Nyteknik
Bannad
Chris Ash skrev:Jag är benägen att hålla med. Vill man börja tävla i roadracing så ser jag det som självklart att man börjar köra bandagar och åtminstone lär sig att ta sig runt banan i någorlunda rätt spår och inte vingla runt, lär sig bromsa lite halvhyfsat och rent allmänt får en känsla för hur man kör en motorcykel på bana i "högt" tempo (allt är ju relativt). Allt detta INNAN man sätter sin fot på en träning för licensierade åkare! Det är trots allt ingen lekplats med tillhörande sandlåda utan säkerheten är jävligt viktig, den blir inte bättre för att folk, som Bingo skriver, inte ens vet det mest grundläggande i att framföra en R-hoj på bana. Jag lovar att det inte är kul att varken torpedera eller bli torpederad/överkörd!
ALLA kan bli så snabba och säkra som krävs för att tävla, men börja i rätt ände, för allas skull....
Under ett av passen då vi lotsades runt på ett långt led runt banan uppstod en lucka mellan två licensaspiranter. Luckan växte och växte i takt med att tempot ökade från promenadtakt till mycket måttligt och efter ett par varv var den flera hundra meter. Inte ens på rakan lyckades den som skapat luckan täppa till den. Detta gjorde att vi som låg bakom missade idealspåret. Efter passet frågade jag killen som hade kört vad problemet hade varit. Det visade sig helt enkelt att tyckte att det hade gått för fort för att han skulle känna sig säker. Så vitt jag vet fick han sin licens och är i sin fulla rätt att delta på träningar och tävlingar.