Elbil eller inte?

Ionity ligger däromkring utan abonnemang.
Med abonnemang så betalade jag senast i februari 2,48kr/kwh.
Antar att det är få som laddar till de priserna hos Ionity. Endera har man abonnemang (endera för man laddar mycket längs vägen, eller har det med bilen).
Större delen av intäkterna torde vara i området SE3-4, där också elpriserna är som högst. Nu tror jag iofs inte att de har rörliga priser, men låt räkna på att de har 1kr ex moms och säljer för 3kr ex moms.
250000kWh att sälja, för fasta kostnadernas täckning. En bil laddar i snitt kanske 50kWh. 5000 besökare/år, strax över 13/dygn är inte jättemycket, så nog finns det utrymme för intäkter.
 
Antar att det är få som laddar till de priserna hos Ionity. Endera har man abonnemang (endera för man laddar mycket längs vägen, eller har det med bilen).
Större delen av intäkterna torde vara i området SE3-4, där också elpriserna är som högst. Nu tror jag iofs inte att de har rörliga priser, men låt räkna på att de har 1kr ex moms och säljer för 3kr ex moms.
250000kWh att sälja, för fasta kostnadernas täckning. En bil laddar i snitt kanske 50kWh. 5000 besökare/år, strax över 13/dygn är inte jättemycket, så nog finns det utrymme för intäkter.
Jag rör mig uteslutande inom område SE3-4.
Folk som kör mycket och behöver ladda längs med vägarna lär ha abonnemang hos Ionity eller liknande, annars är man på riktigt dum i huvudet.
Majoriteten är nog likt jag, fick ett års gratis i samband med att jag hämtade ut bilen och därefter så tycker jag inte det är värt kostnaden för 2-3 resor om året.
Framförallt Ionity har haft ett jävla tryck utmed E4 här i södra delen av landet när jag har färdats där iaf, 13 laddningar per dygn är garanterat lågt räknat även om det hade varit per laddplats.
Tror det kommer tjänas en jävla massa pengar på dessa laddplatser under kommande år.
 
Åkte/körde BMW i4 M50 några mil nu på italienska landsbygden.

Mycket trevlig bil. Trots stora hjul jäkligt bekväm, bra drag (mitt emellan Tesla 3 LR och P skulle jag säga) och befriande mycket ”vanlig bil” både till utseende och utrymme. Tyst dessutom och bra ljud i (den dyra) tillvalsstereon H&K.

Behöver man inte massor av plats och/eller hög markfrigång är det en stark kandidat just nu.

Den lägger in laddare längs en rutt och förvärmer batteriet vid behov. Ionity är förval och avtal första tre åren tror jag det var (i Norge). Får dra 1600kg och ser rätt bra ut.

Höjdarbil!
 
Åkte/körde BMW i4 M50 några mil nu på italienska landsbygden.

Mycket trevlig bil. Trots stora hjul jäkligt bekväm, bra drag (mitt emellan Tesla 3 LR och P skulle jag säga) och befriande mycket ”vanlig bil” både till utseende och utrymme. Tyst dessutom och bra ljud i (den dyra) tillvalsstereon H&K.

Behöver man inte massor av plats och/eller hög markfrigång är det en stark kandidat just nu.

Den lägger in laddare längs en rutt och förvärmer batteriet vid behov. Ionity är förval och avtal första tre åren tror jag det var (i Norge). Får dra 1600kg och ser rätt bra ut.

Höjdarbil!
BMW har fått väldigt bra kritik worldwide för den modellen, bmw EV säljer som smör i solsken i usa till motsats för surströmmingarna från VW.
 
Åkte/körde BMW i4 M50 några mil nu på italienska landsbygden.

Mycket trevlig bil. Trots stora hjul jäkligt bekväm, bra drag (mitt emellan Tesla 3 LR och P skulle jag säga) och befriande mycket ”vanlig bil” både till utseende och utrymme. Tyst dessutom och bra ljud i (den dyra) tillvalsstereon H&K.

Behöver man inte massor av plats och/eller hög markfrigång är det en stark kandidat just nu.

Den lägger in laddare längs en rutt och förvärmer batteriet vid behov. Ionity är förval och avtal första tre åren tror jag det var (i Norge). Får dra 1600kg och ser rätt bra ut.

Höjdarbil!
Jag tyckte man kände att den var 2,5ton tung. Vid lugn familjeförbundet lite lagom bekväm. Men så snart man börja svänga så var det mycket som kom farande i ryggstödet
 
Jag tyckte man kände att den var 2,5ton tung. Vid lugn familjeförbundet lite lagom bekväm. Men så snart man börja svänga så var det mycket som kom farande i ryggstödet

Ja absolut. Det var ingen sportkörning utan tyngden kändes snarare av i positiv mening på dessa dåliga vägar.

För att vara en ombyggd fossilbil var den otroligt bra. Etron har fått stark konkurrens.
 
Finns väl inget som hindrar andra tillverkare av laddplatser att också sänka priserna då?
Finns ju massor med aktörer här i Sverige som är ett vettigare alternativ än Tesla (för oss som inte har Tesla då).
Skillnaden är att Tesla tjänar massa pengar, det gör inte de andra.
Gissa vem som har lägst operativa kostnad och därmed kan sänka priset mest...
 
Skillnaden är att Tesla tjänar massa pengar, det gör inte de andra.
Gissa vem som har lägst operativa kostnad och därmed kan sänka priset mest...
Jävla Tesla…

Första skiftet har skett nu, elbilar har gått om laddhybriderna i Sverige. För två år sedan fanns det dubbelt så många laddhybrider som elbilar. Nu har alltså hel-el gått om. Men med 5 miljoner bilar i landet så är det nog en bit kvar innan det blir majoritet på elektriska..
 
Jävla Tesla…

Första skiftet har skett nu, elbilar har gått om laddhybriderna i Sverige. För två år sedan fanns det dubbelt så många laddhybrider som elbilar. Nu har alltså hel-el gått om. Men med 5 miljoner bilar i landet så är det nog en bit kvar innan det blir majoritet på elektriska..

Är man intresserad av trådarkeologi så kan man med fördel gå tillbaka i denna tråd och se hur diskussionen lät för bara något år sedan när skiftet skulle ske. :)

Men det är ju ofta så att det går väldigt fort när det väl händer.
 
Åkte/körde BMW i4 M50 några mil nu på italienska landsbygden.

Mycket trevlig bil. Trots stora hjul jäkligt bekväm, bra drag (mitt emellan Tesla 3 LR och P skulle jag säga) och befriande mycket ”vanlig bil” både till utseende och utrymme. Tyst dessutom och bra ljud i (den dyra) tillvalsstereon H&K.

Behöver man inte massor av plats och/eller hög markfrigång är det en stark kandidat just nu.

Den lägger in laddare längs en rutt och förvärmer batteriet vid behov. Ionity är förval och avtal första tre åren tror jag det var (i Norge). Får dra 1600kg och ser rätt bra ut.

Höjdarbil!
Ja i4 är solklart BMW's bästa elbil.
De kan sin sak, men de har å andra sidan lång erfarenhet (i3)
Gillar EQE/S, Taycan bäst dock.
 
Skillnaden är att Tesla tjänar massa pengar, det gör inte de andra.
Gissa vem som har lägst operativa kostnad och därmed kan sänka priset mest...
Så, alla andra bolag som sysslar med att sätta upp och driva laddplatser tjänar ruttet på det, men Tesla skulle magiskt tjäna mycket bättre än övriga?

Misstänker att du syftar på biltillverkare, men det var inte riktigt det jag pratade om.
 
Så, alla andra bolag som sysslar med att sätta upp och driva laddplatser tjänar ruttet på det, men Tesla skulle magiskt tjäna mycket bättre än övriga?

Misstänker att du syftar på biltillverkare, men det var inte riktigt det jag pratade om.
Nånting i skalningsmodellen av ekonomi? De har mer än 45.000 laddare över världen (såg en station i Marocko härom veckan, inte det mest EV-vanliga stället..)

electrify America (nr 2 i usa) 3600
I Europa är det ionity med förhoppningen om 7000.
 
Stelantis vd Carlos var tydligen förbannad på macron som inte ligger på EU om att skapa samma skydd mot kineser i EU som us har mot kineser i US.

Macron hade bara svarat carlos/stelantis vi har dom handels avtal vi anser att EU behöver o då får väll du(Carlos) helt enkelt bygga lika bra bilar till samma pris som kineserna gör.

Carlos hade tydligen klart o tydligt förklarat för macron att stelantis kommer aldrig aldrig sänka priset då det är premium bilar. ??
 
Nånting i skalningsmodellen av ekonomi? De har mer än 45.000 laddare över världen (såg en station i Marocko härom veckan, inte det mest EV-vanliga stället..)

electrify America (nr 2 i usa) 3600
I Europa är det ionity med förhoppningen om 7000.
Och majoriteten av Teslas stora laddplatser jag har sett här står mestadels tomma.
Hur får man lönsamhet i 20 laddplatser när det sällan är mer än 3-4 som används?

Att Tesla som företag gör en bra vinst på sina bilar är det nog ingen som säger emot (för övrigt sjukt imponerande marginal jämfört med övriga i branschen).
Men för en som inte orkar läsa igenom deras kvartalsrapporter, hur mycket genererar laddstationerna?
 
Och majoriteten av Teslas stora laddplatser jag har sett här står mestadels tomma.
Hur får man lönsamhet i 20 laddplatser när det sällan är mer än 3-4 som används?

Att Tesla som företag gör en bra vinst på sina bilar är det nog ingen som säger emot (för övrigt sjukt imponerande marginal jämfört med övriga i branschen).
Men för en som inte orkar läsa igenom deras kvartalsrapporter, hur mycket genererar laddstationerna?

Vinsten ligger i tillgängligheten. Många laddare ger många kunder och fler har möjlighet att skaffa elbilar som nästa bil.

Infrastruktur handlar om annat än snöd vinning här och nu.
 
Så, alla andra bolag som sysslar med att sätta upp och driva laddplatser tjänar ruttet på det, men Tesla skulle magiskt tjäna mycket bättre än övriga?

Misstänker att du syftar på biltillverkare, men det var inte riktigt det jag pratade om.
Nej jag menar Tesla som även har ett laddnätverk, förutom att tillverka bilar.
Ja, de gör grymma vinster till skillnad från andra som tillverkar elbilar.
De särredovisar inte laddnätverket i sin officiella bokföring vad jag vet, men de gjorde ett bra Q2 2023:
Omsättning $25 bil (ganska bra då GM som bara tillverkar 3ggr antalet bilar omsätter $44.7 bil)
Vinst $2.7 bil (mer än GM - $2.6 bil)

Reservation för att siffrorna är tagna från nätet, och ej direkt från deras respektive bokföring.
 
Nej jag menar Tesla som även har ett laddnätverk, förutom att tillverka bilar.
Ja, de gör grymma vinster till skillnad från andra som tillverkar elbilar.
De särredovisar inte laddnätverket i sin officiella bokföring vad jag vet, men de gjorde ett bra Q2 2023:
Omsättning $25 bil (ganska bra då GM som bara tillverkar 3ggr antalet bilar omsätter $44.7 bil)
Vinst $2.7 bil (mer än GM - $2.6 bil)

Reservation för att siffrorna är tagna från nätet, och ej direkt från deras respektive bokföring.
Laddarna går under service-posten. Omsatte (beräknat) 3.3 miljarder usd
 
Nej jag menar Tesla som även har ett laddnätverk, förutom att tillverka bilar.
Ja, de gör grymma vinster till skillnad från andra som tillverkar elbilar.
De särredovisar inte laddnätverket i sin officiella bokföring vad jag vet, men de gjorde ett bra Q2 2023:
Omsättning $25 bil (ganska bra då GM som bara tillverkar 3ggr antalet bilar omsätter $44.7 bil)
Vinst $2.7 bil (mer än GM - $2.6 bil)

Reservation för att siffrorna är tagna från nätet, och ej direkt från deras respektive bokföring.

Åter igen, jag pratade om laddnätverk och inte biltillverkare.
Att Tesla gör mycket bättre vinst än andra som tillverkar bilar är känt sedan länge.

Laddarna går under service-posten. Omsatte (beräknat) 3.3 miljarder usd
Tack.
Det är en klart respektabel summa får jag säga!

Vinsten ligger i tillgängligheten. Många laddare ger många kunder och fler har möjlighet att skaffa elbilar som nästa bil.

Infrastruktur handlar om annat än snöd vinning här och nu.

Utan att ha någon aning här, men är Tesla så överrepresenterade utmed stora vägarna här i Sverige t.ex jämfört med övriga aktörer?
Är aldrig i norra halvan av landet så kan inte säga hur det är det är där, men här i söder så tycker jag inte Tesla ger sken av att vara mer tillgänglig än någon annan, snarare tvärtom.
Dock aldrig någon kö på Teslas stationer, så tillgängligt är det ju tveklöst.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top