Elbil eller inte?

I4 är inte alls dum. Hade nog varit en riktig kör-maskin om den inte bygg på en annan motortyps arkitektur, som istället gör den oförsvarligt tung. Närmre ett halvt ton tyngre än en Tesla Model 3, som inte heller den är direkt lätt med sina 1850kg
Mmm. med rimliga materialkostnader tror jag tyvärr vi kommer att få leva med högre vikt i en potent elbil i f t klassiska sportigare bilar oavsett om det handlar om dedikerade elbilschassin eller mixad arkitektur. Men naturligtvis blir designen mer optimerad med ett dedikerat chassi, speciellt om batteripaketet är en del av den stabiliserande strukturen.

Det är nog som med MC - de bästa bansmiskarna eller grussprättarna kommer inte att vara eldrivna än på några år. Men för oss som vill ha en kul och hyfsat sportig vardagsbil med häftig prestanda duger det gott, övervikten får vi leva med ännu ett tag.

Personligen tycker jag det är lite knepigt att BMW t ex fortfarande envisas med konsolratten för att bläddra i menyerna samtidigt som jag finner Teslas UI alltför avskalat vad gäller vissa funktioner. Det är kanske därför jag gillar PS2ans mix av knappar och spakar, pekskärmsfunktioner och bra röstassistent? Detta sagt trots att jag inser att jag låter som den farbror jag är...

Om några veckor åker dubbdäcken av även på våra breddgrader, då ska jag se till att få mig en ordentlig provtur längs kända kurvor i en I4. Så får vi se om det hitintills goda intrycket består. Och min bror har en flång ny Model 3 LR på uppfarten så den får av bara farten funka som referens. Det är alltid kul att jämföra bra bilar under relativt likartade förhållanden :)
 
Fast om man jämför med vanliga bilar är inte Volvo ens nära Audi men det är annorlunda med dessa Gröna Lund fordon menar du?
Jag har kört Q4 (ja den som 100% el som bygger på ID.4) och av alla dessa syskon är Skoda Enyaq trevligst, men den kommer du inte trivas i efter en E-klass.
Du kan skippa Polestar. Den är plastig, trång o bullrar. (jämför med min E-klass och då är det svårt att hitta ersättare som drivs av el.)
i4 är supernice men mindre och inte lika tyst. EQE ska du ha Markus!
 
Hur tyckte du styrkänslan och kontrollen på hjulen var då du körde?
Jag körde ned till Norrköping i min V60CC tillsammans med min kollega (V60T6).
Gjorde ett snabbt jobb och passade på att provköra EV6 samtidigt.

Vi upplevde bägge två att styrningen inte kändes sammankopplad med bilen/chassit - jäkligt vag och simulerad känsla.
Ljudnivån från väg och vind var betydligt högre än i våra bilar. Vägljudet kan säkert bero på däck och dimension. Tror det var 19 eller 20 på EV6, jag rullar på 18 och kollegan 19.
Kontroll på hjulen - vi tog ut EV6an på en sämre väg med blandat asfalt/grus och mycket ojämnheter. EV6 hade problem med just de "snabba" ojämnheterna, slog lite från hjulupphängning en m.m. kändes lite som att bilen dansade runt på den dåliga vägen, att den saknade kontroll på vad hjulen gjorde. Varken CC eller T6 tappade kontrollen över hjulen på samma väg, i samma hastighet.
Det du beskriver är skillnaden på uppkomlingsbilar och etablerade märken som kostar lite mer. Volvo är ett gott stycke upp över KIA, men förfiningen som en BMW och MB har Volvo inte.
Få elbilar har skön styrkänsla, inte ens Taycan som man borde förvänta sig för de slantarna från Porsche.
i4 är ganska ok men alls inte som man förväntar sig i en BMW. De andra elbilarna från BMW är SUV så de går inte att få till bra oavsett. Gillar inte dessa alls.
Mini e är trevlig men batteriet räcker ingenstans. Och är en gammal konstruktion.
Du får kompromissa, och jag som äger en E-klass och bantrimmad Miata...väntar med att köpa elbil.
För dyrt och dåligt, just nu!
Kommer ordna sig med tiden. Brukar göra det med teknikutvecklingen.
 
Ja det är ett dilemma, man är både protektionist och marknadsliberal.
Men jag föredrar ett tyskt arbetstillfälle långt före ett kinesiskt i alla fall.
I första hand Sverige, i andra Norden, i tredje Europa, i fjärde väst, i femte våra värderingar, i trehundraelfte Kina.
Aldrig dyr produkt från Kina. De upprustar som tusan och tar ö efter ö på södra halvklotet och planerar&övar att invadera Taiwan.
Kommer bli stökigt mellan väst och Kina på ett politiskt plan, ser handelshinder mm.
Vill man då ha en dyr produkt som ska servas o repareras? Vill någon köpa en sådan bil på andra/tredjehandsmarknaden?
 
Det du beskriver är skillnaden på uppkomlingsbilar och etablerade märken som kostar lite mer. Volvo är ett gott stycke upp över KIA, men förfiningen som en BMW och MB har Volvo inte.
Få elbilar har skön styrkänsla, inte ens Taycan som man borde förvänta sig för de slantarna från Porsche.
i4 är ganska ok men alls inte som man förväntar sig i en BMW. De andra elbilarna från BMW är SUV så de går inte att få till bra oavsett. Gillar inte dessa alls.
Mini e är trevlig men batteriet räcker ingenstans. Och är en gammal konstruktion.
Du får kompromissa, och jag som äger en E-klass och bantrimmad Miata...väntar med att köpa elbil.
För dyrt och dåligt, just nu!
Kommer ordna sig med tiden. Brukar göra det med teknikutvecklingen.

Det du skriver stämmer ganska väl in på mina empiriska undersökningar :)
Testade en Mini Countryman Plugin, rolig liten bil men på tok för stötig och bullrig för min smak. Upplevde även att minin tappade kontrollen på hjulen.
BMW är lite för hårt satta i chassit (baserat på 5 och 3 serie 2020<), kontroll på hjulen - absolut, men lite för sportigt för min del och "trög/fast" styrning.
Mercedes ska jag testa, ur mitt svaga minne så gillade jag styrkänslan i E-klass, de var tysta, komfortabla och har bra kontroll på hjulen.
Körde en Superb MY18 med DCC, sjukt behaglig bil (men bullrig) på slät landsväg och komfort läge på dämparna. Men, på Roslagens hårt härjade småvägar studsade hjulen runt och saknade kontroll oavsett vilket läge dämparna stod i. Värst/sämst var de i det så kallade Sport läget... Hade progressiv styrning i den rackaren, det är något som jag saknar och vill ha i nästa bil.
Får en känsla av att min kravbild inte harmoniserar med den stora massans ?
 
Det du skriver stämmer ganska väl in på mina empiriska undersökningar :)
Testade en Mini Countryman Plugin, rolig liten bil men på tok för stötig och bullrig för min smak. Upplevde även att minin tappade kontrollen på hjulen.
BMW är lite för hårt satta i chassit (baserat på 5 och 3 serie 2020<), kontroll på hjulen - absolut, men lite för sportigt för min del och "trög/fast" styrning.
Mercedes ska jag testa, ur mitt svaga minne så gillade jag styrkänslan i E-klass, de var tysta, komfortabla och har bra kontroll på hjulen.
Körde en Superb MY18 med DCC, sjukt behaglig bil (men bullrig) på slät landsväg och komfort läge på dämparna. Men, på Roslagens hårt härjade småvägar studsade hjulen runt och saknade kontroll oavsett vilket läge dämparna stod i. Värst/sämst var de i det så kallade Sport läget... Hade progressiv styrning i den rackaren, det är något som jag saknar och vill ha i nästa bil.
Får en känsla av att min kravbild inte harmoniserar med den stora massans ?
Hehe, rätt. Höga krav är svåra att uppfylla.
Vissa krav är svåra att förstå av andra.
Som kan upplevas som skitsaker, men jag är tyvärr likadan - som du.
Vissa saker kan vara deal breaker.

Gillar Skoda men som du, har jag svårt med bullret i deras modeller. Fina annars!
 
"Anställda på Tesla har delat intima och känsliga bilder och filmer i interna meddelandeforum. Bland annat ska det handla om nakenbilder och filmer på föremål för ”sexuellt välbefinnande” som tagits av Teslabilarnas kamerasystem. Uppgifterna kommer från nyhetsbyrån Reuters som intervjuat nio före detta Tesla-anställda.

Teslas kamerasystem i bilarna har varit i blåsväder tidigare och nu kommer nya uppgifter om att anställda använt känsliga bilder och filmer från bilarnas kameror utan att bilägare eller andra i omgivningen varit medvetna om det. Nyhetsbyrån Reuters har intervjuat nio anonyma personer som tidigare varit anställda på Tesla, efter att totalt ha kontaktat 300 tidigare anställda. "
 
"Anställda på Tesla har delat intima och känsliga bilder och filmer i interna meddelandeforum. Bland annat ska det handla om nakenbilder och filmer på föremål för ”sexuellt välbefinnande” som tagits av Teslabilarnas kamerasystem. Uppgifterna kommer från nyhetsbyrån Reuters som intervjuat nio före detta Tesla-anställda.

Teslas kamerasystem i bilarna har varit i blåsväder tidigare och nu kommer nya uppgifter om att anställda använt känsliga bilder och filmer från bilarnas kameror utan att bilägare eller andra i omgivningen varit medvetna om det. Nyhetsbyrån Reuters har intervjuat nio anonyma personer som tidigare varit anställda på Tesla, efter att totalt ha kontaktat 300 tidigare anställda. "

Visst är det fint med alla kameror, den som har rent mjöl i påsen har inget att oroa sig för. :rofl
 
Kamerorna på Teslan drar ganska mycket, så man måste aktivt ha valt att sätta den i "sentry mode" för att den ska filma något när den är låst som tomtarna i sådana fall kan ha kommit åt, antagligen för att de vill se om "sentry mode" reagerar på rätt saker. Så använder man inte den funktionen torde man vara säker.
 
Om man ska tro det.
Jag tänkte iofs mer generellt och inte bara på just Teslas kameror.
Kamerorna på Teslan drar ganska mycket, så man måste aktivt ha valt att sätta den i "sentry mode" för att den ska filma något när den är låst som tomtarna i sådana fall kan ha kommit åt, antagligen för att de vill se om "sentry mode" reagerar på rätt saker. Så använder man inte den funktionen torde man vara säker.
Jag tänker principiellt. Dom ska inte ha tillgång till den datan öht. Jag ska inte behöva slå på/av något.
 
Bilar ska inte ha kameror som är uppkopplade alls, och vill man ha det så bör man se till att man själv installerar en som man bara själv har tillgång till.
(jag är inte förtjust i molnlagring, det finns inget moln, det är bara någon annans dator)

Det är bara en tidsfråga innan man klubbar igenom att kamerorna ska få användas för annan övervakning också.
 
Nä, det håller jag med om.

Men folk vill ju kunna se sina filmer i appen, och då måste de upp i molnet och snurra. Hur ska man annars kunna dela på Tik Tok?
Nej, det måste inte upp i molnet alls, det finns många p2p-lösningar istället för att blanda in moln.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top