Elbil eller inte?

"I nästa års budget introduceras ett tillfälligt styrmedel i form av en ettårig skrotningspremie för den som byter ut sin gamla fossilbil mot en som är laddbar."

Nice, det lär få alla som har bilar värda 10 papp att skrota dem och sen slanta upp 400 000 för billigaste elbilen.....:glömdet
Vadå? Folk kommer hugga diiirekt då det räcker första månadens avi. Annars hade folk inte handlat på kredit hos elfjanten och Teknikmagsinet
 
Så vad kostar den billigaste nya elbilen?
Jag förutsätter att man inte får köpa en begagnad elbil eller en laddhybrid. Så ren elbil av 2023 ås modell med 0 mil på mätaren.

Just nu är den billigaste en Nissan Leaf för 319 000 på rea.
Nästa är en MG4 för 329 000.
Så om skrotningspremien blir hela häftiga 10 papp (knappast troligt) så behöver jag bara
309 000 kronor till när jag skrotar min gamla Transporter. Som hittat ju :Rockbanan
Det är ju bara 2 månadslöner i riksdagen så har man samlat ihop pengarna.

Fan vad många som kommer nappa på det där... ?


Alternativt så skulle jag vilja hävda att min Transporter faktiskt är laddbar. Jag kan ladda batteriet på det via ett vägguttag. Brukar få göra det med jämna mellanrum också.
 
Det är så jävla dumt så klockorna stannar.

Kan vi låta bli att hålla uppe priset på elbilar på konstgjord väg?
Låt dom konkurrera på lika villkor och sälja på egen förtjänst istället.

Jag ogillar starkt orangea bilar, men om jag fick 50000 av staten om jag hade den färgen, gratis parkering, ingen fordons skatt, inga trängselavgifter och subventionerad tankning så skulle jag fan gå ut med rollern i kväll...

Gissa om orangea bilar skulle sälja bra, kanske för 40000 mer än dom röda eller svarta bilarna
 
Last edited:
Det är så jävla dumt så klockorna stannar.

Kan vi låta bli att hålla uppe priset på elbilar på konstgjord väg?
Låt dom konkurrera på lika villkor och sälja på egen förtjänst istället.

Jag ogillar starkt orangea bilar, men om jag fick 50000 av staten om jag hade den färgen, gratis parkering, ingen fordons skatt, inga trängselavgifter och subventionerad tankning så skulle jag fan gå ut med rollern i kväll...

Gissa om orangea bilar skulle sälja bra, kanske för 40000 mer än dom röda eller svarta bilarna

Elbilsexperterna säger ju ständigt att elbilar säljs lätt på egna meriter. Ändå kommer det hela tiden nya förslag på premier och det ena dummare än det andra.
 
Jag kör alltid elbilar och laddhybrider med maximal regenerering påslagen. Tyvärr är min MINI programmerad med inbyggd hjärnskada så när jag släpper gasen eller knäpper av farthållaren dröjer det en stund innan det börjar bromsa. Själva bromsandet är ganska OK, men fördröjningen retar mig.
Jag skulle ha velat ha ofiltrerad funktion på gaspedalen så att varje rörelse med högerfoten omedelbart får svar från maskinrummet. Typ som en gammal V8 med Hilbornsprut...
Det är samma sak med tex Leaf. Just om man använt farthållare och slår av, så tar det en stund. Det finns säkert en tanke bakom - tex att man ska hinna förbereda sig och flytta gasfoten till pedalen. Men det blir ganska ryckig körning ibland pga detta. Mycket trafik = jag slår av farthållare helt.
 
Det är väl knappast samma människor som äger en bil redo för skroten som köper nya bilar. :va
Vet mer än ett par som gått från att hålla liv i sina gamla vrak till att ta ett billån på en ny.

Nu, 5år senare har de betalt av mer än hälften, deras 300kkr bil har inte givit dem några överraskningar i kostnader, något lägre har deras utgifter för bränsle blivit dessutom. I samtliga fall är upplever de ha bättre läge med 3000kr/mån i fasta kostnader än att köpa ett nytt objekt(i dess rätta..) när det förra blivit för oekonomiskt att reparera. Det blir nog än mer accentuerat framgent när strulande kringutrustning blir allt större del av bilen.

Nånstans hamnar man i att man investerat i för mycket reparationer att man vare sig får tillbaka det eller har råd att sälja.. Det finns inte nog med rostfria 10000kr’s Mercedes W123 diesel helt enkelt?
 
Elbilsexperterna säger ju ständigt att elbilar säljs lätt på egna meriter. Ändå kommer det hela tiden nya förslag på premier och det ena dummare än det andra.
Nu tror jag inte det är elbilslobbyism som är boven här. Nog mer politiskt fluff.. där jag bor finns inga premier alls, men det blir likväl vanligare med eldrift sen msn slopade subventioner på diesel och bensin, på tal om dumma premier..

Ser mest fördelen med skrotningspremie som att msn blir av med långtidsparkerade vrak i skog, samfällighet och boendeparkering.
 
Last edited:
Undrar just om elbilar kommer slå i Venezuela nu när soppan kostar motsvarande 4,6 öre per liter där...
 
Så vad kostar den billigaste nya elbilen?
Jag förutsätter att man inte får köpa en begagnad elbil eller en laddhybrid. Så ren elbil av 2023 ås modell med 0 mil på mätaren.

Just nu är den billigaste en Nissan Leaf för 319 000 på rea.
Nästa är en MG4 för 329 000.
Så om skrotningspremien blir hela häftiga 10 papp (knappast troligt) så behöver jag bara
309 000 kronor till när jag skrotar min gamla Transporter. Som hittat ju :Rockbanan
Det är ju bara 2 månadslöner i riksdagen så har man samlat ihop pengarna.

Fan vad många som kommer nappa på det där... ?


Alternativt så skulle jag vilja hävda att min Transporter faktiskt är laddbar. Jag kan ladda batteriet på det via ett vägguttag. Brukar få göra det med jämna mellanrum också.
Det är ju bara en medelårslön i Sverige ändå. Det har väl de flesta på sparkontot ändå?
Det har ju ändå gått rätt lång tid sen Anne Wibble sa att alla borde ha det!
 
Vet mer än ett par som gått från att hålla liv i sina gamla vrak till att ta ett billån på en ny.

Nu, 5år senare har de betalt av mer än hälften, deras 300kkr bil har inte givit dem några överraskningar i kostnader, något lägre har deras utgifter för bränsle blivit dessutom. I samtliga fall är upplever de ha bättre läge med 3000kr/mån i fasta kostnader än att köpa ett nytt objekt(i dess rätta..) när det förra blivit för oekonomiskt att reparera. Det blir nog än mer accentuerat framgent när strulande kringutrustning blir allt större del av bilen.

Nånstans hamnar man i att man investerat i för mycket reparationer att man vare sig får tillbaka det eller har råd att sälja.. Det finns inte nog med rostfria 10000kr’s Mercedes W123 diesel helt enkelt?

Många ifrågasatte varför en bekant köpte en ny bil för många år sedan kommer väl ihåg hans svar "jag amortera hellre än reparerar" kan tillägga att han hade en Opel innan köpte en ny Toyota
 
Många ifrågasatte varför en bekant köpte en ny bil för många år sedan kommer väl ihåg hans svar "jag amortera hellre än reparerar" kan tillägga att han hade en Opel innan köpte en ny Toyota
Kan aldrig stämma jag har kört Opel i 30 år o har lagat dessa mindre än den enda Volvo jag har haft.. Sedan vet jag ett antal rasade Toyota motorer, vevlagren går på vissa.
 
Ser mest fördelen med skrotningspremie som att msn blir av med långtidsparkerade vrak i skog, samfällighet och boendeparkering.

Ja, om skrotningspremien hade gällt alla bilar som skrotas, nu får man den bara om man köper elbil, och jag tror inte skogsvrakens ägare kommer att köpa elbilar och ställa i skogen istället.
 
Ja, om skrotningspremien hade gällt alla bilar som skrotas, nu får man den bara om man köper elbil, och jag tror inte skogsvrakens ägare kommer att köpa elbilar och ställa i skogen istället.
Du tror inte den ensamstående 3-barn morsan, Lotta, som bor i en hyresrätt i Bro och jobbar i Haninge och i dagsläget pendlar med en Ford Fiesta från 1998 kan slanta upp för en ny elbil...?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top