Elhojar

Hur håller remdriften för 175 häst i starten?
Eller är det elektroniskt kyskhetsbälte upp till 70km/h eller något?

Jag har ju sett bredden på gummisnodden på Harley, och dom har väl effekt som en folkabubbla...

Remmen håller för mångdubbelt så höga effekter, det är överhuvudtaget ingen svag punkt.

Exempel turboladdade snöskotrar med +400hk som startar från noll rakt uppför en slalombacke.

Det är snarare kuggdrev och axlar som ger sig…
 
Remmen håller för mångdubbelt så höga effekter, det är överhuvudtaget ingen svag punkt.

Exempel turboladdade snöskotrar med +400hk som startar från noll rakt uppför en slalombacke.

Det är snarare kuggdrev och axlar som ger sig…
Jo, att det finns variatorremmar som håller vet jag, men det är ju rätt biffiga remmar, dessutom under variabel utväxling
 
Remmarna håller, det behöver man inte oroa sig över.

Däremot blir det förstås meckigare att dreva om osv. Ett slags kardan light med ännu mindre servicebehov.
 
Hur håller remdriften för 175 häst i starten?
Eller är det elektroniskt kyskhetsbälte upp till 70km/h eller något?

Jag har ju sett bredden på gummisnodden på Harley, och dom har väl effekt som en folkabubbla...
Nu är jag kanske fördomsfull, men dimensionering och ingenjörsvetenskap är inte amerikanska paradgrenar.
 
Nu är jag kanske fördomsfull, men dimensionering och ingenjörsvetenskap är inte amerikanska paradgrenar.
Då har vi samma fördomar...

Någon annan hoj med gummisnoddsdrift vi kan jämföra med, gärna då en med omkring 175 häst så att det blir relevant.

På filmen från dynokörningen så var det kedja på hojen, och på någon rendering var gummisnodden dubbelt så bred...

Jag tror det är som vanligt en designmockup som inte är realistiskt genomförbar.
 
Jo, att det finns variatorremmar som håller vet jag, men det är ju rätt biffiga remmar, dessutom under variabel utväxling
Polaris använder även remdrift i reduktionsväxeln på andra sidan motorn. Men dom håller sällan mer än 100 mil på en 190 hk tvåtaktsturbo.
Men det är väl en dimensioneringsfråga. KTM är nog ett under av kvalitet i jämförslse med snöskotrar. :)
 
Polaris använder även remdrift i reduktionsväxeln på andra sidan motorn. Men dom håller sällan mer än 100 mil på en 190 hk tvåtaktsturbo.
Men det är väl en dimensioneringsfråga. KTM är nog ett under av kvalitet i jämförslse med snöskotrar. :)
Jag hittade bilder och den ser ut att vara minst dubbelt så bred och en fjärdedel så lång ungefär
 
Men... det är väl ett rätt litet problem för gatåka?

Ja men det är en nominell nackdel jämfört med kedja…

Att remmen håller behöver man inte ens fundera över. Den håller för 350 hk också. Det är ingen gummisnodd utan armerade saker som ingenjörer faktiskt inte bara har räknat på utan som har använts i kraftöverföringar under decennier utan problem. Så jag tycker nog att man kan släppa just den frågan. :)
 
Polaris använder även remdrift i reduktionsväxeln på andra sidan motorn. Men dom håller sällan mer än 100 mil på en 190 hk tvåtaktsturbo.
Men det är väl en dimensioneringsfråga. KTM är nog ett under av kvalitet i jämförslse med snöskotrar. :)

Det är väl inte mycket som håller längre än 100 mil på en Polaris oavsett?

Jag vet av en norsk 340 hk Turbo-Apex som gått tolv säsonger i Riksgränsen utan krångel. Till och med remmen håller ju på dessa…
 
Räckvidden är väl det största problemet? Gummisnoddar och grovlek på denna i all ära men räckvidden måste väl vara A & O?
 
För normalt åka och lite bus på bana är det nog okey med lite högre vikt då tyngdpunkten vanligtvis hamnar långt ned i elhojar. Det är väl vid riktigt snabb bankörning, där däckstemperaturen kan bli en betydande faktor, som den kan bli en begränsning… Hoppas de lyckats med mjukvaran så att OTA-uppdatering är möjlig (over the air).

Det är ju prototypen som presenteras nu, min flång nya S3 1200 lär inte bli gammal i garaget om denna håller vad den lovar. Man måste ju prova, och att dessutom säkerligen orsaka fantastiskt mycket diskussioner och synpunkter där man drar fram vore ju en rejäl bonus…?
 
Remdrift, är det för att hålla nere vikten? Pyssligt att dreva om med rem... Lite lustigt dock att skruvarna som håller remskivan är någon centimeter för långa, det ser lite grovt ut, lite som att dom tog dom skruv dom hade hemma på hyllan.
Kedjerassel är tråkigt och högst märkbart på en snabb elhoj.

För racing kan man kanske bygga om till kedjedrift vid behov men frågan är om man verkligen kommer behöva en massa olika utväxlingar på en elhoj med 175 hästar. Min erfarenhet är att det man behöver göra är att strypa effekten lagom mycket för att batteriet ska hålla en racedistans och då blir utväxling efter banans toppfart ganska oviktigt.

175 hästar ostrypt kommer kräva myyyycket batterier om man vill panga fullt ens en kvart. Nu tror jag inte motorn kommer tåla full effekt utan att överhetta ändå men kontentan är att det krävs extremt mycket energi för att köra rr och måste man ändå strypa elektroniskt så är den fysiska utväxlingen inte lika viktig att kunna ändra.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top