Elhojar

Jag hittade inga specs på den, men är det strax över en elmoped?
Hittade inte heller någon fakta. En bilderna visar batteri 75% och 75km räckvidd, så killgissar 100 km i stadstrafik och 50-60km landsväg.
Det är flirt med denna

Så är väl mer snabb moped/lätt mc. Tycker att det den/dom var rätt ok designmässigt och säkert ok som glassmoppe istället för moped eller skoter.

Hittade inte heller någon fakta. En bilderna visar batteri 75% och 75km räckvidd, så killgissar 100 km i stadstrafik och 50-60km landsväg.
Det är flirt med denna

Så är väl mer snabb moped/lätt mc. Tycker att det den/dom var rätt ok designmässigt och säkert ok som glassmoppe istället för moped eller skoter.

Ja, då är ju bara problemet i EU med körkortsbehörigheterna.
Den är snäppet vassare än en moped, men kräver fullt MC kort och får förmodligen MC försäkringspremie.
Dom som har tagit MC kort vill ha något vassare, dom som inte har det vill ha något slöare som dom får köra på B-kort.
Alternativt att vi inför ännu en klass av fordon med specialregler.

Allt under 500cc /15kw får köras på B?
Allt automatväxlat får köras på B?
Allt elektriskt räknas som elcyklar, fast har dom över 250W och saknar pedaler måste man ha B-kort och bättre än frigolithjälm?

Man kan krångla till det hur mycket som helst, och alla varianter blir fel på något sätt, men jag skulle gärna se att fler andrabilar byts mot scooteraktiga transporter, gärna elektriska om man vill det, speciellt i städerna, man parkerar 5 små tvåhjulingar i en bilruta, men dom måste få vara kraftiga nog för att feta människor med passagerare ska hänga med i trafikrytmen.

Men i Indien kan nog flygande loppan funka, dom har väl inte så hårda regler, men då blir den för dyr för dom istället..

Världens mest sålda hoj, Honda Cub är ju inte direkt någon raket.

De svenska 125orna har ju just 15kW och har ju eg den prestanda som behövs för kortare resor till jobbet och liknande.
Tyvärr har jag sett för många människor som skulle bli en fara för sig själva med Guws förslag, särskilt då många aldrig skulle våga använda frambromsen.

Kanske om dom har abs och bromsarna automatiskt bromsar bägge hjulen.

Världens mest sålda hoj, Honda Cub är ju inte direkt någon raket.

De svenska 125orna har ju just 15kW och har ju eg den prestanda som behövs för kortare resor till jobbet och liknande.
Tyvärr har jag sett för många människor som skulle bli en fara för sig själva med Guws förslag, särskilt då många aldrig skulle våga använda frambromsen.

Kanske om dom har abs och bromsarna automatiskt bromsar bägge hjulen.

Jag kan inte annat än att hålla med dig, det är för komplicerat att köra motorcykel i trafiken för att man ska göra det utan utbildning, omdöme och erfarenhet. När man inte behöver ta ett körkort med allt vad det innebär så tappar också själva iden sitt värde och många människor kommer att likställa det med att det bara är en "moppe" eller en "leksak" precis som det är med snöskotrar som kördes i höga farter av barn och ungdomar, och även vuxna med höga promillehalter i blodet. Man måste ha respekt för ett fordon som är instabilt och kräver att föraren hanterar det på rätt sätt.

Det är ju en hel del länder i europa där det är tillåtet att köra upp till 125 cc på bilkortet men de flesta har ändrat reglerna nu, t ex Tyskland, där man numera måste gå en utbildning (rudimentär sådan) för att få en kod på körkortet (B196).

Nu har ju då inte 125cc och mindre något ABS-krav och så finns det div tekniska hål som t ex Stark har utnyttjat. Du kan köpa en Stark Varg EX eller SM och köra den på B kort eftersom den nominella effekten räknas som under 11Kw. Med en knapptryckning får du då 80 hästar och hojen blir ett monster som definitivt kräver ett seriöst omdöme.

Sveriges riksdag har godkänt motionen om att vi ska få samma B-korts regler i sverige, med någon sorts utbildningskrav, men det är inte infört än vad jag vet?

Jag kan inte annat än att hålla med dig, det är för komplicerat att köra motorcykel i trafiken för att man ska göra det utan utbildning, omdöme och erfarenhet.

Det är inte mer komplicerat att köra en 125cc scooter, eller 250cc scooter (eller motsvarande effekt elektrisk) än att köra en 50cc scooter, det kan bara gå lite fortare

Däremot orkar dom med två personer och lite last utan att bli odrägligt slöa och ett hinder i trafiken

Last edited:
Det är inte mer komplicerat att köra en 125cc scooter, eller 250cc scooter (eller motsvarande effekt elektrisk) än att köra en 50cc scooter, det kan bara gå lite fortare

Däremot orkar dom med två personer och lite last utan att bli odrägligt slöa och ett hinder i trafiken

Problemet är ju just att det går fortare än på en moped eller en cykel, det ökar dels sannolikheten att det ens sker en olycka och konsekvenserna blir svårare när det väl sker. Särskilt när föraren inte vet hur man ska bromsa.

Sen har vi förvisso fordon som tex sparkcyklarna som pga sina små hjul blir farliga redan i förhållandevis låga hastigheter.

Problemet är ju just att det går fortare än på en moped eller en cykel, det ökar dels sannolikheten att det ens sker en olycka och konsekvenserna blir svårare när det väl sker. Särskilt när föraren inte vet hur man ska bromsa.

Sen har vi förvisso fordon som tex sparkcyklarna som pga sina små hjul blir farliga redan i förhållandevis låga hastigheter.

Olyckorna som sker på grund av ovana förare sker nog till största delen i låg fart i komplicerad stadstrafik och inte på 70/90 vägar med glesare trafik.

Men visst, begränsa hastigheten på allt, ingenting får gå fortare än en A-traktor, då når vi nog nollvisionen.

Olyckorna som sker på grund av ovana förare sker nog till största delen i låg fart i komplicerad stadstrafik och inte på 70/90 vägar med glesare trafik.

Men visst, begränsa hastigheten på allt, ingenting får gå fortare än en A-traktor, då når vi nog nollvisionen.

Du förstod uppenbarligen inte vad jag försökte säga om personer som inte är kapabla att framföra dessa fordon men kommer göra det ändå om dom får göra det lagligt.

Du förstod uppenbarligen inte vad jag försökte säga om personer som inte är kapabla att framföra dessa fordon men kommer göra det ändå om dom får göra det lagligt.

Nej, jag förstod inte
Dom personerna är ju inte heller kapabla att framföra en moped, men det får dom göra, dom är inte heller speciellt kapabla att framföra bilar, men det gör dom ändå.

Det var ju inte roadracingmotorcyklar som blåser av slingerbulten för att försöka sätta ett nytt personbästa jag pratade om, utan mer ett skjutsvänligt alternativ till moped, som kan hänga med i trafikrytmen även på 70 väg och till nöds köra motorväg en bit.

Du vet sånt som gamla gubbar/tanter och småbarnsmammor klarar av att köra i alla länder där dom får det

Ett fordon som kan frakta folk från ytterförorter till stan eller genom stan, som tar mindre plats än en bil

Alternativt kan vi sänka hastigheten på Essingeleden, norra/södra länken Södertäljevägen och hela stan till 45 så att alla kan köra moped..

Det är skillnad på hur hårt man slår sig när hastigheten ökar. En elcykel går inte nödvändigtvis snabbare än en vanlig trampcykel, men genomsnittshastigheten ökar och med det mängden allvarliga skador.

Ja, dumjävlarna slår sig, vettigt folk klarar av det utmärkt

Så är det på trampcykel och sporthojar också?

Ja, som med de flesta lagar så är dom till för idioterna. Om alla hade hjärna och eget omdöme och moral hade vi klarat oss utan de flesta lagar.

Nyheter
Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

BMW F 450 GS för prisvärda äventyr

BMW presenterade den länge ...

BSA Thunderbold avtäckt på EICMA

BSA har avtäckt sin fjärde ...

ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National

Årets Gotland Grand Nationa...

Nytt om H-D Bagger-Världscupen

Under en presskonferens på ...

BMW F 450 GS ”Din bästa kompis”