Elhojar

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Körställningen är, som BrooklynS säger, inte alls olik den för moderna nakenhojar som Speed Triple, Tuono eller MT-10. Lite mer upprätt vilket avlastar armar/rygg och mer generöst benutrymme utan att för den skull orsaka problem vid inspirerad körning. Tyngdpunkten ligger lågt, så den maskerar vikten väl. Stanna och prova - det är väl investerad tid i min bok. Jag körde två olika Energica och en Zero när jag provade, väl investerad tid.

Lättkört var väl mitt bestående intryck, särskilt den större Energican imponerade. Med regenerering aktiv var det ju busenkelt att hålla trafikrytmen utan att använda mekanisk broms, och motorn levererar alltid den effekt man önskar när man vrider på rullen. Kul och med full fokus på körningen, resten sköter sig ju liksom själv ?
Kommer precis därifrån - de hade inte laddat maskinerna så det blev ingen provkörning idag, men provsatt både Eva Ribelle o Ego. Båda hade förvånansvärt bra körställning för mina 190cm (kort överkropp o långa ben) - bra avstånd fotpinnar till sadel, Ego hade dessutom ställbara pinnar både upp/ner o framåt/bakåt.
Att resa upp hojen från stället gav ingen känsla av "tung" hoj. Detaljfinish riktigt hög vad jag såg. Någon gång blir det dags att gå från förbränningsmotor till el, frågan är om det blir snart medan andrahandsvärdet på gamla hojar är hyfsat och elhojar dyra med kort räckvidd. Eller om några år när elhojarna sjunkit i pris men gamla hojar är helt döda pga bränslepriser......
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Kommer precis därifrån - de hade inte laddat maskinerna så det blev ingen provkörning idag, men provsatt både Eva Ribelle o Ego. Båda hade förvånansvärt bra körställning för mina 190cm (kort överkropp o långa ben) - bra avstånd fotpinnar till sadel, Ego hade dessutom ställbara pinnar både upp/ner o framåt/bakåt.
Att resa upp hojen från stället gav ingen känsla av "tung" hoj. Detaljfinish riktigt hög vad jag såg. Någon gång blir det dags att gå från förbränningsmotor till el, frågan är om det blir snart medan andrahandsvärdet på gamla hojar är hyfsat och elhojar dyra med kort räckvidd. Eller om några år när elhojarna sjunkit i pris men gamla hojar är helt döda pga bränslepriser......
Synd att du inte behövde gå på dass, enl vissa så hinner man ladda under tiden.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Synd att du inte behövde gå på dass, enl vissa så hinner man ladda under tiden.

Det tar tid att utveckla "elfordonsmage", men när man väl äger ett elfordon infinner sig behovet av att långskita automatiskt när man ser en laddningsmätare under 20% :ROFLMAO:
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Innan ni svamlar om vad ni tror, skaffa er erfarenhet av hur det fungerar… Elfordonsförare tillbringar betydligt mindre sammanlagd tid än ICE-fordonsförare på macken. :fakta

Alla som kör mindre hoj än 1000-1500 mil/år kan bara hålla käften, ni kommer ändå aldrig att behöva stå och ladda nånstans. :)
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Finns en 2021 på blocket till det ringa priset 299900kr. Försäkringen blir dyrare än min Tuono 2020 som kostar ungefär hälften i inköp. Man får mycket soppa och ventilkontroller för 150k.

Energica verkar vara den elhojen som kommit längst, enligt mig. Kommer du ihåg att vi slog vad om hurvida en elhoj som spöar Tesla plaid kommer säljas för 150k inom fem år? Vi får se.
Biltema säljer elcyklar från ca 10000kr, visserligen gör dessa bara 25km/t och har 5-8 mils räckvidd. Men ändå, hur kan en mc kosta 30ggr mer? Mer köpstarka kunder där kanske?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Innan ni svamlar om vad ni tror, skaffa er erfarenhet av hur det fungerar… Elfordonsförare tillbringar betydligt mindre sammanlagd tid än ICE-fordonsförare på macken. :fakta
Folk med bensinbil tillbringar ingen tid vid dieselpumpen heller

Att elfordon tillbringar en jävla massa tid vid laddare och eluttag är väl inte konstigt.
Men förarna behöver ju alltid skita på en hamburgerrestaurang eller var nu laddaren finns lämpligt till dess.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Innan ni svamlar om vad ni tror, skaffa er erfarenhet av hur det fungerar… Elfordonsförare tillbringar betydligt mindre sammanlagd tid än ICE-fordonsförare på macken. :fakta

Alla som kör mindre hoj än 1000-1500 mil/år kan bara hålla käften, ni kommer ändå aldrig att behöva stå och ladda nånstans. :)
Det baserar du sannolikt på egen erfarenhet och kanske på folk i din bekantskapskrets. samtidigt får jag inte ihop det med din utsaga att elförbrukningen i hemmet minskar när man köper elbil.

”Jag och mina ice-kompisar spenderar ingen tid på macken, vi beställer hem aspen på fat hem till garaget, höhö jag har rätt. ”

Alla dessa människor som bor utan laddmöjlighet hemma eller på jobbet, du vet den där majoriteten av befolkningen. Tror du de elbilsförarna spenderar mer eller mindre tid vid laddstationer än deras ice-kompisar gör vid macken?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Biltema säljer elcyklar från ca 10000kr, visserligen gör dessa bara 25km/t och har 5-8 mils räckvidd. Men ändå, hur kan en mc kosta 30ggr mer? Mer köpstarka kunder där kanske?
Högre kvalité, högre utvecklingskostnad, en rekorderlig mängd mer batterier, och en påtagligt mer effektstinn motor?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Alla som kör mindre hoj än 1000-1500 mil/år kan bara hålla käften, ni kommer ändå aldrig att behöva stå och ladda nånstans. :)
Jag kan inte ladda hojen i lägenheten, så det spelar absolut ingen roll hur långt jag kör per år, det kommer ändå bli så mycket stående vid en laddstation att det är ointressant, även om jag faktiskt vill ha en elhoj. Inte 300k vill ha, men ändå.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag kan inte ladda hojen i lägenheten, så det spelar absolut ingen roll hur långt jag kör per år, det kommer ändå bli så mycket stående vid en laddstation att det är ointressant, även om jag faktiskt vill ha en elhoj. Inte 300k vill ha, men ändå.

Du kommer alltså inte hinna köra speciellt många mil för att du måste stå och ladda, och därmed ska du enligt BrooklynS hålla käften.
(annars sabbar du hans poäng)
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Innan ni svamlar om vad ni tror, skaffa er erfarenhet av hur det fungerar… Elfordonsförare tillbringar betydligt mindre sammanlagd tid än ICE-fordonsförare på macken. :fakta

Alla som kör mindre hoj än 1000-1500 mil/år kan bara hålla käften, ni kommer ändå aldrig att behöva stå och ladda nånstans. :)
Nja det beror ju mer på hurdana körningar man gör, än hur många kilometer man gör på ett år.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nja det beror ju mer på hurdana körningar man gör, än hur många kilometer man gör på ett år.

Absolut är det så. :)

Men poängen är att det är sjukt tröttsamt med detta okunniga sågande av detaljer man inte har en aning om hur det fungerar…
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Men om det är så lätt att ladda snabbt för att fortsätta köra borde väl firman Surtees var på plättlätt kunnat trycka i el för några mil.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Men om det är så lätt att ladda snabbt för att fortsätta köra borde väl firman Surtees var på plättlätt kunnat trycka i el för några mil.
Som sagt - gillar elfordon men hatar att stå still o vänta. Blir irriterad bara någon passagerare skall av o pinka. Köra är grejen, inte att fika sig igenom en resa. Men ändå skulle jag vara sugen på att ha en Eva Ribelle i vagnparken - får väl anpassa resorna efter räckvidden.

......det blev ett knepigt svar på din kommentar...... tänkte på annat när jag skrev
 
Last edited:

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag vill också ha en elhoj, framöver, men då ska den inte inför begränsningar som jag inte har idag.
Och inte kosta 300 000.- och uppåt.
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top