Elbil eller inte?

Jag har kört dryga 25.000 mil med elbil runtom i Europa, snabbladdar till 1/3 och har köat två gånger; det var vid påsk och det var i Arvidsjaur 4 minuter och i Dorotea 1 minut. Pga skotersläp och hög belastning.

Så det där med köande är ännu en "sanning" som icke elbilsägare upplever som ett problem med sitt icke elbilsägande...
 
Jag har kört dryga 25.000 mil med elbil runtom i Europa, snabbladdar till 1/3 och har köat två gånger; det var vid påsk och det var i Arvidsjaur 4 minuter och i Dorotea 1 minut. Pga skotersläp och hög belastning.

Så det där med köande är ännu en "sanning" som icke elbilsägare upplever som ett problem med sitt icke elbilsägande...
En del stockholmsbilister som kör på fjällsemester två gånger om året håller inte med om att det är ett icke-problem. Stugbytardagarna är ett problem och många köper bil enbart med den resan som dimensionerande faktor. Resten av året fraktar de luft och pressar vinden framför sig.
 
En del stockholmsbilister som kör på fjällsemester två gånger om året håller inte med om att det är ett icke-problem. Stugbytardagarna är ett problem och många köper bil enbart med den resan som dimensionerande faktor. Resten av året fraktar de luft och pressar vinden framför sig.

363 av årets 365 dagar är det således ett ickeproblem. Mest beroende på att det är underdimensionerade laddstationer då de 363 av 365 dagar per år står mer eller mindre helt tomma.

Då är det väl ett större problem med fossilbil i Norrbotten då det mer än 2 dagar per år är riktigt kallt så bilen inte startar utan motorvärmare…


Med vänlig hälsning,
 
363 av årets 365 dagar är det således ett ickeproblem. Mest beroende på att det är underdimensionerade laddstationer då de 363 av 365 dagar per år står mer eller mindre helt tomma.

Då är det väl ett större problem med fossilbil i Norrbotten då det mer än 2 dagar per år är riktigt kallt så bilen inte startar utan motorvärmare…


Med vänlig hälsning,
Det där är ett konstigt sätt att resonera på, tycker jag. Att någon annan har ett annat problem hjälper inte i den första situationen. Sen bor det så få i Norrbotten att det är avrundningsfel på om det är bebott eller inte.
 
Det där är ett konstigt sätt att resonera på, tycker jag. Att någon annan har ett annat problem hjälper inte i den första situationen. Sen bor det så få i Norrbotten att det är avrundningsfel på om det är bebott eller inte.

Vad menar du? Att köande är ett jätteproblem för elbilsägare för att Sveg och Mora har få laddare i förhållande till antalet resande på stugbytardagen efter påsk?

För kännedom: Det är köer även på bensinmackarna dessa dagar. Det betyder ju inte heller att köande är ett generellt problem för ägare av fossilbilar.


Med vänlig hälsning,
 
Vad menar du? Att köande är ett jätteproblem för elbilsägare för att Sveg och Mora har få laddare i förhållande till antalet resande på stugbytardagen efter påsk?

För kännedom: Det är köer även på bensinmackarna dessa dagar. Det betyder ju inte heller att köande är ett generellt problem för ägare av fossilbilar.


Med vänlig hälsning,
Jag vet inte om du har noterat det, men de flesta bilar som tankas flyttas inom fem-sju minuter. Är det kö krävs det stora mängder fordon för att det ska ta flera timmar innan man når pumpen. Det brukar även finnas mer än enstaka pumpar vid varje station och även om det är bilar vid varje plats så hålls takten uppe.

För mig som elbilist är det inte speciellt störande att det är köer på platser jag gärna undviker, men det gör inte att alla elbilister upplever saker på samma sätt som jag.
Det är inte besvärande för mig att det är brist på mat i Sudan, men för andra kan det upplevas som enerverande.
 
Jag har kört dryga 25.000 mil med elbil runtom i Europa, snabbladdar till 1/3 och har köat två gånger; det var vid påsk och det var i Arvidsjaur 4 minuter och i Dorotea 1 minut. Pga skotersläp och hög belastning.

Så det där med köande är ännu en "sanning" som icke elbilsägare upplever som ett problem med sitt icke elbilsägande...
Jag minns inte om det var kö och frågan är inte av dignitet för mig men…det var en elbilist som uttryckte frustration över att den laddplats han ville ha var ockuperad.

Vi andra spann bara vidare, som vanligt.
 
Vad menar du? Att köande är ett jätteproblem för elbilsägare för att Sveg och Mora har få laddare i förhållande till antalet resande på stugbytardagen efter påsk?

För kännedom: Det är köer även på bensinmackarna dessa dagar. Det betyder ju inte heller att köande är ett generellt problem för ägare av fossilbilar.


Med vänlig hälsning,
Men de köerna stör inte mig. Kommer nästan dit och hem på en tank, så varför tanka där det är kö? Även med 60-70 mils räckvidd gick det ju att undvika tankning på de mest belastade stationerna.

Det var ändå lite humor när Teslorna stod som strandade valar på Lofoten när laddinfrastrukturen visade sig otillräcklig och invånarna satte sig själva först. Sen löser de det medan vi får en följetong här.
 
Känner igen det här från när jag körde en VW Passat Gas/bensinbil. Men här fanns ju räddningsplankan Bensin. I Göteborg nära jobbet en Gasstation med bra tryck i kompressorn, gasen räckte utan problem till Skärholmen och hotellet (och vidare till jobbkontoret på Vretenborgsvägen i Västberga).
Men sedan hem...I Skärholmen fans en Gasmack. Där var alltid ställa sig i kö bland alla Taxi som skulle tanka gas. Det var då jag lärde mig om DSG lådorna som höll 7000 mil i taxi. Av nån Taxichaffis. Och det var så dåligt tryck på Gasen så gasen räckte bara till Jönköping. Och i Jönköping var det flera km omväg för tanka gas. Så jag fyllde på bensin i en Statoil strax före Jönköping för komma tillbaka till Göteborg.

Ja, den där jävla gasen var en återvändsgränd...
Som Etanolen ungefär.

Kortsiktiga politiska beslut pushade oss i fel riktning.

Låt marknaden bestämma vad som är bra och moget, helt utan styrmedel.
 
Ja, den där jävla gasen var en återvändsgränd...
Som Etanolen ungefär.

Kortsiktiga politiska beslut pushade oss i fel riktning.

Låt marknaden bestämma vad som är bra och moget, helt utan styrmedel.
Ja, när politiker drivna av egen agenda, styr utan förankring i vetenskap blir det dyrt och dåligt för alla. Att drar landet i botten är inte viktigt, att behålla makten är deras enda prioritet
 
Jag insåg att mina svar till @BrooklynS ser onödigt störiga ut och det är inte menat att vara motvalls. Jag försöker främst få fram att något kan vara ett problem för en person, men inte för alla andra. Det hjälper inte den enda personen att andra inte har problemet. Jag körde 9000 mil med VW e-Up! på tre år. De flesta som kör lika långt som jag årligen skulle ha sett bilen som obrukbar, men för mig var den perfekt där och då.

Samtidigt så är inte mina behov samma som alla andras och jag vill kunna köpa produkter enligt min smak. Det är därför jag gillar Caterham Project V och Longbow Roadster.
Frågan är väl om någon av dem kommer att bli realitet.
Har man en begränsad mängd energi att använda bör man göra något för att minska förbrukningen. På en bil är luftmotståndet en viktig faktor. Det spelar ingen roll hur halkig man gör utsidan om frontarean är större än nödvändigt. Nästan alla elbilar är byggda på höjden för att man ska ha en rullbräda med batteri i botten. Jamen, för helvete, gör en "kardantunnel" att ha batteriet i så kan man göra frontarean mindre och därigenom inte behöva lika mycket kapacitet i batteriet. Då kan man även sitta som i favoritfåtöljen och inte som att nästa projekt är att mjölka en ko.

Det mest underliga beteendet jag vet är folk som köper en produkt och hyllar den ända tills de bytt ut den. Jag ser ingen anledning att hymla med att det jag för närvarande kör har vissa brister. Det vore för jävligt om någon köper en likadan och får samma upplevelse utan att jag har sagt något om det. Nu när Tesla inte är lika ensamma på marknaden har jag sett folk byta till sitt gamla vanliga märke och då är plötsligt inte Elon sedd som Messias längre. Det går att se hur fort man kör när mätaren sitter framför ansiktet och inte mitt i bilen.
 
Jag insåg att mina svar till @BrooklynS ser onödigt störiga ut och det är inte menat att vara motvalls. Jag försöker främst få fram att något kan vara ett problem för en person, men inte för alla andra. Det hjälper inte den enda personen att andra inte har problemet. Jag körde 9000 mil med VW e-Up! på tre år. De flesta som kör lika långt som jag årligen skulle ha sett bilen som obrukbar, men för mig var den perfekt där och då.

Samtidigt så är inte mina behov samma som alla andras och jag vill kunna köpa produkter enligt min smak. Det är därför jag gillar Caterham Project V och Longbow Roadster.
Frågan är väl om någon av dem kommer att bli realitet.
Har man en begränsad mängd energi att använda bör man göra något för att minska förbrukningen. På en bil är luftmotståndet en viktig faktor. Det spelar ingen roll hur halkig man gör utsidan om frontarean är större än nödvändigt. Nästan alla elbilar är byggda på höjden för att man ska ha en rullbräda med batteri i botten. Jamen, för helvete, gör en "kardantunnel" att ha batteriet i så kan man göra frontarean mindre och därigenom inte behöva lika mycket kapacitet i batteriet. Då kan man även sitta som i favoritfåtöljen och inte som att nästa projekt är att mjölka en ko.

Det mest underliga beteendet jag vet är folk som köper en produkt och hyllar den ända tills de bytt ut den. Jag ser ingen anledning att hymla med att det jag för närvarande kör har vissa brister. Det vore för jävligt om någon köper en likadan och får samma upplevelse utan att jag har sagt något om det. Nu när Tesla inte är lika ensamma på marknaden har jag sett folk byta till sitt gamla vanliga märke och då är plötsligt inte Elon sedd som Messias längre. Det går att se hur fort man kör när mätaren sitter framför ansiktet och inte mitt i bilen.

Jag fattade. :) Hamnar där själv ibland. :yes

Min poäng var snarare att det är samma typ av problem som ”elbilsbränder” och ”laddångest”, dvs mest förekommande i kommentarsfälten bland dem som inte kör elbil själv…


Med vänlig hälsning,
 
Jag insåg att mina svar till @BrooklynS ser onödigt störiga ut och det är inte menat att vara motvalls. Jag försöker främst få fram att något kan vara ett problem för en person, men inte för alla andra. Det hjälper inte den enda personen att andra inte har problemet. Jag körde 9000 mil med VW e-Up! på tre år. De flesta som kör lika långt som jag årligen skulle ha sett bilen som obrukbar, men för mig var den perfekt där och då.

Samtidigt så är inte mina behov samma som alla andras och jag vill kunna köpa produkter enligt min smak. Det är därför jag gillar Caterham Project V och Longbow Roadster.
Frågan är väl om någon av dem kommer att bli realitet.
Har man en begränsad mängd energi att använda bör man göra något för att minska förbrukningen. På en bil är luftmotståndet en viktig faktor. Det spelar ingen roll hur halkig man gör utsidan om frontarean är större än nödvändigt. Nästan alla elbilar är byggda på höjden för att man ska ha en rullbräda med batteri i botten. Jamen, för helvete, gör en "kardantunnel" att ha batteriet i så kan man göra frontarean mindre och därigenom inte behöva lika mycket kapacitet i batteriet. Då kan man även sitta som i favoritfåtöljen och inte som att nästa projekt är att mjölka en ko.

Det mest underliga beteendet jag vet är folk som köper en produkt och hyllar den ända tills de bytt ut den. Jag ser ingen anledning att hymla med att det jag för närvarande kör har vissa brister. Det vore för jävligt om någon köper en likadan och får samma upplevelse utan att jag har sagt något om det. Nu när Tesla inte är lika ensamma på marknaden har jag sett folk byta till sitt gamla vanliga märke och då är plötsligt inte Elon sedd som Messias längre. Det går att se hur fort man kör när mätaren sitter framför ansiktet och inte mitt i bilen.
Det är precis av den här anledningen som användarrecensioner ”user reviews” är rätt sopiga. Speciellt med dyrare produkter. Man vill inte erkänna att man gjort ett dåligt köp, och gärna bekräfta att man gjort rätt val.
 
Det är precis av den här anledningen som användarrecensioner ”user reviews” är rätt sopiga. Speciellt med dyrare produkter. Man vill inte erkänna att man gjort ett dåligt köp, och gärna bekräfta att man gjort rätt val.
Vi har en tidning i Sverige som heter Vi Bilägare. Varje år slår de hårt på att de har fått läsarnas feedback på bilar i sitt Autoindex. Det finns ingen som helst kontroll på att de som svarar faktiskt äger bilarna de recenserar. Det kan lika gärna vara märkesfanatiker som går in och skriver av sig om de märken som de inte gillar.
Jag tycker förstås att man bör ha ägt åtminstone tio olika fabrikat för att få yttra sig. Till det borde det vara krav på att bevisa att man faktiskt äger fordonet man svarar om.
Jag vet inte hur många jag mött som bara ägt Saab och Citroën och därför tror att de haft bra bilar.
 
Människor som bor i Luleå kanske inte skall utgå från sina egna upplevelser när det gäller elbil och köer. I södra Sverige är det kö OFTA. Men det är det minsta problemet med elbilar, det finns många andra värre problem som gör att man undviker dom. Har kört ca 3.000 mil med en E-tron GT så ja jag har testat.
 
Människor som bor i Luleå kanske inte skall utgå från sina egna upplevelser när det gäller elbil och köer. I södra Sverige är det kö OFTA. Men det är det minsta problemet med elbilar, det finns många andra värre problem som gör att man undviker dom. Har kört ca 3.000 mil med en E-tron GT så ja jag har testat.

Jag har kört fler elbilsmil än så i södra Sverige… :fakta

Men är det det som avgör? :va


Med vänlig hälsning,
 
Jag har kört fler elbilsmil än så i södra Sverige… :fakta

Men är det det som avgör? :va


Med vänlig hälsning,
Eftersom du bara stått i kö 2ggr så antar jag att du har en dieselgenerator i bagaget isåfall.

Elbilsägare är speciella alltså.
Måste vara underbart att kunna sälja en produkt för en miljon som tappar halva värdet på 3 år och ändå är kunderna inte missnöjda utan tycker att produkten är toppen och köper din igen :3freak:krama
 
Nyheter
Nya Ducati Panigale V4 R

Ducati har nu lanserat nya ...

Eldrivna Honda WN7

Honda WN7 Honda har pres...

Stark Varg EX, en smygande ninja!

Nu har jag och Varg EX hunn...

BMW presenterar Vision CE

I samband med IAA Mobility ...

Honda lanserar elmotorcykeln WN7

Honda har presenterat eldri...

Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Back
Top