roffe_s
nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Jag har kört 8 000 mil i Polestar 2 sedan 2020 och min leasing går ut i september. Nu har jag börjat spana på marknaden men tillhör de mycket nöjda ägare som kan komma att välja en faceliftad P2 till hösten bara för den något längre räckvidden. På helgerna bor vi i kåk och under veckorna i lägenhet där föreningen installerar laddare inom en månad. Min erfarenhet är att publik laddning i stadskärnan finns, funkar men tar lite tid och energi i form av planerad laddning i publika P-hus eller parkeringar.Tack för svaret.
Det som verkar finnas på menyn är vw, kia, polestar och q4. Vw och Kia känns inte som min grej.
Så inget annat är intressant för mig att läsa om.
Helst skulle jag ha en BMW 540 bensin.
Min bil har ju varit en av deras första som levererades, mekaniskt är bilen väldigt välbyggd och det enda som strulat har varit en utvändig högtalare som byttes på garantin. Att få till mjukvaran har varit en större utmaning och vissa uppdateringar har inneburit nya eller återkommande glitchar. Sedan i höstas har de fått fason på mjukvaran, nu funkar app och mjukvara som den ska.
Q4 är ju en annan bil, högre insteg och mer klassisk SUV. Byggd på en dedikerad elbilsplattform har den fördel i avsaknad av kardantunnel och lite generösare utrymme där PS2 har konsol.
Jag är personligen ointresserad av spel, pruttkuddar och påskägg i mjukvaran - den ska bara funka. Polestar har en mycket stor fördel i sin mjukvara som liknar Android-telefon och en fungerande röstassistent med Google som navigation. Jag vet Din vurm för tullarna som nationsgräns men skulle Du förvirra Dig ut på vischan kan Du enkelt lägga till ABRP som navigator, Google Maps funkar annars alldeles utmärkt. Att be navigatorn köra till t ex ”Söderströms järn i Enköping” utan att själv fippla med telefonen för att fulgoogla fram gatuadressen är rätt nice.
Är räckvidden viktig för Dig väntar Du till september-oktober och får då en bil med längre räckvidd och lite snabbare laddning. För Din referens har jag 25 mil räckvidd landsväg i värsta vintern, 30-35 mil sommartid med min fyrhjulsdrivna performance på feta (dubb)däck. De tvåhjulsdrivna verkar ha märkbart längre räckvidd.
Den nya lär få 5-7 mil längre räckvidd i realistiska siffror. Till priset av att den inte längre är permanent fyrhjulsdriven, en finess jag uppskattar mycket med min nuvarande. I framtiden blir den som alla andra - bakhjulsdriven till dess elektroniken tycker det är dags att koppla in den främre motorn. Lite trist i min värld…
Med Din budget kan Du nog få en fyrhjulsdriven lagerbil relativt snart om Du vill. Är det tvåhjulsdrivet som är aktuellt är nuvarande version framhjulsdriven medan den faceliftade blir bakhjulsdriven. Dessutom får den faceliftade tillbaka den bästa LED-Matrix-belysning jag provat (finns på min nuvarande), bra ljusautomatik är viktigt för mig men kör Du mest i stadsmiljö kan kanske den finessen avvaras?
För min del står Polestar 2 i alla fall på topp tre inför nästa bilbyte. Audi Q4 finns inte med. Sedan är det ju Du som ska köra möget som i slutändan ska avgöra vad som verkar vettigast.
En sista sak - Polestar får dra 1 500kg, så om Du utvecklat Din vurm för släpvagnskörning ska Du beställa med drag ?
Lycka till med Ditt val?
Jag kör fortfarande på originaldäcken efter snart 8 000 mil och sommardäcken kanske klarar även den kommande säsongen. Det sitter någon sorts mjuka ”performance-däck” som ska klara 2.5 ton bil med 476 hk och med 20’ x 255 (?) lär de ju kosta en del att bytaHur är det med däckslitaget, och det är väl rätt dyra däck ?
Men det känner jag till även från våra tidigare bilar - sommardäcken håller i två eller vanligen tre säsonger. Så det verkar funka som vanligt. Att välja breda 20 tummare är ju med handen på hjärtat bara flärd - de drar bara mer energi och förmodligen saknar skillnaden i väggrepp betydelse vid normal körning. Men det är ju jättesnyggt med Öhlinsgula Brembobromsar prydligt exponerade i stora fälgar och därför fick det bli en sådan. Allt handlar om prioriteringar… ?
Last edited: