Elit MC i Göteborg lägger ner

rob313663

Medlem
Gick med
17 Jul 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Elcykel

Har aldrig varit särskilt nöjd med deras bemötande varken före eller efter de blev egna så ingen tår på min kind.
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Jag kan ju tycka att det är synd.

Ingen aning om varför de tappar BMW eller vem som kan tänkas ta över.
Finns det ens några naturliga ställen som kan gå in i Göteborg och ta den volymen på affär som BMW är?
 

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Tycker det är trist, har själv aldrig köpt någon cykel där men tråkigt att det inte bär sig när folk försöker…
 
Last edited:

rob313663

Medlem
Gick med
17 Jul 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Elcykel
Jag har köpt en ny BMWS1000R, en ny BMWS1000RR och en ny KTM 790 där, aldrig varit nöjd med deras bemötande vid service/garantiärende. Ett ärende fixade Kenneths mc på garanti, kopplingsvajer som gick av efter 500 mil på en ny hoj då Elit sa nej. Så jag tycker det är bra de försvinner.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Jag har köpt en ny BMWS1000R, en ny BMWS1000RR och en ny KTM 790 där, aldrig varit nöjd med deras bemötande vid service/garantiärende. Ett ärende fixade Kenneths mc på garanti, kopplingsvajer som gick av efter 500 mil på en ny hoj då Elit sa nej. Så jag tycker det är bra de försvinner.
:vaVarför gynnar du en handlare du inte är nöjd med vid tre nyköp ?
Alltid tråkigt med sämre urval iallafall
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Tyckte de var sådär bra när jag köpte hoj från dem, och den delen av butiken saknar jag kanske inte så mycket. Däremot var personalen i tillbehör/personlig utrustning-butiken supertrevliga och väldigt tillmötesgående när jag behövde köpa allvädersjacka så tråkigt för dem att de inte är kvar.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Köpte min knarr där 2015 och var inte direkt imponerad av hanteringen. Vet iofs inte hur mycket av den personalen som är kvar men om den affären kan vara representativ för deras generella attityd så kan jag förstå att det gått som det gått (var Bike GBG då)
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Köpte min knarr där 2015 och var inte direkt imponerad av hanteringen. Vet iofs inte hur mycket av den personalen som är kvar men om den affären kan vara representativ för deras generella attityd så kan jag förstå att det gått som det gått (var Bike GBG då)
Man kan ju tänka att det fanns en anledning att original-Bike i Trollhättan valde att avsluta samarbetet med lirarna bakom det som sen blev Elit MC.
 

bordsvatten

GubbaHoj..
Gick med
16 Jul 2007
Ort
varberg
Hoj
såld och/eller kraschad.. BMW 1250 GS Adventure
Tråkigt på ett sätt men vissa saker kunde klart varit bättre på Servicen där.. Har köpt 3 hojar där men av Martin när han jobbade där, nu när jag bytte igen blev det Bike I Trollhättan istället. Garantiärenden har inte varit sådär jättebra heller men vanliga servicear på hojarna har funkat ok..
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Dom jobbade långsamt. Det tog från Oktober till Maj att
lacka om kåpan
byta generatorkåpa till ny
byta vänster backspegel till ny
byta kopplingshandtag till nytt
byta knoppen längst ut på vänster styre
på min GSX1300R efter jag lagt den stillastående.
Kanske finns orsaken till nedläggningen i de förklaringar jag fick
de saknade personal
de var inte auktoriserade för Suzuki och hade svårigheter köpa reservdelar
(Hur kan jag anlita ett icke auktoriserat företag ? Hänvisades till Bike Göteborg av Folksam.....)

Men kanske ligger förklaringen i årsredovisningen ?
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ha!

Bitarna faller på plats.

Varför flyttade Kenneths till en sådan strategisk plats som mitt emot Johans?

Häng med på lite MC-Tetris när vi ritar om Göteborgskartan:


Suzuki måste någon gång vilja slå mynt av synergieffekter med Hondaagenturen dom tog åt sig. Suzuki säljer inte bra hos Johans, Åke Ahlquist klarar av mer än idag. Flytta Suzuki dit...?

Då skapas en lucka hos Johans som har gott om utrymme i hallen att sälja BMW, och dessutom tillgång till norra Europas bästa BMW-service tvärs över gatan.

Kenneths skall dessutom ta över Touratechförsäljningen i Sverige efter David.

Det här måste varit i säck innan det kom i påse!

Det ser ju jättebra ut - Tagenevägen blir det närmaste varit ett Bikestreet på 40 år, och Honda, Suzuki samt Yamaha i väster.

Med P.R.O bike några stenkast därifrån.
Uttalat just så...

Förlorare?
Ja - Elit, så klart.

Ducati, vem tar dem? Vem vill ha dem..?
Det finns inte marknad för en dedikerad Ducatihandlare i Göteborg.

KTM? Vill någon ens ha dem?
Med hittillsvarande politik så är handlaren dömd att bli manglad mellan sin kund och generalagenten.

Kommer det en ny aktör på plan som med dödsförakt skall försöka klamra sig fast med dessa två osäkra kort?
Well, lycka till! :whip

Göteborgs nya MC-karta!

Kom ihåg var ni läste det först.

...så ni kan reta mig när vi träffas.

Hakor är till för att stickas ut.


Edit:


Deras egen nekrolog:


ELIT MC GÖTEBORG​

2016 - 2021
Med tunga hjärtan har vi själva beslutat att stänga ner ELiT MC. Detta offentliggörande är det enda vi kommer att göra.
Orsaken är ändrade förutsättningar för att driva verksamheten vidare. Sent 2020 fick vi besked om att vi skulle upphöra som BMW-återförsäljare 2021 ut. Utan BMW som har utgjort halva vår omsättning ser vi redan nu inte är hållbart i längden i kombination med vårt hyresavtal.
Vi har minst sagt haft en framgångsrik resa trots att den stundtals haft sina bakslag. Efter att vi övertog en befintlig verksamhet som gick i miljonförlust vände våra medarbetare redan första året till positiva resultat och utmärkelser som Flest Sålda BMW 2017, 2018 och 2019 samt Årets BMW-handlare redan 2017. Det har kostat oss alla några nya gråa hårstrån, svett och tårar. Det är engagemanget från vår personal som vi sent kommer glömma, tillsammans med alla skratt. Det är ni som ska ha världens största tack.
Vi är tacksamma för er kunder vi mött - både i de mindre bra stunderna som vi kunnat ta lärdom utav och i de fantastiska stunderna då er glädje för motorcyklar har fyllt hela vår arbetsplats.
Tack till våra leverantörer för förtroendet att leverera era fantastiska maskiner samt kläder och utrustning som skyddat och hjälpt både oss och våra kunder på motorcykeläventyr.
Det enda vi vill är att ni fortsätter leva ut vår gemensamma
passion som aldrig dör ut - Motorcyklar.
Vi ses,
Vi på ELiT MC Göteborg


Trevligt skrivet.
 
Last edited:

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
KTM säljs tills viss del redan hos CEC i Kållered.

Bara Ducati kvar då...
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Det finns redan där.

Säljer alla Duke, alla Adventure och det är väl ungefär där som hela sortimentet faller in.

Sen har tydligen CEC köpt YamahaCenter om jag förstått det hela rätt.

Sämsta som kan hända är väl att KTM har en trygg hamn men att Ducati hamnar utan och måste enkom säljas och servas av Bike och Biscaya.
Då blir det rejält dyrt att ha en Ducati, vilket det kanske förvisso redan är.
 

Z750_2010

Medlem
Gick med
31 Jul 2010
Ort
Kungsbacka
Hoj
Ducati Streetfighter V4s 2020
Köpte en Streetfighter V4s hos elit förra året.
Minst sagt en irriterande historia.

Hade en inbyteshoj med en liten delbetalning kvar på.
Det tog över 3 månader att få dom till att lösa den gamla hojen och göra ägarbyte.
Fick betala lån samt försäkring på den..
Deras lösensumma blev lägre i slutändan och jag blev kompenserad genom avdrag på delar..
De ljög och sa att det var gjort säkert 10 gånger.
Minst 2 blev avskedade kort därpå..
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
BMW kommer öppna ett eget BMW-center och eftersom det var en stor del av deras volym så såg de ingen möjlighet att fortsätta. Nuvarande ägare hade inte med Bike i Trollhättan att göra. De köpte loss det från Bike p.g.a dålig lönsamhet och fick det att gå bättre men inte bra nog.

Jag har varit nöjd, men så köper jag 90% online och är rätt ointresserad av att gå runt i butiker så jag är en del av dras problem. Dock var verkstaden snabb och bra (i mina ärenden) och framför allt så had de rimliga priser på jobb på Ducati, vilket man inte kan säga om andra butiker. Trist hur som helst.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Det finns redan där.

Säljer alla Duke, alla Adventure och det är väl ungefär där som hela sortimentet faller in.

Sen har tydligen CEC köpt YamahaCenter om jag förstått det hela rätt.

Sämsta som kan hända är väl att KTM har en trygg hamn men att Ducati hamnar utan och måste enkom säljas och servas av Bike och Biscaya.
Då blir det rejält dyrt att ha en Ducati, vilket det kanske förvisso redan är.
Dom tänker väl inte flytta ihop allting i samma lokal????? :eek:
Det vore ju som att ha hjärnkirurgin i samma rum som reningsverket!
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det finns redan där.

Säljer alla Duke, alla Adventure och det är väl ungefär där som hela sortimentet faller in.

Sen har tydligen CEC köpt YamahaCenter om jag förstått det hela rätt.

Sämsta som kan hända är väl att KTM har en trygg hamn men att Ducati hamnar utan och måste enkom säljas och servas av Bike och Bisc
Då blir det rejält dyrt att ha en Ducati, vilket det kanske förvisso redan är.


Okay, länge sedan jag var i Kållered tydligen.

Det är ju logiskt med hela KTM-programmet på ett ställe, men att köpa Yamaha center...? :jisses

Häftigt!
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top