Elhojar

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Som vanligt GuW har du fastnat i din egen föråldrade dogm när det gäller elfordon. Kort sagt har du fel.

Luta dig tillbaka, andas genom näsan och läs in dig lite mer på fakta så tjänar både du och alla andra sporthojare på det.

Att broschyrsiffrorna inte alltid stämmer i verkligheten är inget som är unikt för elfordon, det har gällt för alla produkter i alla tider. Klart det finns undantag, exempelvis att BMW-s motorer brukar lämna högre effekt än spec vid bromsning och att Tesla brukar dra mindre än WLTP i verkliga livet. KTM brukar å andra sidan ha mycket lägre effekt vid bromsning i verkligheten och Honda väga lite mer.

Lev med det.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ja just därför tror jag att det är precis som med alla andra elfordon som någonsin har lanserats, extremt tillrättalagda siffror och förhoppningar.
(visst är det lite så med bensinfordon också, men där märks inte skillnaden lika drastiskt)

"Normal körning" för motorcyklar är 20-30+ på skyltad hastighet och full kräm i alla accelerationer, allt annat är bara att ljuga för sig själv och andra.

Prova att haka på ett gäng på en normal körning utan att köra så får du se.
Jag har nog en hyfsad bild över vad ”normal-/inspirerad-/bankörning” innebär och hur det påverkar räckvidden? Energicans officiella siffror var väl ca 40 mil, jag och fler med mig bedömer, efter att ha kollat förbrukningen under provkörning, att den ligger på 20 mil +/- 10% vid normal landsvägskörning.

Nu är ju TE-1 inte Triumphs produktionsmodell utan en prototyp så de kommer ju aldrig att bli prövade för just dessa uppgifter. Därför blir det spännande att se vad testkörningarna lär oss om Triumphs approach till elektrifiering!

Edit: de talar om klassledande ”real world range” i detta inlägg, vi får nog avvakta och se vad det innebär: https://www.triumphmotorcycles.se/f...se-4?sc_camp=2297212B62494D3BB1EAEB9755761379
 
Last edited:

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Som vanligt GuW har du fastnat i din egen föråldrade dogm när det gäller elfordon. Kort sagt har du fel.
Vad var fel?
Ja just därför tror jag att det är precis som med alla andra elfordon som någonsin har lanserats, extremt tillrättalagda siffror och förhoppningar.
(visst är det lite så med bensinfordon också, men där märks inte skillnaden lika drastiskt)
GuW hävdar att broschyrsiffrorna inte stämmer.
Att broschyrsiffrorna inte alltid stämmer i verkligheten är inget som är unikt för elfordon, det har gällt för alla produkter i alla tider.
Det var ju precis det GuW säger. Du bekräftar hans tes.

Varför behöver du ljuga för att göra en poäng?
 
  • Gilla
Reaktioner: GuW

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Wow,
177 hk
0-80% på tjugo minuter
161 km räckvidd, gäller det för riktig körning och 80% funkar ju det.
220 kg.

Framför allt laddtiden är högst intressant. Nu kommer vi ju inte att släpa med oss en typ 2-kabel på hojen, därför kan en framtida uppgift bli att uppmana hotell och matställen att låna ut en sådan för elhojar. Men med de laddsiffrorna talat vi säkerligen likström och CCS.

Lyckas Triumph få ihop en produktionsklar hoj med dessa specifikationer och med en prislapp i närheten av konkurrenterna? I så fall så…
Wow, det låter ju riktigt lovande! Ska bli väldigt spännande att se hur den beter sig i verkligheten. Som du säger, är detta för verklig körning så börjar det bli nära bensinhojarnas prestanda.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Var idag på "Framtidsfordon", Lidingö och snackade skit. Såg denna läckra röd/svarta skapelsen med sin "vackra" toppbox. Men ägaren visade/rekommenderade mig ett annat röd/svart fordon. -EN PERMOBIL ? Vad tusan menade karln?! Han kommer ta in det/den tingesten på bild 2. Den ska jag provköra och jämföra med permobilen. Hrmffff

20220713_131902.jpgSSTSXB_1.jpg
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
För den som tror att det inte kommer att hända något på batterifronten med avseende på vikt och energitäthet så kan det vara intressant att läsa detta. Ett dotterbolag till svenska Northvolt har tagit fram ett litiummetall-batteri (dvs till skillnad från dagens litiumJON-batteri). 40% högre kapacitet än dagens bästa litiumbatterier. Företaget tror sig kunna leverera batterier till slutkunder under 2025.

 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
För den som tror att det inte kommer att hända något på batterifronten med avseende på vikt och energitäthet så kan det vara intressant att läsa detta. Ett dotterbolag till svenska Northvolt har tagit fram ett litiummetall-batteri (dvs till skillnad från dagens litiumJON-batteri). 40% högre kapacitet än dagens bästa litiumbatterier. Företaget tror sig kunna leverera batterier till slutkunder under 2025.

Mmm, och NIO har åter bekräftat att de kommer att kunna leverera sina 150kWh semi-solid state batterier till hugade spekulanter i närtid (såg förresten deras SUV vid SuC Poultikasvaara i förrgår). Luftslott? Läser de inte på SH.com? ?


Vem vet, men klart är att t ex NIO går ett tufft öde till mötes om man utlovar marknaden innovationer som inte infrias så nära inpå lanseringsdatum.

Utvecklingen står uppenbarligen inte still?
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Nej, utvecklingen står inte still, och kommer det en batterirevolution till så är alla nackdelar med elfordon snart borta.

Men man kan inte inteckna kommande batterirevolutioner innan dom har skett.

Det finns prototypceller som skulle vara en batterirevolution, men dom klarar mindre än hundra laddcykler och är svindyra, man KANSKE kan få upp antalet laddcykler och få ner priset, men man kan ju inte börja utlova elbilar med dom batterierna innan man har löst problemen.

En fördubling av energidensiteten och snabb laddtid skulle vara den revolution som räcker för elmotorcyklar. (40 mil räckvidd och laddar fullt medans man äter, typ)
En femdubbling av energidensiteten och snabb laddtid skulle möjliggöra elflygplan på många sträckor. (man har krav på att ha reservräckvidd vid dåligt väder, så att man tar sig till ett ställe med bättre väder, måga gånger tillbaka dit man startade)

Nio's batteri är ingen revolution, men visst skulle det göra elbilar (och motorcyklar) bättre, och bra nog för betydligt fler än idag.
Det klarar idag upp till 700 laddningar, inget för Taxi alltså, laddar man var tredje-fjärde dag så har man ett batteribyte inom tre-fyra år.
En del tycker det är acceptabelt
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Mmm, och NIO har åter bekräftat att de kommer att kunna leverera sina 150kWh semi-solid state batterier till hugade spekulanter i närtid (såg förresten deras SUV vid SuC Poultikasvaara i förrgår). Luftslott? Läser de inte på SH.com? ?


Vem vet, men klart är att t ex NIO går ett tufft öde till mötes om man utlovar marknaden innovationer som inte infrias så nära inpå lanseringsdatum.

Utvecklingen står uppenbarligen inte still?
Potentialen för både det batteriet och northvolts variant vore ju intressant att få se testas inom tex MotoE. Där är priset en liten faktor jämfört med viktens betydelse. Kanske inte nästa år men om NIO håller vad de lovar skulle det ju kunna vara en realitet redan 2024. Längre distans OCH lägre vikt (ja, beroende på vad man väljer att fokusera på förstås) lär ju stå högt på önskelistan hos Ducatis utvecklingsingenjörer för MotoE. Sen är det förstås svårt att säga hur mycket utveckling av MotoE-hojen som kommer att ske över tid utan insikt i hur Ducatis kontrakt med Dorna ser ut, men man hoppas ju att kontraktet innebär kontinuerlig utveckling och inte bara att ta fram en modell som sen används oförändrad i x antal år.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Potentialen för både det batteriet och northvolts variant vore ju intressant att få se testas inom tex MotoE. Där är priset en liten faktor jämfört med viktens betydelse. Kanske inte nästa år men om NIO håller vad de lovar skulle det ju kunna vara en realitet redan 2024. Längre distans OCH lägre vikt (ja, beroende på vad man väljer att fokusera på förstås) lär ju stå högt på önskelistan hos Ducatis utvecklingsingenjörer för MotoE. Sen är det förstås svårt att säga hur mycket utveckling av MotoE-hojen som kommer att ske över tid utan insikt i hur Ducatis kontrakt med Dorna ser ut, men man hoppas ju att kontraktet innebär kontinuerlig utveckling och inte bara att ta fram en modell som sen används oförändrad i x antal år.
Där skulle man ju kunna köra batterier som inte tål så många laddningar, som en testbänk.

Jag är helt övertygad på att dom håller 100% koll på batteridegradering
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det var ju inge vidare direkt.... ?
Så du vill ha värmehandtag.. då skall vi låsa upp dem åt dig för några tusenlappar.
Du vill ha längre räckvidd...då skall vi låsa upp det åt dig för några tusenlappar.

 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det var ju inge vidare direkt.... ?
Så du vill ha värmehandtag.. då skall vi låsa upp dem åt dig för några tusenlappar.
Du vill ha längre räckvidd...då skall vi låsa upp det åt dig för några tusenlappar.


Du menar som Tesla gör? Som BMW gör? Som VAG gör?

Man äger inte ett fordon man köper längre, man köper rätten att bruka det och att hyra pluspaket...
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Det var ju inge vidare direkt.... ?
Så du vill ha värmehandtag.. då skall vi låsa upp dem åt dig för några tusenlappar.
Du vill ha längre räckvidd...då skall vi låsa upp det åt dig för några tusenlappar.

Många unga är nog insålda på den affärsmodellen, så det är nog inget större problem. Tror KTM har nåt liknande?
Stora problemet är ju priset, 275000. En hoj med den specen borde kosta max 125' annars blir det bara några få elfordonsevangelister som kommer att köpa.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Många unga är nog insålda på den affärsmodellen, så det är nog inget större problem. Tror KTM har nåt liknande?
Stora problemet är ju priset, 275000. En hoj med den specen borde kosta max 125' annars blir det bara några få elfordonsevangelister som kommer att köpa.

Ja, felet är att man han har accepterat affärsmodellen från början.

"Jaha, min bil med Matrix LED strålkastare ger inte fullt ljus om jag inte prenumererar på det"

VS: "Jag har lite halvtaskigt ljus på bilen, jag sätter in "rallylampor" på 80/140W, trots att det är olagligt, och räcker inte det skruvar jag på extraljus"

Risken är att folk försöker gå runt dom elektroniska spärrarna av grejorna och ställer till med något som är farligt på riktigt av misstag.

Någon bil jag såg skulle man paralellmata från ordinarie helljus för att få hela LED strålkastaren att lysa med fullt ljus, men då var man tvungen att sätta en diod på orginalkabeln för att inte bakmata ström till annat.
Och givetvis fick man en felkod på lyset, så man var tvungen att koppla tillbaka för besiktning och nolla den
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Ja, felet är att man han har accepterat affärsmodellen från början.

"Jaha, min bil med Matrix LED strålkastare ger inte fullt ljus om jag inte prenumererar på det"

VS: "Jag har lite halvtaskigt ljus på bilen, jag sätter in "rallylampor" på 80/140W, trots att det är olagligt, och räcker inte det skruvar jag på extraljus"

Risken är att folk försöker gå runt dom elektroniska spärrarna av grejorna och ställer till med något som är farligt på riktigt av misstag.

Någon bil jag såg skulle man paralellmata från ordinarie helljus för att få hela LED strålkastaren att lysa med fullt ljus, men då var man tvungen att sätta en diod på orginalkabeln för att inte bakmata ström till annat.
Och givetvis fick man en felkod på lyset, så man var tvungen att koppla tillbaka för besiktning och nolla den
Fördelen är väl för oss som köper begagnat, efter några år har några listiga personer kommit på hur man skall aktivera all extrautrustning gratis utan att det blir några felkoder. ?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Fördelen är väl för oss som köper begagnat, efter några år har några listiga personer kommit på hur man skall aktivera all extrautrustning gratis utan att det blir några felkoder. ?
Och hur fan man stänger av all spyware de kommer med från fabrik nuförtiden.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top