Mannen med facit!
Ok, Håkan har dragit det hela en gång men jag måste nog förtydliga det hela lite.
På LMS får man max koppla in 1 fas 10Ah men det finns inte så mycket till samtliga förare samtidigt. Det skulle ju i så fall krävas ett eget lite kärnkraftverk bara för en tävling. 230 förare x 10 = 2300Ah
Såhär funkar det, för varje skåp dubblar vi uttaget. Först har vi ett skåp med 64Ah in, ut det drar vi 4st 32Ah och från dom 2-3st 16Ah.
Det låter idiotiskt men det fungerar förvånansvärt bra så länge folk respekterar reglerna.
Ett stort, för att inte säga det största problemet med att koppla in egna 3-fas är att dom inte blir avsäkrade i varje skåp. Slocknar en 1-fas går man till första skåpet och kollar om det brutit där, annars går man till nästa. Sitter det en extra 3-fas i skåpet har man 2 alternativ.
Detta gäller även i motsatt riktning om det är jordfelsbrytaren som dragit.
Den stackars elektrikern måste klona sig själv och skicka en åt varje håll..... eller så drar man ur den okända 3-fasen och skiter fullständigt i hur många som bli drabbade, det är ju ändå dom som gjort fel.
Plötsligt uppenbarar sig nästa problem, skurkarna med den otillåtna 3-fasen kommer inte fatta något, deras ström är ju fortfarande borta när elkillen fått igång stamnätet och dragit vidare. Vad gör mupparna då? Jo dom kopplar in sin kabel igen,

allt slocknar och elkillen kommer tillbaka, med något sämre humör och ev. en avbitare i näven.
Om man bara ansluter 1-fas så är varje anlslutning avsäkrad. Använder man mot all förmodan mer än 10Ah så går automatsäkringen i skåpet, efter 3:e försöket brukar användaren fatta vinken och stänga av lite finesser eller dra ur grannens skarvsladd som han av lathet kopplat in där istället för att dra den till ett eget urtag i skåpet.(kan beror på att det var fullt också)
Sitter det en extra 3-fas i, så kan ju ett flertal tält ha kopplat in sig på detta extra skåp och i sin tur överbelasta 3-fasen, som går till nästa skåp där det inte är avsäkrat utan går till nästa skåp där det inte heller är avsäkrat utan det går tillbaka till det stora 64Ah-skåpet, där löser huvudsäkringen och det slocknar för sådär 50-60 tält. Allt pga. någon som inte kunde läsa eller respektera reglerna.
På tal om reglerna, eltillgången är reglerad i tilläggsreglerna, som i sin tur är en del av tävlingsreglerna. Arrangören har full rätt att utdela bestraffning till den som bryter mot reglerna. Det sker i så fall via tidstillägg, uteslutning eller böter. Förhoppningsvis kommer vi aldrig behöva dra det så långt.
Summa summarum: Om du lyckats läsa ända hit har du med 99% säkerhet inte förstått allt du läst. Det är en massa hokuspokus att få 250Ah att räcka till 230 förare som skall ha 10 var.
Respektera reglerna och tänk på dina grannar så kommer det fungera i sommar.
Mvh.
HW
(elkillen)