Elbil eller inte?

Trevligt för Tesla att detta är en nyhet (=ovanlig händelse, kan tidningen locka läsare med)
Motsvarande "Fel på Microsofts mjukvara" miljoner(?) datorer måste uppgraderas är inte en nyhet.
Mina datorer brukar hålla sig från att krocka med andra datorer oavsett mjukvara.
 
En av de största fördelarna med elbil är att de inte läcker motorolja på vägen. Mer elbilar = bättre kurvgrepp för motorcyklar?
 
Mina datorer brukar hålla sig från att krocka med andra datorer oavsett mjukvara.
Men så sitter dom inte i bilar heller ? Eller har jag fel ?
 
Norska mil:



Kul med gratis testresultat på några minuter som måste tagit månader av arbete, typ kanske :) Nu ska jag bara lära mig tyda ett språk fullt av stavfel och påhittade ord..
 
Kan någon klok person förklara varför en farthållare är så markant mindre sparsam jämfört med fartbegränsare? Jag kan förstå vissa omständigheter o.s.v. plus att jag suttit o glott på mätarna ett antal mil men känns som att det måste vara något fundamentalt som skapar denna skillnad i förbrukning. Annars skulle man väl bygga farthållaren bättre, kan tyckas.

Alltså:

Farthållare - Strävar att konstant hålla inställd hastighet, ex. motlut som petar ner hastighetsmätaren kommer resultera i att motorn går på högvarv för att ta igen det. Utan att faktiskt ha dokumenterat tycker jag det verkar som att systemet enl. energimätaren använder mer gaspedal för att hålla jämn hastighet på platten än vad jag själv tror mig behöva.

Fartbegränsare - Strävar att hålla som mest inställd hastighet och vid framförallt jämn hastighet, utan lut, är det kul att se på energimätaren hur lite den behöver att putta i för att hålla marschfart.

Sen har vi det ofrånkomliga att man själv sitter o justerar beroende på trafiksituation med främst fartbegränsare vilket naturligtvis kan optimera totalen mot en statisk och korkad farthållare.

Beviset ligger dock i att om jag växlar från farthållare till inget eller fartbegränsare förlängs den beräknade sträckan laddningen ska räcka upp till en mil extra.

Vad är det fundamentala med att en farthållare inte är så snål, oavsett drivmedel?

Om det nu är det "konstanta" med farthållare som ställer till det, varför har man inte ett eko-alt. som jobbar med +/- 5km/h och målet är att hålla det så snålt som möjligt?
 
På några bilar jag har haft har man kunnat välja hur aggressivt den ska gasa för att hålla farten. Är det för klent så storknar bilen i långa backar. Det är inte bekvämt med för stor variation, tycker jag.
 
En elbil behöver ju inte varva för att hålla farten i uppförsbacken… dessutom regenererar den energi tillbaka till batteriet nedför.

Ditt resonemang hör nog hemma i en annan tråd. :)
 
Motorn går inte på högvarv för att ta igen det. Motorn håller samma varv för samma hastighet. Däremot går det givetvis åt mer energi uppför än utför, men förlusterna ökar inte med mer än vikt*höjd.
 
Ja du menar så, jo jag tittar ju på en energimätare och inte varvräknare när jag glor i bilen förstås. Hinner nog inte idag men har tänkt ut en sträcka med lätt utför till plant och sen uppför en ganska duktig backe så får vi se vad skillnaden blir.
 
Motorn går inte på högvarv för att ta igen det. Motorn håller samma varv för samma hastighet. Däremot går det givetvis åt mer energi uppför än utför, men förlusterna ökar inte med mer än vikt*höjd.
Borde inte frågan om växellåda vara tämligen avklarad iom att Taycan TS torka av MS P100DL Raven Cheetah?
Teslan är lättare, har mer effekt och mer vrid. Ganska mycket mer effekt därtill.

 
Det finns ju anledningar till att Taycan har två växlar men mitt tidigare inlägg handlade inte om det. :)

Nu lever iofs den diskussionen igen iom Plaid som bara har en växel och torkar av samtliga produktionsbilar oavsett framdrivningsalternativ. Dock bara till 320 km/h och där hade det väl behövts en växel till för att utnyttja elmotorn på bästa sätt.

Det intressanta är att effektkurvorna på elmotorer har förändrats mycket på kanske 15 år. Tidigare var det i princip linjärt sluttande från 0 rpm och uppåt. Sedan kom elbilarna och då ffa Tesla där 2007-2008, Model S 2012 osv. Stor skillnad mot tidigare elbilar. Konkurrenterna tar upp jakten, utveckling sker osv.
Se bilden på kurvorna ovan och jämför.
 
Tunga dom där hjulen..

På ganska kort tid och ingen laddlåda som är överdrivet upptagen, dom där krashpinnarna kommer nog få jobba vilken vinter som helst när eko-dubbfria överaskande snabbt slitna vinterdäcken halkar in. Skåpet kanske tippar hitåt av sättningar i marken, blixt ⚡dunder o jävel, macken bakom brinner upp.

Kanske:

20210710-183149.jpg
 
Tunga dom där hjulen..

På ganska kort tid och ingen laddlåda som är överdrivet upptagen, dom där krashpinnarna kommer nog få jobba vilken vinter som helst när eko-dubbfria överaskande snabbt slitna vinterdäcken halkar in. Skåpet kanske tippar hitåt av sättningar i marken, blixt ⚡dunder o jävel, macken bakom brinner upp.

Kanske:

20210710-183149.jpg
Är det bara jag eller lutar alla saker, som om de körts på, med undantag av de två skyddsstolparna?
 
Hade iofs två pass med mig men.. tycker det alltid ser ut som begynnande slukhål kring dessa (oavsett leverantör) förutom i p-hus av betong då kanske. Fast där har jag varit nära att bryta röven 2 ggr p.g.a. halt golv/målad betong är bra spännande som blött. Mejlade centrum och elmarodör varav elmafgian svara att dom inte förfogar över själva platsen och centrumet skulle ta upp det på möte. Det var i vintras, fortfarande lika halt.
 
Tiderna förändras. Nya bilar fattar tydligen eld parkerade. Som om vi Göteborgare inte visste detta ?

Och då gäller det veta vilket bränsle. Så man kan lättare kan släcka.
 
Det finns ju anledningar till att Taycan har två växlar men mitt tidigare inlägg handlade inte om det. :)

Nu lever iofs den diskussionen igen iom Plaid som bara har en växel och torkar av samtliga produktionsbilar oavsett framdrivningsalternativ. Dock bara till 320 km/h och där hade det väl behövts en växel till för att utnyttja elmotorn på bästa sätt.

Det intressanta är att effektkurvorna på elmotorer har förändrats mycket på kanske 15 år. Tidigare var det i princip linjärt sluttande från 0 rpm och uppåt. Sedan kom elbilarna och då ffa Tesla där 2007-2008, Model S 2012 osv. Stor skillnad mot tidigare elbilar. Konkurrenterna tar upp jakten, utveckling sker osv.
Se bilden på kurvorna ovan och jämför.
Alla motorer har ett optimalt varvtal. Så även elmotorer. Det är omkullrunkelig fakta som det kallas i vissa kretsar. Det skulle förvåna om det snart inte dyker upp CVT lådor för elbilar. Det kan spara mer i kostnad och vikt än lådan i sig.

att plaiden blir snabb har ju enkom att göra med enorma effektuttag. Precis som en dragster trots kopplingsslir 80% av tiden.
Jämförelsen var ju att lägre effekt men ändå högre vikt åt upp högre effekt och lägre vikt i de flesta intervall…
 
Jobbigt det här med elbil. Först så börjar den säljas över nätet (återförsäljaren bort)
Sedan, vilket är servicebehovet ?

Apropå service, lämnar in jobbets poolbil, en VW Passat, gas / bensinbil för 12000 mila service.
Första som händer på väg från VW till firman (några 100 meter) är varning om för lite olja. Vänder tillbaka och får en 1 liters, fyller på halva och får tipset fylla på mer vid behov. Kör några km i Göteborg och sedan ner till Malmö. Nu maxar den 90 km/h på motorvägen med plattan i mattan. Klarar med tvekan köra över Hallandsåsen.
Inga problem före servicen.
Så det är bara lämna in den på nytt. Och nu hittar VW några fel, prylar som måste bytas, gasgivare(?) osv.
Och så fungerar den på nytt lika bra som före 12000 mila servicen.
Jag frågar om Navigatorn är uppdaterad, Nej det ingår inte i 12000 mila service kostar extra ca 4000 kr.
 
Last edited:
Apropå service, lämnar in jobbets poolbil, en VW Passat, gas / bensinbil för 12000 mila service.
Första som händer på väg från VW till firman (några 100 meter) är varning om för lite olja. Vänder tillbaka och får en 1 liters, fyller på halva och får tipset fylla på mer vid behov. Kör några km i Göteborg och sedan ner till Malmö. Nu maxar den 90 km/h på motorvägen med plattan i mattan. Klarar med tvekan köra över Hallandsåsen.
Inga problem före servicen.
Så det är bara lämna in den på nytt. Och nu hittar VW några fel, prylar som måste bytas, gasgivare(?) osv.
Och så fungerar den på nytt lika bra som före 12000 mila servicen.
Jag frågar om Navigatorn är uppdaterad, Nej det ingår inte i 12000 mila service kostar extra ca 4000 kr.
Du tror VW blir bättre på det där efter att de går över till elbilar..?
:rofl
Du kommer nog få åka in och fylla på blinkersvätska och uppgradering av mjukvaran till stolsvärmen om några år skall du se.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top