Elbil eller inte?

Men lägger du till tiden det tar att åka till bensinstationen tar det mer än en dryg minut att tanka. Förutsatt att man inte bor ovanpå macken, förstås.
Alltid längs med vägen, det är inte många minuter det tar att svänga av motorvägen och på igen, vad kan det bli, max 1min? Avrunda inkl tankning till tre minuter, var tredje körning, så 2/3 blir det nonstop. Har heller ingen laddsrolpe vid pendlingsbostaden och närmsta laddare är 8km bort, medan närmsta mack är 500m 😊

Inte om macken ligger längs med färdvägen. Tex min bensinmack ligger precis vid vägen så blir ca 200meter extra totalt.

Men givetvis så är det smidigt att ha en fulltankad elbil hemma varje morgon när åker till jobbet.
(Kan tillägga att min nästa bil blir en elbil)
Jag brukar ofta få vänta på att nån blockerar pumpen och har gått in för att köpa en korv, gå på muggen och fan vet allt de kan tänkas göra innan de flyttar bilen när jag ska fylla något fordon med bränsle. Hemma är sladden bara att koppla in.

Jag funderar ändå på att byta till en avgasbil för att jag är trött på bilen jag kör nu.

Vet inte om det är den snyggaste jag sett men jag är rätt sugen på en.
I sommar går nuvarande leasing ut och jag har sneglat lite på en Zeekr 7GT AWD.
650' i fullsmetad AWD version är ganska konkurrenskraftigt.
1770101194369.png

Gäller väl alla bilar med infällda handtag, elektriska dörrlås, tex sonens kinesiska Volvo V40 ......
och här har vi redan sett problemet. Efter sedvanligt regn i Blöteborg blev det minusgrader och det gick inte att öppna dörrarna. Lösningen blev
1) Gå in genom bagageluckan och starta bilen. Och Köra bilenoch krypa ut bak igen.
2) En butikskasse med varmt vatten mot förardörren, brukar funka vid frusna lås, men har fanns inget lås för nyckel, fungerade inte. Det blev in genom bagageluckan igen. :huvet
3) Ta och tvätta bilen i en uppvärmd tvätthall, sedan fungerade låsen.
1770108101863.png

Last edited:
Priset på begagnade elbilar har ju sjunkit som Rysslands svarta havsflotta.
Det finns ju hundratals till salu i prisklassen 10 000€ - 20 000€ i fint skick, men utan garantier ... Så vad vågar man köpa och vad ska man inte ens gå nära?
Några exempel på vad som finns:
Model 3 körd 200 000km
Model S körd 180 000km
Polestar 2 körd 140 000km
Jaguar I-Pace körd 80 000km
Nissan Leaf gen2 körd 80 000km (med garanti ännu)
Audi E-Tron körd 160 000km

Jag såg nån test häromdagen på Jaguar I-Pace och det jag minns av det var att en framlykta kostade £2500 ungefär, men det är säkert lika illa med alla moderna bilar.

Min känsla för nuvarande bil (Polestar 2) påverkades av att det ska kosta 3252:- att batteriet i nyckeln är slut.
Jag behöver inte den nyckeln, men...

Jag skulle vilja ha en elbil med något högre laddeffekt än bara 150kW fast jag inte använder det speciellt ofta.

Priset på begagnade elbilar har ju sjunkit som Rysslands svarta havsflotta.
Det finns ju hundratals till salu i prisklassen 10 000€ - 20 000€ i fint skick, men utan garantier ... Så vad vågar man köpa och vad ska man inte ens gå nära?
Några exempel på vad som finns:
Model 3 körd 200 000km
Model S körd 180 000km
Polestar 2 körd 140 000km
Jaguar I-Pace körd 80 000km
Nissan Leaf gen2 körd 80 000km (med garanti ännu)
Audi E-Tron körd 160 000km
Viktigast är att kolla hur länge batteri-garantin gäller.
När den tar slut blir det dyrt med försäkring samt för den som behöver byta batteri.
Händer inte så ofta men ändå.

Exempel (gäller även Y).
1770112593347.png

När den tar slut blir det dyrt med försäkring samt för den som behöver byta batteri.

Exempel (gäller även Y).
View attachment 525315

Sätter man gränsen till 70% kan man inte behöva byta många batterier på garantin.

En Model 3 standard har väl 45 mils räckvidd när den är ny, och så drar du av 30% från det och så blir det vinter och du får dra av 40% för att det blir kallt.

Och dessutom ska man bara utnyttja 70% mellan 10 och 80% av batteriet...

Exempel (gäller även Y).
View attachment 525315
Men det betyder ju inte att bilen e slut, fast garantin gått ut, eller är den det?
Ser man till vad man får för pengarna så är det ju väldigt mycket bil, men kommer dom att i "round 2" av värdeminskning igen tappa såpass mycket i värde och service att man lika bra kan leasa en ny?

Men det betyder ju inte att bilen e slut, fast garantin gått ut, eller är den det?
Ser man till vad man får för pengarna så är det ju väldigt mycket bil, men kommer dom att i "round 2" av värdeminskning igen tappa såpass mycket i värde och service att man lika bra kan leasa en ny?
Nä, på de allra flesta bilar är det långt kvar till slut.
Men eftersom det är en osäkerhetsfaktor med dyra batteribyten från försäkringsbolagens sida så kan försäkringen bli dyr på bilar som "gått över".
OBS! Detta är något jag hört men inte kollat upp personligen med något FB.

Jag har kollat lite på en beggad Optima PHEV igen men där var det ganska tydligt då, för ca 6 månader sedan, att bilar äldre än 7 år med "långa garantin" gick ner i pris och bilar äldre än 5 år med "korta garantin" gick ner i pris.
Så köper man en Tesla Y som gått 14' så får man nog räkna med ett extra tapp när den går över 16'.

Exempel (gäller även Y).
View attachment 525315
Det märkliga är att standard range har LFP batterier som historiskt förväntas hålla längre både tid och laddcykler/km än det NMC som sitter i long range och performance. Men kunden har såklart betalat mer för NMC.

De allra äldsta standard range hade dock också NMC fast mindre och då är det realistiskt att förvänta kortare hållbarhet då de får fler laddcykler för samma körsträcka.

Sätter man gränsen till 70% kan man inte behöva byta många batterier på garantin.

En Model 3 standard har väl 45 mils räckvidd när den är ny, och så drar du av 30% från det och så blir det vinter och du får dra av 40% för att det blir kallt.

Och dessutom ska man bara utnyttja 70% mellan 10 och 80% av batteriet...
En model 3 standard har 53 mil WLTP och har LFP batterier så dessa laddas enligt rekommendation till 100%. Värmepump sedan fyra så diffen för att det är kallt är betydligt mindre, kanske 10-15% om man kör långt så att det mer handlar om att hålla värmen än att värma upp mer än en gång.

Har aldrig hört om ett LFP som degraderat mer än några enstaka procent men de äldsta är väl 5 år så vi får se vad de landar på när de är 8 och förbi. Vad jag läser mig till i forum verkar det ganska ovanligt att ett någorlunda nytt batteri oavsett typ degraderar ner förbi 85%, snarare slutar det fungera helt eller till långt under hälften. Men även det börjar bli ganska ovanligt. Det vore såklart trevligt om detta återspeglades i mer generösa batterigarantier.

Gamla luftkylda Leaf och Model S från 2012-13 möjligtvis undantagna, de verkar kunna tappa räckvidd mer kontinuerligt i de fall de ännu kör på originalbatterier.

Folk är fega när det gäller batteribilar, men de betalar glatt för avgasbilar med tveksam kamdrivning och automatlådor som kan ge upp när som helst.
Att köpa en bil som gått 15000 mil är ett risktagande oavsett drivlina. Går fel sak sönder blir det dyrt.

När jag köpte min första elbil funderade jag mycket över degradering över tid, men det är inget jag har märkt på någon av dem. Jag har förstås bytt innan de blivit rejält gamla så det kanske kommer ett stup rätt som det är. Min Polestar har gått 11000 mil nu, men jag har bara kört de senaste 5000 av dem.

En model 3 standard har 53 mil WLTP och har LFP batterier så dessa laddas enligt rekommendation till 100%. Värmepump sedan fyra så diffen för att det är kallt är betydligt mindre, kanske 10-15% om man kör långt så att det mer handlar om att hålla värmen än att värma upp mer än en gång.

Har aldrig hört om ett LFP som degraderat mer än några enstaka procent men de äldsta är väl 5 år så vi får se vad de landar på när de är 8 och förbi. Vad jag läser mig till i forum verkar det ganska ovanligt att ett någorlunda nytt batteri oavsett typ degraderar ner förbi 85%, snarare slutar det fungera helt eller till långt under hälften. Men även det börjar bli ganska ovanligt. Det vore såklart trevligt om detta återspeglades i mer generösa batterigarantier.

Gamla luftkylda Leaf och Model S från 2012-13 möjligtvis undantagna, de verkar kunna tappa räckvidd mer kontinuerligt i de fall de ännu kör på originalbatterier.

När det gällde real world range och cold range frågade jag AI, att jag tog tesla var för att det var bilar i exemplet.

Om du är tesla fanboy så byt ut exemplet mot valfri annan bil då

WLTP är totalt värdelöst för att ange räckvidd, det brukar även elbilsfanatiker säga "det är bara en siffra för att kunna jämföra bilar mot varandra"

När det gällde real world range och cold range frågade jag AI, att jag tog tesla var för att det var bilar i exemplet.

Om du är tesla fanboy så byt ut exemplet mot valfri annan bil då

WLTP är totalt värdelöst för att ange räckvidd, det brukar även elbilsfanatiker säga "det är bara en siffra för att kunna jämföra bilar mot varandra"
Ingen fanboy men gillar att det blir rätt.

Ja visst är WLTP värdelöst för att få verklig förbrukning/räckvidd för bilar, elbilar inkluderade.

*/ ?>
Nyheter
Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Back