Elbil eller inte?

I alla fall ettan Porsche Taycan hoppas jag är fyrhjulsdriven, tvåan var väl en Tesla.

Den mest "normala" familjebilen utan en massa prepp var en Pega 5008, och den var väl en timme efter vinnarna
Ja och model S finns bara med alla huken i drift (Long Range/Plaid) och ett och samma storlek på batteri.

Verkar inte som man borde köpa EX90. Generellt verkar det vara mycket problem med nya bilar men Kinesiska bilar verkar vara värstingar.

Verkar inte som man borde köpa EX90. Generellt verkar det vara mycket problem med nya bilar men Kinesiska bilar verkar vara värstingar.
Oj, Oj, är Kinesiska bilar värst ! Då underkänns väl mer än varannan vid kontrollbesiktning ?!?
1754900887705.png
Nu är det några år sedan men jag tror det var en chef på Ford som sa att med den utveckling han såg skulle en bil snart ha en livslängd på 4 år.
Det verkar som vi är där nu.
Nya bilar klarar inte sin 1:a kontrollbesiktning som kommer efter 4 år.
Och om det inte lönar sig reparera bilen ........

Last edited:
Är kasseringsgrad en korrekt översättning eller är det bara underkännanden?
Att bilar inte klarar sig utan ombesiktning är alltför ofta på grund av skitsaker som lampor, däck osv.

Tesla har nära 100% ombesiktning pga felställda dimljus från fabrik. Och ibland även strålkastare (som ställs in automatiskt via meny i bilen) Eftersom ingen någonsin använder dem upptäcks det inte förrän vid besiktningen.

Men som vanligt är ”Tesla” en säker intäkt för de som lever på klick.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Tesla har nära 100% ombesiktning pga felställda dimljus från fabrik. Och ibland även strålkastare (som ställs in automatiskt via meny i bilen) Eftersom ingen någonsin använder dem upptäcks det inte förrän vid besiktningen.

Sant, i Norge blir Tesla ofta underkända för felinställda huvudstrålkastare, som kan justeras av ägaren själv om man bara sätter sig in i bilens funktioner. En annan faktor som gör att Tesla underkänns oftare tror jag är att de inte har krav på service som andra märken och därför blir inte småsaker fixade eller bromsar servade lika ofta.

Last edited:
Oj, Oj, är Kinesiska bilar värst ! Då underkänns väl mer än varannan vid kontrollbesiktning ?!?
View attachment 519599
Nu är det några år sedan men jag tror det var en chef på Ford som sa att med den utveckling han såg skulle en bil snart ha en livslängd på 4 år.
Det verkar som vi är där nu.
Nya bilar klarar inte sin 1:a kontrollbesiktning som kommer efter 4 år.
Och om det inte lönar sig reparera bilen ........
Ofta är det småsaker på 3/Y som ägaren lätt kunde fixat innan som blir underkänt på besiktningen. Mitt intryck efter massa läsning är att Model 3 och Y av senare årgångar är väldigt välbyggda bilar utan stora generella problem, Model X och S har betydligt mer problem. Ett exempel är BYD Tang som fram till 2024(?) på grund av hårdvara inte kan ladda på V3 laddarna till Tesla någonting som gör den oaktuell som huvudbil. Många upplever att det är stora problem med bilarna som Kineserna inte vill eller kan lösa, det är sådant jag oroar mig för när jag ska köpa bil, inte strålkastarjustering eller bromsservice.

Känns igen det här. En vän klagar på det dåliga ½-ljuset på sin Volvo V40. Jag åtar mig ta en titt på det hela backar upp bilen 20 meter från ett staket. Skruvar på ratten för halvljuset. Då sänks ½-ljuset ännu mer, skruvar åt andra hållet, då höjs ½-ljuset. I Max uppåt så lyser ½-ljuset längst ner på staketet, nån dm över marken 20 meter bort.
½-ljuset på sin Volvo V40 blev inte bättre.
Skulle jag gått in i nån meny för automatisk höjning ????
V40 är en kinesisk bil.

Mina var för låga. Gick igenom 👍

Jävla klantigt att släppa ut flera årsmodeller med felinställda lysen och hävda att det är köparens ansvar att justera in dom?

Vad mer är köparens ansvar, att koppla in airbagsen?

Jävla klantigt att släppa ut flera årsmodeller med felinställda lysen och hävda att det är köparens ansvar att justera in dom?

Vad mer är köparens ansvar, att koppla in airbagsen?
Absolut irriterande. Kanske hade det upptäckts om Tesla hade krav på årlig service som de flesta andra märken. För mig som är bilintresserad är det dock en fördel att man kan ordna saker själv utan att bli av med garantin. En försäkringsverkstad monterade nya dimljus på vår Nissan och när jag besiktigade bilen en månad senare så var de felaktigt justerade, litar inte helt på verkstäder och nya bilars kvalitet längre.

Ja när man väljer fel bilar så spelar det ingen roll vad de drivs av…

För lite perspektiv så var dieseln helt slut på många ställen i Norrbotten i januari 2024. Det gick inte heller att fylla på pga stark kyla och lastbilarna stod stilla.

Det medförde bl.a. att hemtjänsten i ovan aktuell kommun inte kunde ta sig till sina brukare och man fick hyra bensinbilar och i vissa fall låna elbil för att ta sig ut med mat och mediciner. Även lokal entreprenör ställde upp med diesel under ca en vecka.

En av anledningarna till att se över fordonsbeståndet var att göra sig oberoende av den typen av störningar men också för att el inte är en bristvara i de norra delarna av landet och att ha en ständigt varm bil när man stannar en kvart på varje ställe. Med en fordonspark på kanske 40 bilar så går det ju minst 40 heldagar på ett år bara för att åka till Kalix på service. Om inget krånglar, så i verkligheten går det nästan en halvtid för en liten kommun bara för att åka med bilar till service.

Men man måste förstås se till att man har kompetens när upphandlingen skall göras och se till så att personalen kan handhavandet korrekt.

Ja när man väljer fel bilar så spelar det ingen roll vad de drivs av…

För lite perspektiv så var dieseln helt slut på många ställen i Norrbotten i januari 2024. Det gick inte heller att fylla på pga stark kyla och lastbilarna stod stilla.

Det medförde bl.a. att hemtjänsten i ovan aktuell kommun inte kunde ta sig till sina brukare och man fick hyra bensinbilar och i vissa fall låna elbil för att ta sig ut med mat och mediciner. Även lokal entreprenör ställde upp med diesel under ca en vecka.

En av anledningarna till att se över fordonsbeståndet var att göra sig oberoende av den typen av störningar men också för att el inte är en bristvara i de norra delarna av landet och att ha en ständigt varm bil när man stannar en kvart på varje ställe. Med en fordonspark på kanske 40 bilar så går det ju minst 40 heldagar på ett år bara för att åka till Kalix på service. Om inget krånglar, så i verkligheten går det nästan en halvtid för en liten kommun bara för att åka med bilar till service.

Men man måste förstås se till att man har kompetens när upphandlingen skall göras och se till så att personalen kan handhavandet korrekt.

Kanske bättre att anställa en mekaniker lokalt som kan serva kommunens fordon i så fall.

Det där med slut diesel måste vara extremt ovanligt och extremt sällan förekommande men vore jag rädd för det så skulle jag nog hellre välja att ha ett litet extra lager med bränsle.

Jag gissar dessutom att med 40 fordon så borde det finnas fordon med bränsle kvar i tanken som kan täcka upp den där dagen då det saknas diesel på macken.

Last edited:
Ni som kör Volvo XC40 Recharge eller Polestar 2, var beredd på att bilen plötsligt kan accelerera. https://www.nrk.no/stor-oslo/dodsul...volvo-saksokes-for-samme-bilmodell-1.17528313
Har en C40 2024, tror de byggde bort detta vid faceliften.
Köper inte ny teknologi av det skälet. Jobbar med mjukvarutveckling så köper bara Gen2-prylar och aldrig första årsmodellen.
Och ja den har buggar, men hustrun vill ha just den. Jag kör mina bilar och kommer inte köpa Volvo. För dåliga jämfört med BMW/MB/Porsche!

Exakt, men slösa bort andras skattepengar går bra...

Vad tänkte du på?

Om man har 40 bilar som går i genomsnitt 5000 mil/år (0,7 * 16kr) och kostar i genomsnitt 10000kr i årlig service (liten+stor service) samt kanske 6000kr i skatt så blir det i driftskostnad per år och bil ungefär 70000 kr.

Elbilar laddas på egna laddstolpar med kanske 30 öre/kWh i marginalkostnad. 360 kr i skatt och högt räknat fjärdedelen i service. Dvs 5860kr per år och bil i driftskostnad. Däck är lika.

Skillnaden är alltså i räkneexemplet 64140kr per bil och på 40 bilar blir det drygt 2,5 miljoner billigare per år för skattebetalarna. Oräknat ”halvtiden” för att åka med bilarna på service/rep, där är väl en 300’ till.

Det som många gånger ställer till det är LOU och bristande kompetens i beställarledet vilket gör att man i slutändan får en spec som inte är lämplig, något som tycks ha varit fallet i exemplet ovan.

Det är väldigt populärt och till intet förpliktigande att slänga ur sig att det slösas med skattemedel, men absolut största orsaken till slöseri med skattemedel är nog politisk oförmåga att fatta nödvändiga men impopulära beslut. Om folk i allmänhet stöttade politiker som faktiskt vill göra rätt så skulle mycket se bättre ut i verkligheten också.
”Allt till alla” belönas tyvärr; nödvändiga kostnadsminskningar och strukturförändringar bestraffas däremot. Här har vi nog alla ett ansvar att stå upp för det som är vettigt istället för att bara klaga på ”politikerna” som faktiskt ofta bara gör som väljarna säger. Dvs allt till alla.

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...