du får inte vara med, du är för långsam". I grunden gillar jag inte det alls, men när det handlar om en mycket farlig sport som roadracing såvetefan om inte kraven ska skärpas.

Jag menar "Ingen hojvana krävs".....alla som har ett huvud att tänka med fattar att det blir inte bra på något sätt....

Jag tycker det är bra att vi diskuterar detta och inte bara "lämnar det till de som ska bedöma det". Jag ska trots allt ut och köra med dessa utan hojvana och tycker det ligger i mitt intresse i jävligt hög grad.

Edit:Jag menar inte att vara för långsam är ett problem, det är en stor skillnad på att vara långsam och vara farlig.

Hur får man hoj och banvana utan att vara med och köra?
För att köra på en "bandag" måste man ha körkort, då försvinner en stor grupp unga som skulle kunnat börja köra.
Lösningen skulle kunna vara "rookierookie"-träningar, där man tillåter de utan allt för mycket vana att köra.

Glömmer aldrig bort första 125jr på mantorp 02, kidsen såg knappt ut att kunna köra moped, nu blir man frånåkt av glinen..
 
oFFkeFF skrev:
Hur får man hoj och banvana utan att vara med och köra?
För att köra på en "bandag" måste man ha körkort, då försvinner en stor grupp unga som skulle kunnat börja köra.
Lösningen skulle kunna vara "rookierookie"-träningar, där man tillåter de utan allt för mycket vana att köra.

Glömmer aldrig bort första 125jr på mantorp 02, kidsen såg knappt ut att kunna köra moped, nu blir man frånåkt av glinen..

Det är ett problem som jag precis satt och reflekterade över faktiskt. I Danmark när de körde 80cc racing vet jag att de hade en typ av "körskolor" för unga grabbar och tjejer som skulle in i sporten, typ en helg som hade riktiga instruktörer och övningar dvs ingen licenskurs. Nu vet jag inte exakt hur det gick till men det är bara en tanke som dök upp. Grejen är ju att det är så lätt att lära sig och går så fort, precis som du säger med Juniorerna.
 
Nu är det ju ganska enkelt det här och jag förstår inte tjatet. Micke och Ola är mycket rutinerade i de här sammanhangen och har bra koll på sina elever.

Normalt i de här fallen är ju att man bestämmer sig för att ta licens, säljer hojen och skaffar räser under vintern och kommer med oprövade kort till licenskursen som ju är första gången man får köra hojen. Ett oprövat kort som dels kan krångla (som det gjorde för en del) eller reagera helt annorlunda än den hoj man är van vid.

Jag har sett relativt rutinerade, snabba killar köra omkull för att de har monterat nya bromsar som blivit för svårdoserade i väta - ska man klippa licensen för dom? Har sett killar köra omkull för att de har bytat däcksmärke - ligger de i farozonen?
Man ser gång på gång färska killar köra av för att det dyker upp en hoj på insidan i en böj. Det händer jämt och ständigt, så även i lördags, men inte fan diskar det någon.

Litar ni inte på mig som lita på Micke som är en kille som tar allvarligt på det här. Han lägger stor vikt vid att man faktiskt ska kunna köra hoj utan att vara farlig. Likaså är inte Ola den som håller tyst för att vara snäll. Hade någon på kursen kört farligt dåligt så hade denne inte varit licensinnehavare dag.
 
Last edited:
Chrille skrev:
Likaså är inte Ola den som håller tyst för att vara snäll. Hade någon på kursen kört farligt dåligt så hade denne inte varit licensinnehavare dag.

Det är ju bra i så fall. Det är just de som kör farligt som diskuteras, och de har varit med på tidigare licenskurser.

Edit: Du fattar mycket väl att jag inte menar folk som vurpat för att de bytt däck.....kom in i matchen...
 
Bingo skrev:
Ett bra sätt att ta reda på om man kan göra det eller inte, på en bana, är att vara med på någon bandag först. Det är skitkul och kostar under en tusenlapp. Och så lär man sig något på kuppen.

Visst är det mycket begärt av folk att de testar det först!?

Jag pratar inte om ny hoj på licenskursen, jag pratar om folk som aldrig kört ett varv på bana.

Är ju svårt att pröva på med banåka om man tex saknar körkort.
125JR får man ju köra från 14 år med. Svårt att ha fått någon bantid innan man har en licens så man kan åka i licensgrupp då :va

Men visst blir man lite förvånad över dom som har haft möjligheten att pröva på innnan å ändå väljer att ta licens innnan man ens provåkt på bana :rolleyes:
 
oFFkeFF skrev:
Hur får man hoj och banvana utan att vara med och köra?
För att köra på en "bandag" måste man ha körkort, då försvinner en stor grupp unga som skulle kunnat börja köra.
Lösningen skulle kunna vara "rookierookie"-träningar, där man tillåter de utan allt för mycket vana att köra.

Glömmer aldrig bort första 125jr på mantorp 02, kidsen såg knappt ut att kunna köra moped, nu blir man frånåkt av glinen..

Var för långsam att skriva ser jag :3freak
 
Nyteknik skrev:
Under ett av ... :rolleyes:

Är det upp till dig att avgöra? Varje vår kommer det ut rookies på banan som i varierande grad är långsamma. Jag var en av dem som var mycket långsam och det fanns fler som mig. Det gick så bra så.

Så kommer det vara i år och förhoppningsvis nästa år. BE el dyl ska väl inte vara en plantskola för RR. Det ska väll RR-klubbarna vara.

Vi som har tränat en del råkar även veta att arrangörer sällan står brevid och titta om hastighetsskilladerna mellan de aktiva upplevs som farliga - blir det mycket folk på banan så delas man ofta in i en snabb o en långsam grupp.
 
Chris Ash skrev:
...
Edit: Du fattar mycket väl att jag inte menar folk som vurpat för att de bytt däck.....kom in i matchen...


Du menar bara folk som vurpar för att de har bytt hoj?
 
Chrille skrev:
Är det upp till dig att avgöra?

Givetvis inte. Micke sade högt och tydligt att den som inte kan hänga med i det tempo vi nu kommer köra i har inte på en racingbana att göra och kommer inte få licens. Jag tänker på de ruskiga fartskillnader som måste uppstå då den som är rädd kör samtidigt med den erfarne A-föraren.
 
Nyteknik skrev:
Givetvis inte. Micke sade högt och tydligt att den som inte kan hänga med i det tempo vi nu kommer köra i har inte på en racingbana att göra och kommer inte få licens.
Den som inte hänger med i tempo kommer bli utkvalad och därmed är problemet löst.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top