Elbil eller inte?

Jag har kört dryga 25.000 mil med elbil runtom i Europa, snabbladdar till 1/3 och har köat två gånger; det var vid påsk och det var i Arvidsjaur 4 minuter och i Dorotea 1 minut. Pga skotersläp och hög belastning.

Så det där med köande är ännu en "sanning" som icke elbilsägare upplever som ett problem med sitt icke elbilsägande...

Jag har kört dryga 25.000 mil med elbil runtom i Europa, snabbladdar till 1/3 och har köat två gånger; det var vid påsk och det var i Arvidsjaur 4 minuter och i Dorotea 1 minut. Pga skotersläp och hög belastning.

Så det där med köande är ännu en "sanning" som icke elbilsägare upplever som ett problem med sitt icke elbilsägande...
En del stockholmsbilister som kör på fjällsemester två gånger om året håller inte med om att det är ett icke-problem. Stugbytardagarna är ett problem och många köper bil enbart med den resan som dimensionerande faktor. Resten av året fraktar de luft och pressar vinden framför sig.

En del stockholmsbilister som kör på fjällsemester två gånger om året håller inte med om att det är ett icke-problem. Stugbytardagarna är ett problem och många köper bil enbart med den resan som dimensionerande faktor. Resten av året fraktar de luft och pressar vinden framför sig.

363 av årets 365 dagar är det således ett ickeproblem. Mest beroende på att det är underdimensionerade laddstationer då de 363 av 365 dagar per år står mer eller mindre helt tomma.

Då är det väl ett större problem med fossilbil i Norrbotten då det mer än 2 dagar per år är riktigt kallt så bilen inte startar utan motorvärmare…

Med vänlig hälsning,

363 av årets 365 dagar är det således ett ickeproblem. Mest beroende på att det är underdimensionerade laddstationer då de 363 av 365 dagar per år står mer eller mindre helt tomma.

Då är det väl ett större problem med fossilbil i Norrbotten då det mer än 2 dagar per år är riktigt kallt så bilen inte startar utan motorvärmare…

Med vänlig hälsning,
Det där är ett konstigt sätt att resonera på, tycker jag. Att någon annan har ett annat problem hjälper inte i den första situationen. Sen bor det så få i Norrbotten att det är avrundningsfel på om det är bebott eller inte.

Det där är ett konstigt sätt att resonera på, tycker jag. Att någon annan har ett annat problem hjälper inte i den första situationen. Sen bor det så få i Norrbotten att det är avrundningsfel på om det är bebott eller inte.

Vad menar du? Att köande är ett jätteproblem för elbilsägare för att Sveg och Mora har få laddare i förhållande till antalet resande på stugbytardagen efter påsk?

För kännedom: Det är köer även på bensinmackarna dessa dagar. Det betyder ju inte heller att köande är ett generellt problem för ägare av fossilbilar.

Med vänlig hälsning,

Vad menar du? Att köande är ett jätteproblem för elbilsägare för att Sveg och Mora har få laddare i förhållande till antalet resande på stugbytardagen efter påsk?

För kännedom: Det är köer även på bensinmackarna dessa dagar. Det betyder ju inte heller att köande är ett generellt problem för ägare av fossilbilar.

Med vänlig hälsning,
Jag vet inte om du har noterat det, men de flesta bilar som tankas flyttas inom fem-sju minuter. Är det kö krävs det stora mängder fordon för att det ska ta flera timmar innan man når pumpen. Det brukar även finnas mer än enstaka pumpar vid varje station och även om det är bilar vid varje plats så hålls takten uppe.

För mig som elbilist är det inte speciellt störande att det är köer på platser jag gärna undviker, men det gör inte att alla elbilister upplever saker på samma sätt som jag.
Det är inte besvärande för mig att det är brist på mat i Sudan, men för andra kan det upplevas som enerverande.

Jag minns inte om det var kö och frågan är inte av dignitet för mig men…det var en elbilist som uttryckte frustration över att den laddplats han ville ha var ockuperad.

Vi andra spann bara vidare, som vanligt.

Med vänlig hälsning,
Men de köerna stör inte mig. Kommer nästan dit och hem på en tank, så varför tanka där det är kö? Även med 60-70 mils räckvidd gick det ju att undvika tankning på de mest belastade stationerna.

Det var ändå lite humor när Teslorna stod som strandade valar på Lofoten när laddinfrastrukturen visade sig otillräcklig och invånarna satte sig själva först. Sen löser de det medan vi får en följetong här.

Känner igen det här från när jag körde en VW Passat Gas/bensinbil. Men här fanns ju räddningsplankan Bensin. I Göteborg nära jobbet en Gasstation med bra tryck i kompressorn, gasen räckte utan problem till Skärholmen och hotellet (och vidare till jobbkontoret på Vretenborgsvägen i Västberga).
Men sedan hem...I Skärholmen fans en Gasmack. Där var alltid ställa sig i kö bland alla Taxi som skulle tanka gas. Det var då jag lärde mig om DSG lådorna som höll 7000 mil i taxi. Av nån Taxichaffis. Och det var så dåligt tryck på Gasen så gasen räckte bara till Jönköping. Och i Jönköping var det flera km omväg för tanka gas. Så jag fyllde på bensin i en Statoil strax före Jönköping för komma tillbaka till Göteborg.

Ja, den där jävla gasen var en återvändsgränd...
Som Etanolen ungefär.

Kortsiktiga politiska beslut pushade oss i fel riktning.

Låt marknaden bestämma vad som är bra och moget, helt utan styrmedel.

Nyheter
Eldrivna Honda WN7

Honda WN7 Honda har pres...

Stark Varg EX, en smygande ninja!

Nu har jag och Varg EX hunn...

BMW presenterar Vision CE

I samband med IAA Mobility ...

Honda lanserar elmotorcykeln WN7

Honda har presenterat eldri...

Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE