Elbil eller inte?

Haha ja jag har redan glömt bort att jag skrev förra gången… men det finns ju de (inte du) som tycks glömma att de läst också så det jämnar nog ut sig.

Hur skall man annars förstå att det fortfarande finns de som tror att man står timvis och laddar? :va
Det var dubbelpostningen jag åsyftade. Låter som en fin tripp!
 
Hur skall man annars förstå att det fortfarande finns de som tror att man står timvis och laddar? :va

Två laddningar är en timme, om man laddar från optimala 10-80% och laddaren orkar skjuta på för fullt hela tiden.

Då kan man alltså utnyttja 70% av batteriet/räckvidden vilket bör ge 35-37 mil om man går på fabrikssiffrorna

Nu ser man ju tydligen sällan full hastighet på laddningen hela tiden (också enligt dom som äger Tesla) så det kan ju bli längre laddstopp än så också
 
Bekanta som har tesla som har hemfallit åt att köra under hastighetsgränserna, gärna bakom en husvagn på långresorna...
Men dom kör ju IOFS klimatanläggningen och laddar mobiltelefonerna också.

Så dina svar i tråden är bekanta som har en Tesla och laddar deras mobiltelefoner? Ja jävlar en mobiltelefon måste ju dra 98% av batteriet i bilen…. Sluta va en surkuk och inse att elbilar fungerar för typ 94% av befolkningen om dom fixar laddplatser. Så det inte bara fungerar för dom som bor i hus och har möjlighet att ladda ”hemma”.
Du är så jävla tråkig att läsa/lyssna på så att min morfar skulle tystnat på ditt tjat…kör du dina gamla fordon och va nöjd…
Hur tror du att dom utvecklades från havreätandes hästar och frammåt?

Om du skall verka världsvetande och smartare än alla andra så kom med lösningen istället för att gnälla jämt.
 
Sluta va en surkuk och inse att elbilar fungerar för typ 94% av befolkningen om dom fixar laddplatser. Så det inte bara fungerar för dom som bor i hus och har möjlighet att ladda ”hemma”.

Om du skall verka världsvetande och smartare än alla andra så kom med lösningen istället för att gnälla jämt.

Jag är fullstänfigt medveten om att "det funkar"
Jag kommer förmodligen själv att köpa elbil när jag behöver en nyare bil, men just nu slutförbrukar jag gamla bilar eftersom mitt bilbehov är lågt och inte motiverar priset av en elbil. (eller en nyare bensinbil)

Men jag är förbannat trött på elbils-evangelisterna som absolut inte kan se att det finns några som hels negativa saker med elbil och som ständigt ska överdriva dess förträfflighet, såna som uppfann elbilsbajsen för att motivera att man skulle stå vid laddare och påstår att ska man köra längre än så utan att bajsa så måste man ha blöja.

Mina bekanta som kör Tesla är elbilsfanatiker, men på ett bra sätt, det kan bero på att dom har kört allt från dom första konverterade Subaru-bussarna med 19hk och en räckvidd på 6 mil som laddades från 220V i ett dygn, till dom tidiga franska bilarna med skitkassa SAFT batterier till det senaste och även sånt som aldrig har kommit ut på marknaden, dom har jobbat med elfordon.

Dom vet att det finns brister, dom förskönar inga siffror, dom talar om vilka elbilar som inte klarar av att hålla värmen på vintern eller ens defrosta rutan om det är kallt.
Dom har installerat en dieselvärmare i en El-Kangoo..

Elbilarna NU är bättre än någonsin, att dom drar mycket energi i hög fart är en naturlag, det går inte att komma ifrån, körcykeln som testerna görs i har en snitthastighet som är löjligt låg, därför stämmer inte dom när man kör i verkligheten, absolut inte långfärd på motorväg.

Det vet mina bekanta, det talar dom om för folk som frågar om man kan motorvägspendla med en elbil med 44kW batteri, dom säger "Räkna med 2kW milen om du ska köra motorväg, mer om du väljer en SUV"

Köper dom sen en elbil som dom med den beräkningen klarar sig med och det visar sig att dom kan sitta nöjd i 80 bakom en lastbil och att bilen då bara drar 1.8kW milen så blir dom ju glatt överraskade

Istället för att köpa en elbil som inte räcker till när det blir kallt/motvind/dom kör lite fortare.
 
Nyss hemkommen borlänge-sala-uppsala-arlanda T&R.
Höll stipulerad hastighet vilket är mest 100, 80 och 110 väg så jag tror tiden räknar in stillastående och inte bara rullande(?).
Ganska nöjd med att komma hem med "bara" 64km kvar till tomt. ?
20230803_020454.jpg
Laddade I Uppsala på vägen ner under ett besök på Burger King.
Screenshot_20230803_023708_Gallery.jpg
Har fortfarande inte elbilsbajsat men jag är ju tämligen ny med elbil och har inte lärt mig alla knep ännu. ?
 
Nyss hemkommen borlänge-sala-uppsala-arlanda T&R.
Höll stipulerad hastighet vilket är mest 100, 80 och 110 väg så jag tror tiden räknar in stillastående och inte bara rullande(?).
Ganska nöjd med att komma hem med "bara" 64km kvar till tomt. ?
View attachment 487646
Laddade I Uppsala på vägen ner under ett besök på Burger King.
View attachment 487647
Har fortfarande inte elbilsbajsat men jag är ju tämligen ny med elbil och har inte lärt mig alla knep ännu. ?
Du får köpa en förpackning Microlax att ha i bilen så du kan snabbajsa under valfri laddning. :hihi
 
Min Peugeot brukar påstå att det är 30 mil räckvidd när det är fullt.
Igår trodde jag att jag skulle få se en varning om att det är dags att ladda bilen. Jag körde från Spånga, hämtade en kompis i Bålsta och sen for vi till Kolbäck. I Västerås ösregnade det så vägarna var bitvis översvämmade så folk stod i en insjö på E18 och rensade brunnar. Från Kolbäck har jag 75 km hem och totalt blev det 195 km. Det var 34 km kvar och ingen lampa talade om att jag borde tänka på laddning.34.jpg
Man ser ju tydligt att det är en bra bit kvar till det röda på mätaren och jag skulle inte längre än hem.

Överraskningen kom i morse när jag skulle ta den "alltid fulltankade" bilen och åka till jobbet. Någonting har fått laddningen att stängas av så jag hade 104 km och inte 300. Lyckligtvis har jag exakt 50 km till jobbet så även om laddningen skulle strula i den änden också tar jag mig ju hem igen. Väl framme är det 52 km kvar. För tillfället laddar den med "20 km/h" mot normala 60.
 
Två laddningar är en timme, om man laddar från optimala 10-80% och laddaren orkar skjuta på för fullt hela tiden.

Då kan man alltså utnyttja 70% av batteriet/räckvidden vilket bör ge 35-37 mil om man går på fabrikssiffrorna

Nu ser man ju tydligen sällan full hastighet på laddningen hela tiden (också enligt dom som äger Tesla) så det kan ju bli längre laddstopp än så också

Umeå-Göteborg, faltiska siffror hämtade från min egen bil och de aktuella laddarna, dvs du kan fortsättningsvis hänvisa till mig när du pratar om ”bekant med Tesla” istället för hittepå.

Vi kan vara överens om att det kvalar in för ”lång resa” även för en västerbottning med ovanligt stor urinblåsa och lagd åt självspäkarhållet.

Det känns som att du helt enkelt inte ens bryr dig om fakta bara du får strö anekdoter omkring dig, gärna grundade i en alternativ verklighet.

8acc3a4f582ff19f14c73ffe9a557ed0.jpg

ddbcccd046b1853099d188f98998e30b.jpg
 
Umeå-Göteborg, faltiska siffror hämtade från min egen bil och de aktuella laddarna, dvs du kan fortsättningsvis hänvisa till mig när du pratar om ”bekant med Tesla” istället för hittepå.

Vi kan vara överens om att det kvalar in för ”lång resa” även för en västerbottning med ovanligt stor urinblåsa och lagd åt självspäkarhållet.

Det känns som att du helt enkelt inte ens bryr dig om fakta bara du får strö anekdoter omkring dig, gärna grundade i en alternativ verklighet.

Du kunde starta hemifrån med fulladdat batteri, och klarade dig precis under en timme laddtid för att du stannade två gånger och fjuttladdade och kunde lämna bilen på laddning när du kom fram.

Behövde du bajsa både i söderhamn och örebro?

Hade du istället kommit hem från jobbet med 27% i batteriet hade du behövt "stå i timmar och ladda"
Hade du behövt köra några meter till när du kom fram med 11% hade du också behövt "stå i timmar och ladda"

JAG HAR ALDRIG SAGT ATT DET INTE GÅR ATT KÖRA LÅNGT!
 
Det är ganska vanligt att man är hemma flera timmar i rad efter en långresa. Jag, till exempel, brukar sova hemma.
 
Fler elbilar än laddhybrider i Sverige. Det gick fort.


Laddhybrider var ju från början ett tidsbegränsat mellansteg, möjliggör övergång till elektrifiering under tiden som laddinfrastruktur byggs ut. Fortfarande intressanta för de med speciella behov särskilt i glesbygd och då är det ju bra att de kommer att kunna köpas begagnade framöver. Men räkna med höga servicekostnader.
 
Det är ganska vanligt att man är hemma flera timmar i rad efter en långresa. Jag, till exempel, brukar sova hemma.

Ja alltså, när man kommer hem stoppar man ju i laddaren och då är den laddad på morgonen igen. Skall man köra vidare är det ju bara att köra via en snabbladdare 15-20 min igen och upprepa enligt ovan. En kvart-tjugo minuter var tredje timme är dessutom bra för trafiksäkerheten och man är inte alls lika trött när man kommer fram.

Det i självfallet möjligt att köra 98 mil på kortare tid än 11,5 timmar men med lite erfarenhet av långturer så måste man ju säga att det är den tid det i verkligheten tar även med diesel- eller bensinbil om man nu inte avser att slå något slags rekord.

Roade mig med att kolla om det skulle gå att köra den ironbutt jag gjorde även med elbil.
Det var inga problem alls, till och med med god marginal. Och alla som kört ironbutt i Sverige vet att man inte har supermycket att spela på pga hastighetsgränserna.


52446a15d022ae0b5c369c43b4cd9aca.jpg
 
Ja alltså, när man kommer hem stoppar man ju i laddaren och då är den laddad på morgonen igen.
Inte alltid...
 
  • Haha
Reaktioner: GuW
Ja alltså, när man kommer hem stoppar man ju i laddaren och då är den laddad på morgonen igen. Skall man köra vidare är det ju bara att köra via en snabbladdare 15-20 min igen och upprepa enligt ovan. En kvart-tjugo minuter var tredje timme är dessutom bra för trafiksäkerheten och man är inte alls lika trött när man kommer fram.

Det i självfallet möjligt att köra 98 mil på kortare tid än 11,5 timmar men med lite erfarenhet av långturer så måste man ju säga att det är den tid det i verkligheten tar även med diesel- eller bensinbil om man nu inte avser att slå något slags rekord.
Sjukt bra att Tesla klarar 100 mil med 50 min laddning! ?
Det gör inte min KIA...

Edit:
Men Umeå-Göteborg med 1:25 i laddstopp enligt ABRP är bättre än jag trodde. ?
100% vid start och 9% vid slut.
 
Ja alltså, när man kommer hem stoppar man ju i laddaren och då är den laddad på morgonen igen. Skall man köra vidare är det ju bara att köra via en snabbladdare 15-20 min igen och upprepa enligt ovan. En kvart-tjugo minuter var tredje timme är dessutom bra för trafiksäkerheten och man är inte alls lika trött när man kommer fram.

Det i självfallet möjligt att köra 98 mil på kortare tid än 11,5 timmar men med lite erfarenhet av långturer så måste man ju säga att det är den tid det i verkligheten tar även med diesel- eller bensinbil om man nu inte avser att slå något slags rekord.

Roade mig med att kolla om det skulle gå att köra den ironbutt jag gjorde även med elbil.
Det var inga problem alls, till och med med god marginal. Och alla som kört ironbutt i Sverige vet att man inte har supermycket att spela på pga hastighetsgränserna.


52446a15d022ae0b5c369c43b4cd9aca.jpg
Väldigt bra!
 
Sjukt bra att Tesla klarar 100 mil med 50 min laddning!
Det gör inte min KIA...

Edit:
Men Umeå-Göteborg med 1:25 i laddstopp enligt ABRP är bättre än jag trodde.
100% vid start och 9% vid slut.

När jag var 18 år tyckte jag att det var häftigt att sträckköra Sundsvall-Trieste på 31 timmar utan andra pauser än att tanka i 80 liter i en Audi 100CC… inte så smart däremot.

Roade mig med att beräkna restid Umeå-Gbg med kåpsläpet lastat med två hojar. Det blir absolut fler laddningar och längre restid. Men görbart, 80 km/h är 80 km/h oavsett drivmedel. 1:40 laddtid/paus på nästan 15 timmars körning är inte överdrivet.

39372407d52256d68125f4456227ce05.jpg

20b6eaea7f7f6c4c347f2d15c3c02ecd.jpg


För vi över resonemanget på moderna elhojar typ Energica som laddar hyfsat snabbt så tror jag att man kan räkna med motsvarande tider utifrån räckvidderna.
 
När jag var 18 år tyckte jag att det var häftigt att sträckköra Sundsvall-Trieste på 31 timmar utan andra pauser än att tanka i 80 liter i en Audi 100CC… inte så smart däremot.

Roade mig med att beräkna restid Umeå-Gbg med kåpsläpet lastat med två hojar. Det blir absolut fler laddningar och längre restid. Men görbart, 80 km/h är 80 km/h oavsett drivmedel. 1:40 laddtid/paus på nästan 15 timmars körning är inte överdrivet.

39372407d52256d68125f4456227ce05.jpg

20b6eaea7f7f6c4c347f2d15c3c02ecd.jpg


För vi över resonemanget på moderna elhojar typ Energica som laddar hyfsat snabbt så tror jag att man kan räkna med motsvarande tider utifrån räckvidderna.
Kört Luxemburg-Stockholm-Borlänge i ett svep, förutom tanka och färja, en gång.
Tror det blev ca 185 mil på mätaren och jag var nog ingen vidare förare sista 8-10 timmarna. ?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top