Elhojar

Jo det var den jag länkade till ovan.
Väldigt trevlig hoj verkar det som, men den har inte snabbladdning. Kör man bara mindre dagsturer/pendlar inom räckvidden så spelar det ingen som helst roll.
Ska man däremot på långtur blir det olidligt med en sån :huvet.

Som pendlings moppe med bra egenskaper måste den ju nästa kunna betala sig själv på 3-4år jag kör i snitt 12-13mil om dagen till o från jobbet.
I min värld framstår den som en sparbössa :va
 
Utgår det 60,000 till batteri hojar som på bilarna? Då hamnar man ju i en helt annan prisbild.:)
 
Som pendlings moppe med bra egenskaper måste den ju nästa kunna betala sig själv på 3-4år jag kör i snitt 12-13mil om dagen till o från jobbet.
I min värld framstår den som en sparbössa :va
Missförstå mig rätt, som pendlingsdroska där man ligger inom räckvidden utan problem är det ju guld.
Men jag vill ju ha en weekend-warrior-hoj, som jag kan köra ner till Spanien eller Treriksröset om lusten faller mig in. Då måste hojen ha snabbladdning. (Sen att jag nog inte kommer göra just en sån resa inom snar framtid är skitsamma, det är principen ;)
 
Missförstå mig rätt, som pendlingsdroska där man ligger inom räckvidden utan problem är det ju guld.
Men jag vill ju ha en weekend-warrior-hoj, som jag kan köra ner till Spanien eller Treriksröset om lusten faller mig in. Då måste hojen ha snabbladdning. (Sen att jag nog inte kommer göra just en sån resa inom snar framtid är skitsamma, det är principen ;)

Jag fattat precis vad du menar har ju testat flera hybrider o elbilar och blir lika imponerad över draget i dom.

Men personigen är jag inte ute efter en bil med 0-100 på 2-3sekunder jag klarar mej gott 0-100 på mera normala 10sekunder.

Jag vill ha kombi jag vill ha dragkrok med kapacitet. Min 95 hp opel astra får dra 1600kg.

Jag tankar i 40 liter diesel o kör 100 mil utan att fega eller snålköra inte för att det spelar någon som helst roll jag kan ladda gratis via solpanelerna o vindkaft o batteri paketet igaraget..

Kanske mera känslan??


Det är lite lite med normala bilar i hybrider och el ännu men det kommer väll så småningom. Datchia? Renault släpper en full el för kortare pendling som skall kosta runt 120,000 spänn som exempel.

Det är här el moppe kommer in. Kanske är det mindre kompromisser med en hoj.. inget drag ingen kupe ingen kombi, bara ett behagligt transportmedel mellan A och B.

Nå jag har iallafall bestämt att en av årets första längre turer går från dalsland ned till mickes motor i Växjö för att klämma och känna på dessa el hojar.. kanske thunderacen blir kvar där nere?
 
Last edited:
Kanske mera känslan??


Det är lite lite med normala bilar i hybrider och el ännu men det kommer väll så småningom. Datchia? Renault släpper en full el för kortare pendling som skall kosta runt 120,000 spänn som exempel.

Det är här el moppe kommer in. Kanske är det mindre kompromisser med en hoj.. inget drag ingen kupe ingen kombi, bara ett behagligt transportmedel mellan A och B.

Nå jag har iallafall bestämt att en av årets första längre turer går från dalsland ned till mickes motor i Växjö för att klämma och känna på dessa el hojar.. kanske thunderacen blir kvar där nere?

Precis, känslan av att du har all kraft tillgänglig, alltid. Inget fipplande med växlarna precis när du kommer runt en skymd kurva eller krön och ser himmelriket till hojväg framför dig. Där man istället för att njuta behöver gå ner/upp snabbt som fan med växlarna för att få rätt vrid, för att kunna ta nästa kurva/raksträcka perfekt.. Svårt beroendeframkallande. :fakta

Posta om det blir affär och hur den funkar isåfall. Jag kanske får släppa lite på mina principer och gå på en SR/S ändå.. :va
 
Precis, känslan av att du har all kraft tillgänglig, alltid. Inget fipplande med växlarna precis när du kommer runt en skymd kurva eller krön och ser himmelriket till hojväg framför dig. Där man istället för att njuta behöver gå ner/upp snabbt som fan med växlarna för att få rätt vrid, för att kunna ta nästa kurva/raksträcka perfekt.. Svårt beroendeframkallande. :fakta

Att inte behöva tänka på att ha rätt växel inför en kurva eller krön, att inte höra motorljudet när man går upp eller ner genom växlarna, att inte höra motorljudet när jag gasar ur kurvan skulle ta bort mycket av det som gör min körning beroendeframkallande! :fakta

Men jag förstår att vi är olika! :)
Och jag gilla denna tråd eftersom jag annars inte skulle läsa så mycket om elhojar. :tummenupp
Motorrad hade en artikel med en Eva och en Panigale som jag skumläste men annars är det dåligt. :rodnar


https://www.youtube.com/watch?v=vlxZs2-gICc&t=212s
https://www.youtube.com/watch?v=f25aax2ES4s
 

Inte en aning men google translate säger såhär:

Max Biaggi har gått ihop med det elektriska motorcykelmärket Voxan i ett försök att slå några hastighetsrekord. Resultat: förra helgen, på banan vid Châteauroux flygplats (36), slog italienaren 11 rekord och nådde en blåsande hastighet på 408 km / h.
Detta är emellertid inte ett rekord med tanke på FIM-reglerna, som efter två mätningar på en mil av en rullande start (rundresa) bibehåller genomsnittet av de två maximala registrerade hastigheterna. Ändå har potentialen som Voxan Wattman visat drivit fram tillverkarens ambitioner. Han siktar nu på en genomsnittlig hastighet på 400 km / h på ett längre spår.

Den sexfaldiga världsmästaren (fyra titlar i GP250 och två i WorldSBK) har dock fäst sitt namn till två prestigefyllda rekord. Max Biaggi nådde de maximala hastigheterna på 366,94 km / h i kategorin "halvmässig elektrisk motorcykel över 300 kilo" och 349,38 km / h i kategorin "icke-faired elektrisk motorcykel över 300 kilo

Som en påminnelse är Voxan ursprungligen en fransk motorcykeltillverkare som skapades 1995. Varumärket köptes sedan 2010 av det monegaskiska företaget Venturi Automobiles, som vände det mot el.
 
" Inget fipplande med växlarna precis när du kommer runt en skymd kurva eller krön och ser himmelriket till hojväg framför dig. Där man istället för att njuta behöver gå ner/upp snabbt som fan med växlarna för att få rätt vrid........."

Nu plockade du bort nöjet med med aktiv körning.....
Peta ner två växlar innan svängen...gå in med varv som ökas successivt för att dra på när rakan nalkas, varva ur på växlarna och upprepa momentet inför nästa sväng.....Ackomponjerat av motorsång.

Ditt val av hoj förvånar mig , R1:an ska köras aktivt:)
 
Nej tack. Och jag gillar inte silikonpattar heller.
Jag gillar iofs plastbröst men fejkljud på en motorcykel verkar ju fett onödigt. Stör mig skitmycket på att elbilar måste ha ett varselljud under 20 km/h. Gillar däremot riktigt motorljud, så det är inte det.

-edit- och artificiella vibrationer genom ramen?! kom igen, det är ju bara efterblivet.
 
BMWs CE 04


WMTC 7,7 kWh/100km
När dom byggde den där vr det så dålig tillgång på bakhjul att dom köpte in en sändning med gamla överblivna nödreservhjul från Opel Astra.

Bakhjulen kom med en senare sändning, vilket det gör när man kör den också.
Han lyckades med nöd och näppe göra en U sväng på en fyrfilig väg med den...

När filmen började på kajkanten hoppades jag innerligt att han skulle sparka skiten över kanten.
 
Allvarligt, det låter verkligen som Livets Hårda Skola har organiserat ett motstånd mot allt hotande som är nytt. Över kajkanten, jisses. Väntas applåder?
 
Allvarligt, det låter verkligen som Livets Hårda Skola har organiserat ett motstånd mot allt hotande som är nytt. Över kajkanten, jisses. Väntas applåder?
Eller så är det folk som inte är av livets hårda skola som bara tycker illa om just en ny maskin. Man har väl rätt att kritisera även nya saker?

Det är lätt att klumpa ihop folk och generalisera på det sättet du gör istället för att se vad de egentligen tycker. Tycker du att allt nytt per automatik är bra? ”Allvarligt”.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top