Elbil eller inte?

Är det någon som vet om det finns några fungerande elbilsladdare i Göteborg, frågar åt en vän...

"Omkring 1500 destinationsladdare ska varit drabbade av ett mjukvaraproblem. Något som så klart ställer till det för bilister som planerat att ladda i staden under sitt besök. Bakgrunden till problemet ligger hos en leverantör till parkeringsbolaget som sköter driften och betalningen av stolparna."
 
Min hund skulle börja äta av inredningen om han inte fick ”elbilistbajsa”. Men kanske skulle han kunna springa av sig på släpet i framtiden:hihi

Vad kör du med för dina långsträckor? Tena? Hört att det är dåligt för prostatan och potensen att knipa.

Knipa? Du hinner inte ens plugga in den där jäkla laddkabeln innan jag har pissat. Jag har svårt förstå logiken med att koppla ihop pisspauser med laddning av elbilar.
 
2013 med Renault Zoe kunde man prata om ”laddtider”, dvs hur länge man behövde sitta och vänta vid en 22kW-laddare för att ta sig 10 mil till.

Idag är det 2023, kan vi släppa det där nu och gå vidare tack? Det är som att tro att fossilbilar fortfarande behöver rundsmörjning var 200-e mil.
 
Är det någon som vet om det finns några fungerande elbilsladdare i Göteborg, frågar åt en vän...

"Omkring 1500 destinationsladdare ska varit drabbade av ett mjukvaraproblem. Något som så klart ställer till det för bilister som planerat att ladda i staden under sitt besök. Bakgrunden till problemet ligger hos en leverantör till parkeringsbolaget som sköter driften och betalningen av stolparna."
"– Vi har inte fått någon prognos, jag vet att de jobbar på. Sedan är det ju sommar och semestertider och det drabbar säkert leverantören också, säger Mia Malmstedt till radion.

I P-hus Heden och P-hus Liseberg södra har parkeringsbolagets systemtekniker låst upp laddstolpar manuellt så att kunden betalar parkeringsavgift men laddningen är gratis, som en extra service tills problemen är lösta."

Du kan meddela vännen att det verkar lugnt.​

(Fy fasen vad bra, har aldrig hänt att jag fått gratis soppa. Däremot har jag fått lämna många mackar utan att tanka då deras kortterminaler inte fungerat.)
 
(Fy fasen vad bra, har aldrig hänt att jag fått gratis soppa. Däremot har jag fått lämna många mackar utan att tanka då deras kortterminaler inte fungerat.)

Jag har kört bil i 35 år och har aldrig behövt lämna macken utan att tanka, tänk så olika det kan vara....
 
"– Vi har inte fått någon prognos, jag vet att de jobbar på. Sedan är det ju sommar och semestertider och det drabbar säkert leverantören också, säger Mia Malmstedt till radion.

I P-hus Heden och P-hus Liseberg södra har parkeringsbolagets systemtekniker låst upp laddstolpar manuellt så att kunden betalar parkeringsavgift men laddningen är gratis, som en extra service tills problemen är lösta."

Du kan meddela vännen att det verkar lugnt.​

(Fy fasen vad bra, har aldrig hänt att jag fått gratis soppa. Däremot har jag fått lämna många mackar utan att tanka då deras kortterminaler inte fungerat.)
Kanon! Not
- Ska ringa o få tar i tekniker = funkar troligen bara på kontorstid. ( Extra kul för de i lägenhet som laddar utanför kontorstid)
- Tappad intäkt
Men är bara skattepengar så ingen bryr sig…
 
Jag har nog inte heller lämnat macken med tom tank...
Jag har däremot sett gubbar stå och stirra på sina kort vid kassan utan att kunna betala för den tankning dom antagligen redan gjort.
Då har jag bara gått förbi dom och slängt fram ett par sedlar och flinat för mig själv åt dessa kortkramare.
 
Ok, och andra bilmodeller?
1. Tesla Model Y, 126,565 units, +204% year on year

2. Dacia Sandero, 123,408 sales, +27% year on year

3. Volkswagen T-Roc, 111,692 sales, +29% year on year

4. Peugeot 208, 105,699 sales, -4% year on year

5. Opel/Vauxhall Corsa, 105,637 sales, +19% year on year

6. Renault Clio, 100,298 sales, +44% year on year

7. Toyota Yaris Cross, 96,214 sales, +48% year on year

8. Abarth/Fiat 500, 90,464 sales, +6% year on year

9. Volkswagen Golf, 88,425 sales, +6% year on year

10. Dacia Duster, 86,872 sales, +18% year on year

Så topp 10 är endast tesla på första plats som är BEV

Alla andra är små billiga tråkiga blir utan allt som dom flesta har mellan A Till B och är troligen nöjda med.
 
Hur står det till med andrahands värdet på BEV.

I Tyskland så verkar ju andrahands värdet falla brant det talas om 40-50% på 2 år.

I England kan vissa modeller tappa 40-50% på 6-9 månader..




 
Hur står det till med andrahands värdet på BEV.

I Tyskland så verkar ju andrahands värdet falla brant det talas om 40-50% på 2 år.

I England kan vissa modeller tappa 40-50% på 6-9 månader..




Teknikutveckling inom elbilar tillsammans med ökat utbud ger bättre bilar till lägre pris. Helt normalt då detta alltid händer vid teknikskifte.
(Sedan är Youtubers bara intresserade av överdrifter för att få klick…)
 
Jag har kört bil i 35 år och har aldrig behövt lämna macken utan att tanka, tänk så olika det kan vara....
Jag har nog inte heller lämnat macken med tom tank...
Jag har däremot sett gubbar stå och stirra på sina kort vid kassan utan att kunna betala för den tankning dom antagligen redan gjort.
Då har jag bara gått förbi dom och slängt fram ett par sedlar och flinat för mig själv åt dessa kortkramare.
Fantastiskt! Har hänt mig många gånger. Här i södra Sverige är sedelautomaterna borta sedan länge, så det är kort som gäller på ej bemannade mackar. Min närmaste mack, en obemannad OKQ8 brukar lämna mig lottlös flera gånger per år.
 
Fordonsindustrins kostnader för r&d minskar väl ganska avsevärt med elbilar så det gör nog sitt till de fallande priserna på nya bilar.

Vad bygger du det på? Jag påstår att det är tvärtom, speciellt i övergångsfasen.

Alla tillverkare med ambitioner vill bygga upp ett inhouse knowhow och på sikt ha kontroll över värdekedjan som drivlinan med batterier, motorer, elektronik etc utgör.
Att bygga upp det från ”scratch” drar rejält med R&D pengar/insats.

Att sen också integrera eldrivlina i en bil påverkar många ”traditionella” områden som krockkrafter, vikt, chassie, osv vilket gör att även där måste man lägga krut på R&D om man vill få ut nåt bra.
 
Finns det mindre regulatoriska krav från tredjepart på elbilar än ice-bilar? Typ utsläppskrav där tillverkarna måste klara nivå x för att öht få sälja en bil efter år y?
 
Last edited:
Fantastiskt! Har hänt mig många gånger. Här i södra Sverige är sedelautomaterna borta sedan länge, så det är kort som gäller på ej bemannade mackar. Min närmaste mack, en obemannad OKQ8 brukar lämna mig lottlös flera gånger per år.

Ja, men i motsats till kortkramare som vägrar ha kontanter i plånboken har jag kort i min, tre stycken vilket nog är 2 stycken fler än vad den genomsnittliga kortkramaren bär med sig.

Hände mig också för inte så länge sedan jag lämnade en stad för att köra hemåt och inser efter kanske tre mil att jag har ju glömt tanka. Många mil kvar till nästa större samhälle så jag stannar, rädd för att jag måste vända tillbaka. Jag googlar mackar och hittar en någon mil längre fram. Det visar sig vara en obemannad mack men det var ju bara att plocka fram ett kort. Korten fungerar ju oftast.
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top