Elbil eller inte?

Dieselbilar brinner pga EGR-problem. Vet inte hur många BMW som brunnit utan att vara lastgamla.
 
Nu finns det ju ingen produktionshoj som kostar över 10 miljoner och som bara skall tillverkas i 150 exemplar - som ännu inte produceras i serie. Scalextric kostar en bråkdel och låter likadant. :trött

7.97 med original sugmotor. Längre sving och sänkt. Kostnad, mindre än 10 miljoner. :whip
För 10 mille så får du ju 7 st Testa Model S Plaid och alla går att beställa då den inte är en begränsad upplaga.
Fast du kanske tänkte på Plaid+ som skulle lanseras men sen lades ned eftersom den vanliga Plaid hade samma prestanda.
 
Jämför dom bilar av samma årsmodeller eller jämför dom 30 år gamla fossilbilar med 3 år gamla elbilar?

Fossilbilar brukar väl nämligen främst brinna när bränsleslangar blivit gamla och spricker sönder.
Rakt upp och ner på fordonsparken. Så om du sätter dig i valfri bil i Norge löper du typ 40 ggr högre risk (enligt statistiken ovan) att bilen börjar brinna om det är en bensin/diesel-driven än om du tar en elbil.
Jämför man äpplen med äpplen, dvs jämförbar ålder, justerat för antal osv, så minskar den risken så det "bara" blir ca 10 ggr högre risk att bilen börjar brinna om du sätter dig i en bensin/diesel-bil jämfört med en elbil.
 
Intressant är ju om bränderna UPPSTOD i elbilarna eller om de, likt i de flesta fall, tagit eld av intilliggande brinnande ICE-bilar (men utan att batteriet tagit eld).
Skulle även vara intressant att veta om de räknar in hybriderna bland elbilarna. Jag kategoriserar dem som ICE..
 
Elbilar är i ett tidigt utvecklingsstadium jämfört mot förbränningsbilar. Troligen kommer det bli väldigt ovanligt med bränder i elbilar när producenterna får mer erfarenhet ?
 
Elbilar är i ett tidigt utvecklingsstadium jämfört mot förbränningsbilar. Troligen kommer det bli väldigt ovanligt med bränder i elbilar när producenterna får mer erfarenhet

Det ÄR redan extremt ovanligt med bränder i elbilar…

Diesel och bensin, det är vad som orsakar bränder i bilar.
 
Elbilar är i ett tidigt utvecklingsstadium jämfört mot förbränningsbilar. Troligen kommer det bli väldigt ovanligt med bränder i elbilar när producenterna får mer erfarenhet ?

Du vet väl att den första elbilen kom för över 100 år sedan ungefär samtidigt med förbränningsmotordrivna elbilar.
Det ÄR redan extremt ovanligt med bränder i elbilar…

Diesel och bensin, det är vad som orsakar bränder i bilar.

Vänta tills elbilarna är 20-30 år gamla så får vi se om en gammal elbil är brandsäkrare än en bränsledriven.
 
Ok, efter kört Tesla(SX3), Zoe, Ionic och e-MiTo hade jag nu nöjet att ratta Audi E-tron.
Hands down så smiskar den de övriga!

Den är bekväm och funkar utmärkt!
 

Global-LCA-passenger-cars-fig1-jul2021_0.png
 
Du vet väl att den första elbilen kom för över 100 år sedan ungefär samtidigt med förbränningsmotordrivna elbilar.


Vänta tills elbilarna är 20-30 år gamla så får vi se om en gammal elbil är brandsäkrare än en bränsledriven.
Visst är elbilen "äldre", men den har typ inte haft någon utveckling överhuvudtaget på 90-ish år.
Vi vet inte hur 20-30 år gamla elbilar kommer bete sig för det finns inga 20-30 år gamla elbilar (produktions-dito alltså) så vi får helt enkelt se. Det behöver ju, statistiskt sett, brinna en jävla massa elbilar innan man ens kommer upp till par. :fakta
 
Varför skulle en elbil brinna? Den är ju inte brandfarlig till skillnad från en ICE-bil.

Fettsnok: Kul att Etron kändes bra. Det är en smaklig bil som egentligen bara lider av dåligt utbyggt laddnätverk och hög förbrukning. Bra dragvikt dessutom och snabb laddning.
 
Ja, man undrar varför flygbolagen är så petiga med laptops, powerbanks, etc när batterierna inte är brandfarliga. :va

Jag undrar varför man bör använda den där brandsäkra påsen när man laddar batterierna till sin RC-bil. :va
 
För att dom inte vet hur många drinkar klåparen spillde över sin lap dance i baren innan.

För att man använder lipo och laddar gärna så fort som möjligt utan tempövervakning.

Brunnit har det och kommer att göra men välbyggt och rätt övervakningssystem är förmodligen risken förhållandevis mindre, i bästa fall blir det även bättre & bättre.
 
Du vet väl att den första elbilen kom för över 100 år sedan ungefär samtidigt med förbränningsmotordrivna elbilar.


Vänta tills elbilarna är 20-30 år gamla så får vi se om en gammal elbil är brandsäkrare än en bränsledriven.
De kommer inte att leva så länge. Någon kommer att stå med Svarte-Petter när batterierna måste bytas och då går bilen från högt pris på inköp till noll värde. Har ingen som helst bakgrundsfakta att hänvisa till, men min åsikt ang. elbil är att de kommer att hålla ett relativt högt andrahandsvärde till den dag man måste byta batteri och då går värdet ner till noll omedelbart. Och jag tror inte att batteripacken håller mer än 10, kanske max 15 år. Vi får väl se vad som hittas på vad gäller eftermarknad, men det är inga småströmmar eller spänningar vi pratar om så man kommer troligtvis inte att få göra någon ombyggnad p.g.a. säkerhetsproblem, inkl. räddningspersonal
 
Ja, man undrar varför flygbolagen är så petiga med laptops, powerbanks, etc när batterierna inte är brandfarliga. :va

Jag undrar varför man bör använda den där brandsäkra påsen när man laddar batterierna till sin RC-bil. :va
Jag tror det är mer regler kring ”buren” elektronik än att stoppa in en komplett elbil i lastutrymmet på ett flygplan.
För att folk åker runt med billigt-billigt kina-skräp till powerbanks, telefoner etc?
 
De kommer inte att leva så länge. Någon kommer att stå med Svarte-Petter när batterierna måste bytas och då går bilen från högt pris på inköp till noll värde. Har ingen som helst bakgrundsfakta att hänvisa till, men min åsikt ang. elbil är att de kommer att hålla ett relativt högt andrahandsvärde till den dag man måste byta batteri och då går värdet ner till noll omedelbart. Och jag tror inte att batteripacken håller mer än 10, kanske max 15 år. Vi får väl se vad som hittas på vad gäller eftermarknad, men det är inga småströmmar eller spänningar vi pratar om så man kommer troligtvis inte att få göra någon ombyggnad p.g.a. säkerhetsproblem, inkl. räddningspersonal

Kan mycket väl visa sig bli så och i så fall kommer de påverka begagnatpriserna när begbilskunderna börjar få den uppfattningen.

Det kan ju iofs och mot min egen förmodan även visa sig att batterierna faktiskt håller långt mycket längre än resten av bilarna och att de begagnade batterierna betingar ett värde även efter dessa ca 20 år.

EDIT: Och andra sidan så kan man redan nu konstatera att batteriet verkar inte vara värda ens 30000kr och det är ju ganska nära noll relativt vad elbilarna kostat nya.
Och vad händer om man helt plötsligt måste börja betala tusentals kronor för att deponera de gamla batterierna?

 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top