Elbil eller inte?

De öppnar sannolikt bara de stationer som de lämnat anbud på och fått statliga stöd för att öppna.
Det har offentliggjorts kod som tyder på detta, men som vanligt när det gäller Tesla så är det rykten tills grejorna plötsligt är i drift.
Rykten säger även att de ska vara tillgängliga för andra märken i mån av plats.
 
Rykten säger även att de ska vara tillgängliga för andra märken i mån av plats.
Ja, det är mer än rykten och jag får definitivt ta tillbaka min spekulation. Verkar klart att man "i mån av plats" stegvis kommer att öppna för andra även på de vanliga Superchargerstationerna.

Där ser man! (Man blir alltid överraskad när Elon är i farten)


 
De öppnar sannolikt bara de stationer som de lämnat anbud på och fått statliga stöd för att öppna.
Det har offentliggjorts kod som tyder på detta, men som vanligt när det gäller Tesla så är det rykten tills grejorna plötsligt är i drift.

De öppnar 10 stationer i NL som test låter det som.
Dyrare för icke-Tesla och lite halvkryptisk formulering om tillgång för icke-tesla.

"Framtida anläggningar kommer endast att vara öppna för andra fordon än Tesla om det finns ledig kapacitet."

https://www.tesla.com/sv_SE/support/non-tesla-supercharging
 
Tjena, jag har investerade i elbil :näsblod Provkörde först för skojs skull en laddhybrid. En Golf GTE. Tänkte, shit vad bra bil! Men efter att ha laddat bilen hundra gånger för att köra max 4-5 mil så insåg jag att det är bättre köpa riktig elbil och komma 30-40 mil. Så där är jag nu, ska till göteborg på fredag och hämta ut en ID.3.
Lyckades få en deal där jag i princip bara byter bil för några tusenlappar = win!

Är det någon annan här som hamnat i träsket? Borde inte provkört om man frågar plånboken men vilket habegär det blev direkt. Någon kanske till och med har en Tesla? Jag behöver ingen sådan bil, utan söker mer vanlig praktisk bil som inte står ut, så blev en ID.3. Provkörde även ID.4 för att möjligen kunna få dragkrok men det var för SUV-igt för mig.

Har precis fått möjligheten kunna ladda hemma och var därför jag valde GTE först, för det var osäkert på när och hur jag skulle kunna ladda och plötsligt har jag nu kabel och snart en riktig laddstation vid carporten (BRF).

Har hört en hel del rykten nu om 100.000 nya laddstolpar i Stockholm till 2030 samt massa nya skatter som ska göra alla fordon dyrare (även elbil... ). Så tog investeringen i elbil redan nu medan man kunde få så mycket som möjligt för sin fossilbil.
Jag tror du är inne på rätt spår! Har också kikat lite på GTE då jobb-åkandet alltid stannar under 5 mil. Samtidigt tänker jag att servicen blir ju en onödig post då man har två framdrivningsanordningar. Har man bara elmotor så slipper man ju oljebyten och sånt.

Annars förstår jag inte denna Suv-hysterin bland elbilar, det går väl emot hela grejen med elektriskt framdrivning med en kaross som blir som en vägg på motorvägen? Jag tänker på bilar som Audis Q-modeller, Jaguars F-pace, Hyundai Kona, Volvos XC recharge osv. Man ser ju stor skillnad i förbrukning i tester där Teslas modeller är med, som har outstandning cw-värden.
 
Oh! Jasså... har de samma typ 2 kontakt som alla andra va? Läste USA och EU har samma gränssnitt. Men det finns dock strikt amerikanska kablar också. Även Japan/Kina-varianter. Men verkar som Typ 2 allmänt accepteras överallt. Dock när man ska DC-ladda kanske det inte är samma lika?
De som öppnas upp har CCS-kontakt om jag läste det hela rätt.
 
Hämtade just ut min 2020 GTE från service 6000 mil. 12800:- + torkarblad, spolarvätska o lite sånt.
Vanliga oljeservicen brukar kosta 2-3 tusen, något mer ibland, men de kommer ofta.
Ska man ha en sådan här som privatbil så gäller det att ha ett serviceavtal.
Tittade på en ID4 och fick höra att det kommer en ID6 om ett år, om VW får komponenter.
En anpassad ID4 kan ta upp till 1 år att få nu.
 
Det börjar röra på sig i samhället att förenkla uppförandet av laddplatser - som i sig hittills inte varit så jämra enkelt som man kan tyckas tro.
 
Hämtade just ut min 2020 GTE från service 6000 mil. 12800:- + torkarblad, spolarvätska o lite sånt.
Vanliga oljeservicen brukar kosta 2-3 tusen, något mer ibland, men de kommer ofta.
Ska man ha en sådan här som privatbil så gäller det att ha ett serviceavtal.
Tittade på en ID4 och fick höra att det kommer en ID6 om ett år, om VW får komponenter.
En anpassad ID4 kan ta upp till 1 år att få nu.
Jisses! Frugan har en Golf Alltrack och hon gjorde stora servicen i våras med oljebyte i DSG-lådan, 5700kr kostade den, jag hade räknat med 8-10,000 efter att ha googlat lite.

188kr/mil i värdeminskning säger rubriken, någon som är prenumerant och kan återge lite siffror?
 
Jisses! Frugan har en Golf Alltrack och hon gjorde stora servicen i våras med oljebyte i DSG-lådan, 5700kr kostade den, jag hade räknat med 8-10,000 efter att ha googlat lite.

188kr/mil i värdeminskning säger rubriken, någon som är prenumerant och kan återge lite siffror?
Jag hade inte möjligheten att välja verkstad, icke-VW är förmodligen mycket billigare.
 
188kr/mil i värdeminskning säger rubriken, någon som är prenumerant och kan återge lite siffror?
Nu har man även censurerat rubriken för att inte avslöja det enda artikeln handlar om, 188 spänn per mil - för något annat lär väl inte vara av intresse - och nej, har inte läst hela artikeln själv.
 
Jag tror du är inne på rätt spår! Har också kikat lite på GTE då jobb-åkandet alltid stannar under 5 mil. Samtidigt tänker jag att servicen blir ju en onödig post då man har två framdrivningsanordningar. Har man bara elmotor så slipper man ju oljebyten och sånt.

Annars förstår jag inte denna Suv-hysterin bland elbilar, det går väl emot hela grejen med elektriskt framdrivning med en kaross som blir som en vägg på motorvägen? Jag tänker på bilar som Audis Q-modeller, Jaguars F-pace, Hyundai Kona, Volvos XC recharge osv. Man ser ju stor skillnad i förbrukning i tester där Teslas modeller är med, som har outstandning cw-värden.

Precis, det går ju även lite emot konceptet att "spara pengar". Så jag valde det mest ekonomiska för mig, vilket fick bli ID.3. Provkörde ju även ID.4 GTX och den har ju 299 hk men jag kände ärligt inte av det så mycket då bilen också kändes mycket tyngre.

ID.3 agerar mer gokartigt och kändes mer rolig. Förstås lite "billigare" i känslan, men jag har haft lite lyxbilar förut och behöver verkligen inte synas på vägen längre. Hellre anonym och lite "sleeper" vid rödljusen då elbilar drar nästan allt från 0.
 
Jag hade inte möjligheten att välja verkstad, icke-VW är förmodligen mycket billigare.
När jag bytt in bilar så använder dom argumentet att man ska ha servat på VW. Annars blir det prisavdrag. Jag kan på sätt och vis förstå varför, men lite lamt också speciellt efter alla garantier gått ut...
 
Jag kan citera några rader "Milkostnaden för värdeminskning varierar stort – svindlade höga 188 kr milen för Tesla Model S Performance till måttliga 7 kr milen för Dacia Sandero. För Volvo V90 kostar värdeminskningen cirka 30 kr per mil."
 
Cykelhållarna för bilar utan dragvikt har normalt en klack på kulan så att en kulkoppling inte går på men hindrar inte klämfästet som cykelhållarna brukar använda sig av. Demonterbar kulkoppling är det enda jag sett och även den eller snarare fästet i dragramen har en klack så en vanlig kulkoppling inte passar.

Har för mig att dom drog till med modiga 1500kg på Golf GTE, ändå.

Lite mer OT sådär, träffa en lycklig ägare till en Outlander hybrid som stått på verkstad i 3 månader. Blixten hade slagit ner när den råka stå med sladden i, var tydligen inge bra men dom hitta inte felet sades det.. ännu.
 

500+ miles range.

Borde väl vara där någonstans den stora massan föredrar lättare bilar framför ännu längre räckvidd? Åtminstone om det finns något så när vettig snabbladdning på vägen. Men visst, specialmodeller kommer ju alltid att vara intressanta. En taxi som rullar 45000 mil på tre år snittar väl närmre 50 mil om dagen och vill man ha lite marginal och ta höjd för sänkt batterikapacitet och kanske inte så eko-vänlig körning på motorväg så...
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top