Elfordon för dem som vill lära sig

Är det något patologiskt som gör att du måste gnälla i ALLA trådar där du inte gillar det som diskuteras?

Japp, och i alla trådar där folk oemotsagda försöker sprida propaganda.
Jag gnällde förövrigt inte, jag postade en film som motsade filmen på din länk.

Men det är helt klart rätt att elbilar är framtiden, det är därför USA har slutat kriga i Oljeländer och börjat intressera sig för Afghanistans Litiumfyndigheter istället.

Hur långt in i framtiden elbilarna ligger det vet varken du eller jag.

Är det något patologiskt som gör att du måste gnälla i ALLA trådar där du inte gillar det som diskuteras?

Gillar Guw något? Vad i så fall?

Vi vet redan att han har datorer som andra slängt och köper telefoner från 90-talet. Någon hoj lär han väl inte ha men jag gissar på att bilen är en Volvo 740. :D

Gillar Guw något? Vad i så fall?

Vi vet redan att han har datorer som andra slängt och köper telefoner från 90-talet. Någon hoj lär han väl inte ha men jag gissar på att bilen är en Volvo 740. :D

Hur har det undgått dig att jag har en Golf som jag hatar över allt annat?

Och en Saab som jag har fått gratis.

Förövrigt är min telefon från 2010, den är kinesisk och kostade under 500:- ny och obunden i butik.

Jag gillar för övrigt elbilar, det jag ogillar stark är att man hypar dess förträfflighet så att dom aldrig sedan kan uppnå hypen.

Elbilar är jättebra på golfbanor och andra ställen där deras prestanda räcker till!

Last edited:
Vi kan väl ta första svaret till din film också

och svaret på det är

Att säga att den första videon är full av lögner är löjligt.
Tycker de va väldigt trevligt att nån för en gångs skull tar upp vad bensin "totalt" släpper ut närmare 500g koldioxid per km.... motsvarande med elbil 40g/km och detta räknat på smutsig el:tummenupp

att han dessutom tar upp exploderande mobilbatteri är ett bevis på att han inte vill se el på vägarna.
Har inga bensinbilar exploderat ? bensinmackar?
Vill man hitta fel så hittar man fel, men man kan juh hålla sig på en rimlig nivå..

Och vad jag hörde så fick han i hans uträkning (utan att räkna in någon av bilarnas ursprungspris) fram att bensinen var dyrare.
Med andra ord blir det billigare att köra el och byta ut batterierna än o köra på bensin..

Nu vill jag inte behöva räkna på vad bensinbilen har släppt ut när elbilen byter batteri.. men 500g mot 40g per km...

inte så stor del av kakan men en elbil har mer eller mindre inget underhåll( bortsett från mekaniskt ex bromsar) en vanlig bil ska byta olja efter 1000-2000mil?
Men häng nu inte upp er på det de e en liten del av kakan.

Att sen börja klaga på hur mycket ström den tar från väggen börjar bli skrattretande.. ett vanligt hushåll refererar han till och vad detta drar i ström.... lite som o jämnföra ett stort oljefartyg med ett segelflygplan..

Ska han göra en jämnförelse så kan han väl räkna ut hur många kw i form av bensin som går in i en bensin bil och hur många kw som sen faktiskt får bilen att rör sig framåt...

tro det eller ej en elbil kan gå på bensin, el, kol, kärnkraft, diesel, solkraft, vindkraft, vattenkraft.
de ena bättre än de andra.. men ändå..

en bensinbil kan gå på...

Han säger också i slutat av sin film att om alla skulle gåöver till elbil så skulle elnätet braka sönder.. men tur nog så finns det många som inte vill ta i en elbil om de ens fick chansen ( nu menar jag faktiskt inte dig Guw:krama) och då innebär det att inte alla går över till elbil och problemet är löst, infrastrukturen får tid på sig att bygga ut:tummenupp

Och jag måste tyvärr meddela att jag inomväldigt kort kommer att behöver plocka ur mina Ni/Cd batterier från min elbil, de har hållt i 14 år nu men tyvärr så börjar bilen att rosta sönder så batterierna ska sättas i en annan bil:arsele

men 500g mot 40g per km...

Differensen blir fortfarande övervägande men det bör för rättvisans skull ändå nämnas att han knappast räknade in framställningen av batterierna i sina 40g. Litium ligger inte i drivor i dikena utanför fabriken redo att lastas in med gaffeltruck.

Fortfarande står biltrafiken bara för en liten del av kakan av koldioxidutsläpp. Testa driva flygtrafik, fartyg, industriredskap och allt vad det heter utan fossila bränslen. Det ska mycket till i förändringsväg av infrastruktur på både hög och låg nivå för att vi ska komma till ett samhälle som inte direkt kräver fossilt från alla håll och kanter för att fungera.
Jag nämner det för att zooma ut den fokus som alltjämt lägger sig på personlig transport. Det är bara en del av problemet och ingen total lösning.

Last edited:
Han säger också i slutat av sin film att om alla skulle gåöver till elbil så skulle elnätet braka sönder.. men tur nog så finns det många som inte vill ta i en elbil om de ens fick chansen ( nu menar jag faktiskt inte dig Guw:krama) och då innebär det att inte alla går över till elbil och problemet är löst, infrastrukturen får tid på sig att bygga ut:tummenupp

Och jag måste tyvärr meddela att jag inomväldigt kort kommer att behöver plocka ur mina Ni/Cd batterier från min elbil, de har hållt i 14 år nu men tyvärr så börjar bilen att rosta sönder så batterierna ska sättas i en annan bil:arsele

Att vi redan har stora obalanser i elnätet och att det är på vippen att det brakar sönder ändå tog han inte upp heller (även om sveriges elnät är jämförelsevis stabilt mot många andra länders) men det tål inte allt för många elbilar som laddar allt för stora batterier.

Men sånt är infrastruktur, och infrastruktur måste förstärkas ibland, det är fullt naturligt och det ska inte belasta elbilarna.

Är det verkligen lönt att spara dom batterierna, dom måste ju vara nere på hälften av sin (jämfört med modern batterikemi redan låga) ursprungakpacitet?

Skicka dom på återvinningen och byt upp dig till lättare/kraftfullare batterier med längre räckvidd istället.

Jag såg en film på en ElCat som dom hade stoppat i A123 celler i, som inte bara ritade svartsträck i starterna, utan också hade fått riktigt anständig räckvidd och blivit lättare.

En ElCat brukar förövrigt låna min motorvärmare på jobbet och toppa lite för att orka hem, han har 1½ mil enkel väg in till stan, men kör han lite i stan så tar han sig inte hem, dom batterierna är KRONSLUT!
(den hade väl 8 mil räckvidd ny)

Men efter en kopp kaffe och lite diskution om elbilens utveckling med mig brukar han ta sig hem.
Han lär inte hälsa på lika ofta efter betteribytet, men han kanske oftare åker in till stan för att handla.

Differensen blir fortfarande övervägande men det bör för rättvisans skull ändå sägas att han knappast räknade in framställningen av batterierna i sina 40g. Litium ligger inte i drivor i dikena utanför fabriken redo att lastas in med gaffeltruck.

Fast isf måste man i konsekvensens namn räkna in miljöbelastningen för hela bilen. Skulle kunna tänka mig att energiåtgången för att producera hela drivlinan till en elbil (dvs, batteri, styrsystem och elmotor) är ungefär jämförlig med att producera hela drivlinan (motor, växellåda, avgassystem, bränslesystem) i en bensinbil.

Jag körde elmotorcykel häromveckan - en ganska enkel och "billig" variant med konservativa lösningar. Frekvensomvandlaren var strypt till att ge toppfart på runt 80 knyck och batterierna gav då en räckvidd på ca 7 mil. Med bättre trim och 110-120 så blir den mer användbar, fast med kortare räckvidd förstås. Funkar för kortare pendling och om det finns eluttag till hands. Laddtid 6h eller ca 2h för att nå 80% kapacitet. Men det är batterierna som måste bli bättre, för att öka kapaciteten mer, få ner vikten och priset.

Kul upplevelse dock att bara glida iväg helt ljudlöst - jag saknade dock den intensiva kraften från en riktig motor. Här var den en navmotor på 3,5kW (ca 5hk) och det är bara nätt och jämnt så det motsvarar en avstrypt scooter-moppe :gnissla

Att vi redan har stora obalanser i elnätet och att det är på vippen att det brakar sönder ändå tog han inte upp heller (även om sveriges elnät är jämförelsevis stabilt mot många andra länders) men det tål inte allt för många elbilar som laddar allt för stora batterier.

Det där har jag sett nämnas förut men aldrig sett någon som backat upp det med fakta. Har du någon sådan länk?

(anledningen till att jag tyckte ditt första inlägg var gnäll är att du dels brukar gnälla i andra elbilstrådar och dels var videon du länkade till i stort sett bara argumentation att en elbil är dyr (dvs inte billigare än en petroleumdriven bil) i nuläget, vilket jag inte tror att någon säger emot)

Jag körde elmotorcykel häromveckan - en ganska enkel och "billig" variant med konservativa lösningar. Frekvensomvandlaren var strypt till att ge toppfart på runt 80 knyck och batterierna gav då en räckvidd på ca 7 mil. Med bättre trim och 110-120 så blir den mer användbar, fast med kortare räckvidd förstås. Funkar för kortare pendling och om det finns eluttag till hands. Laddtid 6h eller ca 2h för att nå 80% kapacitet. Men det är batterierna som måste bli bättre, för att öka kapaciteten mer, få ner vikten och priset.

Kul upplevelse dock att bara glida iväg helt ljudlöst - jag saknade dock den intensiva kraften från en riktig motor. Här var den en navmotor på 3,5kW (ca 5hk) och det är bara nätt och jämnt så det motsvarar en avstrypt scooter-moppe :gnissla

Håller med om priset, men har du sett klippen på MotoCysz från Isle of Man (00:50-01:00) eller testet som MCN gjorde av Mavizen TTx?

Last edited:
Skulle kunna tänka mig

Spekulationer är farliga vid argumentationer som denna.
Svart på vitt är vad som gäller, vilket var hans intention och också händelsevis det han misslyckades med. Det ska mer till än enbart kostnaden för själva drivmedlet.
Jag läste något om att en Prius i sin totala livslängd gör av med mer fossil energi med tillverkningen inräknad än en SUV av godtycklig modell, just på grund av batterierna. Huruvida det är sant eller inte låter jag vara osagt, det viktiga är att det reser frågan och borgar för mer precisa studier i jämförelsens namn.

Last edited:
Spekulationer är farliga vid argumentationer som denna.
Svart på vitt är vad som gäller, vilket var hans intention och också händelsevis det han misslyckades med. Det ska mer till än enbart kostnaden för själva drivmedlet.

Sant, men det är i så fall lika farligt att bara presentera ena sidan av diskussionen. Min poäng var att det är lätt att tänka att det krävs mer energi att tillverka ett batteri än en bensintank men då tar man inte hänsyn till att en ottomotor är betydligt mer arbetsintensiv att tillverka än en elmotor samt att transmissionen till ottomotorn är mer komplicerad/mer arbetsintensiv än för en elmotor.

Skillnaden i materialåtgången för hela drivlinan är förmodligen inte stor om man jämför ren vikt. Exempelvis väger en Mavizen TT02x 190 kg (bygger på KTM RC8) med ett 10 kWh batteri medan en fulltankad konventionell KTM RC8 väger strax under 200 kg (184 kg torr).

Last edited:
Det där har jag sett nämnas förut men aldrig sett någon som backat upp det med fakta. Har du någon sådan länk?

Det är ju främst på grund av ojämn produktion i dag, men nätet rasade väl i vinras på några orter när det blev ihållande kallt.

Lägger man då på det att dom eventuella vidkraftverk som snurrar (det blåser sällan när det är svinkallt) stängs ner under -20 så glöder ledningarna till dom norrländska vattenkraftverken.

Speciellt om man samtidigt har stängt ner kärnkraften för underhåll.

Allt detta förvärras av elbilar, inte för att alla står och laddar vid samma stolpe, utan för att man höjer belastningen överallt i landet, men har fortfarande få producenter, och när någon av dom faller bort måste en enorm mängd skickas för att täcka upp i den landsänden som blev utan producent.

Det görs försök med smarta laddare och smarta nät, men det är samma dumma människor som är slutkunder och dom vill ha allt NU.

Så skulle jag också tänka när jag kom hem från jobbet med min urladdade elbil, jag skulle plugga in och ladda den NU, om jag skulle få för mig att åka och dricka kaffe hos någon på kvällen, istället för att parkera elbilen, koppla laddaren och ställa timern på att börja laddningen 23.30 och ha den färdig 07:30 när jag ska åka.

Det betyder att alla kommer hem samtidigt, stoppar i bil laddaren samtidigt, slår på ugnen samtidigt, slår igång jätteplasman, och startar en maskin med tvätt.

I england märker dom av slutsignalen i fotbollsmatchen på elnätet för att så många knäpper på tekokaren, dom måste sitta beredda att kompensera för det.

Fast isf måste man i konsekvensens namn räkna in miljöbelastningen för hela bilen. Skulle kunna tänka mig att energiåtgången för att producera hela drivlinan till en elbil (dvs, batteri, styrsystem och elmotor) är ungefär jämförlig med att producera hela drivlinan (motor, växellåda, avgassystem, bränslesystem) i en bensinbil.

Den är, enligt de uppgifter jag har sett iaf, betydligt större vid tillverkning av en elbil. Lititum måste först och främst utvinnas, sedan omarbetas/förädlas, installeras i batterier som sedan ska installeras i motorer. Till detta kommer transport över hela världen. Kontentan av det hela är att t.ex. en Toyota Prius är mer skadlig för miljön i det långa loppet än en Range Rover.

Elbilar är inte lösningen, lika lite som bensindrivna är det.

Edit: Merovingian har visst redan berört det. Nevermind then.

Den är, enligt de uppgifter jag har sett iaf, betydligt större vid tillverkning av en elbil. Lititum måste först och främst utvinnas, sedan omarbetas/förädlas, installeras i batterier som sedan ska installeras i motorer. Till detta kommer transport över hela världen. Kontentan av det hela är att t.ex. en Toyota Prius är mer skadlig för miljön i det långa loppet än en Range Rover.

Elbilar är inte lösningen, lika lite som bensindrivna är det.

Edit: Merovingian har visst redan berört det. Nevermind then.

Visst, men aluminium som används i de flesta bilmotorer trillar inte ner från himlen rakt på bilfabrikanternas bakgård heller. Det är i själva verket en extremt energikrävande process för att utvinna aluminium ur bauxitmalmen (som innan det ska brytas och fraktas till smältverk och därefter till fabrik där det ska bearbetas i en rad olika processer). I ett litiumbatteri är andelen litium faktiskt ganska låg, under 10% om jag minns rätt. Säger alltså inte att det nödvändigtvis går åt mindre energi att producera en elbil än en bil med förbränningsmotor men att motsatsen skulle vara fallet behöver inte heller vara sant.

Det är ju främst på grund av ojämn produktion i dag, men nätet rasade väl i vinras på några orter när det blev ihållande kallt.

...klipp...

Jo, jag känner till principen men att nätet skulle vara på gränsen till rasa, som du skrev i ett tidigare inlägg, har jag alltså inte sett några belägg för. Minns du vilka orter det var där det skulle ha varit problem, för det har jag missat helt?

Last edited:
Jo, jag känner till principen men att nätet skulle vara på gränsen till rasa, som du skrev i ett tidigare inlägg, har jag alltså inte sett några belägg för. Minns du vilka orter det var där det skulle ha varit problem, för det har jag missat helt?

Näe, jag minns tyvärr inte det, det var nog mest TV nyheterna jag såg på då, men det var söderut från mig räknat.

Här uppe har vi alltid EL så det räcker till, har vi problem så är det mer av typen att träd har fallit över luftledningar, som vi tyvärr också har gott om.

Men som sagt, det är infrastruktur och den MÅSTE byggas ut, elbilar eller inte.

För mig ser en hållbar framtid ut så att vi ställer upp nya, mindre kärnkraftverk med jämna mellanrum där behovet är som störst, då klarar vi en anstormning av nya förbrukare (det må vara elbilar eller luftvärmepumpar) samt att vi biffar upp nätet också, då kan ett bortfall av ett litet verk kan ersättas av matning från dom två närmaste, istället för som nu när ett stort verk i södra sverige faller bort och dammluckorna öppnas på vid gavel längst upp i norr.

Jag tror vi är helt otroligt långt bort från att få slut olja och jag tror inte att vi är orsaken till någon global uppvärmning över huvud taget. Det enda dagens elbilar är bra till är att vi kanske slipper lite avgaser i städerna.

Personligen tycker jag därför att vi helt enkelt skulle kunna skita i elbilar tills vi har uppfunnit fri energi, superbatterier med nanoteknik och allt helvete som kommer komma i framtiden. Det kommer garanterat att lösa sig.

Men sånt är infrastruktur, och infrastruktur måste förstärkas ibland, det är fullt naturligt och det ska inte belasta elbilarna.
Den obalans vi har i elnätet idag är att belastningen sjunker på natten. Detta ger en låg utnyttjningstid för elnätet. Det är dock inte ett problem reglermässigt utan endast en ekonomisk olägenhet eftersom elnätet måste anpassas till den högsta förekommande belastningen. Så länge inte en mycket stor andel av befolkningen skaffar uppladdningsbara elbilar är det alltså positivt för elnätet eftersom utnyttjningstiden ökar då bilarna laddas på natten.

Självklart blir det en stor omställning att börja producera energin istället för att pumpa upp den. Det är dock en omställning vi måste göra förr eller senare. Om vi kan göra den omställningen gradvis vore det mycket bättre än plötsligt vara utan olja och vara helt oförberedd.

Lägger man då på det att dom eventuella vidkraftverk som snurrar (det blåser sällan när det är svinkallt) stängs ner under -20 så glöder ledningarna till dom norrländska vattenkraftverken.
Nej. Elnätet rasade inte vintras. Elpriset blev dock extremt högt på grund av stillastående kärnkraftverk och hög belastning.

Du har helt rätt angående vindkraftverken. De ökar tillförd energi till vårt elnät. Det gör att vi slipper importera så mycket elenergi från grannländerna och att vattenkraften kan användas när den behövs mer. Vid tillfällen med effektbrist, som i vintras, hjälper de dock ingenting alls. Tänk om miljöidioterna som vill ersätta kärnkraften med sol- och vindkraft insåg det.

Personligen tycker jag därför att vi helt enkelt skulle kunna skita i elbilar tills vi har uppfunnit fri energi, superbatterier med nanoteknik och allt helvete som kommer komma i framtiden. Det kommer garanterat att lösa sig.
Uppfunnit fri energi? Det kan du få vänta länge på.

Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...