roffe_s
nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Mmm. med rimliga materialkostnader tror jag tyvärr vi kommer att få leva med högre vikt i en potent elbil i f t klassiska sportigare bilar oavsett om det handlar om dedikerade elbilschassin eller mixad arkitektur. Men naturligtvis blir designen mer optimerad med ett dedikerat chassi, speciellt om batteripaketet är en del av den stabiliserande strukturen.I4 är inte alls dum. Hade nog varit en riktig kör-maskin om den inte bygg på en annan motortyps arkitektur, som istället gör den oförsvarligt tung. Närmre ett halvt ton tyngre än en Tesla Model 3, som inte heller den är direkt lätt med sina 1850kg
Det är nog som med MC - de bästa bansmiskarna eller grussprättarna kommer inte att vara eldrivna än på några år. Men för oss som vill ha en kul och hyfsat sportig vardagsbil med häftig prestanda duger det gott, övervikten får vi leva med ännu ett tag.
Personligen tycker jag det är lite knepigt att BMW t ex fortfarande envisas med konsolratten för att bläddra i menyerna samtidigt som jag finner Teslas UI alltför avskalat vad gäller vissa funktioner. Det är kanske därför jag gillar PS2ans mix av knappar och spakar, pekskärmsfunktioner och bra röstassistent? Detta sagt trots att jag inser att jag låter som den farbror jag är...
Om några veckor åker dubbdäcken av även på våra breddgrader, då ska jag se till att få mig en ordentlig provtur längs kända kurvor i en I4. Så får vi se om det hitintills goda intrycket består. Och min bror har en flång ny Model 3 LR på uppfarten så den får av bara farten funka som referens. Det är alltid kul att jämföra bra bilar under relativt likartade förhållanden