FettSnok
96% enligt läkaren
Det är fortfarande samma hastighet på att ladda upp nu som då. Det tar den tid det tar för elektronerna att vandra och det blir fortfarande lika varmt när de gör det... så även om man sparar ett antal kilo, även om det blir billigare, så.. Litiumbatterier är precis så som de alltid varit i mångt om mycket.Det var Scanias VD som sade detta i radio, får anta att han och alla andra stora aktörer faktiskt har koll.
Det som förändrats är bla energilagringskapacitet/kostnad/vikt. Hållbarhet när det gäller laddcykler. Minskad naturlig degradering så att ett batteri idag håller bilens livslängd ut. Kapacitet att leverera effekt. Teknologi att bygga batteripack som är mindre känsliga för temperaturförändringar och mindre inre resistans. Förändrad kemi med billigare ingredienser. Osv osv.
Rent konkret exempel: en Tesla S går idag 67 mil på ett lika stort och tungt batteripack som den gick 38 mil på 2013. Och då är batteriet (och bilen) väsentligt billigare idag.
Scania skall bygga lastbilar för fjärrtrafik och där räknar man med att en räckvidd på 40 mil är tillräcklig. Sedan säger lagstiftningen rast och då kan man ladda. Vätgasspåret har i stort sett samtliga aktörer förkastat med hänvisning till att batterierna kommer att vara överlägsna långt innan vätgasen blir realistiskt som alternativ.
Det går säkert att på nätet hitta utvecklingskurvor för batterikapacitet Per kostnad eller Per vikt/volym. Extrapolerar man dem så ser man ganska tydligt hur det sannolikt kommer att se ut om bara några år.
Hela världens batteriföretag och universitet lägger mycket fokus på detta område och jag är säker på att vi kommer att få se både en stadig utveckling och tekniksprång inom området.