Elbil eller inte?

Kört Luxemburg-Stockholm-Borlänge i ett svep, förutom tanka och färja, en gång.
Tror det blev ca 185 mil på mätaren och jag var nog ingen vidare förare sista 8-10 timmarna. ?
Har ofrivilligt gjort något liknande.

Packar bilen o iväg mot Malå 91 o så 4 till kristineberg. Så 95 mil. Parkerar efter 10 Tim körning går ur bilen o börjar leta efter nyckeln till huset????? den låg kvar hemma 95 mil bort o det är söndag.

9,5 timmar senare parkerar jag i ren ilska i dalsland igen..

Tror jag utalade@##$$§§@@##%%**'&$##@ sedan sov jag.

Jo det hade säkert gått o lånat rum his grannen o tagit en låssmed eller grannens borrmaskin o borrat ur låset. Men jag blev så himla iriterad. ?
 
Tesla erbjuder nu sina kunder i vissa delstater i USA, ett elabonnemang med obegränsad laddning mellan 22-06, för 25$/mån.

Hade ju varit nåt.

Jo, det vore ju nåt för såna som inte kan ladda hemma, men fatta vilka köer exakt klockan 22 vid dom mera populära laddarna då.

Men det är ju en win/win/win, laddarna står normalt tomma då, Elen är billig då, och folk som inte har laddare hemma/kör mycket kan ladda billigt.

Vi kan lägga till en win till, det lastbalanserar USA's elnät också...
 
Jo, det vore ju nåt för såna som inte kan ladda hemma, men fatta vilka köer exakt klockan 22 vid dom mera populära laddarna då.

Men det är ju en win/win/win, laddarna står normalt tomma då, Elen är billig då, och folk som inte har laddare hemma/kör mycket kan ladda billigt.

Vi kan lägga till en win till, det lastbalanserar USA's elnät också...
Det är elavtal för ditt boende det rör. Inte Superchargers. Skulle uttryckt det tydligare.

Därtill har de enligt uppgift även fastprisavtal på el. Flat rate alltså.

Edit; Tesla har även eget försäkringsbolag i staterna. Ponera om de skulle överföra motsvarande tjänster till Europa.
 
Last edited:
Det är elavtal för ditt boende det rör. Inte Superchargers. Skulle uttryckt det tydligare.

Därtill har de enligt uppgift även fastprisavtal på el. Flat rate alltså.

Edit; Tesla har även eget försäkringsbolag i staterna. Ponera om de skulle överföra motsvarande tjänster till Europa.

Aha, till och med bättre, för dom som har möjlighet till det då.
 
Det är elavtal för ditt boende det rör. Inte Superchargers. Skulle uttryckt det tydligare.

Därtill har de enligt uppgift även fastprisavtal på el. Flat rate alltså.

Edit; Tesla har även eget försäkringsbolag i staterna. Ponera om de skulle överföra motsvarande tjänster till Europa.
En arbets kamrat som kör Audi rs7 hade en sådan försäkring som teslas, den loggade all körning och efter 2 månader ökade månads försäkringen från 2000 i månaden till 6000 han hade kört något natt rejs o helt plötsligt så var han livsfarlig o försäkringen blev skit dyr.
 
En arbets kamrat som kör Audi rs7 hade en sådan försäkring som teslas, den loggade all körning och efter 2 månader ökade månads försäkringen från 2000 i månaden till 6000 han hade kört något natt rejs o helt plötsligt så var han livsfarlig o försäkringen blev skit dyr.

Ja, det är ju en följd av att dom som säljer försäkringen har tillgång till all data.
Vad händer när ALLA bil/MC tillverkare säljer ALL data till ALLA försäkringsbolag?

Hur många av oss får höjt utöver grundpremien?
 
Ja, det är ju en följd av att dom som säljer försäkringen har tillgång till all data.
Vad händer när ALLA bil/MC tillverkare säljer ALL data till ALLA försäkringsbolag?

Hur många av oss får höjt utöver grundpremien?
Det får dom ej av mej för jag gillar inte smarta bilar, jag gillar att köra själv.
 
e511c22f6ec967583929e89294cfbcb2.jpg



Lite data då:
Totalen på turen Luleå-Villalfonsina tor med några avstickare. Skit i ”cost” det är nån jäkla inställning. Men strax under 4kr per kWh i genomsnitt. Detta är inklusive 160 mil med kåpsläpet, annars ligger snittförbrukningen på 171 Wh/km. 130-140 på Autobahn, i övrigt enligt skylt.

Räckvidd med kåpsläpet sommartid är 34 mil, vintertid kanske 25 men då vill man ju dessutom ha lite större marginaler.

Slutsats: Elbilar idag är väl fungerande för de flesta behov, inte bara i teorin utan även i praktiken.
 
Apropå elbilar, finns det några bra sportkupéelbilar med hyfsat låg matchvikt och en vinterräckvidd på lite drygt 35-40 mil?
 
https://alltomelbil.se/jamfor-elbilar/

Sortera listan efter typ och sedan kollar du på det som klassas som "Sedan"
Några av dom har sportiga ambitioner

MG skulle lansera något åt det hållet snart
Sportkupé är inte sedan, jag vill inte ha en sedan oaktat om in tillverkarna tycker att de byggt en sportig sedan.
Men kollar den där sidan.
 
https://alltomelbil.se/jamfor-elbilar/

Sortera listan efter typ och sedan kollar du på det som klassas som "Sedan"
Några av dom har sportiga ambitioner

MG skulle lansera något åt det hållet snart
Vad betyder egentligen "sportig" i det här sammanhanget? Att man kan få en upplevelse av att vara ett med bilen och vägen eller... att det finns en "ludicrous mode" så man kan få svärmor att sätta löständerna i halsen vid körning rakt fram och att den laddar så snabbt att man måste racerbajsa under depåstoppen? Eller det gamla vanliga - när bilen står på garageuppfarten får den ägaren att se sportig ut?
 
Vad betyder egentligen "sportig" i det här sammanhanget? Att man kan få en upplevelse av att vara ett med bilen och vägen eller... att det finns en "ludicrous mode" så man kan få svärmor att sätta löständerna i halsen vid körning rakt fram och att den laddar så snabbt att man måste racerbajsa under depåstoppen?
För mig innebär sportig en låg matchvikt, fjädring och bromsar valda för prestanda, inte komfort och där feedback inte filtreras bort till förmån för komfort. Och en motor som svarar snabbt.
Sedan bör motorn vara stark nog att den inte storknar innan 180-200 ungefär.
Och inte framhjulsdrift.
 
För mig innebär sportig en låg matchvikt, fjädring och bromsar valda för prestanda, inte komfort och där feedback inte filtreras bort till förmån för komfort. Och en motor som svarar snabbt.
Sedan bör motorn vara stark nog att den inte storknar innan 180-200 ungefär.
Och inte framhjulsdrift.
Du pratar om MG4 X e väll 500 hp i den

Annars har ju MG5 klarat älg testet i över 80km o det är jäkligt bra.
 
För mig innebär sportig en låg matchvikt, fjädring och bromsar valda för prestanda, inte komfort och där feedback inte filtreras bort till förmån för komfort. Och en motor som svarar snabbt.
Sedan bör motorn vara stark nog att den inte storknar innan 180-200 ungefär.
Och inte framhjulsdrift.

Då önskar jag dig lycka till!

Det blir ett fall av välj några av egenskaperna för alla kan du inte få.

Lätt och lång räckvidd är motsatser, elektriskt servo som inte filtrerar bort feedback likaså.

Stark och inte storkna innan 200 är en fråga om utväxling
 
Då önskar jag dig lycka till!

Det blir ett fall av välj några av egenskaperna för alla kan du inte få.

Lätt och lång räckvidd är motsatser, elektriskt servo som inte filtrerar bort feedback likaså.

Stark och inte storkna innan 200 är en fråga om utväxling
Eh, jag har en bil som uppfyller allt nu, så jag väntar tills det kommer en elbil som gör det innan jag byter.
Ser ingen anledning att köpa saker jag nästan vill ha skitdyrt. Då betalar jag hellre inget alls för inget.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top