Elbil eller inte?

Stod o laddade på stolpe imorse men efter någon timme blev det strömavbrott i området, bil och laddapp meddela avslutad laddning. For iväg på ett ärende och sen när någon bytt proppen koppla jag in sladden igen varav den börja ladda direkt..? Kollade laddappen men ingen pågående laddning, jag kommer bli miljonär!

Så, hur släcker man ett område en liten stund sådär på begäran?
 
Det blev en ID.3 för mig :-) Hämtades i fredags. Väldigt nöjd med bilen så här långt. Rätt kittning, bra pris och bara några tusenlappar i förlust faktiskt (fick även nya vinterhjul på org.fälg). Så känner mig inte allt för korkad för byte av bil så snabbt. Då laddhybrid verkligen inte är bra om man vill köra mest på el. Då har man lärt sig det.

Enda negativa är att nu när det blev 0-gradigt ute så gick det från 42 mil normalt, på sommaren, till 20-25 mil fullt laddat. Vilket nog var 5 mil mindre än förväntat faktiskt och lite snopet då jag ibland kör 25 mil till Borlänge för jobb och då blir det precis på gränsen under vintertid.

Vid köpet och bilen stått inomhus kom jag 35 mil enligt mätaren och i verkligheten ca 27 mil med några mil kvar innan helt slut.

Men annars mycket skönt kunna köra runt på en laddning 20-25 mil under ca en vecka utan behöva tänka på ladda.

Har dock något med att min ID.3 inte vill ladda mer än 48kw oavsett batterinivå. Den ska ju teoretiskt klara 100kw = mycket snabbare snabbladdning.
 
Stod o laddade på stolpe imorse men efter någon timme blev det strömavbrott i området, bil och laddapp meddela avslutad laddning. For iväg på ett ärende och sen när någon bytt proppen koppla jag in sladden igen varav den börja ladda direkt..? Kollade laddappen men ingen pågående laddning, jag kommer bli miljonär!

Så, hur släcker man ett område en liten stund sådär på begäran?
Jag tankade gratis i Eskilstuna i helgen. Tryckte bara på Start på stolpen och den hoppade igång haha. Ingen dragning någonstans. Snåljåpen i mig var glad :D
 
Har dock något med att min ID.3 inte vill ladda mer än 48kw oavsett batterinivå. Den ska ju teoretiskt klara 100kw = mycket snabbare snabbladdning.
Lär dig att använda avresetider i appen om bilen är inpluggad i ett eluttag (även annars med).
Då värmer den bilen samt batterierna, då räcker det lite längre.

Laddningen skulle bli snabbare med nästa uppdatering v3.0 som borde landa i Mars (dock inte på dom första som levererades).
 
Lär dig att använda avresetider i appen om bilen är inpluggad i ett eluttag (även annars med).
Då värmer den bilen samt batterierna, då räcker det lite längre.

Laddningen skulle bli snabbare med nästa uppdatering v3.0 som borde landa i Mars (dock inte på dom första som levererades).
Har version 2.1 och har grävt i det där. Jag läste att 2.3 skulle också ha förbättringar där men en VW tekniker jag känner sa igår det inte finns med i 2.3. Men att 3.0 är en större förbättring som ska komma nästa år. Men som du säger, om just min bil är med i batchen eller inte är ju högst osäkert.

Jag jobbar ju hemifrån och bilen ska ju inte heller småladdas hela tiden så den står mestadels ej inkopplad. Men japp, känner till att under vissa grader så måste bilen också värma hela batteripaketet vilket förstås drar massa ström.

Testade även med en kompis igår att värma på "Hi" i bilen medan man kör och det sänkte från 22 mil estimerat till 18 bil omedelbart haha. Så det drar massa ström att maxvärma kupen medan man kör.

Dock tycker jag bilratten i sig räcker för mig, den ger bra känsla av att man blir varm. Behöver inte ånga massa värme via värmepumpen för känna sig varm då = spara lite el.
 
Vet ej hur din fungerar men i ID 4 så kan man ställa in att den laddar till 80% som är rekommenderat sen slutar den att ladda.
Sen har min box en inställning som gör att den levererar lite ström för att just kunna köra värmning osv.

2.3 var väl ett krav för att kunna ta emot Over The Air uppdateringar i framtiden som 3.0 kommer att levereras via.
 
Jag tankade gratis i Eskilstuna i helgen. Tryckte bara på Start på stolpen och den hoppade igång haha. Ingen dragning någonstans. Snåljåpen i mig var glad :D

Kommer ihåg en som fick laddbox installerad hemma med propp som kunde varit med i Indiana Jones till följd men i.a.f.. Han sa det att wiffin var lite svajjig och höll på med någon extraantenn när jag var på besök, tappade boxen uppkoppling så kunde vem som helst ladda som han beskrev det. Nu är väl inte det någon större risk hemmavid men kanske det som kan hända även på publika stolpar.

Letar vidare efter störsändare på alibaba...
 
Zs till sambon o en 5 till mej.
Vi pendlar ca 110-120 mil i veckan tillsammans i våra 2 bilar så med diesel pris på 20 spänn efter nyår o med den nya mil ersättningen på 8 spänn istället för 18,50 så betalar bara dieseln vi inte köper Zs så in kostnad blir vad 5 nu kommer att kosta 2500 ungefär.

Behöver jag mer el slänger jag upp ett gäng solpaneler till.
 
Vad har ni för reflektioner gällande MG?
Tillverkat och ägt av Kina.

Tänker både politiskt som säkerhetsmässigt (utöver krockresultat).

Personligen håller jag mig borta och köper hellre ett fordon där produktion och ägande inte är från Kina.

Ja, jag vet att bilar från alla tillverkare innehåller kinesiskt producerade komponenter.
 
Vad har ni för reflektioner gällande MG?
Tillverkat och ägt av Kina.

Tänker både politiskt som säkerhetsmässigt (utöver krockresultat).

Personligen håller jag mig borta och köper hellre ett fordon där produktion och ägande inte är från Kina.

Ja, jag vet att bilar från alla tillverkare innehåller kinesiskt producerade komponenter.
Intressant frågeställning. Går väl att dissa Volvo/Polestar av samma skäl. Vilket jag nog inte är främmande för att göra, Kina som nation är vidrigt. Speciellt för mig som har vissa band till Taiwan.

Komponenter kommer dom nog alltid vara fri från, men jag sätter definitivt kinesiskt ägande och tillverkning på minus. Vilket även (tillfälligt) ligger Tesla Y till last, för tyska fabriken är väl inte igång än?
 
Apropå kinesiska elbilar så sköter man inställningar av stolen i Ora Cat med ansiktsigenkänning. Kineserna är bra på såna system.
 
Intressant frågeställning. Går väl att dissa Volvo/Polestar av samma skäl.

Det går bra. Jag gjorde det själv för inte så längesedan.
Visserligen får Polestar stryk av Teslan i en massa annat men det var en av anledningarna helt klart.
 
Vad har ni för reflektioner gällande MG?
Tillverkat och ägt av Kina.

Tänker både politiskt som säkerhetsmässigt (utöver krockresultat).

Personligen håller jag mig borta och köper hellre ett fordon där produktion och ägande inte är från Kina.

Ja, jag vet att bilar från alla tillverkare innehåller kinesiskt producerade komponenter.
Kina har väl en lag som säger att alla kinesiska företag i landet eller utlandet skall, om myndigheterna så vill, lämna över information till dem.
Det var väl det Huawei och 5G diskussionen bottnade i. Det och det faktum att Huawei gjort exakt det i holland (eller var det något annat land?)
Så, ja de kommer att använda data från bilarna om de behöver. Positionering, kameror, ljudinspelning. Ja, allt de kan använda.
Kommer det användas mot en...?
Vem vet....
De har ju redan haft censurprogramvara i telefoner i Europa. Så oddsen är väl ganska bra att de petar i saker mera än vi i väst anser vara lämpligt.
Men du kan ju testa och se om du kan googla om tiananmen square massacre i bilen ?

Edit: Nederländerna var det Huawei spionerade i
 
Last edited:
Kina har väl en lag som säger att alla kinesiska företag i landet eller utlandet skall, om myndigheterna så vill, lämna över information till dem.
Det var väl det Huawei och 5G diskussionen bottnade i. Det och det faktum att Huawei gjort exakt det i holland (eller var det något annat land?)
Så, ja de kommer att använda data från bilarna om de behöver. Positionering, kameror, ljudinspelning. Ja, allt de kan använda.
Kommer det användas mot en...?
Vem vet....
De har ju redan haft censurprogramvara i telefoner i Europa. Så oddsen är väl ganska bra att de petar i saker mera än vi i väst anser vara lämpligt.
Men du kan ju testa och se om du kan googla om tiananmen square massacre i bilen ?
Nu ägs MG av SAIC motor som i sin tur ägs av den kinesiska staten.
Värsta tänkbara scenario alltså.
 
Nu ägs MG av SAIC motor som i sin tur ägs av den kinesiska staten.
Värsta tänkbara scenario alltså.

Staten har väl ägande i eller kontroll på i princip alla större bolag?
Att de inte skyr några som helst medel för att bedriva sin politik och maktutövande är helt klart. Fråga Jack Ma varför han slutade vara måttligt regimkritisk efter en längre frånvaro t.ex.

Det är inget jag vill bidra till mer än det nödvändiga och finns det möjlighet köper jag annat.
 
Staten har väl ägande i eller kontroll på i princip alla större bolag?
Att de inte skyr några som helst medel för att bedriva sin politik och maktutövande är helt klart. Fråga Jack Ma varför han slutade vara måttligt regimkritisk efter en längre frånvaro t.ex.

Det är inget jag vill bidra till mer än det nödvändiga och finns det möjlighet köper jag annat.
Alla bolag ägs inte av staten men självfallet har de hård kontroll på samtliga, speciellt de stora företagen.

Det är värre I min värld att vara 100% ägd av staten jämfört med ett privat bolag med statlig kontroll/inblandning.
 
Alla bolag ägs inte av staten men självfallet har de hård kontroll på samtliga, speciellt de stora företagen.

Det är värre I min värld att vara 100% ägd av staten jämfört med ett privat bolag med statlig kontroll/inblandning.

De är absolut inte helägda men ofta delägda. Dessutom är det naivt att tro att staten skulle låta en privatperson (eller flera) driva ett bolag efter eget tycke och smak. Partiet ser och styr allt.
Det finns som sagt en anledning till att just Kina är så framstående på mjukvara mm för ansiktsigenkänning. Varför tror du att det är så?
 
Alla bolag ägs inte av staten men självfallet har de hård kontroll på samtliga, speciellt de stora företagen.

Det är värre I min värld att vara 100% ägd av staten jämfört med ett privat bolag med statlig kontroll/inblandning.
Det spelar ingen roll vem som äger bolaget. De lyder under kinesisk lag eller så finns de inte.
Det är ju bara kolla på Ali Baba och Jack Ma.
Att något mindre bolag inte skulle lyda dem när de vill är nog inte aktuellt.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top