Elhojar

Har dom någon varningslampa på instrumentpanelen som varnar för när dom går för varm?
Jag menar så man märker det när man kör?
Inte en aning. Syftade mest på att den brunnit upp när jag skrev att den varit varm.
 
Som omväxling så stödjer jag Stark på den här punkten, kostnaden.


Dom har även fått samma resultat som jag sett när jag började köra 4t, det blev avsevärt billigare än 2t även om en massa hillbillysar på nätet tror att 2t är billigast att köra.
 
Men att jämföra driftkostnader blir lätt typ hur långt är ett snöre.
Vad ska man jämföra?
Köpa ny hoj,serva enligt bok och byta efter en säsong eller worst case scenario där man skrotar toppen med skurna kamlagerlägen?
I det senare fallet hade jag hellre betalat för en tvåtaktsrenovering.
 
Men att jämföra driftkostnader blir lätt typ hur långt är ett snöre.
Vad ska man jämföra?
Köpa ny hoj,serva enligt bok och byta efter en säsong eller worst case scenario där man skrotar toppen med skurna kamlagerlägen?
I det senare fallet hade jag hellre betalat för en tvåtaktsrenovering.

Man summerar alla kostnader.

Jag körde 2 säsonger per hoj sista åren då när jag körde lite aktivt.
Med 125 2t så var det ju ny kolv var 25e timme så 4 kolvar på 100 timmar, med 250F körde bytte jag hoj vid 100h men det var ju en ovana jag tog med mig från tvåtaktstiden jag har ju senare insett att jag kunde ha bytt kolv och kört ytterligare 100h utan problem.

Ovanpå det kommer det en massa tvåtaktsolja och högre bränsleförbrukning.

Dessutom kunde jag träna fler timmar på däcken för med fyrtaktaren hade man mer kontroll på greppet, det kommer inga tvära och farliga släpp lika lätt med 4t.
2t och särskilt 125 var mer känslig på det viset. Så däckkostnaden föll också.
250F hade ju inte direkt mer effekt än 125 så själva slitaget var nog ungefär detsamma.

250 2t behövde ju inte lika täta kolvbyten men då har du ändå 3 kolvbyten på 100-150h mot en kolv på 450F med samma körtimmar.

Sen har ju 2t visat sig ha en aning bättre andrahandsvärde, men jag är inte säker på att det är nåt man kan räkna med även i framtiden när det kommer nya generationer bland beg-kunderna.

Skurna toppar har jag aldrig upplevt själv, men då har jag också servat regelbundet. Jag har ju däremot köpt in mycket rasade 4t där just det skett men då har det ju handlat om hojar som varit minst 10 år gamla och de hojarna brukar ha ägare som tror att man kan byta olja lika sällan som i sin gamla Volvo.

Då när jag började köra 4t var det ju en och annan som brände ventilerna men det har jag också klarat mig ifrån, kanske för att jag körde Yamaha som på den tiden hade 5 ventiler.

Med elcross slipper man bränslekostnaden, och inga kolvbyte eller oljebyten. Lite bränslekostnader blir det väl då man tvingas köra elverket.

Och sen har vi ju en viss osäkerhetsfaktor då vi inte vet hur länge motor och batterier håller i en Varg.

Men jag vill ändå inte ha en el-cross.
 
Ska jag följa serviceschemat på min KX450 är det kolvbyte mm var 15:e timme.
Jag har svårt att tro att det spar några större belopp jämfört med 250/300 2t.
Vad gäller elhojarna är väl driftkostnaden helt beroende på hur länge Stark skickar ut gratis batterier mm till de som får problem eller om man får börja betala själv.
 
Det är ju ganska stor skillnad på om man kör motocross eller enduro, motion eller tävling.
Enligt Tedelind så har han bytt kolv på flera 300 2-takt vid 200h och kolvarna är fortfarande fräscha, då är det motions enduro vi snackar om.
Det är ju varvtalet som knäcker motorerna vilket inte många som köper begagnad supermotard fattar. En 55 hästars 450 som ser jättefräsch ut kan vara helt slut i motorn efter allt fullgasande på gatan medans en motionskörd enduro ser ut som en busskrock men är knappt inkörd i motorn. Som med allting annat så "beror det på" och det är det enskilda skicket på en viss hoj som är avgörande.
 
Ska jag följa serviceschemat på min KX450 är det kolvbyte mm var 15:e timme.
Jag har svårt att tro att det spar några större belopp jämfört med 250/300 2t.
Vad gäller elhojarna är väl driftkostnaden helt beroende på hur länge Stark skickar ut gratis batterier mm till de som får problem eller om man får börja betala själv.

Tror du någon byter vid 15h på på en 450? Kanske dom som kör GP eller AMA.

15h var nog vad manualen sa på min 125 men efter några kolvbyten hade jag konstaterat att det var vid ca 25h som 125-kolvarna var slut för mig.

Jag har haft isär en av mina 250F vid ca 80h och skulle jag haft en kolv på hyllan skulle jag ha bytt den bara för att det skulle vara gjort eftersom hojen ändå var isär men eftersom jag då bara hade tillgång till verkstad under helgen så monterade jag ihop den igen eftersom jag bedömde att kolven håller ytterligare många timmar.

För 450F har har mekat och pratat med tillräckligt många förare för att jag skulle våga köra 150h på en kolv. Den enda 450F jag ägt och faktiskt kört än så länge har inte passerat 100h ännu så jag kan fundera ett tag till på när jag ska byta den kolven.

Så du har redan kunskap om hur länge batterierna håller på en Varg? Eller gissar du?
 
Det är ju ganska stor skillnad på om man kör motocross eller enduro, motion eller tävling.
Enligt Tedelind så har han bytt kolv på flera 300 2-takt vid 200h och kolvarna är fortfarande fräscha, då är det motions enduro vi snackar om.
Det är ju varvtalet som knäcker motorerna vilket inte många som köper begagnad supermotard fattar. En 55 hästars 450 som ser jättefräsch ut kan vara helt slut i motorn efter allt fullgasande på gatan medans en motionskörd enduro ser ut som en busskrock men är knappt inkörd i motorn. Som med allting annat så "beror det på" och det är det enskilda skicket på en viss hoj som är avgörande.

Jag har hört honom säga det men kör man så att en 300-kolv håller 200h kan man nog köra 5-600h på en 450F-kolv.
 
Tror du någon byter vid 15h på på en 450? Kanske dom som kör GP eller AMA.

15h var nog vad manualen sa på min 125 men efter några kolvbyten hade jag konstaterat att det var vid ca 25h som 125-kolvarna var slut för mig.

Jag har haft isär en av mina 250F vid ca 80h och skulle jag haft en kolv på hyllan skulle jag ha bytt den bara för att det skulle vara gjort eftersom hojen ändå var isär men eftersom jag då bara hade tillgång till verkstad under helgen så monterade jag ihop den igen eftersom jag bedömde att kolven håller ytterligare många timmar.

För 450F har har mekat och pratat med tillräckligt många förare för att jag skulle våga köra 150h på en kolv. Den enda 450F jag ägt och faktiskt kört än så länge har inte passerat 100h ännu så jag kan fundera ett tag till på när jag ska byta den kolven.

Så du har redan kunskap om hur länge batterierna håller på en Varg? Eller gissar du?
Nej jag tror inte heller att särskilt många byter på 15h men det var mer för att belysa ytterligheterna som antagligen Stark räknat på i filmen för att resultatet ska bli så gynnsamt som möjligt för elhojarna.Jag vet en som bytt batteri men det är rätt anmärkningsvärt med tanke på hur få jag känner till med elhoj.Hur länge batterierna bör hålla har jag såklart ingen aning om men efter att ha skummat en del forum så är det tydligt att det byts både batterier och drivlina på en del håll.Inga problem så länge man slipper betala kalaset själv iofs men jag skulle inte köpa beganat utan någon form av garanti iallafall.
 
Nej jag tror inte heller att särskilt många byter på 15h men det var mer för att belysa ytterligheterna som antagligen Stark räknat på i filmen för att resultatet ska bli så gynnsamt som möjligt för elhojarna.Jag vet en som bytt batteri men det är rätt anmärkningsvärt med tanke på hur få jag känner till med elhoj.Hur länge batterierna bör hålla har jag såklart ingen aning om men efter att ha skummat en del forum så är det tydligt att det byts både batterier och drivlina på en del håll.Inga problem så länge man slipper betala kalaset själv iofs men jag skulle inte köpa beganat utan någon form av garanti iallafall.


Jag håller med om att batterier är en stor osäkerhetsfaktor. Även om man köper en elbil men de stora bilproducenterna har ju extremt mycket mer pengar till R&D och antagligen det mesta bättre ordnat för att batterierna ska må bra.

Men jag tror inte ens Stark räknat med kolvbyte vid 15h och att betala några tusingar till verkstan för jobbet.
 
Men jag tror inte ens Stark räknat med kolvbyte vid 15h och att betala några tusingar till verkstan för jobbet.
En väldig massa bytande av delar lär man helt klart ha räknat med om underhållet för fyrtaktaren ska kosta 6300$ för 100 timmar.Den genomsnittlige motionären har väl på sin höjd gjort ett kolvbyte och 10-15 oljebyten under den tiden.
Stark å andra sidan kostar 594$ vilket inte lär räcka till drivpaket och fjädringsservice ens.
 
Jag håller med om att batterier är en stor osäkerhetsfaktor. Även om man köper en elbil men de stora bilproducenterna har ju extremt mycket mer pengar till R&D och antagligen det mesta bättre ordnat för att batterierna ska må bra.

Men jag tror inte ens Stark räknat med kolvbyte vid 15h och att betala några tusingar till verkstan för jobbet.

Batterierna på en elhoj har väldigt högt strömuttag för sin lilla kapacitet, så dom slits absolut mycket hårdare än batteriet i en elbil
 
En väldig massa bytande av delar lär man helt klart ha räknat med om underhållet för fyrtaktaren ska kosta 6300$ för 100 timmar.Den genomsnittlige motionären har väl på sin höjd gjort ett kolvbyte och 10-15 oljebyten under den tiden.
Stark å andra sidan kostar 594$ vilket inte lär räcka till drivpaket och fjädringsservice ens.

Jag tittade inte på siffrorna faktiskt.

På 100h har du väl 7-800 liter bensin men det är väl bara runt $1000 i USA.

Med tanke på att Vargen enligt deras kalkyl bara kostar några hundra dollar i service så ingår nog dessutom inte ens däck ingår i kalkylen. Ej heller värdeminskningen som är väldigt osäker på elhojarna.

Det är ju lite oklart om det är tvåtaktaren eller fyrtaktaren som kostar 6300 men okej det krävs nog att lämnar in på verkstad för kolvbyten och kanske även oljebyten och andra slitdelar för att komma upp i de beloppen utan utan att ens ha räknat med däck.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top