Elbil eller inte?

För det körmönstret får man nog hålla sig till diesel ett tag till.
Men det är ett väldigt speciellt och ovanligt sätt att använda sin bil, även om det inte gör någon som helst skillnad för just dig.
Låter ju precis som min körning fast utan ungar o fru i bilen, ungarna e vuxna o har egna bilar, frun kör själv.

Vem fan vill ligga i en kl i 60km när man kan ligga på omkörning i 100+ Astran tar typ 5L/100km o då är det inte värt att köra på tomgång på 6,n i 60-70 km
 
Låter ju precis som min körning fast utan ungar o fru i bilen, ungarna e vuxna o har egna bilar, frun kör själv.

Vem fan vill ligga i en kl i 60km när man kan ligga på omkörning i 100+ Astran tar typ 5L/100km o då är det inte värt att köra på tomgång på 6,n i 60-70 km

Nu menade jag pendlande på +100 mil. Det är inte värst vanligt som normalkörning.
 
Nu menade jag pendlande på +100 mil. Det är inte värst vanligt som normalkörning.
Det förstod jag men jag pendlar mellan 70-100 mil i veckan TOR jobbet o ligga o lusa i 60-70 är sjukt irriterande.
Så det var i positiv mening till ditt sätt att köra.

Är ju en jävla massa som ligger i 60km i dag efter prishöjningar a.
 
Det förstod jag men jag pendlar mellan 70-100 mil i veckan TOR jobbet o ligga o lusa i 60-70 är sjukt irriterande.
Så det var i positiv mening till ditt sätt att köra.

Är ju en jävla massa som ligger i 60km i dag efter prishöjningar a.

Så mycket tid över att jag skulle köra runt på halvfart för att spara el/bränsle kommer jag aldrig att ha.
 
Exakt, jag ligger strax under 30 knyck över på motorvägar, om man ska åka långt.
Snacket att "det gör ingen skillnad på restiden" är bara dumheter.
Skillnaden är givetvis monumental.
 
Det är bra timlön på att kliva upp en timme tidigare och hålla fartgränserna… :) Köra fort för att komma fram tidigare är helt enkelt dålig planering.
 
Pendlade 1-2 ggr i veckan till Skåne några år.
62 mil enkel resa.
Körde konstant 30+ (utom förbi Jönköping förstås :) ).
Sparade 1-1.5h per enkelresa på fler resor än jag vill räkna. :zpy
Blev oerhört många debiterade timmar istället för tid i bil.
Dumt? Absolut!
Idag med åldern hade jag kanske gjort annorlunda.
 
Det är bra timlön på att kliva upp en timme tidigare och hålla fartgränserna… :) Köra fort för att komma fram tidigare är helt enkelt dålig planering.
Det är ju såååå sjukt tråkigt att köra bil timme efter timme.

Typ Dalsland Hudiksvall lasta fyrhjuling sedan hem 100-110 med kärra i 10-20 cm snö med framhjulsdriven Opel Astra 14 Tim i sträck bara en tankning med samtida piss. Galet tråkigt
 
Jag uppfattar det som att det ofta är samma individer som gnäller på bränslepriser som envisas med att alltid köra för fort.
Special kind of stupid...
 
Vem hade för något decennium kunnat tro att det som en gång skulle komma att uppfattas som mest mainstream i det här forumet skulle vara att argumentera för rimligheten i att på energiekonomiskt möjligaste vis transportera sig i sin elbil utan att överskrida hastighetsgränsen. ?
 
Mest mainstream (=flest) är ju ändå att vara EMOT allt som är nytt?

Jag har för det mesta hållit fartgränserna ända sedan jag började köra bil olovligt i slutet av 1970-talet. Så jäkla häftigt är det ju inte att köra 120 på 90-väg liksom… skall man köra till Göteborg kan man starta två timmar tidigare och komma fram betydligt piggare. Det har inte ett dugg med ”elbil” att göra, mer med att det är rätt skönt att låta sig fraktas från A till B utan större ansträngning. Kul att med bil kunna placera sig på samma sätt som med MC men på långresa vill åtminstone jag kunna slappna av.
 
Vem hade för något decennium kunnat tro att det som en gång skulle komma att uppfattas som mest mainstream i det här forumet skulle vara att argumentera för rimligheten i att på energiekonomiskt möjligaste vis transportera sig i sin elbil utan att överskrida hastighetsgränsen. ?

Ja, det är inte utan att man saknar kÄTting i taket och fuCkyOu BurNouts, PunGt
 
Oftast när jag kör längre sträckor är det i jobbet och inte sjutton ska arbetet göra så att jag blir av med körkortet. Jag orkar inte med allt krångel det innebär att bli stoppad av polisen för att få resor några minuter kortare. Alltså kör jag de dagliga turerna inom det satta ramverket.

Jag har inget problem med att det sitter fartkameror längs vägen. Min bil har farthållare.
 
Exakt, jag ligger strax under 30 knyck över på motorvägar, om man ska åka långt.
Snacket att "det gör ingen skillnad på restiden" är bara dumheter.
Skillnaden är givetvis monumental.

En bekant till mig körde ofta långa resor motorväg, och körde då konstant 29+
Som väntat fick han med jämna mellanrum betala lite extra för sin inbesparade tid i form av inbetalningar av klumpsummor.

Till slut ville det sig så illa att hans arbetsgivare var tvungen att skriva ett intyg på att han behövde köra bil i jobbet, för myndigheterna tyckte att han skulle ta en paus från bilkörandet.
Det fungerade den gången, men innebar att det var dags att justera ner farthållaren med 29km/h.
(det innebar också att tråk köra med motorcykeln på fritiden)

Låt oss säga så här, KÄNSLAN av tidsbesparing är större än den verkliga tidsbesparingen.
Han kunde spara nästan lika mycket tid på att ta med sig en macka och en thermos kaffe i bilen och sitta och fika i laglig hastighet som att köra som en flåbuse och stanna för att köpa korv och kaffe.

För när man ligger och hetsar i 29+ så hamnar man bakom bilar som är svåra att köra om, man bromsar för selfiepinnar osv.
I snitt ligger man nog 15+ om man aldrig överstiger 29+ om det är lite trafik.

Jag har blivit gammal och tråkig, jag spar eventuella fortkörningsböter till roligare fordon och vägar än pendlingssläde/firmabil på motorväg.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top