Elskåpen i depåerna

Jocke S

Snabbare & Snabbare
Gick med
15 Jul 2004
Hoj
Yamaha 660 Tenere Yamaha WR 450
Jag tänkte skaffa mej ett litet byggelskåp. Och till det en 400V kabel. Om jag mins rätt så brukar det finnas trefasuttag i depåskåpen. Är det nån som vet? I så fall är det 16 Ampers hanske eller 25 Ampers hanske, eller kanske något helt annat? :va

Jocke S skrev:
Jag tänkte skaffa mej ett litet byggelskåp. Och till det en 400V kabel. Om jag mins rätt så brukar det finnas trefasuttag i depåskåpen. Är det nån som vet? I så fall är det 16 Ampers hanske eller 25 Ampers hanske, eller kanske något helt annat? :va

Tycker du att det inte kostar tillräckligt mycket för 220V utan heller vill betala det mångdubbla för 360V. Du lär väl inte kunna förbruka så mycket mer än du redan gör. Du är väl inte så naiv så du tror att ingen skall märka att det är DU som sabbar hela elnätet. Det stora problemet är ju oftast att det inte finns tillräckligt med ström IN till anläggningarna.

Jocke S skrev:

Hos LMS är det ingen som kommer få koppla in sig på 16A eller mera.
Det är 10A standard jordat svenskt uttag som gäller.

Detta har endast en enda orsak och det är när allt går fel.
Varför är elnätet snedbelastat? varför går säkringarna där borta men inte här?
Vad har folk kopplat in? etc etc etc.
Vill man som arrangör lägga ner "onödig" tid på att felsöka folks inkopplade saker?

Om man planerat eldragningen innan och räknat med de 10A uttag som finns i skåpen, sen kommer det plötsligt 2-3-4st och vill ha 16/25/32A uttag och då är inte elnätet dimensionerat för det, resultatet av det blir oftast att säkringar går, felsökning som följd och massa folk som blir irriterade.
Så om du inte vill få din handske urdragen på LMS tävlingen så använder du en vanlig kontakt och 10A.

Nu vet jag att vissa andra banor tillåter inkoppling av mer än 10A.

Hoppas "ni" förstår problemet? jag är själv förare och det är rätt trist när man ligger o huttrar på natten och det är kallt o jävligt i bussen bara för att nån drar 3ggr så mkt el (och säkringar går sönder) än vad som är tänkt..
Eller kanske ännu roligare, däckvärmarna blir inte varma för att det blivit överbelastning i elnätet pga av att någon trott att bara för att det finns 16/25/32/64A uttag i ett skåp så är hela distributionselnätet dimensionerat efter det...

Det finns dock en lösning till tex LMS tävlingen, kom dit på onsdag och hjälp till att dra ut elnätet, var med och planera hur elen distribueras och du kan va med och få tillgång till mer än 10A då det ställe DU använder är planerat för att ha ett uttag som drar 16/25/32A istället för 10A.
Nu går ju inte detta för 200+ förare då, men jag tror inte att en enda förare kommer dit och hjälper till innan ändå (och ni som kommer, ni vet redan vilka ni är så ta inte åt er).

Mvh Håkan

En fråga till Håkan: När ni gör i ordning elnätet för en tävling, vad utgår ni ifrån att varje person ska använda så att elen räcker?
Kan de köra däckvärmare, kompressor, något verktyg samtidigt utan problem?

sandstream skrev:
En fråga till Håkan: När ni gör i ordning elnätet för en tävling, vad utgår ni ifrån att varje person ska använda så att elen räcker?

I startögonblicket tar en kompressor mer än 2300W(10A). Har du då fler saker inkopplade på DIN säkring så är risken att den löser ut överhängande. Troligen så är belastningen på nätet redan stort, så det inte finns 220-230V tillgängligt vid alla centraler.

sandstream skrev:

Att varje tillgänglig uttag på 10A kan användas. 10A ca 2300W eller nåt sånt om jag inte minns fel?
så räkna lite, däckvärmare alltifrån 0-1000W (beroende på märke osv, om termostaten slagit av dom eller på dom...)
Micro, nånstans mellan 700-1000W, el/spis-platta, skulle väl tippa på 1000W eller så där också.
en borrmaskin med lite kräm i ca 500W
Sen är det bara att plussa ihop och se om det går att köra allt samtidigt på 10A.

Elelementet som jag använder själv är på 2KW, står den på max (den har ju faktiskt termostat så det är inte alltid den går för fullt) och jag drar igång micron samtidigt så lär en 10A säkring lösa ut.

Sen kan man väl säga att dra igång en kompressor tar en del peak-prestanda från elnätet men när den väl är igång drar den mindre.
översätt din kompressor från HK -> watt så har du uträkningen där också hur mkt den drar.

Så även om jag kan tro att min kompressor på 2.5HK drar ca 7-8A vid start så är det nog ungefär hälften under drift. (min 6A säkring gick sönder ibland när den startade, var det dessutom lite kallare i garaget (oljan lite trög i början) så gick säkringen definitivt, 20 grader varmt och det gick att få igång den utan problem med 6A säkring, fick dock hyresvärden att byta till 10A istället så man slapp problemet)

Mvh Håkan
PS jag är ingen elnisse direkt men tror jag har lite pejl :3freak

6008pro skrev:
I startögonblicket tar en kompressor mer än 2300W(10A). Har du då fler saker inkopplade på DIN säkring så är risken att den löser ut överhängande. Troligen så är belastningen på nätet redan stort, så det inte finns 220-230V tillgängligt vid alla centraler.

det beror på vilken sorts kompressor du har, en 0.5HK kompressor drar INTE 2300W

1hk = 735W hittade jag på google nu, vet inte om det stämmer.

2.5hk = ca 1837W alltså...

Okej! 6008pro
Jag viste faktiskt inte att det kostade mer för 400V.

Tack Håkan för ditt Svar.
Anledningen till detta är att när vi kommer 3 eller fler i samma team ska man slipa att dra varsin kabel till ert elskåp. De bukar ju inte stå runt hörnet på depåtältet. Nu är jag inte nån elektriker men det går väl inte åt mer ström bara för att vi går via ett 400V:s urtag. Rätta mej gärna om jag har fel.

Och en av huvudanledningarna till att jag fick denna ide är att om vi drar ut en 230V:s kabel till mer än vad den klarar av får vi ju just det problemet du beskriver att säkringar går.

Men jag förstår problemet med att vi har bristfällig elutrustning med påföljd att säkringar går. Detta beror kanske på diverse kablar och skarvar som inte är i topskick eller ens avsedda för utomhusbruk.

Men om du drar ut min handske så faller ju min ide. Då får vi skaffa mer gummikabel och använda 230V.

Jocke S skrev:
nån elektriker men det går väl inte åt mer ström bara för att vi går via ett 400V:s urtag. Rätta mej gärna om jag har fel.

Nej det drar inte mer än säg 3st 10A kablar MEN säg att ett skåp är tänkt att det ska max tas ut 15st 10A och istället blir det 16 uttag på totalt 150+32A istället.
Vad händer då med matningen till det skåpet? jo det blir underdimensionerat.
För att få rätt dimensioner på matningen MÅSTE det isåfall var med i planeringen att ETT utag kan dra 32A.

Jocke S skrev:
Och en av huvudanledningarna till att jag fick denna ide är att om vi drar ut en 230V:s kabel till mer än vad den klarar av får vi ju just det problemet du beskriver att säkringar går.

Jag förstår DITT problem, förstår du ARRANGÖRENS problem?

Jocke S skrev:
Men om du drar ut min handske så faller ju min ide. Då får vi skaffa mer gummikabel och använda 230V.

Lösningen är väldigt enkel, se till att PRATA med den som är ELANSVARIG på tävlingen INNAN du kopplar in dina saker.

Kom överens med den personen om VART det är LÄMPLIGT att koppla in din (sn)kabel.

Ingenting är olösbart men förväntar man sig att det bara är att koppla in 10A+ vartsomhelst så blir det PROBLEM

och förmodligen blir det inte jag som drar ut din, den som kommer göra det kommer nog vara relativt irriterad på dig för att du inte följer de regler som faktiskt finns uppsatta.

Men om du INNAN pratar med ELANSVARIG (fråga i raceoffice vem som är det) INNAN du kopllar in dig så går det oftast att lösa.

Det viktigaste är att den som är ELANSVARIG på en tävling vet vilka större uttag (10A+) som inkopplade vart för att kunna "balansera" elförbrukningen.

Mvh Håkan

Jajemän, jag förstår jag förstår ARRANGÖRENS problem!

Lösningen är väldigt enkel, se till att PRATA med den som är ELANSVARIG på tävlingen INNAN du kopplar in dina saker.

Det är klart vi måste prata med varann. Det var inte meningen att denna tråd skulle skapa någon osämja mellan oss. Det är väl bra att vi får veta hur det funerar med denna el.

Jocke S skrev:

Jajemän, jag förstår jag förstår ARRANGÖRENS problem!

Det är klart vi måste prata med varann. Det var inte meningen att denna tråd skulle skapa någon osämja mellan oss. Det är väl bra att vi får veta hur det funerar med denna el.

Det är inte meningen av mig att skapa nån sorts osämja heller.
Jag vill bara informera hur det fungerar bakom kulisserna på tävlingar.

Det är ytterst få (om ens någon) som pratat med elansvarig på de senaste 4 SM tävlingarna jag varit med på hos LMS som frågat först om de kan koppla in sin 10A+ kabel nånstans, därav kanske den lite betska tonen från min sida.

Det har istället blivit som så att när det väl blir strul med elen så har man hittat folk som kopplat in allt från 16->64A kablar och då när man har ett stort gäng förare som klagar på att de inte har nån el så rycks dessa obarmhärtigt ur, förmodligen några ytterst väl valda ord(OBS IRONI) har nog kommit ur munnen på den som är ansvarig för elen också...

Allt på grund av förare/teams oförmåga att prata med arrangören om det först.

Det är BRA att det här kommer upp faktiskt ;)

så, prata först, koppla sen om det är mer än 10A som ska in nånstans...

sen är det en annan femma på träningar, då brukar det inte vara några bekymmer med att nån tar en 16/32A uttag, utan snarare nästan uppskattas pga att det inte finns så mkt framdragna eluttag på träningar utan det brukar bara vara ett fåtal.

Mvh Håkan

håkan skrev:
Det är inte meningen av mig att skapa nån sorts osämja heller.
Jag vill bara informera hur det fungerar bakom kulisserna på tävlingar.

Det är ytterst få (om ens någon) som pratat med elansvarig på de senaste 4 SM tävlingarna jag varit med på hos LMS som frågat först om de kan koppla in sin 10A+ kabel nånstans, därav kanske den lite betska tonen från min sida.

Det har istället blivit som så att när det väl blir strul med elen så har man hittat folk som kopplat in allt från 16->64A kablar och då när man har ett stort gäng förare som klagar på att de inte har nån el så rycks dessa obarmhärtigt ur, förmodligen några ytterst väl valda ord(OBS IRONI) har nog kommit ur munnen på den som är ansvarig för elen också...

Allt på grund av förare/teams oförmåga att prata med arrangören om det först.

Det är BRA att det här kommer upp faktiskt ;)

så, prata först, koppla sen om det är mer än 10A som ska in nånstans...

sen är det en annan femma på träningar, då brukar det inte vara några bekymmer med att nån tar en 16/32A uttag, utan snarare nästan uppskattas pga att det inte finns så mkt framdragna eluttag på träningar utan det brukar bara vara ett fåtal.

Mvh Håkan
Okej nu känns det bra igen!
Om vi nu sammanfattar detta.

1.Hos LMS får man 10A/person vid tävling
2.Vill man ha mer än 10A vidtalar man elansvarig via sekerteriatet. Detta borde ni för egen del medela alla som kommer. SH är ju ingen officiell roadracingsida även om man verkar få reda på mer här än från Roadracing.se.
3.Vid träningstillfällen kan man förmodligen få trefas utan beskymmer.

Detta var LMS, nu är det bara upp till oss ALLA att se till att det finns tydliga regler i depåerna så att det inte behöver bli några missförstånd. :tummenupp

Jocke S skrev:
2.Vill man ha mer än 10A vidtalar man elansvarig via sekerteriatet. Detta borde ni för egen del medela alla som kommer. SH är ju ingen officiell roadracingsida även om man verkar få reda på mer här än från Roadracing.se.
har för mig att det står i inbjudan/TR från LMS om elen, den som ingen läser.

håkan skrev:

Det står med största säkerhet nämt där, om vad som får anslutas och inte. Vi som gått teoridelen för licensen i Stockholm, känner säkert igen beskrivningen om att:
Inbjudan/Tilläggsreglerna och Regel böckerna är världens MINST lästa RoadRacing böcker/skrivelser bland de aktiva.
Förmodligen så har teori lärarna rätt.
Hur många av oss ägnar Inbjudan/Tilläggsreglerna ens en tanke, när det istället går att lägga upp en ny tråd här och fråga om självklarheter som vederbörande borde ha läst sig till.

håkan skrev:

Jag har ett svagt minne av att det står i tilläggsreglerna att om man vill ha mer än 220V/10A så får man anmäla det samtidigt som man gör sin anmälan till tävlingen, dvs 30 dagar innan. Har inga TR sparade men det kan hända att det är bara hos vissa det står så, typ SO, STCC..

Axxexs skrev:
Jag har ett svagt minne av att det står i tilläggsreglerna att om man vill ha mer än 220V/10A så får man anmäla det samtidigt som man gör sin anmälan till tävlingen, dvs 30 dagar innan. Har inga TR sparade men det kan hända att det är bara hos vissa det står så, typ SO, STCC..

Hittade ett TR från 2004 här nu. Nytt ska ju skrivas till 2006, ska se till att det förtydligas hur man ska gå tillväga om man vill ha 10A+ uttag.
LMS TR 2004 skrev:
OBS el(240 v/10A) ingår i priset
Det ska skrivas till lite där, lite längre ner står om jordfelsbrytare men annars inget.
Ska åtgärdas.

//håkan

Jocke S skrev:
Okej nu känns det bra igen!
Om vi nu sammanfattar detta.

1.Hos LMS får man 10A/person vid tävling
3.Vid träningstillfällen kan man förmodligen få trefas utan beskymmer.

Detta var LMS, nu är det bara upp till oss ALLA att se till att det finns tydliga regler i depåerna så att det inte behöver bli några missförstånd. :tummenupp

Det finns ofta väldigt tydliga regler, både vid elskåp och i tilläggsregler. Men det kommer på eget ansvar att kolla. Det är väl där det jobbiga kommer.

Mannen med facit!

Ok, Håkan har dragit det hela en gång men jag måste nog förtydliga det hela lite.

På LMS får man max koppla in 1 fas 10Ah men det finns inte så mycket till samtliga förare samtidigt. Det skulle ju i så fall krävas ett eget lite kärnkraftverk bara för en tävling. 230 förare x 10 = 2300Ah :lol

Såhär funkar det, för varje skåp dubblar vi uttaget. Först har vi ett skåp med 64Ah in, ut det drar vi 4st 32Ah och från dom 2-3st 16Ah.

Det låter idiotiskt men det fungerar förvånansvärt bra så länge folk respekterar reglerna.

Ett stort, för att inte säga det största problemet med att koppla in egna 3-fas är att dom inte blir avsäkrade i varje skåp. Slocknar en 1-fas går man till första skåpet och kollar om det brutit där, annars går man till nästa. Sitter det en extra 3-fas i skåpet har man 2 alternativ.
Detta gäller även i motsatt riktning om det är jordfelsbrytaren som dragit.

Den stackars elektrikern måste klona sig själv och skicka en åt varje håll..... eller så drar man ur den okända 3-fasen och skiter fullständigt i hur många som bli drabbade, det är ju ändå dom som gjort fel. :fatta!

Plötsligt uppenbarar sig nästa problem, skurkarna med den otillåtna 3-fasen kommer inte fatta något, deras ström är ju fortfarande borta när elkillen fått igång stamnätet och dragit vidare. Vad gör mupparna då? Jo dom kopplar in sin kabel igen, :huvet allt slocknar och elkillen kommer tillbaka, med något sämre humör och ev. en avbitare i näven. :mad:

Om man bara ansluter 1-fas så är varje anlslutning avsäkrad. Använder man mot all förmodan mer än 10Ah så går automatsäkringen i skåpet, efter 3:e försöket brukar användaren fatta vinken och stänga av lite finesser eller dra ur grannens skarvsladd som han av lathet kopplat in där istället för att dra den till ett eget urtag i skåpet.(kan beror på att det var fullt också)

Sitter det en extra 3-fas i, så kan ju ett flertal tält ha kopplat in sig på detta extra skåp och i sin tur överbelasta 3-fasen, som går till nästa skåp där det inte är avsäkrat utan går till nästa skåp där det inte heller är avsäkrat utan det går tillbaka till det stora 64Ah-skåpet, där löser huvudsäkringen och det slocknar för sådär 50-60 tält. Allt pga. någon som inte kunde läsa eller respektera reglerna.

På tal om reglerna, eltillgången är reglerad i tilläggsreglerna, som i sin tur är en del av tävlingsreglerna. Arrangören har full rätt att utdela bestraffning till den som bryter mot reglerna. Det sker i så fall via tidstillägg, uteslutning eller böter. Förhoppningsvis kommer vi aldrig behöva dra det så långt.

Summa summarum: Om du lyckats läsa ända hit har du med 99% säkerhet inte förstått allt du läst. Det är en massa hokuspokus att få 250Ah att räcka till 230 förare som skall ha 10 var.
Respektera reglerna och tänk på dina grannar så kommer det fungera i sommar.

Mvh.

HW
(elkillen)

HW skrev:
Ok, Håkan har dragit det hela en gång men jag måste nog förtydliga det hela lite.

Det låter idiotiskt men det fungerar förvånansvärt bra så länge folk respekterar reglerna.

Respektera reglerna och tänk på dina grannar så kommer det fungera i sommar.

Mvh.

HW
(elkillen)

Eller besök Cadwell Park där de bland annat kör BSB, de har löst problemet enkelt. Det finns ingen el dragen, den som vill ha tar med egen generator. Vilken tur att man just den gången lämnade generatorn hemma av platsbrist :huvet

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti