Elbil eller inte?

Då kostar alltså Polestar 2 typ 8000kr/mån. Sedan ska man försäkra den också för det ingår väl inte i priset? Sedan kan man ta med kapitalkostnaden på dom 130,000 i insats också. Typ en BMW 330 E x-drive touring laddhybrid framstår plötsligt som prisvärd för 5000kr/mån.

Ska bli intressant om nått år eller så att höra/läsa om hur MG’s billigaste lever upp till förväntningarna hos dom som skaffar dessa idag. Är ju onekligen intressant pris om man vill ha snäppet över bottenskrapet Renålt Zoe och dom andra cheap of the cheapest inom kategorin.

Edit:
Kollade vad en helförsäkring kostar för en Polestar. 27,032kr/år :eek: . Min Volvo kostar 6,000kr/år. Jag ligger på 500L diesel per år i bränsleförbrukning. Med gratis el så kan dieseln kosta 42kr/L innan det går jämnt upp med vad försäkringen kostar extra. Jag tror jag avstår:näsblod
 
Last edited by a moderator:
Nu tror jag Polestar går billigare för privatleasing, ca 6500/mån har jag sett någonstans. Dessutom behöver du inte helförsäkring första tre åren och jag gissar att det finns lägre premier än så om du kollar runt lite. Flera försäkringsbolag är helt ute och cyklar, troligen beroende på att de klassificerar dem efter maxeffekten.
 
44 mil WLTP för 2495 är precis vad jag hoppades på när förra MGn tog slut. :tummenupp

Någon som trodde att de europeiska tillverkarna ligger långt framme med konkurrenskraftiga modeller?

Man privatleasar TRE MG Marvel för samma pris som EN Polestar 2/Tesla 3LR…
 
Någon som trodde att de europeiska tillverkarna ligger långt framme med konkurrenskraftiga modeller?

Man privatleasar TRE MG Marvel för samma pris som EN Polestar 2/Tesla 3LR…
Ja, blir inte lätt för Volvo och polstar.
Hade nog hellre valt en MG5 för att få kombi men man verkar få mer i en EZ.
Ska försöka testa båda.
 
MG lär välförtjänt göra fortsatt succé men att jämföra med Polestar, Volvo eller Tesla är inte rättvist mot någon part. Helt olika marknadssegment. Handlar inte ens om vad som är "bäst" bil utan mer om så kallade mjuka världen och varumärkesbyggande.
 
MG lär välförtjänt göra fortsatt succé men att jämföra med Polestar, Volvo eller Tesla är inte rättvist mot någon part. Helt olika marknadssegment. Handlar inte ens om vad som är "bäst" bil utan mer om så kallade mjuka världen och varumärkesbyggande.

Visst är det så, men det kommer att bli oerhört svårt att sälja bilar som ID4 när dessa går under halva priset i månadskostnad. Och är troligen minst lika bra kvalitetsmässigt (även upplevd), om inte troligen bättre…
 
Visst är det så, men det kommer att bli oerhört svårt att sälja bilar som ID4 när dessa går under halva priset i månadskostnad. Och är troligen minst lika bra kvalitetsmässigt (även upplevd), om inte troligen bättre…

Det håller jag däremot med om!

Utvecklingen påminner om vad som utspelade sig när sydkoreanska Kia och Hyundai gjorde sina intåg på marknaden på allvar runt millennieskiftet. Många var skeptiska men facit har vi nu.
 
Ingen hade trott för fem år sedan - eller tre år sedan, eller ens i våras - att vi idag kan privatleasa en fyrhjulsdriven familje-SUV med 750 kg-dragkrok, bra prestanda, utrustning och 45 mils WLTP-räckvidd för 2500kr/mån.

Och det har bara börjat. Kineserna kör med ny förbättrad version var 6:e månad…
 
Idag lika roligt som att lyssna på en elbil.
Idag var jag ute på min elsparkcykel och gled runt. Varje gång en bensin eller dieselbil saktade ner och sen accelererade var det svårt att inte tänka på hur plågade de lät innan nästa växel gick i. Känns som sjuk stenålder i ett bruksfordon jämfört med elmotorn. Däremot gillar jag fortfarande ljudet av många hobbymotorer som används inom mc, race, V8 och dragracing. Men i vanliga bruksfordon är elmotorn överlägsen både i service, ljud och moment, tycker jag.
 
Ingen hade trott för fem år sedan - eller tre år sedan, eller ens i våras - att vi idag kan privatleasa en fyrhjulsdriven familje-SUV med 750 kg-dragkrok, bra prestanda, utrustning och 45 mils WLTP-räckvidd för 2500kr/mån.

Och det har bara börjat. Kineserna kör med ny förbättrad version var 6:e månad…
Hur är det med krocktester på de senare kina bilarna?
Kollade runt med hittade väldigt lite om det.
De borde väl ha skärpt till sig..?
 
Idag var jag ute på min elsparkcykel och gled runt. Varje gång en bensin eller dieselbil saktade ner och sen accelererade var det svårt att inte tänka på hur plågade de lät innan nästa växel gick i. Känns som sjuk stenålder i ett bruksfordon jämfört med elmotorn. Däremot gillar jag fortfarande ljudet av många hobbymotorer som används inom mc, race, V8 och dragracing. Men i vanliga bruksfordon är elmotorn överlägsen både i service, ljud och moment, tycker jag.
Håller helt med.
Det blir väldigt tydligt i en hybrid.
Så lugnt och tyst när det bara är el.
Bullar och luktar direkt motorn går igång.
I bruksfordon äger elmotor. :fakta
 
Hur är det med krocktester på de senare kina bilarna?
Kollade runt med hittade väldigt lite om det.
De borde väl ha skärpt till sig..?
Vad jag vet så har de moderna MG-bilarna iaf 5 stjärnor i Euro-NCAP. Annars blir det svårt att sälja en bil i Europa...

 
Saxat ur elbil nytt.
VW är djupt skakat av framtiden.

I torsdags samlade Volkswagens koncernchef Herbert Diess sina 120 högsta beslutsfattare till ett möte i huvudkontoret i Wolfsburg där de diskuterade företagets framtid.

“Detta är allvarligt” var hans tunga budskap, “Märket, koncernen blir alltmer pressad på världsmarknaden. Inte bara på grund av elektrifiering och digitalisering. Vi den största biltillverkaren i världen har hamnat efter våra konkurrenter. Vi halkar efter i produktivitet.”

“Om inget ändras kommer Volkswagen inte längre vara konkurrenskraftig” var hans bittra budskap.

Det som de stora biltillverkarna sades ha som konkurrensfördel mot Tesla, att de kunde det här med att masstillverka bilar, säger ledaren för världens största biltillverkare att de håller på att tappa.

Volkswagenchefen Ralf Brandstätter sa att de omedelbart måste bygga om Wolfsburg-fabriken. “Den framtida konkurrensen med Teslas Berlin-fabrik kommer bli brutal” sa han, “Tesla har satt ny standard i biltillverkning. En Tesla Model 3 byggs på tio timmar, mer än tre gånger så snabbt som det tar att bygga en VW ID.3 i Zwickau. Därmed är Tesla i en helt annan dimension när det gäller produktivitet och lönsamhet.”

Volkswagen planerar nu att helt bygga om sin huvudfabrik i Wolfsburg. Byggnader ska rivas och helt nya fabrikshallar byggas för att göra tillverkningslinan mer effektiv.

Det Volkswagen nu verkar ha insett är hur pass revolutionärt nytänkande Teslas blivande bilfabrik i Berlin blir. Teslas första bilfabrik i Fremont, USA var i en traditionell lokal de tog över från GM och Toyota. Olika hallar här och där, där delarna stampats fram från plåt, svetsats ihop till karosser, monterades, målades med mera. Delarna fraktades kors och tvärs genom fabriken.
FremontVsShanghai


Teslas första helt egenbyggda fabrik i Shanghai blev på ett helt annat sätt. Ett enda jämnt flöde som börjar med stampning av delar, sammansvetsning, målning och slutmontering. Mycket mer effektivt tillverkningsmetod. Tesla bygger både Berlin och Texas fabrikerna på samma sätt.

BDkaross


Men största revolutionen är inuti själva bilarna. Istället för hundratals små delar pressgjuter Tesla bilarnas bakvagn i ett enda stycke. Det sparar många timmar i tillverkningen samtidigt som bilarna får jämnare kvalitet. I de nya fabrikerna i Berlin och Texas ska dessutom hela framvagnen också pressgjutas i ett stycke vilket gör tillverkningen ännu snabbare. Bilens hela bottenplatta består av endast tre delar: helgjutet framvagn, batteripack och helgjutet bakvagn. Det är därför en Tesla kan byggas tre gånger så snabbt som en Volkswagen. Och tid är pengar.

Ska de traditionella biltillverkarna ha en chans att hänga med måste de göra likadant. Volvo har redan gått ut med att de kommer flerdubbla sin pressgjutarkapacitet, och nu vill Volkswagen göra rent hus i sina fabriker och bygga om dem på nytt.

Det har alltid hetat att Tesla kanske gör nydanande elbilar men de traditionella biltillverkarna har en fördel: de har byggt bilar i hundra år och vet hur man gör det bäst. Fast plötsligt är de där hundra åren inte en fördel längre för de gamla drakarna utan snarare ett ok.
 
Sent ska syndarna vakna.. Ska bli intressant att se om VW et.al. faktiskt klarar av att ställa om eller deras nuvarande produktion/kompetens/tradition agerar veritabel bojsänke.
 
Håller helt med.
Det blir väldigt tydligt i en hybrid.
Så lugnt och tyst när det bara är el.
Bullar och luktar direkt motorn går igång.
I bruksfordon äger elmotor. :fakta
Jag har blivit totalt förstörd.
Precis som man i ungdomen tyckte det lät fränt och luktade gott om moppar så ändrades det till mer avsmak när man väl började köra riktig hoj.
Efter 5 år med eldrift på fyra hjul så tänker jag numera såhär när nån drar iväg med en /insätt valfri höghästarsmotor här/: Fan va slött det där låter. Dyrt som fan är det också. Näe, de skulle haft en potent elbil istället.. :crash
På två hjul dominerar dock en trepip alá Traja fortfarande i hjärnprotesen, men de dagarna är nog räknade inom kort, förutspår jag.
 
Jag har blivit totalt förstörd.
Precis som man i ungdomen tyckte det lät fränt och luktade gott om moppar så ändrades det till mer avsmak när man väl började köra riktig hoj.
Efter 5 år med eldrift på fyra hjul så tänker jag numera såhär när nån drar iväg med en /insätt valfri höghästarsmotor här/: Fan va slött det där låter. Dyrt som fan är det också. Näe, de skulle haft en potent elbil istället.. :crash
På två hjul dominerar dock en trepip alá Traja fortfarande i hjärnprotesen, men de dagarna är nog räknade inom kort, förutspår jag.
Hm, när jag körde min nya trajja till svärfar, som kört enduro hela sitt liv, lyssnade han på motorn en stund och frågade sen om den var trasig. :hihi
 
Saxat ur elbil nytt.
VW är djupt skakat av framtiden.

I torsdags samlade Volkswagens koncernchef Herbert Diess sina 120 högsta beslutsfattare till ett möte i huvudkontoret i Wolfsburg där de diskuterade företagets framtid.

“Detta är allvarligt” var hans tunga budskap, “Märket, koncernen blir alltmer pressad på världsmarknaden. Inte bara på grund av elektrifiering och digitalisering. Vi den största biltillverkaren i världen har hamnat efter våra konkurrenter. Vi halkar efter i produktivitet.”

“Om inget ändras kommer Volkswagen inte längre vara konkurrenskraftig” var hans bittra budskap.

Det som de stora biltillverkarna sades ha som konkurrensfördel mot Tesla, att de kunde det här med att masstillverka bilar, säger ledaren för världens största biltillverkare att de håller på att tappa.

Volkswagenchefen Ralf Brandstätter sa att de omedelbart måste bygga om Wolfsburg-fabriken. “Den framtida konkurrensen med Teslas Berlin-fabrik kommer bli brutal” sa han, “Tesla har satt ny standard i biltillverkning. En Tesla Model 3 byggs på tio timmar, mer än tre gånger så snabbt som det tar att bygga en VW ID.3 i Zwickau. Därmed är Tesla i en helt annan dimension när det gäller produktivitet och lönsamhet.”

Volkswagen planerar nu att helt bygga om sin huvudfabrik i Wolfsburg. Byggnader ska rivas och helt nya fabrikshallar byggas för att göra tillverkningslinan mer effektiv.

Det Volkswagen nu verkar ha insett är hur pass revolutionärt nytänkande Teslas blivande bilfabrik i Berlin blir. Teslas första bilfabrik i Fremont, USA var i en traditionell lokal de tog över från GM och Toyota. Olika hallar här och där, där delarna stampats fram från plåt, svetsats ihop till karosser, monterades, målades med mera. Delarna fraktades kors och tvärs genom fabriken.
FremontVsShanghai


Teslas första helt egenbyggda fabrik i Shanghai blev på ett helt annat sätt. Ett enda jämnt flöde som börjar med stampning av delar, sammansvetsning, målning och slutmontering. Mycket mer effektivt tillverkningsmetod. Tesla bygger både Berlin och Texas fabrikerna på samma sätt.

BDkaross


Men största revolutionen är inuti själva bilarna. Istället för hundratals små delar pressgjuter Tesla bilarnas bakvagn i ett enda stycke. Det sparar många timmar i tillverkningen samtidigt som bilarna får jämnare kvalitet. I de nya fabrikerna i Berlin och Texas ska dessutom hela framvagnen också pressgjutas i ett stycke vilket gör tillverkningen ännu snabbare. Bilens hela bottenplatta består av endast tre delar: helgjutet framvagn, batteripack och helgjutet bakvagn. Det är därför en Tesla kan byggas tre gånger så snabbt som en Volkswagen. Och tid är pengar.

Ska de traditionella biltillverkarna ha en chans att hänga med måste de göra likadant. Volvo har redan gått ut med att de kommer flerdubbla sin pressgjutarkapacitet, och nu vill Volkswagen göra rent hus i sina fabriker och bygga om dem på nytt.

Det har alltid hetat att Tesla kanske gör nydanande elbilar men de traditionella biltillverkarna har en fördel: de har byggt bilar i hundra år och vet hur man gör det bäst. Fast plötsligt är de där hundra åren inte en fördel längre för de gamla drakarna utan snarare ett ok.
Hoppas att Europa fortfarande kan producera bilar och vara med i matchen. Men varje gång jag tänker på överpriserna till Ionity så tänker jag att girigheten kommer sända de i graven. När jag investerar i något eller köper dyrt så prioriterar jag företag som verkar bry sig om vad som är bra för kunden/världen och inte bara är ute efter ännu mer pengar. Elon Musk och Tesla tycker jag skiljer sig ut positivt där.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top