...eller sticka huvudet i sanden o tro att de aldrig kommer o funka..
http://www.youtube.com/watch?v=YfTiRNzbSko&feature=player_embedded
http://www.youtube.com/watch?v=YfTiRNzbSko&feature=player_embedded
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Vi kan väl ta första svaret till din film också
Är det något patologiskt som gör att du måste gnälla i ALLA trådar där du inte gillar det som diskuteras?
Är det något patologiskt som gör att du måste gnälla i ALLA trådar där du inte gillar det som diskuteras?
Gillar Guw något? Vad i så fall?
Vi vet redan att han har datorer som andra slängt och köper telefoner från 90-talet. Någon hoj lär han väl inte ha men jag gissar på att bilen är en Volvo 740.![]()
Vi kan väl ta första svaret till din film också
men 500g mot 40g per km...
Han säger också i slutat av sin film att om alla skulle gåöver till elbil så skulle elnätet braka sönder.. men tur nog så finns det många som inte vill ta i en elbil om de ens fick chansen ( nu menar jag faktiskt inte dig Guw) och då innebär det att inte alla går över till elbil och problemet är löst, infrastrukturen får tid på sig att bygga ut
Och jag måste tyvärr meddela att jag inomväldigt kort kommer att behöver plocka ur mina Ni/Cd batterier från min elbil, de har hållt i 14 år nu men tyvärr så börjar bilen att rosta sönder så batterierna ska sättas i en annan bil![]()
Differensen blir fortfarande övervägande men det bör för rättvisans skull ändå sägas att han knappast räknade in framställningen av batterierna i sina 40g. Litium ligger inte i drivor i dikena utanför fabriken redo att lastas in med gaffeltruck.
Att vi redan har stora obalanser i elnätet och att det är på vippen att det brakar sönder ändå tog han inte upp heller (även om sveriges elnät är jämförelsevis stabilt mot många andra länders) men det tål inte allt för många elbilar som laddar allt för stora batterier.
Jag körde elmotorcykel häromveckan - en ganska enkel och "billig" variant med konservativa lösningar. Frekvensomvandlaren var strypt till att ge toppfart på runt 80 knyck och batterierna gav då en räckvidd på ca 7 mil. Med bättre trim och 110-120 så blir den mer användbar, fast med kortare räckvidd förstås. Funkar för kortare pendling och om det finns eluttag till hands. Laddtid 6h eller ca 2h för att nå 80% kapacitet. Men det är batterierna som måste bli bättre, för att öka kapaciteten mer, få ner vikten och priset.
Kul upplevelse dock att bara glida iväg helt ljudlöst - jag saknade dock den intensiva kraften från en riktig motor. Här var den en navmotor på 3,5kW (ca 5hk) och det är bara nätt och jämnt så det motsvarar en avstrypt scooter-moppe![]()
Skulle kunna tänka mig
Spekulationer är farliga vid argumentationer som denna.
Svart på vitt är vad som gäller, vilket var hans intention och också händelsevis det han misslyckades med. Det ska mer till än enbart kostnaden för själva drivmedlet.
Det där har jag sett nämnas förut men aldrig sett någon som backat upp det med fakta. Har du någon sådan länk?
Fast isf måste man i konsekvensens namn räkna in miljöbelastningen för hela bilen. Skulle kunna tänka mig att energiåtgången för att producera hela drivlinan till en elbil (dvs, batteri, styrsystem och elmotor) är ungefär jämförlig med att producera hela drivlinan (motor, växellåda, avgassystem, bränslesystem) i en bensinbil.
Den är, enligt de uppgifter jag har sett iaf, betydligt större vid tillverkning av en elbil. Lititum måste först och främst utvinnas, sedan omarbetas/förädlas, installeras i batterier som sedan ska installeras i motorer. Till detta kommer transport över hela världen. Kontentan av det hela är att t.ex. en Toyota Prius är mer skadlig för miljön i det långa loppet än en Range Rover.
Elbilar är inte lösningen, lika lite som bensindrivna är det.
Edit: Merovingian har visst redan berört det. Nevermind then.
Det är ju främst på grund av ojämn produktion i dag, men nätet rasade väl i vinras på några orter när det blev ihållande kallt.
...klipp...
Jo, jag känner till principen men att nätet skulle vara på gränsen till rasa, som du skrev i ett tidigare inlägg, har jag alltså inte sett några belägg för. Minns du vilka orter det var där det skulle ha varit problem, för det har jag missat helt?
Den obalans vi har i elnätet idag är att belastningen sjunker på natten. Detta ger en låg utnyttjningstid för elnätet. Det är dock inte ett problem reglermässigt utan endast en ekonomisk olägenhet eftersom elnätet måste anpassas till den högsta förekommande belastningen. Så länge inte en mycket stor andel av befolkningen skaffar uppladdningsbara elbilar är det alltså positivt för elnätet eftersom utnyttjningstiden ökar då bilarna laddas på natten.Att vi redan har stora obalanser i elnätet och att det är på vippen att det brakar sönder ändå tog han inte upp heller (även om sveriges elnät är jämförelsevis stabilt mot många andra länders) men det tål inte allt för många elbilar som laddar allt för stora batterier.
Men sånt är infrastruktur, och infrastruktur måste förstärkas ibland, det är fullt naturligt och det ska inte belasta elbilarna.
Nej. Elnätet rasade inte vintras. Elpriset blev dock extremt högt på grund av stillastående kärnkraftverk och hög belastning.Det är ju främst på grund av ojämn produktion i dag, men nätet rasade väl i vinras på några orter när det blev ihållande kallt.
Lägger man då på det att dom eventuella vidkraftverk som snurrar (det blåser sällan när det är svinkallt) stängs ner under -20 så glöder ledningarna till dom norrländska vattenkraftverken.
Uppfunnit fri energi? Det kan du få vänta länge på.Personligen tycker jag därför att vi helt enkelt skulle kunna skita i elbilar tills vi har uppfunnit fri energi, superbatterier med nanoteknik och allt helvete som kommer komma i framtiden. Det kommer garanterat att lösa sig.
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner
En exklusiv motorcykel med ... |
|
![]() |
BMW Motorrad Vision CE
På IAA Mobility 2025-mässan... |
![]() |
Höstrusch för våra fotografer
Inte bara sommarmånaderna, ... |
![]() |
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär
Efter nästan två decennier ... |