Elbil eller inte?

Du tror VW blir bättre på det där efter att de går över till elbilar..?
:rofl
Du kommer nog få åka in och fylla på blinkersvätska och uppgradering av mjukvaran till stolsvärmen om några år skall du se.
Nej, VW är något jag kommer att undvika. Så länge det går. Har hört andras skräckhistorier från VW service och Taxichaufförer berätta medan vi stått och väntat på vår tur vid gasmacken om att VW haft kurser för Taxichaffis i hur man kör bil med VW's Automatväxellåda.
För VW's Automatväxellåda är slut efter 7000 mil i Taxi.
Vilket skräp ! En chaffis var inne på sin 3:e växellåda....i samma VW Passat gas/bensin bil som jag körde.
 
Nu är ju taxichaufförer sällan speciellt bra på att köra bil så det är ingen bra källa till information i ämnet.
 
Nu är ju taxichaufförer sällan speciellt bra på att köra bil så det är ingen bra källa till information i ämnet.
Det är inte jag heller.
Har du några tips om hur man undviker och skada / köra sönder en automatväxellåda?
 
Det är inte jag heller.
Har du några tips om hur man undviker och skada / köra sönder en automatväxellåda?
Man kan läsa i manualen att det inte är en traditionell låda och att hålla den stilla i motlut genom att gasa lite grann är ett garanterat sätt att ha sönder den. Att använda gaspedalen som om pedalen var kopplad till en bastrumma är inte heller att rekommendera.
 
Man kan läsa i manualen att det inte är en traditionell låda och att hålla den stilla i motlut genom att gasa lite grann är ett garanterat sätt att ha sönder den. Att använda gaspedalen som om pedalen var kopplad till en bastrumma är inte heller att rekommendera.
Tackar !
Har aldrig tänkt på det. Jag borde ju om det är stopp i bilkön i uppförsbacke släppa gasen och trycka på bromsen.
Men det är klart, möjligheten bara gasa svagt och försöka hålla bilen still i uppförsbacke vid stopp i bilkön är ju en möjlighet om man är lätt på gasen.
 
Tackar !
Har aldrig tänkt på det. Jag borde ju om det är stopp i bilkön i uppförsbacke släppa gasen och trycka på bromsen.
Men det är klart, möjligheten bara gasa svagt och försöka hålla bilen still i uppförsbacke vid stopp i bilkön är ju en möjlighet om man är lätt på gasen.
Det tycker inte de larvigt små kopplingarna i VWs lådor är någon bra idé.
 
Den ska inte stå i garaget ! Alltså behövs inget garage, carport, kanske bäst några meter från brännbart ?

I Europa heter den kanske Opel Ampera ?
 
I Europa heter den kanske Opel Ampera ?
Den Bolt som det handlar om kom aldrig till Sverige. Norge fick några Ampera-e innan GM sålde Opel till PSA-gruppen. Nuvarande Opel elbilar är franska konstruktioner så de borde vara säkrare än de amerikanska.
 
Elon Musk uppger i ett par inlägg på twitter att deras laddnätverk kommer öppnas för andra märken samt i alla länder.

Man får anta att det såklart inte blir lika förmånligt som för nätverkets märkesägare men ett positivt tillskott för den allmänna ladd-infran. Då närmar det sig nuvarande system med tankstationer där du kan (i de flesta fall) tanka din bil vart du behagar. Skulle inte förvåna att dessa olika kedjor sedermera dels erbjuder kundrabatt och att priserna stabiliseras. Ett nytt oligopol kan födas.
 
3a2dd37ab1c528589fe22d941aa4dd28.jpg


Ja, vi skall komma ihåg att Teslas mål egentligen inte är att sälja bilar utan att ”byta energisystem” och kolonisera Mars, där elbilar bara är en del av konceptet.

Rätt skönt att veta att man bara kan ta släpet och bara åka till andra sidan Sverige, helt utan planering. Ju förr det går med vilken elbil som helst, desto bättre.
 
Hur många produktionshojar gör 9.08 på kvartsmilen...?
Nu finns det ju ingen produktionshoj som kostar över 10 miljoner och som bara skall tillverkas i 150 exemplar - som ännu inte produceras i serie. Scalextric kostar en bråkdel och låter likadant. :trött

7.97 med original sugmotor. Längre sving och sänkt. Kostnad, mindre än 10 miljoner. :whip
 
https://www.tesla.com/sv_se/models/design#overview
Plaid är nya performance, standard produktionsbil. 1.379.990 riksdaler.

I dagsläget den snabbast accelererande produktionsbilen
0-100 km/h: 2,1 s
Kvartsmile: 9,23 vid 250 km/h trap speed
1 020 hästkrafter
Tre högpresterande drivenheter med karbonklädda rotorer
Vridmomentsvektorisering
Bilen på tuben kanske var strippad på inredningen för att kapa lite till på tiden?
 
Lite statistik från Norge, där man har flest elbilar per capita i Europa.
https://www.nrk.no/osloogviken/11-elbiler-har-brent-pa-en-maned-1.15585521

Det ble registrert 59 elbilbranner i 2019, 2020 og de første fem månedene av 2021, ifølge brannstatistikk publisert hos Motor.

I den samme perioden brant det i 2334 bensin- og dieselbiler. Altså er det langt mindre sjanse for at elbilene tar fyr enn andre biler.

Trevligt att de för en gångs skull tog med relevant statistik när de kör click-bait-artiklar.
 
Lite statistik från Norge, där man har flest elbilar per capita i Europa.
https://www.nrk.no/osloogviken/11-elbiler-har-brent-pa-en-maned-1.15585521



Trevligt att de för en gångs skull tog med relevant statistik när de kör click-bait-artiklar.

Jämför dom bilar av samma årsmodeller eller jämför dom 30 år gamla fossilbilar med 3 år gamla elbilar?

Fossilbilar brukar väl nämligen främst brinna när bränsleslangar blivit gamla och spricker sönder.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top