Kanske laddat den på biltema när han var där och åt varmkorv. Alla vet att biltemaström får dom att brinna.Det måste bero på att han fått sulfataska i batteriet tror jag![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Kanske laddat den på biltema när han var där och åt varmkorv. Alla vet att biltemaström får dom att brinna.Det måste bero på att han fått sulfataska i batteriet tror jag![]()
View attachment 522768Såg bilden på nätet ska tydligen vara en stark som gått lite varm.
Inte en aning. Syftade mest på att den brunnit upp när jag skrev att den varit varm.Har dom någon varningslampa på instrumentpanelen som varnar för när dom går för varm?
Jag menar så man märker det när man kör?
Inte en aning. Syftade mest på att den brunnit upp när jag skrev att den varit varm.
Men att jämföra driftkostnader blir lätt typ hur långt är ett snöre.
Vad ska man jämföra?
Köpa ny hoj,serva enligt bok och byta efter en säsong eller worst case scenario där man skrotar toppen med skurna kamlagerlägen?
I det senare fallet hade jag hellre betalat för en tvåtaktsrenovering.
Ska jag följa serviceschemat på min KX450 är det kolvbyte mm var 15:e timme.
Jag har svårt att tro att det spar några större belopp jämfört med 250/300 2t.
Vad gäller elhojarna är väl driftkostnaden helt beroende på hur länge Stark skickar ut gratis batterier mm till de som får problem eller om man får börja betala själv.
Det är ju ganska stor skillnad på om man kör motocross eller enduro, motion eller tävling.
Enligt Tedelind så har han bytt kolv på flera 300 2-takt vid 200h och kolvarna är fortfarande fräscha, då är det motions enduro vi snackar om.
Det är ju varvtalet som knäcker motorerna vilket inte många som köper begagnad supermotard fattar. En 55 hästars 450 som ser jättefräsch ut kan vara helt slut i motorn efter allt fullgasande på gatan medans en motionskörd enduro ser ut som en busskrock men är knappt inkörd i motorn. Som med allting annat så "beror det på" och det är det enskilda skicket på en viss hoj som är avgörande.
Nej jag tror inte heller att särskilt många byter på 15h men det var mer för att belysa ytterligheterna som antagligen Stark räknat på i filmen för att resultatet ska bli så gynnsamt som möjligt för elhojarna.Jag vet en som bytt batteri men det är rätt anmärkningsvärt med tanke på hur få jag känner till med elhoj.Hur länge batterierna bör hålla har jag såklart ingen aning om men efter att ha skummat en del forum så är det tydligt att det byts både batterier och drivlina på en del håll.Inga problem så länge man slipper betala kalaset själv iofs men jag skulle inte köpa beganat utan någon form av garanti iallafall.Tror du någon byter vid 15h på på en 450? Kanske dom som kör GP eller AMA.
15h var nog vad manualen sa på min 125 men efter några kolvbyten hade jag konstaterat att det var vid ca 25h som 125-kolvarna var slut för mig.
Jag har haft isär en av mina 250F vid ca 80h och skulle jag haft en kolv på hyllan skulle jag ha bytt den bara för att det skulle vara gjort eftersom hojen ändå var isär men eftersom jag då bara hade tillgång till verkstad under helgen så monterade jag ihop den igen eftersom jag bedömde att kolven håller ytterligare många timmar.
För 450F har har mekat och pratat med tillräckligt många förare för att jag skulle våga köra 150h på en kolv. Den enda 450F jag ägt och faktiskt kört än så länge har inte passerat 100h ännu så jag kan fundera ett tag till på när jag ska byta den kolven.
Så du har redan kunskap om hur länge batterierna håller på en Varg? Eller gissar du?
Nej jag tror inte heller att särskilt många byter på 15h men det var mer för att belysa ytterligheterna som antagligen Stark räknat på i filmen för att resultatet ska bli så gynnsamt som möjligt för elhojarna.Jag vet en som bytt batteri men det är rätt anmärkningsvärt med tanke på hur få jag känner till med elhoj.Hur länge batterierna bör hålla har jag såklart ingen aning om men efter att ha skummat en del forum så är det tydligt att det byts både batterier och drivlina på en del håll.Inga problem så länge man slipper betala kalaset själv iofs men jag skulle inte köpa beganat utan någon form av garanti iallafall.
En väldig massa bytande av delar lär man helt klart ha räknat med om underhållet för fyrtaktaren ska kosta 6300$ för 100 timmar.Den genomsnittlige motionären har väl på sin höjd gjort ett kolvbyte och 10-15 oljebyten under den tiden.Men jag tror inte ens Stark räknat med kolvbyte vid 15h och att betala några tusingar till verkstan för jobbet.
Jag håller med om att batterier är en stor osäkerhetsfaktor. Även om man köper en elbil men de stora bilproducenterna har ju extremt mycket mer pengar till R&D och antagligen det mesta bättre ordnat för att batterierna ska må bra.
Men jag tror inte ens Stark räknat med kolvbyte vid 15h och att betala några tusingar till verkstan för jobbet.
En väldig massa bytande av delar lär man helt klart ha räknat med om underhållet för fyrtaktaren ska kosta 6300$ för 100 timmar.Den genomsnittlige motionären har väl på sin höjd gjort ett kolvbyte och 10-15 oljebyten under den tiden.
Stark å andra sidan kostar 594$ vilket inte lär räcka till drivpaket och fjädringsservice ens.
Batterierna på en elhoj har väldigt högt strömuttag för sin lilla kapacitet, så dom slits absolut mycket hårdare än batteriet i en elbil
|
|
Motorsportsalongen i Örebro!
Jag tog en snabb avstickare... |
|
|
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort
Det är ingen lätt uppgift H... |
|
|
KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”
Rajiv Bajaj, 58, VD för den... |