Elhojar

”Jag vet inget om ämnet jag kommenterar om men jag säger något jag dragit ur röven i alla fall”

Eller "jag erkänner att jag inte vet om Alu/Luft är lämpliga, men erfarenheter av liknande batterier säger att dom inte är det."

Men du kan gärna motbevisa mig att Alu/Luft batterier är framtiden för elektrisk motorcykelracing du som VET
 
zer.jpg

 
Honda elmoppe för 7500:-
Fast säljs bara i kina än så länge.
Elcykel...

Det är en elcykel, förvisso med löjliga vevarmar felplacerade som gör den omöjlig att använda som cykel, men topphastigheten är bara 25km/h

Jag vet inte hur reglerna ser ut på hemmamarknaden, men antagligen är den byggd för att följa dom för att bli förmånlig där.

Här kvalar den inte ens in som cykel IOM att motorn är för kraftig och att det inte verkar krävas att man trampar utan den verkar ha gashandtag.

Är det så att den tar marknad från bensinfordon på hemmamarknaden är det ju bra, är det så att den ersätter cyklar är ju nyttan mindre.

Vad Asien behöver är något som tränger ut små bensinfordon (fortfarande ofta tvåtaktare) och jag tror tyvärr inte att det är den här.
 
Elcykel...

Det är en elcykel, förvisso med löjliga vevarmar felplacerade som gör den omöjlig att använda som cykel, men topphastigheten är bara 25km/h

Jag vet inte hur reglerna ser ut på hemmamarknaden, men antagligen är den byggd för att följa dom för att bli förmånlig där.

Här kvalar den inte ens in som cykel IOM att motorn är för kraftig och att det inte verkar krävas att man trampar utan den verkar ha gashandtag.

Är det så att den tar marknad från bensinfordon på hemmamarknaden är det ju bra, är det så att den ersätter cyklar är ju nyttan mindre.

Vad Asien behöver är något som tränger ut små bensinfordon (fortfarande ofta tvåtaktare) och jag tror tyvärr inte att det är den här.

Biltema säljer väl också elcyklar i den prisklassen?

Nej, jag tror inte det går att köpa några tvåtaktare i asien längre.
Motorcyklarna som säljs är vanligen kring 125-175 kubik, uppbyggda som mopeder men starkare och hälften av dom byggs om för att kunna ta mer last och skulle man ens försöka med den där elmoppen bränner man nog snabbt motorn.
 
Elcykel...

Det är en elcykel, förvisso med löjliga vevarmar felplacerade som gör den omöjlig att använda som cykel, men topphastigheten är bara 25km/h

Jag vet inte hur reglerna ser ut på hemmamarknaden, men antagligen är den byggd för att följa dom för att bli förmånlig där.

Här kvalar den inte ens in som cykel IOM att motorn är för kraftig och att det inte verkar krävas att man trampar utan den verkar ha gashandtag.

Är det så att den tar marknad från bensinfordon på hemmamarknaden är det ju bra, är det så att den ersätter cyklar är ju nyttan mindre.

Vad Asien behöver är något som tränger ut små bensinfordon (fortfarande ofta tvåtaktare) och jag tror tyvärr inte att det är den här.
Tyckte den påminde lite om piaggio ciao. :) Billig, men kvaliteten är nog tyvärr anpassad för kinesiska marknaden.
 
Biltema säljer väl också elcyklar i den prisklassen?

Nej, jag tror inte det går att köpa några tvåtaktare i asien längre.
Motorcyklarna som säljs är vanligen kring 125-175 kubik, uppbyggda som mopeder men starkare och hälften av dom byggs om för att kunna ta mer last och skulle man ens försöka med den där elmoppen bränner man nog snabbt motorn.

Kymco kommer ju med sin 2 växlade elscooter nu, vi får hoppas att dom gör en variant som blir billig nog för hemmamarknaden som klarar 5 (små)personer och en bur med kycklingar på dålig väg.

Det är där vi gör miljövinsten.

Vad några få stollar som kör MC i närheten av nordpolen gör har ingen som helst miljöpåverkan
 
Wow,
177 hk
0-80% på tjugo minuter
161 km räckvidd, gäller det för riktig körning och 80% funkar ju det.
220 kg.

Framför allt laddtiden är högst intressant. Nu kommer vi ju inte att släpa med oss en typ 2-kabel på hojen, därför kan en framtida uppgift bli att uppmana hotell och matställen att låna ut en sådan för elhojar. Men med de laddsiffrorna talat vi säkerligen likström och CCS.

Lyckas Triumph få ihop en produktionsklar hoj med dessa specifikationer och med en prislapp i närheten av konkurrenterna? I så fall så…
 
Wow,
177 hk
0-80% på tjugo minuter
161 km räckvidd, gäller det för riktig körning och 80% funkar ju det.
220 kg.
16 mil är ju garanterat mätt 100-0.0 i batteriet och givetvis så snällt kört som körcykeln tillåter i den mest optimala temperaturen körcykeln tillåter.
(vem skulle inte optimera för att få bra siffror?)

0-80% laddtid är ju definitivt mätt på en snabbladdare, kan ens en typ 2 laddare leverera 80% av batteri innehållet (vad det nu är) på 20 minuter rent teoretiskt?
 
16 mil är ju garanterat mätt 100-0.0 i batteriet och givetvis så snällt kört som körcykeln tillåter i den mest optimala temperaturen körcykeln tillåter.
(vem skulle inte optimera för att få bra siffror?)

0-80% laddtid är ju definitivt mätt på en snabbladdare, kan ens en typ 2 laddare leverera 80% av batteri innehållet (vad det nu är) på 20 minuter rent teoretiskt?
Njae, nu vet jag att just TE-1 ska testas av journalister efter sommaren. Så jag är Inte riktigt säker, vill gärna avvakta och kolla in lite utlåtanden - Ett av målen var ju att hojen skulle funka för bandagar, då ska batteriet klara 20 minuter (inkl något uppvärmningsvarv) och sedan laddas tillräckligt under 20-30 minuter för att klara nästa pass.

Hojen verkar ca 30 kg lättare än Energican med dess 21.5 kWh, är batteriet i Trajjan av samma storleksordning måste de nyttja det som någon form av bärande del i chassit, har svårt att annars se hur de kan skala av så mycket vikt. Om nu inte batteriet de facto är mindre?

När jag testade Energican i landsvägskörning 70-80 vägar och med normalt tempo indikerade förbrukningen att jag skulle få ut 18-20 mil. Det är okey. Jag tror knappast Triumph (eller någon annan som t ex Ducati) lägger sig lägre. Om man inte vill fokusera på priset då.

Laddare - Spontant nej. En trefas 32A klarar de flesta laddboxar - alltså 22kW. Problemet är ombordladdarna, det är få elbilar som stoltserar med högre kapacitet än 3 x 16A, dessutom är 32A säkring inte så vanligt i villor idag. Med 22kW skulle Du kanske kunna ladda batteriet på en timme, om det ligger på ca 20 kWh och klarade att ta emot så mycket energi 80-100%. Triumph specar ju själva 10-80%, det innebär att även deras konstruktion mest troligt klarar begränsade strömstyrkor i toppladdning.

Triumph har jobbat seriöst och från grunden med sin elhoj som jag ser det. Men det är lite för många obekanta parametrar (t ex batteristorlek) för att jag ska våga ge mig på alltför stora slutsatser.
 
Triumph har jobbat seriöst och från grunden med sin elhoj som jag ser det. Men det är lite för många obekanta parametrar (t ex batteristorlek) för att jag ska våga ge mig på alltför stora slutsatser.
Ja just därför tror jag att det är precis som med alla andra elfordon som någonsin har lanserats, extremt tillrättalagda siffror och förhoppningar.
(visst är det lite så med bensinfordon också, men där märks inte skillnaden lika drastiskt)

"Normal körning" för motorcyklar är 20-30+ på skyltad hastighet och full kräm i alla accelerationer, allt annat är bara att ljuga för sig själv och andra.

Prova att haka på ett gäng på en normal körning utan att köra så får du se.
 
Back
Top