Elhojar

zerous

Medlem
Gick med
19 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
ZZR1400, Eldriven 1982 Kawasaki GPZ750R1, Eldriven 1991 Cagiva Mito, 1991 Suzuki GSX1100F
Och PWM vill man inte ha eller? Väldigt dålig på det här med laddning. Varför funkar bara Orion2 i USA? Finns ju att beställa rätt fina Orion2 och jag kommer ha plats för 34kWh och all elektronik utan problem. Däremot lär ju hojen väga ca 300kg med det så kanske inte stoppar i så många batterier ändå eller så väntar jag in Solid State.

CHAdeMO finns ju i Sverige och det är ju en standard, borde se likadan ut i USA som här och prestera på samma vis

Som jag förstår det har vi CCS som standard för snabbladdning i Sverige och Chademo i USA. Men jag kan ha fel.

http://emobility.se/startsida/laddstationsguiden/forberedelser/om-olika-kontakter/

EU har bestämt att Typ 2-kontakten ska vara standard för normalladdning i EU, samt att CCS-kontakten är standard för snabbladdning.

Orion 2 är skitfina BMS. Dessa funkar även i Sverige som BMS, men kan inte styra CSS snabbladdning. Däremot kan styra Chademo som snackar CAN.

Ska du klämma in 34kWh battericeller i hoj du bygger? Oj... Vad är det för celler och hur många ska du ha? Varför så många? Hojen lär väga mycket mer än 300 kg då?
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Som jag förstår det har vi CCS som standard för snabbladdning i Sverige och Chademo i USA. Men jag kan ha fel.

http://emobility.se/startsida/laddstationsguiden/forberedelser/om-olika-kontakter/

EU har bestämt att Typ 2-kontakten ska vara standard för normalladdning i EU, samt att CCS-kontakten är standard för snabbladdning.

Orion 2 är skitfina BMS. Dessa funkar även i Sverige som BMS, men kan inte styra CSS snabbladdning. Däremot kan styra Chademo som snackar CAN.

Ska du klämma in 34kWh battericeller i hoj du bygger? Oj... Vad är det för celler och hur många ska du ha? Varför så många? Hojen lär väga mycket mer än 300 kg då?

Det stämmer att CCS är vår standard men det betyder inte att CHAdeMO inte existerar, alla japanska elbilar och laddhybrider kör med CHAdeMO. Tror det är så att alla laddstationer måste ha CCS eller typ 2 men de kan ha CHAdeMO också. Kollade iaf hur tätt placerade CHAdeMO var i landet i går och så gott som alla snabbladdningsstationer har det.

Cellerna blir nog Samsungs SDI94 men jag kan avvakta Northvolt i frågan. Har plats för minst 100celler men det kommer som sagt väga, tror dock det är ett ickeproblem eftersom jag kan placera alla celler i höjd med hjulaxlarna och därav få rätt bra balansegenskaper. Finns ju andra fördelar med att ha många celler än att det förlänger räckvidden, man kan ju också plocka ur större effekter och jobba med lägre C vilket förlänger livslängden. Jag tror dock jag kommer köra på 86 celler, det ger mig den spänningen jag vill ha för att köra med en Emrax 208 eller 228 som motor.

Undra f.ö. om CHAdeMO och CCS överför samma typ av data. Isf hade man ju kunnat konvertera en CCS till CHAdeMO och få betydligt fler ställen att ladda på.

Bild på vad jag tänkte bygga:
ELhoj2.0.JPG
 
Last edited:

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Fick förklarat av en säljare av laddstationer att enda nya bilen som säljs med CHAdeMO i Sverige är Mitsubishi som på något vis lyckades undgå att behöva typa om sin nya Outlander.
Alla nya bilar (som har snabbladdning) som börjar säljas inom EU ska ha CCS. Om dom måste typa in en bil helt enkelt. Så rimligtvis bör CCS vara mer framtidssäkert. Men det finns ju sladdar som har CCS i ena ändan och CHAdeMO i andra.

Sen får jag lägga in en brasklapp om att jag inte faktakollat hans uppgifter...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Tillbaka till ämnet.

Om man har rest runt lite i Europa så ser man ju att scooters är grejen att ta sig fram i stadstrafik. Tusan så smart fordon.

Någon som vet varför inte denna marknadsförs mer även i Sverige? Piaggios olika modeller brukar ju synas i annonser och bodde jag i närheten av typ Sthlm eller Gbg och behövde pendla vore det ju helt idealiskt.
https://www.bmwmotorcycles.com/en/m...volution.html#/section-c-evolution-highlights
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Tillbaka till ämnet.

Om man har rest runt lite i Europa så ser man ju att scooters är grejen att ta sig fram i stadstrafik. Tusan så smart fordon.

Någon som vet varför inte denna marknadsförs mer även i Sverige?
https://www.bmwmotorcycles.com/en/mo...ion-highlights

Tvåhjuliga nyttofordon är nog helt enkelt inte lika attraktiva att äga i ett klimat där det inte är rimligt att köra året om så marknaden här är väl ganska begränsad.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Tvåhjuliga nyttofordon är nog helt enkelt inte lika attraktiva att äga i ett klimat där det inte är rimligt att köra året om så marknaden här är väl ganska begränsad.

Absolut är det så, men "vanliga" scootrar annonseras ju även i Sverige. Piaggios annonser ser man, och för BMW-s vanliga scootrar.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Absolut är det så, men "vanliga" scootrar annonseras ju även i Sverige. Piaggios annonser ser man, och för BMW-s vanliga scootrar.

Från början vet jag att BMW inte kunde producera nog med elscootrar för alla marknader så man valde att endast sälja den på vissa. Detta borde man ju ha löst vid det här laget men jag vet inte hur tankarna gått.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Jag hade en BMW C400X som lånehoj - mycket trevlig scooter. Men för många av oss hojåkare kan man ju lika gärna köra sin vanliga motorcykel till jobbet, som jag gör. Känns meningslöst att ha en tvåhjuling till att betala försäkring på när min Street Triple gör jobbet lika bra. Dessutom kan jag ju ta en mysrunda på väg hem... :)

Så visst - jag ser poängen med en (el)scooter, men har svårt att se mig ha en extra motorcykel bara för att åka till jobbet på. På kontinenten är scootern vanlig som enda eller komplementfordon till bilen - där många ägare inte har något intresse i tvåhjulingar annat än att det är ett billigt och praktiskt fordon i stan. Och de har vädret med sig...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag hade en BMW C400X som lånehoj - mycket trevlig scooter. Men för många av oss hojåkare kan man ju lika gärna köra sin vanliga motorcykel till jobbet, som jag gör. Känns meningslöst att ha en tvåhjuling till att betala försäkring på när min Street Triple gör jobbet lika bra. Dessutom kan jag ju ta en mysrunda på väg hem... :)

Så visst - jag ser poängen med en (el)scooter, men har svårt att se mig ha en extra motorcykel bara för att åka till jobbet på. På kontinenten är scootern vanlig som enda eller komplementfordon till bilen - där många ägare inte har något intresse i tvåhjulingar annat än att det är ett billigt och praktiskt fordon i stan. Och de har vädret med sig...

Nu gällde frågan EL-scooter vs vanlig scooter - särskilt i de länder som man faktiskt köper scootrar i... Jag tror att BMW inte tjänar så mycket pengar på EL-scootern och därför inte marknadsför den så hårt... Precis som för motsvarande elbilar.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Energica har uppdaterat batteri, snabbladdning medelst CCS och en ny jävligt snygg gatukämpe anno 2020:
https://www.energicamotor.com/energica-eva-electric-streetfighter/
Me wants! Eller på ren svenska; jag villhöver den. :fakta
page-eva-mobile.jpg

page-eva-dett6.jpg
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Men var hittar de alla fotomodeller som är stora som svenska 13-åringar?
 

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Hjortshög
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Kolla priset med Öhlins och smidda fälgar, sen köper du en V4R för samma pengar.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Kolla priset med Öhlins och smidda fälgar, sen köper du en V4R för samma pengar.
Jag har gått och fått el-sjukan, förbränningsmotorer tilltalar inte mig längre. :crash
Typ som att man levt hela sitt liv i ett hard-core kommunist/vegan-läger och ätit kålrotsoppa varje dag, och sen kommer ut i världen och fått smaka ryggbiff. Då går det inte att gå tillbaka och njuta av kålrotsoppa längre.
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Jag har gått och fått el-sjukan, förbränningsmotorer tilltalar inte mig längre. :crash
Typ som att man levt hela sitt liv i ett hard-core kommunist/vegan-läger och ätit kålrotsoppa varje dag, och sen kommer ut i världen och fått smaka ryggbiff. Då går det inte att gå tillbaka och njuta av kålrotsoppa längre.

El-sjukan har än så länge mest infekterat bil/trampcykelsidan av min hjärna. Ljudet av en radfyra på högt varvtal är bara helt fantastiskt. Underhåll är enkelt och avgassystemen håller sig rostfria. Ser fram emot att få testa en riktigt snabb elektrisk MC under de kommande åren, men troligtvis blir det bensindriven MC i många härliga år framöver :crash Men tack för att du och andra köper eldrivna MC så kan jag köpa begagnat i framtiden :fakta
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top