Elbil eller inte?

Din kollega hade en gasbil trots att gasbilar inte kan köpas eller vad menar du?

Definiera bra egenskaper? Att man kan tanka på 5 minuter?

Lokalt överskott på el blir allt mer begränsat i det här landet. Åtminstone för oss som vill ha tillgång till energi 365 dagar om året.
Du blandar ihop en gammal gasbil som DÅ såldes som nu är svindyr att underhålla, med en NY gasbil som ska klara dagens avgasvärden till rimligt pris.

Bra egenskaper = miljövänlig (inkl ta fram bränsle, lagra, transportera till förbrukaren, sälja), inte ha stora förluster (energiförluster från tillverkning till nyttig rörelseenergi i fordonet), ekonomi (nypris till kund och driftskostnad, stabilitet i tillgången (att tillverka gas även då det inte blåser eller då solen inte lyser ) samt infrastrukturkostnader (tillverkning gas, transporter, gasmackar mm)

Ser ingen konkurens med kärnkraftsel + elbilar. Stabil leverans av energi till lågt fast pris, låga förluster och inga utsläpp.
Att man kan ha små kompakta motorer som ger hög uteffekt är en fin fördel.
 
680,000 bev såldes i Kina i augusti 200 av dessa nissan?

Audi q5-q7 reas ut i Kina med 9500 dollar prissänkning samt att alla som jobbar på en kinesisk anläggning där dom gör saker till Audi kan köpa en etron med 50% rabbat.

Id3 kostar 125, 000 i Kina o id4 kostar 135,000i Kina, bra rabatter minst sagt.

Tyska staten tar bort alla stöd till bev o hybrider och inför ett liknande stöd för ice bilar som "" går"" att köra på syntest bränslen, allt för att rädda tyska biltillverkare från nedläggning.
 
Ja då var första längre turen i Mg5 avklarad drygt 40 mil i batteriet o det skulle vara 15 km kvar när jag kom hem, 14,8 km var det kvar så den går att köra efter vad mg säger att den skall klara.
Då ingick motorväg i 10 mil o mycket backar upp o ned o många omkörningar.

Sjuk räckvidds ångest att inte komma hem men nu vet jag att eländet räknar rätt.

IMG_20230911_164835.jpg
 
Ja då var första längre turen i Mg5 avklarad drygt 40 mil i batteriet o det skulle vara 15 km kvar när jag kom hem, 14,8 km var det kvar så den går att köra efter vad mg säger att den skall klara.
Då ingick motorväg i 10 mil o mycket backar upp o ned o många omkörningar.

Sjuk räckvidds ångest att inte komma hem men nu vet jag att eländet räknar rätt.

View attachment 489514

Jag har för mig att MG's guessometer brukar vara en av dom mest rättvisande när dom testar..

Huvudsaken är ju att den samplar ofta och räknar om, inte som "färddatorerna" på gamla bensinbilar som räknade på snittet på förra tanken, och sedan hänger man på husvagnen...
 
Ja då var första längre turen i Mg5 avklarad drygt 40 mil i batteriet o det skulle vara 15 km kvar när jag kom hem, 14,8 km var det kvar så den går att köra efter vad mg säger att den skall klara.
Då ingick motorväg i 10 mil o mycket backar upp o ned o många omkörningar.

Sjuk räckvidds ångest att inte komma hem men nu vet jag att eländet räknar rätt.

View attachment 489514

Räcker det inte är det bara att köra långsammare så tar du dig ända fram. Vet inte om den säger till dig automatiskt men bra att veta!
 
Jag har för mig att MG's guessometer brukar vara en av dom mest rättvisande när dom testar..

Huvudsaken är ju att den samplar ofta och räknar om, inte som "färddatorerna" på gamla bensinbilar som räknade på snittet på förra tanken, och sedan hänger man på husvagnen...
Lite irriterande på min Zafira är att när man laddat fullt så verkar den utgå från att jag kommer köra enligt WLTP och visar den officiella räckvidden (minus batteridegradering?). När man kört runt halvvägs på batterimätaren har den dock "lärt sig" hur jag kör och visar korrekt.

Jag kör ALDRIG enligt WLTP eftersom jag anser att en stor behållning med extremt låg energikostnad är att jag inte behöver köra snålt om jag inte förväntar mig att använda hela räckvidden på en dag och det gör jag bara när det är mycket motorvägskörning.

Resultatet är att med fullt batteri har jag 30 mils visad räckvidd men de första 10 milen räknar den då ner nästan 20 mil varefter den stämmer bra.
 
Lite irriterande på min Zafira är att när man laddat fullt så verkar den utgå från att jag kommer köra enligt WLTP och visar den officiella räckvidden (minus batteridegradering?). När man kört runt halvvägs på batterimätaren har den dock "lärt sig" hur jag kör och visar korrekt.

Jag kör ALDRIG enligt WLTP eftersom jag anser att en stor behållning med extremt låg energikostnad är att jag inte behöver köra snålt om jag inte förväntar mig att använda hela räckvidden på en dag och det gör jag bara när det är mycket motorvägskörning.

Resultatet är att med fullt batteri har jag 30 mils visad räckvidd men de första 10 milen räknar den då ner nästan 20 mil varefter den stämmer bra.

Jag läsde om någon annan bil som gjorde likadant, jag har för mig att det var en Tesla, men det kommer ju fanboysen direkt att förneka så jag skriver inte ut det.

Jag förstår inte heller det ständiga luskörandet med elbilar, jag resonerar precis som du, det är ju ändå i princip gratis att tanka, så varför ska jag försöka köra snålare än med en bensinbil?

Jag har en lokal Tesla ägare som kör med toppluva, dunjacka och skrapar rutorna på insidan på vintrarna som aldrig har varit över 80km/h vad jag har sett, det kan ju inte vara så att han varje dag till och från jobbet tömmer ett helt Tesla batteri?

Utnyttja motoreffekten, kör värmen i bilen och förvärm gärna innan du åker iväg, det kostar småpengar hemma i vägguttaget sen.
 
Jag läsde om någon annan bil som gjorde likadant, jag har för mig att det var en Tesla, men det kommer ju fanboysen direkt att förneka så jag skriver inte ut det.

Jag förstår inte heller det ständiga luskörandet med elbilar, jag resonerar precis som du, det är ju ändå i princip gratis att tanka, så varför ska jag försöka köra snålare än med en bensinbil?

Jag har en lokal Tesla ägare som kör med toppluva, dunjacka och skrapar rutorna på insidan på vintrarna som aldrig har varit över 80km/h vad jag har sett, det kan ju inte vara så att han varje dag till och från jobbet tömmer ett helt Tesla batteri?

Utnyttja motoreffekten, kör värmen i bilen och förvärm gärna innan du åker iväg, det kostar småpengar hemma i vägguttaget sen.
Tesla beror på var du tittar. Klickar du på procentmätaren högst upp på skärmen så byter den till kvarvarande sträcka OM du kör enligt någon amerikansk norm som inte är lika fel som WLTP men som ändå inte är beroende på hur man själv kör. Den är i mina ögon meningslös så det är bättre att ha den i procentläge.

Låter man däremot navigatorn vägleda en så brukar det blir väldigt bra prediktion på vad du har kvar när du kommer fram, max en procentenhet fel i kvarvarande laddning, den tar (såklart) hänsyn till hastighetsgränser och hur du brukar köra, börjar du halvvägs gasa på så räknar den ganska snabbt om.

Sen kan man få hur långt den räcker om man håller snittet för senaste 10/25/50 km och någon "momentan" som ju per definition är meningslös. Men 50km där är väl det vettigaste om du nu inte har navigatorn inställd.

Inte perfekt men tillräckligt bra för hur jag använder bilen. Var det tillräckligt fanatiskt för att räknas som fan-boy?

Nej, jag fiskör inte, skiter inte i att avfrosta rutor och kör inte med toppluva och dunjacka heller, låter störtfånigt. Det är inte när de ska långt och vill slippa att ladda på vägen? Även om det oftast går snabbare att köra på och snabbladda om det behövs än att fisköra, men snabbladdning är åtminstone dyrare än hemmaladdning om man är snål.
 
Var det tillräckligt fanatiskt för att räknas som fan-boy?

Nej, jag fiskör inte, skiter inte i att avfrosta rutor och kör inte med toppluva och dunjacka heller, låter störtfånigt. Det är inte när de ska långt och vill slippa att ladda på vägen? Även om det oftast går snabbare att köra på och snabbladda om det behövs än att fisköra, men snabbladdning är åtminstone dyrare än hemmaladdning om man är snål.

Det var absolut tillräckligt insatt i hur det fungerar, men du får avdrag på grund av bristande sekt-mentalitet.

Nej den Teslan jag tänker på kör typisk vardagspendling häromkring, då jag träffar på honom på samma ställe samma tid. (jag kommer alltid ikapp på ungefär samma ställe)
Det är nog bara en räckvidds-fanatiker.

Maxhastigheten är 80, men han ligger konsekvent 10 under även på 70/50 vägarna.
Dock inte på 30 sträckorna, men som tur är så är han livrädd för fartguppen så det går nog bara 40 där och en kraftig inbromsning vid guppen
 
Jag har läst flera kommentarer från elbilister att de förbrukningstävlar med sig själva. Jag kör aktivt, men eftersom det driver på styrhjulen är greppet dåligt. Jag vill helst inte byta däck på den tid jag har bilen.
 
Jag har läst flera kommentarer från elbilister att de förbrukningstävlar med sig själva. Jag kör aktivt, men eftersom det driver på styrhjulen är greppet dåligt. Jag vill helst inte byta däck på den tid jag har bilen.
Fast det där gjorde jag även med min diesel-golf, försök minska förbrukningen till absolut minimum. Även om det i praktiken var några droppar som blev några kronor om dagen som inte spelar någon som helst roll för min privatekonomi.

Mäns tävlingsinstinkt är omöjlig att få bort.
 
Fast det där gjorde jag även med min diesel-golf, försök minska förbrukningen till absolut minimum. Även om det i praktiken var några droppar som blev några kronor om dagen som inte spelar någon som helst roll för min privatekonomi.

Mäns tävlingsinstinkt är omöjlig att få bort.

Jag har absolut ingen tävlingsinstinkt, speciellt inte i det fallet.

Om hästen springer bra ska den ha havre....
 
Hahahaha.

Min solcell/batteri läggning tankar ju mg,n gratis. Nu har det ju varit minus pris på natten så anläggningen tankar hem fulel till batteri ankeln, o när den är sk full så levererar ju cellerna ström ut på nätet mot betalning hela dagen.

Så kontentan är att man får betalt för att ladda elbilen o får betalt för solelen ut på nätet.

Snacka om vinn vinn situation.
 
Jag har absolut ingen tävlingsinstinkt, speciellt inte i det fallet.

Om hästen springer bra ska den ha havre....
Jag hade inte tills jag fick en bil som mätte och man kunde se vad som påverkade. Hästen klappas väl med den där spaken i mitten som man drar fram och tillbaka. Eller var den för att blanda bensinen?
 
Jag har absolut ingen tävlingsinstinkt, speciellt inte i det fallet.

Om hästen springer bra ska den ha havre....
Efter 3000mil, varav ca 2000mil motorväg(130) så är snittförbrukning 190Wh/km och normerad EPA 163Wh/km. Har inte legat under hastighetsgräns utöver extern påverkan. 16% högre förbrukning än normen.

Jämför med min föregående bil, Mercedes C220d -18

Snittförbrukning 3000mil med samma körmönster 6,5L/100km

Norm WLTP 4,8L/100km, således 35% högre förbrukning.

Har inte ändrat mitt sätt att köra, det var en av de fundamentala faktorerna jag hade för att överhuvudtaget prova elbil.
 
Har inte ändrat mitt sätt att köra, det var en av de fundamentala faktorerna jag hade för att överhuvudtaget prova elbil.

Åh, riktiga siffror!
2kW milen, det tar en elbil i det här klimatet (1.9 är så nära det blir)

Och nej, jag tänker inte heller ändra min körstil, åtminstonde inte till det snällare hållet, för att jag skaffar en nyare, dyrare, bättre? bil med en massa avancerade hjälpsystem.

Skaffar jag en sämre bil kan det bli nödvändigt
 
Efter 3000mil, varav ca 2000mil motorväg(130) så är snittförbrukning 190Wh/km och normerad EPA 163Wh/km. Har inte legat under hastighetsgräns utöver extern påverkan. 16% högre förbrukning än normen.

Jämför med min föregående bil, Mercedes C220d -18

Snittförbrukning 3000mil med samma körmönster 6,5L/100km

Norm WLTP 4,8L/100km, således 35% högre förbrukning.

Har inte ändrat mitt sätt att köra, det var en av de fundamentala faktorerna jag hade för att överhuvudtaget prova elbil.
Superbra,
Visst hade du en Tesla 3 Performance eller hur?
 
Jag har absolut ingen tävlingsinstinkt, speciellt inte i det fallet.

Om hästen springer bra ska den ha havre....
Jag passerar många Teslor, men också Porsche mm i frugans Leaf... spara energi gör man i tv-soffan, inte ute på vägen.

Samma körstil oavsett vad jag kör. Även om vissa bilar uppmanar något mer (Minin tex var omöjlig att köra lugnt med - dubbelt mot skyltarna ganska ofta).
 
Jag passerar många Teslor, men också Porsche mm i frugans Leaf... spara energi gör man i tv-soffan, inte ute på vägen.

Samma körstil oavsett vad jag kör. Även om vissa bilar uppmanar något mer (Minin tex var omöjlig att köra lugnt med - dubbelt mot skyltarna ganska ofta).
När jag körde Leafen så halverade den räckvidden på halvmilen in till byn. :hihi Den spann till och med loss ibland med framhjulen när man hade tur. Men jisses vilken tråkig bil det är.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top