Elbil eller inte?

Stockholm sätter deadline för bensin- och dieselbilar​

All trafik i Stockholm ska gå på el 2030. Enda undantaget är laddhybrider som kan låsas till batteridrift.
Av Magnus Fröderberg
Publicerad i dag, 11:01

Den blågröna majoriteten i Stockholms stadshus vill få bort all trafik som ger utsläpp till 2030. Det skriver de i en gemensam debattartikel i Svenska Dagbladet.
Målet ska ske med piska och morot, men utan förbud. Så här lyder målet.
"Trafiken i Stockholms innerstad ska vara utsläppsfri år 2030. Det innebär att resor och transporter ska gå på el."
Moroten i sammanhanget är att hälften av alla garageplatser i staden ska ha laddmöjlighet inom tre år. Det planeras också fler laddplatser i Stockholms förorter.
Piskan är att bensin- och dieselbilar får högre trängselskatt än elbilar. Laddhybrider som installerar ett geofencelås som spärrar framdriften till el inom vissa områden får också det lägre priset.
Stockholm stad bestämmer inte över trängselskatten, de måste få igenom ett beslut i riksdagen för att kunna införa separata trängselavgifter.
 

Stockholm sätter deadline för bensin- och dieselbilar​

All trafik i Stockholm ska gå på el 2030. Enda undantaget är laddhybrider som kan låsas till batteridrift.
Av Magnus Fröderberg
Publicerad i dag, 11:01

Den blågröna majoriteten i Stockholms stadshus vill få bort all trafik som ger utsläpp till 2030. Det skriver de i en gemensam debattartikel i Svenska Dagbladet.
Målet ska ske med piska och morot, men utan förbud. Så här lyder målet.

Moroten i sammanhanget är att hälften av alla garageplatser i staden ska ha laddmöjlighet inom tre år. Det planeras också fler laddplatser i Stockholms förorter.
Piskan är att bensin- och dieselbilar får högre trängselskatt än elbilar. Laddhybrider som installerar ett geofencelås som spärrar framdriften till el inom vissa områden får också det lägre priset.
Stockholm stad bestämmer inte över trängselskatten, de måste få igenom ett beslut i riksdagen för att kunna införa separata trängselavgifter.
Och som vanligt så finns inte motorcyklar med i tänkandet. Så det blir väl ett "Oj, förbjöd vi de helt Vad synd..."
 
Ur artikeln:
Nu växlar vi upp omställningen från fossila bränslen till elektrifierade fordon, och fastslår målsättningen att trafiken i Stockholms innerstad ska vara utsläppsfri år 2030.
 
Här har ni en som har koll:
(..och om någon bryr sig, jag tror han är lite gaggig, Ford unikum är inte så mkt av en merit eftersom dom skapat så många konstiga fel som man ej trodde var möjligt men han kan säkerligen en ziljon mer än mig. Däremot tror jag inte skruvförband kommer sänka elbilen :) )

 

Coronapandemin har inte hämmat exporten av begagnade bilar. Förra året exporterades 106.000 stycken – och fler laddbara bilar än någonsin tidigare.
.......
7.627 laddhybrider och 1.813 elbilar exporterades under 2020.
.........
Men vad betyder exporten för elektrifieringen? Inte så mycket som man kan tro. Myndigheten Trafikanalys har studerat exporten av begagnade bilar och menar att elbilar snarare är i nivå med andra motortyper i relation till försäljningsandelen.
– Vi har räknat på exporten i relation till nyförsäljningen under åren 2017–2020. I genomsnitt exporteras omkring 3,4 procent av dessa bilar, men bland elbilar är exportandelen 3,2 procent. Däremot ligger laddhybrider över snittet, 5,8 procent av laddhybriderna exporteras.
.....
Det hindrar inte att det finns statsfinansiella orsaker till att stoppa utflödet av laddbara bilar.
– Det är ju bilar som staten har subventionerat så det är förstås trist att de exporteras så snabbt.
......
De utländska uppköparna föredrar tydligt nyare elbilar. Av de som exporterades förra året var en tredjedel yngre än ett år.
 
Var det inte så att stora delar av jorden kommer bli obeboelig inom en snar framtid om vi inte går över till elbilar innan 2030? Att vi redan gått över en kritisk punkt för världen och utsläpp från avgaser måste minskas drastiskt och omedelbart? Kanske jag har missförstått och att det egentligen handlar mer om pengar och att kunna avgiftsbelägga vanligt folk ännu mer? Trist när politik slår fel och det är de stora aktörerna som drabbas och tappar pengar. Säkert Teslas fel alltihop som bygger bilar och laddnätverk som fungerar lika bra som förbränningsbilar.
 
Vad var det egentligen som hände i Eskilstuna igår? Såg bara VMA på TV om en elbilsbrand.
 
Kia verkar ha släppt priserna på nya EV6

569 900 eller 4695/mån i leasing för den billigaste versionen.
 
Nu har iofs Kia funnits i typ en kvart under modernare tappning men känner en pensionerad handlare som sålt dessa i många år (förhållandevis) och sa sig skulle eller ville beställa en 500hk ponny tidigt. Konceptet är kul med ganska billig peng och 800V men som jag förstod det var leveranstiden duktigt lång. Inget unikt men det går som känt ganska fort på marknaden nu, förbeställa en elsnurra till maxpris om än bra då, var står den då året senare vid leverans? :gnissla Såvida det nu tar sådan tid o.s.v. men ändå.

Denna studie verkar seriös och intressant, jag tror iofs Toyota kör klassiskt japanskt = tittar på vad, som funkar & inte och lanserar därefter fast bättre. Att övriga vimsar runt verkar dock rimligt troligt :va:4skrika:tråkad:smasha

 
Trevligt för Tesla att detta är en nyhet (=ovanlig händelse, kan tidningen locka läsare med)
Motsvarande "Fel på Microsofts mjukvara" miljoner(?) datorer måste uppgraderas är inte en nyhet.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top