Elbil eller inte?

Tiopotenser tror jag är en rätt kraftig överdrift. Fakta är bättre.
Om vi tänker lite logiskt.
Vi har i Sverige ca 185 000 laddbara bilar.
Eftersom vi inte vet hur stor andel av körningen som sker på el för laddhybriderna så räknar vi bort dom och tar bara rena elbilar. Dom står för 31% av dom fordonen.
Det blir ca 57350 rena elbilar.
Genomsnittsbilen i Sverige körs 1200 mil om året och en typisk elbil drar närmare 2 kWh/mil.
Det betyder att varje elbil förbrukar 2400 kWh om året i laddning. (För enkelhetens skull tar jag inte hänsyn till förluster vid laddningen)
Dom 57350 elbilarna drar alltså totalt 137 640 000 kWh.
Dom där 2kWh/10km får du nog sätta på minst 50% nu vintertid, när det råder elbrist i Sveariket ... Den absolut mest effektiva elbilen (Kia/Hyundai) kommer ned enligt tester till 20kWh/100km vintertid (medeltalet i de tester jag läst är 25kWh vintertid) Detta utan värme i kupén!
Sen när kupévärmen fått sitt, så ska vi räkna på 5kWh/100km för att hålla 20c i bilen? (Denna siffra har jag inte hittar någonstans… har någon en källa på denna siffra så dela gärna)
Utöver detta så lägg på en 15-20% på förluster under laddningen, samt en 5kWh för förvärmning av batteriet samt kupén.

Så medelelbilen vintertid 30kWh/100km +15% laddförluster +5kWh förvärmning, kör i medeltal 40km/dag (12000km/300dagar) ger:
12kWh/40km+15%laddförlust+5kWh förvärmning = 18.8kWh/dygn per elbil
Det motsvarar ungefär 24h dammsugning per dag eller en 20-30% ökning av elförbrukningen i en normalstor villa! Inte småpotatis i sammanhanget.
 
Nejdå, framförallt i stadstrafik drar en elbil lite även vintertid. Kommer själv aldrig upp till 200 Wh/km vintertid när jag pendlar till jobbet. Säg 185 Wh/km. Sommartid typ 139 Wh/km... På landsväg 100 km/h vintertid blir det 205-225 Wh/km beroende på hastighet och temperatur. Kör alltid 20 grader i bilen. Sommartid 160-175 Wh/km.

Kia/Hyundai är inte alls mest effektiv för övrigt, särskilt inte på landsväg.



Nu kör ju jag 5000 mil/år, men min jobbpendling på några mil handlar om ca 4-5 kWh per dygn. Förvärmningen på vintern drar max 1,5 kWh (15 min x 6kW) , det har jag råd med.
 
https://tekniikanmaailma.fi/tm-test...ilun-kulutusmittauksissa-yllattavia-tuloksia/

Jasså, då har vi dålig el här på östra sidan om sjön... För här har de i alla fall testas, och de har som lägst förbrukning på 20kWh/100km +värme. Länken till testet är tyvärr på finska men graferna går i alla fall att läsa på finska, fast man e svensk. Screenshot bilden visar förbrukning på vintern utan värme
 

Bifogat

  • Screenshot_20210210-205947~2.jpg
    Screenshot_20210210-205947~2.jpg
    48.9 KB · Visningar: 16
Last edited:
Ni har säkert dålig el... men vad vet jag, jag har bara 5.500 mil i elbil häruppe... och loggar allt på decimalnivå.
 
Nejdå, framförallt i stadstrafik drar en elbil lite även vintertid. Kommer själv aldrig upp till 200 Wh/km vintertid när jag pendlar till jobbet. Säg 185 Wh/km. Sommartid typ 139 Wh/km... På landsväg 100 km/h vintertid blir det 205-225 Wh/km beroende på hastighet och temperatur. Kör alltid 20 grader i bilen. Sommartid 160-175 Wh/km.

Kia/Hyundai är inte alls mest effektiv för övrigt, särskilt inte på landsväg.



Nu kör ju jag 5000 mil/år, men min jobbpendling på några mil handlar om ca 4-5 kWh per dygn. Förvärmningen på vintern drar max 1,5 kWh (15 min x 6kW) , det har jag råd med.

Du dammsuger jävligt länge på 4-5 kWh också.
 
Självklart, kan DIN förbrukning vara lägre eller likväl som någon annans högre, Jag pratar om elbilar i allmänhet inte om en Tesla model 3 long John (som för tillfället väl är bäst på energianvändning?) så är den säkert några kWh bättre. Men om man tar MEDELTAL av alla elbilar på marknaden; då ligger konsumtionen för tillfället på vintern ungefär på 30kWh/100km, med värme i bilen åkandes 80kmh på väg. Läser man på Teslaforum så brukar de flesta rapportera mellan 3-7.5kWh för förvärmning. Så rapporterar i alla fall de källor jag läser/ser på.
 
Självklart, kan DIN förbrukning vara lägre eller likväl som någon annans högre, Jag pratar om elbilar i allmänhet inte om en Tesla model 3 long John (som för tillfället väl är bäst på energianvändning?) så är den säkert några kWh bättre. Men om man tar MEDELTAL av alla elbilar på marknaden; då ligger konsumtionen för tillfället på vintern ungefär på 30kWh/100km, med värme i bilen åkandes 80kmh på väg. Läser man på Teslaforum så brukar de flesta rapportera mellan 3-7.5kWh för förvärmning. Så rapporterar i alla fall de källor jag läser/ser på.

Det finns några FÅ elbilar som drar mer, SUV-varianterna osv. Men 3kW per mil i genomsnitt får man inte ens med dessa annat än vid snabb landsvägskörning i 30 minusgrader.
 
Självklart, kan DIN förbrukning vara lägre eller likväl som någon annans högre, Jag pratar om elbilar i allmänhet inte om en Tesla model 3 long John (som för tillfället väl är bäst på energianvändning?) så är den säkert några kWh bättre. Men om man tar MEDELTAL av alla elbilar på marknaden; då ligger konsumtionen för tillfället på vintern ungefär på 30kWh/100km, med värme i bilen åkandes 80kmh på väg. Läser man på Teslaforum så brukar de flesta rapportera mellan 3-7.5kWh för förvärmning. Så rapporterar i alla fall de källor jag läser/ser på.
Jag har den törstigaste elektronslukaren av en av bilmärkena i den listan. Kan jag komma upp i de siffrorna? Absolut, men jag kan räkna på ena handens fingrar de tillfällena jag lyckades med det. Precis på samma sätt som jag kunde komma upp i 2 liter milen med min gamla SAAB när det begav sig, med samma antal gånger det hände.. Är det representativt? Njae..
Jag kan inte svara för de andra bilmärkena, bara min egen. För den har jag kört i över 8.000 mil snart, även i -20/25.
 
Går din dammsugare på bensin eller diesel?
Tror syftet var att visa att det åtgår en del energi även för att ta fram bensin/diesel till pumpen. Bara i raffineringssteget åtgår det ca 2 kWh att raffinera en liter råolja. Även detta taget ur minnet, så rätta mig om jag har fel.
Nu används ju inte el (har jag för mig), utan man eldar såklart mestadels restprodukter från just raffineringen som inte har kommersiellt värde. Det finns en anledning att just våra raffinaderier ligger i topp på utsläpp från industrin.
 
Tror syftet var att visa att det åtgår en del energi även för att ta fram bensin/diesel till pumpen. Bara i raffineringssteget åtgår det ca 2 kWh att raffinera en liter råolja. Även detta taget ur minnet, så rätta mig om jag har fel.
Nu används ju inte el (har jag för mig), utan man eldar såklart mestadels restprodukter från just raffineringen som inte har kommersiellt värde. Det finns en anledning att just våra raffinaderier ligger i topp på utsläpp från industrin.

Det var med det här inlägget alla de senaste dagarnas kalkyler och gissningar startade. Fossildrivna fordon har inte varit med i jämförelserna utan det handlade väl mer om dammsugning ELLER elbilskörning.

Ikväll hoppas jag att ni som har elbil inte laddar, skall dammsuga.
 
Det var med det här inlägget alla de senaste dagarnas kalkyler och gissningar startade. Fossildrivna fordon har inte varit med i jämförelserna utan det handlade väl mer om dammsugning ELLER elbilskörning.
Smartare hade varit att informera fårket om att "Kom ihåg att ställa in elbilen på schemalagd laddning nattetid, om ni inte redan gjort det". Även inbitna el-fetischister har missat att det finns som möjlighet (på "entusiast-forum") så lite folkbildning hade nog kunnat vara på plats. Det är ju lite svårt att dammsuga nattetid, men laddning av elbil utförs mycket enkelt (och billigast) då. Fler behöver få veta att det är så det ska gå till..
Det är ungefär lika avancerat som att ställa väckarklockan, så även de mest teknik-ointresserade bör kunna klara det.
 
Ja, jag hänföll även jag till lite whataboutism. Sorry, det var klantigt.

Men man kan ju låta bli att ladda elbilen mellan 08.00 och 09.00 idag, då toppen var. Efter 09.00 har vi tydligen återgått till rimliga priser, lägre belastning och sedvanlig elexport. Dammsuga kan man ju också låta bli mellan 08.00 och 09.00.
 
Samtidigt österut. Finland importerar i skrivande stund 4GW. 2,7 av vilka är från Sverige. Bara som referens..
 
 
Fan vad coolt om det funkar!
 
Det finns några FÅ elbilar som drar mer, SUV-varianterna osv. Men 3kW per mil i genomsnitt får man inte ens med dessa annat än vid snabb landsvägskörning i 30 minusgrader.
Tja då räknar vi på din bil, enligt de siffror du anger... Jag räknade med de siffror som Finlands största tekniktidning anger men de dög ju tydligen inte åt dig... (de brukar för övrigt långtidstesta bilar, och när testerna e klara så skruvar dom bilarna i molekyler för att kolla toleranser i lager/cylindrar, så dom är noggranna i sina mätningar)
Nejdå, framförallt i stadstrafik drar en elbil lite även vintertid. Kommer själv aldrig upp till 200 Wh/km vintertid när jag pendlar till jobbet. Säg 185 Wh/km. Sommartid typ 139 Wh/km... På landsväg 100 km/h vintertid blir det 205-225 Wh/km beroende på hastighet och temperatur. Kör alltid 20 grader i bilen. Sommartid 160-175 Wh/km.

Kia/Hyundai är inte alls mest effektiv för övrigt, särskilt inte på landsväg.

Nu kör ju jag 5000 mil/år, men min jobbpendling på några mil handlar om ca 4-5 kWh per dygn. Förvärmningen på vintern drar max 1,5 kWh (15 min x 6kW) , det har jag råd med.
Så jag påstod vinter, 80km/h, 40km körsträcka, +20c i kupen, förvärmning => Enligt medeltalet på de tester jag läst =>18.8kWh/dygn

Din kärra, samma förhållande: Jag vet inte energiförbrukningen på din bil, men utgår ifrån att du har +20c i HELA bilen, i minus 11c, såsom i mitt tidigare exempel, samt förvärmer bilen enligt de siffror du levererade: 18.5kWh/100km Utgår även ifrån att du parkerar bilen i varmgarage på jobbet för att inte behöva förvärma igen ... isåfall får du plussa på 1.5kWh igen....
Så 7,4kWh x1,15 (laddförlust) + 1.5kWh förvärmning ger 10kWh per dag, då är det räknat med dina snällaste siffror.
Så då motsvarar det fortfarande 12timmars dammsugande per dag per hushåll, alternativt 10-15% av normalhushållets elförbrukning. fortfarande inte kattskit i sammanhanget!
 
Jag har den törstigaste elektronslukaren av en av bilmärkena i den listan. Kan jag komma upp i de siffrorna? Absolut, men jag kan räkna på ena handens fingrar de tillfällena jag lyckades med det. Precis på samma sätt som jag kunde komma upp i 2 liter milen med min gamla SAAB när det begav sig, med samma antal gånger det hände.. Är det representativt? Njae..
Jag kan inte svara för de andra bilmärkena, bara min egen. För den har jag kört i över 8.000 mil snart, även i -20/25.
I detta fall hänvisade jag till de siffror som en Tekniktidning har testat i -11c. Jag ser ingen orsak för de att ljuga om deras testresultat. Tidskriften är allmänt känd för att vara väldigt noggrann med sina tester. Dock är testet från 2019, så inte dagsfärskt.
Valde detta test då det är ytterst svårt att hitta ett test var dom skriver ut förbrukningen, de flesta skriver ut hur långt man kommer vilket är oväsentligt i sammanhanget då jag diskuterade elbilar vs dammsugning i elbristtider.
Har du en källa på förbrukningen på olika elbilar sommar/vinter under nordiska förhållanden så läser jag den gärna, det får även gärna framgå vilken temperatur de har i kärran! Jag justerar gärna min uppfattning enligt den!
Däremot så är jag totalt ointresserad av glädjekalkyler ala köra ut ur garaget fullvärmd och laddad i nerförsbacke utan värme för att framstå som frälsaren själv.
 
:yopartyDetta kan vara ett större steg än mannen på månen om det funkar och är möjligt att tillverka i stor skala!:bow
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top