Elbil eller inte?

Jag ser fram mot att MY-23 börjar läcka ut.
Måste förmodligen beställa ny bil i augusti och vill gärna ha gott om tid att fundera och jämföra. Förra gången blev det lite bråttom, i o f s OK men inte optimalt.
Helel eller laddhybrid är ett måste, frågan är hur marknaden ser ut efter sommaren och in på 2023.
Har laddhybrid nu och det är bara vid ca 1 långresa i månaden den gör av med bensin, resten är eldrift. Laddar hemma och ka 3-fasladda så det är förberett för helel.
Jag är förmodligen inte normalköparen då min första fråga alltid är, - Går det in en dubbel hundbur där bak?
Tesla Y är den rymligaste, näst X förstås. Jag har jagande kamrater som skaffat Y och de ångrar sig icket.
 
Tesla Y har fjädring som är fel avstämd i den händelse att vägen skulle få för sig att svänga eller vara ojämn. Komfortabel som en CJ3...
 
Det var ju trevligt.

"Vindkraften har senaste dagarna ibland producerat mer el än kärnkraften i Sverige. I fredags slogs ett historiskt rekord i elproduktion från vindkraft: 219 GWh."
"Det är samtidigt en bild av att elen från vindkraft varierar mycket. Senaste dagarna har vindkraften vid flera tillfällen producerat över 40 procent av all el i Sverige – mer än kärnkraften, och ibland även mer än vattenkraften."


Om vi nu kunde se till att det blåser under hela dagen och vi inte exporterade ut allt så blir det bra


Fast det bästa är:
"Svensk Vindenergi presenterar i dag en rapport där man beräknar att den ökade vindkraften kommer bidra till 20 TWh ökad elproduktion som pressar ner elpriserna med i genomsnitt 8 öre per KWh – åtminstone i södra Sverige."

Ja, fast priserna i söra Sverige skulle behöva pressan ned 100-120 öre för att det skal humant.
Det man gärna inte säger är att vindkraften även pressar upp priserna med flera kronor..
 
Tesla Y har fjädring som är fel avstämd i den händelse att vägen skulle få för sig att svänga eller vara ojämn. Komfortabel som en CJ3...
Som vanligt när det gäller Tesla är det överdrifter. Jag har kört Y på både bra och dålig väg. Har kört Citroën under många år så referens vad gäller komfort finnes.

Jo, den är något sämre avstämd än 3. Men den är bättre än de flesta VAG-produkter så jag förstår inte riktigt vad kritiken syftar på.

Det är som när det blir en snackis om den höga ljudnivån och sedan när mätdata (fakta) visar att ljudnivån är rätt låg så börjar tyckandet handla om att det är andra "frekvenser"... jojo.

Jag tror att man tittar på Tesla med andra ögon för att märket är upphaussat, men (inte bara) jag misstänker starkt att de utsätts för organiserat nedsnack både för att de hotar befintlig bilindustri rätt hårt och dessutom köper de inte en enda reklamplats i någon press. Då kommer högafflar och facklor fram och Model 3 får tex kritik för bla "dålig sikt framåt" i Teknikens Värld... :va Kan de ens ha suttit i den?
 
Då kommer högafflar och facklor fram
Det visar iaf på att man är lite engagerad. Det var väl snudd på något sådant som gav födsel till Magna Carta. Där står det definitivt "du må köra bil som brummar HÖGT och luktar annat än barnkräk" och "du må handla mat och bära i kasse tillverkad av sockerrör" samt "du FÅR klaga på vafansomhelst".
 
Jag körde Y några minuter innan jag körde EQA och det var milsvid skillnad. Då tycker jag dessutom att EQA är sämre än acceptabelt.
 
Har haft en Octavia i många år och nu inne på Passat Alltrack nummer två - Skodan hade faktiskt lite mer plats i sidled för halvbur och två lager med normalstora resväskor medan Passaten är lite djupare fast det försvinner lite plats i sidled pga förvaringen. Superb borde väl vara lite närmare Passaten i storlek eller tom större?

Hade hoppats på ID.4, men jag tror den lider av SUV-syndromet i bakänden. Inte hört om den Volvon förut faktiskt.
Då Embla anges som en efterträdare till XC90 så misstänker i alla fall jag att den kommer ha en väl tilltagen prislapp. Prishoppet från första generations XC90 till nuvarande var rätt saftigt och vad jag hört kan det komma att bli samma sak nu.
Är själv inne på XC90 nr2 men får nog fundera på vad nästa blir, sannolikt inte Volvo.
 
Tackar för länken! :Bugar
Välformulerat och intressant om skillnaderna mellan ice och bev. Laddade ned rapporten, nu har man intressant läsning en stund.
Får nu bara se hur länge det tar innan TFB:na kommer och påstår och skjuter ned rapporten med motiveringen att "Tesla har minsann bättre och renare tillverkning än Volvo" :hihi
 
Nej, den har inte värmepump.
Därför är mitt nya "huvudspår" nu Kia e-Niro som har värmepump.
(Det var Kia EV6, blev sedan MG'n och nu alltså e-Niro.)
e-Niro'n har dessutom kommit ner i pris rejält tack vara MG'ns aggressiva pris.
Jag kommer, till stor sannolikhet, privatleasa och där ligger priset nu runt 3500:-/mån.

Vad fick dig att vända blicken bort från EV6?
Har själv bokat en sådan så hade varit kul och höra om du tänkt på något som jag har missat helt :fyllisar
 
EV6 har väl någon liten bugg de inte fått någon lösning på ännu:
 
EV6 har väl någon liten bugg de inte fått någon lösning på ännu:
Såg den häromdagen också, jag får min först framåt Maj så jag hoppas på att det är löst tills dess. :)
 
EV6 har väl någon liten bugg de inte fått någon lösning på ännu:

Det har Tesla med kan man säga.
Förbättrat, eller snarare förminskad problematik via mjukvaruuppdatering men då huvudfelet är ett spjäll i fronten som fryser fast i öppet läge är det lite svårt att helt koda bort.

Teslan är en rent fantastisk vinterbil gällande t.ex. förvärmning, appfunktioner och köregenskaper men en del detaljer är helt uppenbart mer för klimatet i California.

Snygga dörrhandtag är ju bra och så men en ordentlig omgång tövädersnö följt av lika ordentliga minusgrader lägger lite sordin på stämningen.

Dörrar utan rutram är klart snyggt och stiligt men inte fullt lika coolt i minus 15 när det var töväder dagen innan.

Laddlucka full med frusen tidigare tinad snö underlättar inte heller livet.
Samma problem på alla laddbara bilar dock tror jag. Den står ju liksom av nöden öppen när man laddar hemma och snöar det då så hamnar det snö på fel ställe.
På min tidigare Volvohybrid bytte man ut luckan två gånger på en vinter av samma skäl-
 
Jag hade inga problem med laddluckan på e-up eller Optima, men Mercedes tyckte det var en bra idé att ha luckan delvis riktad uppåt och dessutom ha en elmotor som låser luckan. Det fungerade i 15 månader.
 
Just laddluckan på Tesla 3/Y tycker jag fungerar riktigt bra även på vintern. De flesta vinterproblem uppstår pga att man kört värmen ISTÄLLET för att sopa av snön och då rinner den av och fryser till is i dörrhandtag, runt turlistor och dörrar/luckor.
 
Just laddluckan på Tesla 3/Y tycker jag fungerar riktigt bra även på vintern. De flesta vinterproblem uppstår pga att man kört värmen ISTÄLLET för att sopa av snön och då rinner den av och fryser till is i dörrhandtag, runt turlistor och dörrar/luckor.

Jo, min lucka har inte gått sönder eller fallerat än. Till skillnad från Volvons som gav upp ganska omgående. Inget unikt då man ser Volvo-hybrider med halvstängda luckor lite här o var under vintern.
Men att den hamnar i nästan-stängt läge är inte ovanligt.

I fallet borsta av snön först. Det är absolut bäst om man har stabila minusgrader modell Norrland, men häromkring snöar det mestadels runt nollan. Gärna följt av frost på natten, vilket gör det hela ganska tungborstat så att säga. Lite så att borsten behöver bytas ut mot t.ex. ett spett.
 
Jag har funderat över hur bra det funkar på elbilar med intaget i "grillen" när man kör när det kommer klistersnö. För att inte tala om Honda e...
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top