Ja när man väljer fel bilar så spelar det ingen roll vad de drivs av…
För lite perspektiv så var dieseln helt slut på många ställen i Norrbotten i januari 2024. Det gick inte heller att fylla på pga stark kyla och lastbilarna stod stilla.
Kylan i kombination med ökad efterfrågan efter prissänkningen på diesel har lett till stora leveransproblem. Många tankstationer i Norrbotten nu står...
www.nsd.se
Det medförde bl.a. att hemtjänsten i ovan aktuell kommun inte kunde ta sig till sina brukare och man fick hyra bensinbilar och i vissa fall låna elbil för att ta sig ut med mat och mediciner. Även lokal entreprenör ställde upp med diesel under ca en vecka.
En av anledningarna till att se över fordonsbeståndet var att göra sig oberoende av den typen av störningar men också för att el inte är en bristvara i de norra delarna av landet och att ha en ständigt varm bil när man stannar en kvart på varje ställe. Med en fordonspark på kanske 40 bilar så går det ju minst 40 heldagar på ett år bara för att åka till Kalix på service. Om inget krånglar, så i verkligheten går det nästan en halvtid för en liten kommun bara för att åka med bilar till service.
Men man måste förstås se till att man har kompetens när upphandlingen skall göras och se till så att personalen kan handhavandet korrekt.
Skickat från min iPhone med Tapatalk