Elhojar

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Japp.

Men de kanske inte trodde att du tänkte köpa den?
Brydde mig inte om att tjata, säljaren var mycket trevlig och hyfsat påläst men hade inte kört den mer än ett varv på "Mc-mässan onTour", och jag började egentligen frågeställningen med att fråga när Experian skulle kunna visas. Anledningen att jag blev nyfiken på Ribellen var att körställningen var hyfsat bekväm (vilket jag inte trott)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
En ganska balanserad redogörelse, förutom det där vi har diskuterat om vridmoment då.

Den har mer vridmoment än en bensinmotorcykel med 1:1 växel, men en bensimotorcykel har växlar, den har inte mer vrid på bakhjulet än en bensinmotorcykel på 1ans växel.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Japp - så blev det en testkörning idag - Eva Ribelle RS+ (tror det var "med allt"). Ganska mycket rondellkörning innan jag kom ut på aningen krokigare väg (men tyvärr bara en kort sträcka) söder om Göteborg. Sedan tillbaka på motorvägen.
Intryck...... tja - hyfsad körställning för en stel gubbjävel på 190, hojen kändes lätt överallt utom i de riktigt små rondellerna där farten var låg och man snabbt skulle knixa höger-vänster-höger, då var den lite trög pga vikten. Men ett sånt j-kla ös...... bäst var omkörningar på motorvägen från 90-100, bara förbi, inget ner o uppväxling, oftast var farten 170 när omkörningen var klar (hojen måste äta bakdäck....). Ett tydligt vinande från drivlinan, kanske blir man trött på ljudet efter lite längre körning. Rejäl motorbroms vilket gjorde att stopp vid ex. rödljus var lite ovant - gick inte att dra in kopplingen o rulla sista biten, jag smög med lite "trottel" mot stopp, vred av och snabbt ut med foten för då stannade hojen ganska snabbt (men ingen tvärnit). Startsekvens (keyless) - långtryck på tändningslåset= tändning på, en röd vippa vid gashandtaget skall långtryckas med handbromsen indragen, då tänds "körsymbol" på instrumentet i övrigt inget som visar att den är körklar. Sedan bara att vrida på gasen. Den röda vippan stänger också av motorn så att man inte riskerar att någon torrgasar iväg hojen - hur hojen uppför sig om man kommer åt stopp under körning vet jag inte.
Hursomhelst - kom tillbaka med ett stort leende på läpparna. Det som fortfarande känns begränsande är körsträcka/laddmöjligheter (laddtiden är dock ganska bra om man har tillgång till en snabbladdare med hyfsad kapacitet). Så den har ganska mycket "vill ha"-faktor.
1656674058268.jpeg
1656674074410.jpeg
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Japp - så blev det en testkörning idag - Eva Ribelle RS+ (tror det var "med allt")...
...Hursomhelst - kom tillbaka med ett stort leende på läpparna. Det som fortfarande känns begränsande är körsträcka/laddmöjligheter (laddtiden är dock ganska bra om man har tillgång till en snabbladdare med hyfsad kapacitet). Så den har ganska mycket "vill ha"-faktor.
Kul och bra recension, stämmer jättebra med mina egna erfarenheter ev Energica Ribelle. Nu har jag ju laddare vid kåken i och med elbilen, till hösten kompletterar vi däremot med en lägenhet vintertid så då lär vi få veta hur det funkar - föreningen erbjuder endast 230V-uttag (än så länge).

I praktiken lär vi ju inte få med oss några laddkablar där vi drar fram så 11kW (3 fas 16A AC) lär vi ju kunna glömma utanför hemmet. Jag tror att hojarna måste klara CCS-uttag (snabbladdning via likström) om vi behöver ladda utanför hemmet. Det kommer i vart fall att bli ett krav från min sida när den första elhojen ska inhandlas.

OT - räckviddsångest på riktigt upplevde jag faktiskt förra helgen med min Speed Triple. Planerade att tanka i en by i Västerbotten (Bastuträsk) men automaten var stängd, nästa mack låg 28 km bort och instrumentet indikerade 20 km räckvidd... Nåväl, efter ett mästarprov i ECO-driving lyckades jag nå macken i Boliden med någon dl kvar i tanken. I det läget hade jag gärna stannat vid en kåk och betalat kungligt för några kWh via deras elbilsladdare ;)
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Gick det att stänga av anti-wheelie? När jag provade kändes det som att den ströp alldeles för hårt, men jag petade inte på inställningarna.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Gick det att stänga av anti-wheelie? När jag provade kändes det som att den ströp alldeles för hårt, men jag petade inte på inställningarna.
Vet ej - pillade på knappen under körning men såg ingen förändring på instrumentet - o jag glömde fråga om körmoderna. Däremot så tappade hojen märkbart acceleration vid ca 175 - strypning i körmode eller något annat???
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Vet ej - pillade på knappen under körning men såg ingen förändring på instrumentet - o jag glömde fråga om körmoderna. Däremot så tappade hojen märkbart acceleration vid ca 175 - strypning i körmode eller något annat???
Den är nog sån. Effekttoppen ligger vid 140 knyck, sen går det utför. Vridtoppen långt innan det.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
OT - räckviddsångest på riktigt upplevde jag faktiskt förra helgen med min Speed Triple. Planerade att tanka i en by i Västerbotten (Bastuträsk) men automaten var stängd, nästa mack låg 28 km bort och instrumentet indikerade 20 km räckvidd... Nåväl, efter ett mästarprov i ECO-driving lyckades jag nå macken i Boliden med någon dl kvar i tanken. I det läget hade jag gärna stannat vid en kåk och betalat kungligt för några kWh via deras elbilsladdare ;)

Finns det inte en mack i Rengård?
Fast det blir ju nästan lika långt, men lite åt andra hållet.
I boliden har du ju fler att välja på.

Annars har jag aldrig i dom trakterna kännt mig orolig, alla har reservdunk i bilen och stannar om man behöver hjälp
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Finns det inte en mack i Rengård?
Fast det blir ju nästan lika långt, men lite åt andra hållet.
I boliden har du ju fler att välja på.

Annars har jag aldrig i dom trakterna kännt mig orolig, alla har reservdunk i bilen och stannar om man behöver hjälp
Njae, pratade med 3 personer, tyvärr ingen från orten om jag så säger. Ett gäng var hantverkare, sannolikt Northvolt alltså.
Planen var att åka till Norsjö men det var utom räckhåll, Rengård kände jag inte till, ska svänga förbi och kolla nästa tur?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Njae, pratade med 3 personer, tyvärr ingen från orten om jag så säger. Ett gäng var hantverkare, sannolikt Northvolt alltså.
Planen var att åka till Norsjö men det var utom räckhåll, Rengård kände jag inte till, ska svänga förbi och kolla nästa tur?

Ja, då har du ju en mack i Bjurträsk (om den finns kvar), alldelens efter korsningen från "skellefte-vägen" in mot Norsjö som hade varit närmare än Bastuträsk.
Det kan vara mitt minne som sviker, jag åker helst inte den vägen, men jag har bestämt för mig att det finns en mack på skelleftevägen innan Bastuträsk.

Men jag antar att du körde från Pite-Lillpite-Långträsk-Jörn och då har ju macken i Bjursele legat bra till, då hade du kunnat köra Norsjö-Norsjövallen-Fromheden-Glommersträsk hemåt.

En bra runda med motorcykel
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ja, då har du ju en mack i Bjurträsk (om den finns kvar), alldelens efter korsningen från "skellefte-vägen" in mot Norsjö som hade varit närmare än Bastuträsk.
Det kan vara mitt minne som sviker, jag åker helst inte den vägen, men jag har bestämt för mig att det finns en mack på skelleftevägen innan Bastuträsk.

Men jag antar att du körde från Pite-Lillpite-Långträsk-Jörn och då har ju macken i Bjursele legat bra till, då hade du kunnat köra Norsjö-Norsjövallen-Fromheden-Glommersträsk hemåt.

En bra runda med motorcykel
Min favoritrunda i VB är faktiskt så men brukar bli Norsjö - Bastuträsk - Röjnoret - Finnfors (ny asfalt vid älven) - Medle/Myckle - gamla Kågevägen - småslingor mot Solvik - Byske (tyvärr någon mil E4) - Tåmeträsk - Ålund - Hemmingsmark - Jävre. Bor ju där, precis på gränsen mellan Norr- och Västerbotten. Det blir några mil om man ska få ihop några kurvor i våra trakter :)
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Finns det inte en mack i Rengård?
Fast det blir ju nästan lika långt, men lite åt andra hållet.
I boliden har du ju fler att välja på.

Annars har jag aldrig i dom trakterna kännt mig orolig, alla har reservdunk i bilen och stannar om man behöver hjälp
Att använda google street view för att detaljstudera platser som jag skall köra förbi (om behov finns) är en metod att få en uppfattning om var man skall leta efter ex. mackar/fik genom att zooma in på samhällen o liknande och "köra" några meter i street view.
Också bra om man skall boka boende utomlands - "gå" några meter från hotellet åt olika håll så får man en uppfattning om parkeringsmöjligheter, restauranger och om området är trevligt.
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Postar in lite info (här också) om Ducatis kommande MotoE hoj.
Intressant, verkar som om vw/ducati fått ner vikten ganska mycket jämfört med energicas motoE-hoj. Men det krävs alltså ett 110kg batteri för att driva en 150hk elmotor 12 minuter i race-pace.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Intressant, verkar som om vw/ducati fått ner vikten ganska mycket jämfört med energicas motoE-hoj. Men det krävs alltså ett 110kg batteri för att driva en 150hk elmotor 12 minuter i race-pace.
Ja, detta måste ju betraktas som state of the art för elhojar just nu. Fortfarande ingen lättviktare på något sätt. Min sporttouring-Ducati (SS950S) väger ju mindre.

Dock intressant att Ducati lämnar ut så mycket tekniska detaljer, kul att läsa!
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Inom ett år kommer batteriet väga hälften så mycket och innehålla dubbelt så mycket energi. Om de dessutom lastbalanserar in strömmen i batteriet kommer de spöa motogp-hojarna med råge. Allt annat är okunskap.
 
  • Haha
Reaktioner: GuW

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ja, detta måste ju betraktas som state of the art för elhojar just nu. Fortfarande ingen lättviktare på något sätt. Min sporttouring-Ducati (SS950S) väger ju mindre.

Dock intressant att Ducati lämnar ut så mycket tekniska detaljer, kul att läsa!

Ducati bryr sig väl inte om att hemlighålla något, dom är ju enda leverantör av hojar hursomhelst, vad ska andra tillverkare göra med informationen?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ja, detta måste ju betraktas som state of the art för elhojar just nu. Fortfarande ingen lättviktare på något sätt. Min sporttouring-Ducati (SS950S) väger ju mindre.

Dock intressant att Ducati lämnar ut så mycket tekniska detaljer, kul att läsa!

Japp, det var ju liknande resonemang när fyrtaktarna ersatte tvåtakt… så tunga så tunga. Sedan går utvecklingen framåt.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top