Elbil eller inte?

Någon här inne som har erfarenhet av e-golf?
Spelade detta på fyllan hos en bekant, man hade någon elektronisk typ fjärrkontroll o spelade mot tv, n, fick ingen riktig känsla av golfen men det kan ju berott på smirnof ett seglar vatten, rund under fötterna?.

Menar du bilen, så har väll både e-passat o e-golf fått bra kritik o verkar fungera problemfritt, vi har ett gäng tjänstebilar som är förlängda pga att brukarna inte ville byta företags bilarna.
 
Jag har bara provkört e-golf några gånger. Den känns mer som en komplett bil än e-up som jag kört 9000 mil, men för mina nuvarande behov är batteriet för litet.
 
Då NEVS diskuterats tidigare i tråden vill jag tipsa om att Auto Motor & Sport idag släppte en 16 min film för prenumeranter, från provkörningen av Emily i Trollhättan för 3 veckor sedan. Kommer ett reportage i nästa nummer samt på webben 1’a maj (igen för prenumeranter).

 
Då NEVS diskuterats tidigare i tråden vill jag tipsa om att Auto Motor & Sport idag släppte en 16 min film för prenumeranter, från provkörningen av Emily i Trollhättan för 3 veckor sedan. Kommer ett reportage i nästa nummer samt på webben 1’a maj (igen för prenumeranter).


Det är jättekul att NEVS har rullat ut en gammal elektrisk SAAB med facelift, men någon biltillverkning är och blir det inte.

Sluta piska den hästen, den är både död och rutten...

Ingen skulle bli gladare än jag om dom lyckades lansera 20 år gamla saabar med eldrift till bra pris, men det kommer inte att hända.
 
Då NEVS diskuterats tidigare i tråden vill jag tipsa om att Auto Motor & Sport idag släppte en 16 min film för prenumeranter, från provkörningen av Emily i Trollhättan för 3 veckor sedan. Kommer ett reportage i nästa nummer samt på webben 1’a maj (igen för prenumeranter).

Jag kan känna att hela 2008 gick åt att lyssna på morgonekot om Saab och att det räcker nu. Vi kan inte behöva sätta oss in i detta år efter år efter år efter år.

Saab var och är jättebra men nu vänder vi blad.
 
Jag kan känna att hela 2008 gick åt att lyssna på morgonekot om Saab och att det räcker nu. Vi kan inte behöva sätta oss in i detta år efter år efter år efter år.

Saab var och är jättebra men nu vänder vi blad.

Enig!

Det hade varit jättebra om vi hade kunnat rädda kvar biltillverkning i Trollhättan, men det gick inte och det som är där nu (NEVS) är ingen biltillverkare.
 
Det är sant dom skall driva produkt utveckling där. Motor o batteri tror jag det var.
Polestar har lånat testutrustning och gjort tester där länge men huvudutvecklingen är fortfarande i hos Volvo Cars. Det var ju snack om att Polestar skulle köpa delar av NEVS och Heart Aerospace en annan del men där är ju inget klart.
 
Polestar har lånat testutrustning och gjort tester där länge men huvudutvecklingen är fortfarande i hos Volvo Cars. Det var ju snack om att Polestar skulle köpa delar av NEVS och Heart Aerospace en annan del men där är ju inget klart.
Mmm, vi får se hur de i slutändan ställer sig. Ingenlath uppträder aningen besvärat när det gäller de kinesiska ägandet och tillverkningen, särskilt som profilen när det gäller klimatsmarta och cirkulära materialval är hög. Ägandet lär ju vara svårt att påverka (når de lönsamhet 2024 enligt planerna lär prislappen bli imponerande) men nu ska de ju öppna fabrik med Volvo i USA där Polestar 4 och möjligen 3 ska tillverkas. Sannolikt lär ju också batterifabriken vid Kvarnsveden (Northvolt/Volvo) vara en frestelse när det gäller miljöprestanda för en rätt kritisk del av insatsmaterialen.

Förstod jag presentationen i Shanghai rätt säljer PS2 som tåget i USA och Europa medan den kinesiska ”hemmamarknaden” agerat svalare. Det ska vara anledningen till att PS4 först lanseras i Kina.

Det är klart att det vore bra om ännu mer av utveckling och viss tillverkning skulle förläggas i Sverige (eller i andra hand Europa), vart pengarna i slutändan hamnar (t ex skatteintäkter) har nog en betydelse för många av oss. Det kan till och med bli avgörande i framtiden när utbudet utvecklas.

ID.7 verkar väl vara en intressant bil, om mjukvaran tagit ett jättekliv framåt. Själv har jag fallit pladask för en fungerande röststyrning i bilen så det blir intressant att se hur pass långt VW kommit?
 
Förstod jag presentationen i Shanghai rätt säljer PS2 som tåget i USA och Europa medan den kinesiska ”hemmamarknaden” agerat svalare. Det ska vara anledningen till att PS4 först lanseras i Kina.
Poleastar säljer dåligt i Kina (liksom alla andra icke-Kina bilar), då de är dyrare&sämre än Kinesiska alternativ!
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top