Elbil eller inte?

Jag tittar på att skaffa en Tesla Model X för att ersätta dieselkombin. Båda har i detta fallet luftfjädring så den åker man på oavsett, delarna kostar samma. Batteri/elmotorer har lång garanti så vad kan hända, rent ekonomiskt? Bakdörrarna kan strula, ptc-element för värme lägga av. Men inget är dyrt i sammanhanget. Idag får man en vettig till priset av en lika gammal Benz-kombi. Milkostnad borde bli fördel beg. gnist-bil.

Drivaxlar är väl det jag tänker på förutom luftfjädringen (som så mycket annat är samma som Mercedes). Stor ruta är dyr att byta vid stenskott, annars maffig bil på många sätt. Säteskonfig avgör mycket!

Med vänlig hälsning,

Får intrycket att 3 och Y, speciellt efter facelift 2021, håller betydligt bättre än S och X, så är det värt merkostnaden och framförallt böket att ta en X över Y? En Y lastar väl nästan lika mycket och har likartade innerutrymmen och även om den inte går att få med luftfjädring så är det något som kan bli ganska dyrt när bilen blir gammal och felkonstruerade bakdörrar slipper man också i Y. Komforten är säkert bättre i en X men ändå inte i klass med tyskarna så då kan man ta en EQS eller vad tusan nu Audi kallar sin el-motsvarighet till Q-serien.

När bilen blir gammal kommer det finnas massor av 3 och Y på skrotarna som gör att man kommer att kunna hålla liv i dem. Tillräckligt många på marknaden för att det ska finnas folk som vet hur man skruvar. S och X är mer nischbilar , utbudet av tillbehör på 3-partsmarknaden är helt enormt för 3 och Y, går att modifiera bilarna ganska rejält.

Får intrycket att 3 och Y, speciellt efter facelift 2021, håller betydligt bättre än S och X, så är det värt merkostnaden och framförallt böket att ta en X över Y? En Y lastar väl nästan lika mycket och har likartade innerutrymmen och även om den inte går att få med luftfjädring så är det något som kan bli ganska dyrt när bilen blir gammal och felkonstruerade bakdörrar slipper man också i Y. Komforten är säkert bättre i en X men ändå inte i klass med tyskarna så då kan man ta en EQS eller vad tusan nu Audi kallar sin el-motsvarighet till Q-serien.

När bilen blir gammal kommer det finnas massor av 3 och Y på skrotarna som gör att man kommer att kunna hålla liv i dem. Tillräckligt många på marknaden för att det ska finnas folk som vet hur man skruvar. S och X är mer nischbilar , utbudet av tillbehör på 3-partsmarknaden är helt enormt för 3 och Y, går att modifiera bilarna ganska rejält.
Är väl mer luftfjädringen jag är ute efter, samt att stolarna är bra mycket bättre i X. Tittar enbart på 6-sits så alla 4 i familjen sitter bra, och hunden har ett eget bollhav

När jag drev verkstad var det inte amerikanska och japanska som jag gick runt på…

Nej, Japanska bilar är bra, och amerikanska bilar utgör ju bara någon % av bilflottan (tesla borträknat) så det är ju svårt att gå runt på

Exempel från januari 2025 (enligt Mobility Sweden):

• Totalt nyregistrerade personbilar: ca 19 600
  • Tesla: 405 bilar
  • Ford: ca 300 bilar (uppskattning)
  • Övriga amerikanska märken: betydligt färre

➡️ Det innebär att amerikanska märken stod för mindre än 5 % av nyregistreringarna i januari 2025 – och sannolikt ännu mindre av hela bilflottan

Tesla IN räknat

Är väl mer luftfjädringen jag är ute efter, samt att stolarna är bra mycket bättre i X. Tittar enbart på 6-sits så alla 4 i familjen sitter bra, och hunden har ett eget bollhav

Luftfjädringen i X är inte särskilt komfortinriktad som jag förstått det, sexsitsig är väldigt trevlig inuti och det slår ju ut i stort sett alla alternativ.

Med vänlig hälsning,

Nej, Japanska bilar är bra, och amerikanska bilar utgör ju bara någon % av bilflottan (tesla borträknat) så det är ju svårt att gå runt på

Exempel från januari 2025 (enligt Mobility Sweden):

• Totalt nyregistrerade personbilar: ca 19 600
  • Tesla: 405 bilar
  • Ford: ca 300 bilar (uppskattning)
  • Övriga amerikanska märken: betydligt färre

➡️ Det innebär att amerikanska märken stod för mindre än 5 % av nyregistreringarna i januari 2025 – och sannolikt ännu mindre av hela bilflottan

Tesla IN räknat
Hur vill du mäta? JD Powers PP100?

Batteridegradering hittills, ungefärlig.
Tesla Y LR inköpt mars 2022, 12.800 mil.
Reparationer hittills: värmepumpen i vintras, gick på maskinskadeförsäkringen. Nya däck häromveckan, Hakka 3 Black EV, kostade typ 11’. Snitt 189 Wh/km över alla mil, ca en tredjedel laddat på Tesla Supercharger, resten hemma/stugan etc.
Försäkring kostar för mig med fria mil ca 6’5/år första tre åren, ca 11’/år nu när vagnskadeförsäkringen gått ut. Service ca 450kr/år kupéluftfilter och torkarblad.

Bra arselfraktare från A till B.

0087478dc2b3fa327237c4e755d174c3.jpg

0ae2e3ba31d063ca1811499fc2a6fe56.jpg

Med vänlig hälsning,

Just nu pågår tävlingen Ystad-Haparanda med 29 elbilar (och en lastbil)

En Zeeker har fallit bort efter att ha hälsat på wire-räcket, Teslan som livestreamar på Youtube har laddat utan att elbilsbajsa första gången nu.

En Nio har bytt batterier redan, inte för att det var tomt, utan för att det inte finns så många stationer att byta på så dom utnyttjar nog dom som finns

Just nu pågår tävlingen Ystad-Haparanda med 29 elbilar (och en lastbil)

En Zeeker har fallit bort efter att ha hälsat på wire-räcket, Teslan som livestreamar på Youtube har laddat utan att elbilsbajsa första gången nu.

En Nio har bytt batterier redan, inte för att det var tomt, utan för att det inte finns så många stationer att byta på så dom utnyttjar nog dom som finns

Så hur ser tid och distanser ut?

Det ser bra ut, dom håller hastighetsgränserna, och kör alltså lika fort allihopa, utom om dom får kris i batteriena och måste sakta in för det.
Han som livestreamar körde ner till 0% på guessometern och klarade ändå att hålla hastigheten, men fick begränsad acceleration sista kilometrarna.

Det som kommer att avgöra är planeringarna av laddstoppen

I fjol körde dom under Google maps estimerade tid för personbil på sträckan, inklusive laddpauser

Såhär såg det ut ifjol.

2022 såg det ut såhär.

Med vänlig hälsning,

Back